CMO’ların 2022 ajandasında neler var? -1-
Geçtiğimiz yıl istinasınız tüm liderlerin gündeminde dijital dönüşüm vardı. 2022’ye geldiğimizde ise sektörüne liderlik eden markaların bu dönüşümü hızla tamamlayıp yeni hedefler belirlediğini pazarlama liderlerinin kendi ifadelerinden anlıyoruz. Türkiye’nin başarılı CMO’ları geride bıraktığımız yılın markaları adına çıktılarından da oldukça memnun görünüyor. Peki ya gelecek için neler söylüyorlar? Hedeflerinde neler var? 2022’de pazarlama dünyasını hangi içgörüler şekillendirecek? Yanıtlar Türkiye’nin en etkili CMO’larından geliyor…
Turkcell bir sim karttan fazlası
✓ Turkcell olarak, müşterilerimizin hızla dönüşen dünyalarında; formlara veya sınırlara bağlı kalmaksızın yanlarında olma fikri, vizyonumuzun köşe taşlarından biri. Hızla dijitalleşen dünyamızda kullanımları da artan BiP, Turkcell Pasaj, fizy, Dergilik, Paycell, Lifebox gibi artık birçok sektörle de rekabet eden dijital markalarımızın oluşturduğu ekosistemi 2021 yılında “Dünyalar Senin Olsun” çatısı altında anlatmaya başladık.
✓ Turkcell’i sadece bir SIM kartla sınırlandırmıyor ve her biri kendi ayakları üstünde duran güçlü markalar olan dijital servislerimizi kullanan 7’den 70’e herkesi, Turkcell’li olarak tanımlıyoruz. Bu çalışmalar ışığında “Her yıl 1 milyon yeni müşteri” hedefimizi de 2021’in ilk 6 ayında aştık.
✓ Dünyada yeni yaşam perspektiflerinin etkisinin sürmesini öngörüyoruz. 2022’de de insan odağımızı devam ettirerek dijital alandaki çözümlerimizi müşterilerimizden sağladığımız içgörülerle daha ileri taşımayı hedefliyoruz. Mobil tarafta var olan gücümüzün yanı sıra geleceğin dijital Türkiye’sinde kilit rolü olan nesnelerin interneti, yapay zekâ, online alışveriş, bulut teknolojisi, techfin, veri yönetimi gibi alanlarda güçlü ekosistemimizle müşterilerimize katma değer sağlamayı sürdüreceğiz. Bunları yaparken de Türkiye’nin Turkcell’i vizyonumuzla teknolojinin imkanlarını toplumun tüm kesimlerine ulaştırma gayretimiz devam edecek.
Vestel’in hedefi “bütünsel deneyim”
✓ 2021, Vestel açısından çok olumlu gelişmelerle dolu bir yıl oldu. Marka yolculuğumuzda yeni bir adım olan “Vestel’le Olur Neden Olmasın” stratejimizi yılın ilk günlerinde tüketicimizle buluşturduk. Teknoloji ve yenilikçi önderliğimizi pekiştirecek pek çok uygulamayı, ürün ve hizmeti hayata geçirdik. Tüketicimize daha konforlu bir hayat vadeden ürün ve hizmetlerle onun yanında olduk. 24 Saatte Teslim, Vestel. com.tr’deki kişiselleştirilmiş hizmetler, kampanyalarımız ve özellikle spor yatırımlarımızla dolu dolu bir yıldı.
✓ Voleybol ile birlikteliğimizi üst seviyeye taşımamız ve cimnastik ile yeni bir yolculuğa çıkışımız bu yılın en önemli kazanımlarıydı. Marka olarak bu alandaki farkındalığı yükseltme ve toplumun gelişimine katkı sunma hedefimizi kitlelere yaydık. Sürdürülebilirlik ilkelerimiz doğrultusunda attığımız adımlarla topluma ve dünyaya fayda ürettik.
✓ Vestel olarak tüketiciyi merkeze alan ve sektöre yön veren uygulamalarımızı pekiştireceğimiz, yeni projeleri hayata geçireceğimiz yepyeni bir yıl bizi bekliyor. Heyecanla duyurmayı beklediğimiz ürün, hizmet, spor sponsorlukları, KSS projeleri çerçevesinde yeniliklerimiz var. Amacımız 23 yıldır aralıksız İhracat Şampiyonu olduğumuz sektörümüzde tüketicilerimizin teknolojiyi ve yeniliği Vestel markasında en iyi deneyimle bulmasını sağlamak olacak. Bütünsel deneyimde farklılaşmak en büyük hedefimiz. Bunları yaparken, toplum ve dünya için sorumluluk bilinciyle çalışmaya devam edeceğiz, net ve somut adımlarımız olacak.
2021’de Shell’i tercih edenlerin sayısı arttı
✓ Araştırmalar Shell’i rakiplerinden ayıran en önemli iki özelliğin açık ara kalite ve markaya duyulan güven olduğunu gösteriyor. Bizler de 2021 yılında “Kalitesinin Verdigi Güvenle Shell Hep İleride” çatı söylemiyle “Shell Hep İleride” kampanyasını hayata geçirdik. Bu sayede hizmet verdiğimiz birçok alanda gerek akaryakıt satışlarımızda pazar payımız olsun, gerekse de akaryakıt dışı ürün ve hizmet satışlarımız olsun, misafirlerimiz tarafından markamıza yönelik tercihin arttığını gördüğümüz çok güzel bir yıl geçirdik.
✓ 2022’de de kalitemizin verdiği güvenle misafirlerimizin yolculuklarına değer katmaya devam edeceğiz.
Gündemimiz sürdürülebilirlik
✓ Pandemiyle birlikte tetiklenen sürdürülebilir sağlıklı gelecek konusu, küresel ısınmadan kaynaklı iklim krizi ve ortaya çıkan doğal afetler ve dünyanın her noktasında “insanca” yaşam için katlanarak artan engeller bu yıl sürdürülebilirlik konularını hem bireysel hem de kurumsal anlamda ön plana çıkardı. Çok katmanlı sürdürülebilirlik konularının farkındalığı, hâlâ kavramsal olarak tanımı herkes için net olmasa da bu dönemde çok arttı. Bu eğilimin önümüzdeki yıl da devam edeceğini düşünüyorum.
✓ Biz de Yapı Kredi olarak tüm paydaşlarımıza uzun dönemli değer yaratma misyonuyla, ekonomik büyümeyle birlikte, toplumsal ve çevresel konularda da sınır tanımadan çalışan bir kurumuz. Sürdürülebilirlik dönüşümünü desteklemek ve öncelikle bunun için farkındalık yaratmak amacıyla, 2021 yılında tüm iletişim kanallarıyla bu konuları anlattık, anlatmaya da devam ediyoruz. Dünya Kadar Sade, Sürdürülebilirlik Sohbetleri, Sürdürülebilirliği Konuşalım gibi projelerimizle hem YouTube hem de podcast platformlarını etkili bir şekilde kullanıyoruz.
✓ Önümüzdeki yıl sürdürülebilirlik gündeminde bireysel eylem ve dönüşümün ön plana çıkacağına inanıyoruz. Biz de Yapı Kredi olarak toplumsal sorumluluğumuzun ve dönüştürücü gücümüzün farkında olarak sürdürülebilirlik konularında çalışmalarımızla öncü ve örnek olmaya devam edeceğiz.
Başarımızı global düşünüp yerel hareket etmeye borçluyuz
✓ Süregelen pandeminin etkileri, yeni varyantlar, kapanmalar açılmalar, evden çalışma, uzaktan eğitim derken sektörümüzde bu yıl da paket servisin yılı oldu. Bu trend uzun vadede gerçekliğimiz olacak gibi görünüyor. Pandemi sonrası değişen tüketici içgörülerini sürekli dinledik. Pazarlama stratejimizi veri analizi üzerine kurduk. Bu doğrultuda bir yandan tüketicilerimize aradıklarının en iyisini verebilmek adına yeni kampanya ve promosyon mekanizmaları çalışırken bir yandan da sürekli değişen gündem içerisinde hızlı kararlar alarak, çevik bir iletişim yaklaşımı benimsedik.
✓ TFI olarak dünyanın 5’inci QSR şirketiyiz. 5 ülkede 2.700’ü aşkın restorana ulaştık. Bu başarıyı global düşünüp yerel hareket etme kabiliyetimize borçluyuz. Hedefimiz ilk 3 QSR şirketi arasında yer almak. Bunun için yeni teknolojilerle kendimizi her gün geliştirmemiz lazım. Tıkla Gelsin platformumuzu daha da farklı bir noktaya taşıyacağız. İş süreçlerimizi daha da dijitalleştireceğiz. Özetle 2022, globaldeki deneyimimizle Türkiye’de yeni uygulamaları devreye aldığımız ve dijitalleşme alanında yaptığımız yatırımların sonuçlarını gördüğümüz yıl olacak.
Domıno’s 2021’i rekorla kapattı
✓ 2021 yılındaki en önemli aksiyonlarımız; ürün inovasyon ve yönetimi, fiyat/ kampanya yönetimi, dijital kanalların ve kullanıcı deneyiminin geliştirilmesi, datanın doğru kullanılmasıyla pazarlama iletişim ve yatırımlarının doğru içerik ve kanallar üzerinden yapılmasını sağlamak oldu. Dijital kanallardan satış hacmimizi 2021 yılında yüzde 65 oranında artırdık. Dijital yatırımlarımız, full funnel iletişim stratejilerimizle tarihimizin en yüksek web cirosunu elde etmemizi sağladı. Ürün inovasyonu noktasında da son derece yoğun çalışarak yeni lezzetlerimizi marka yüzümüz Enis Arıkan’ın rol aldığı reklam filmleri ve yeni nesil dijital iletişim araçlarıyla etkili biçimde tanıttık.
✓ Mahallenin Pizzacısı Domino’s olarak, üretilen hamurun sevkiyatından bitmiş ürünün sevkiyatına, ürünün sipariş edildiği dijital platformdan müşterinin gelip alabileceği restoranlara kadar tüm süreci dijital bir marka deneyimi hâline getirmekteyiz. Bu deneyimi 2022 yılında daha ileriye taşıyacak bir kurgunun hazırlığı içerisindeyiz. “Sen neredeysen biz oradayız” yaklaşımıyla servis ağımızın içerisine dış mekanları da katacağız ve sokağı da sahiplenerek tüketicilerimizin dilediği her yere dilediği her yerden sipariş vermesini sağlayacağız.
PepsiCo’nun çözüm merkezi tüketici içgörürleri
✓ Pandemi etkisiyle oldukça zorlayıcı bir yıl olan 2021’de insanların yüzüne gülümseme getirecek marka programları yaklaşımıyla, doğaya, insana ve hayvan dostlarımıza yaptığımız katkıların yanı sıra dijitalleşmeyi gündemimizde tutarak e-ticaret kaslarımızı güçlendirdik. Ülke genelinde meydana gelen yangınlar sonrasında KazandıRio uygulaması üzerinden başlattığımız kampanya ile HAYTAP, Toplum Gönüllüleri Vakfı ve İhtiyaç Haritası’na destek verdik. Bunun yanı sıra “Pepsi Yıldız Futbolcu Seminerleri” ile spora ve sporcuya olan desteklerimizi sürdürdük. Ayrıca tüketici içgörüleriyle Pepsi’nin ödüllü cam şişelerini tüketicilerle buluşturduk. Bu ödüllü şişeler tüketicilerin beğenisini kazanırken geri dönüşüm hedeflerimize de hizmet etti.
✓ PepsiCo olarak tüketici içgörüleri doğrultusunda çözümler geliştirmeye; tüketicilerimize değer katan kampanya ve sosyal sorumluluk projeleri sunmaya devam edeceğiz. Geri dönüşüm ve geri dönüştürülmüş plastik bu yıl da gündemimizde olacak. Dükkân Senin ve Kazandirio gibi hem müşterilerimizin hem de çalışanlarımızın hayatını kolaylaştıran birçok yenilikçi uygulamamızı geliştirmeye devam edeceğiz. E-ticarete yönelik yatırımlarımızı daha da güçlendireceğiz.
Hedefimiz müşterilerimize cesaret vermek
✓ Pandeminin gölgesinde geçen 2021 yılında, Akbank olarak önceliğimiz tüm müşterilerimiz ve çalışanlarımıza güç ve cesaret vermek oldu. Markamızı konumladığımız yer, sunduğumuz ürünlerin hepsi, müşterilerimizin hayatlarında temel bir problemi çözmek ya da katma değer sağlamak üzerine kuruluydu. Serenay Sarıkaya’nın yer aldığı yeni reklam yolumuzda Akbank’ı bu dönemde hayatta ertelediğimiz birçok istek ve amaçlarımızı harekete geçiren güç olarak konumladık, müşterilerimize cesaret veren yol arkadaşı olmak istedik.
✓ Axess tarafında ise marka kimliğimizi ve iletişim yolumuzu değiştirdik. Axess’in 20 yıllık mirasının da gücünü kullanarak, iş hedeflerimize paralel, ana rekabetten ayrışarak marka kimliğinde uçtan uca bir yenilenmeye imza attık. Yeni marka platformumuz Axess İyi Yaşayanlar Kulübü ile “bugün ve her gün daha iyi bir yaşam” fikriyle, müşterilerimize değer önermeleri sunarak yaşamlarına katkı sağlamaya odaklanıyoruz. Kendilerine ve çevrelerine iyilik yapmak isteyen herkes, İyi Yaşayanlar Kulübü’ne üye olabiliyor.
✓ 2022 yılında müşterilerimizin değişen dünyadaki ihtiyaçlarına cevap veren, daha hayatın içinde, çözüm odaklı yaklaşımımızın yanı sıra geleceğe yatırım yapan, ülkemizi, dünyamızı iyileştirmek üzere çalışmalarımız olacak.
Empati yeteneğimizle fark yaratıyoruz
✓ Günümüz iş dünyasında müşteri gözünden bakabilmek ve sürekli değişen tüketici beklentilerini çeviklikle karşılayabilmek artık bir zorunluluk. OPET olarak sektörümüzde “empati” yeteneğimiz ve çeviklik odaklı iş modelimizle fark yaratmaya devam ediyoruz. 2021 yılında bu özelliklerimizi daha da ileriye taşıdık. Pandemiyle birlikte temassız işlemlerimizi artırdık, mobil ödeme sistemlerimizi daha kapsayıcı hâle getirdik. Akaryakıt istasyonlarımızı yaşam alanı haline getirdiğimiz market operasyonumuzu yaygınlaştırmaya odaklandık. İletişim yatırımlarımızı artırdık. Dijital yatırımlarımız artış gösterdi. Müşteri odaklı iş anlayışımızla halkımızın kalbindeki yerimizi koruduk ve bu yıl da akaryakıt sektörünün en sevilen markası olduk.
✓ Dijitalleşme, yeni faaliyet alanları, satış modelleri ve müşterilerimiz ile yeni ve farklı iletişim süreçlerini de beraberinde getirdi. Dijital ve toplumsal dönüşüm müthiş bir hız kazandı. Bu hız, hizmet inovasyonunu gündeme getirdi. Müşteri deneyimi her şeyin önüne geçti. İletişim de bu deneyimin bir parçası. OPET, bu bilinçle akaryakıt sektörünü dönüştürüyor, değer yaratmaya devam ediyor ve bunu anlatmanın önemine inanıyor. 2022 yılında da iletişim yatırımlarına bu doğrultuda hız vereceğiz.
Gizliliğin önemi daha da artacak
✓ 2021, pandeminin süren etkileriyle tüketici alışkanlıklarının ve pazarlamanın geleceğinin şekillendiği bir yıldı. E-ticaretin büyük sıçrama yaptığı, pazarlama stratejilerinin dijital dünyaya odaklandığı bu yılda Google olarak biz de sektörün nabzını tutmaya çalıştık. Kullanıcılarımızın ihtiyaçlarını karşılamak üzere yaratıcı, faydalı ürün ve hizmetler geliştirdik.
✓ Salgından en çok etkilenen kesimlerden esnafımıza yönelik hayata geçirdiğimiz Google Dijital Türkiye platformuyla 1.5 milyon işletmenin dijitalleşmesine destek olduk. Cumhurbaşkanlığı Dijital Dönüşüm Ofisi ile Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı destekleri, GİRVAK ve T3 Girişim Merkezi iş birliğiyle hayata geçirdiğimiz Google Oyun ve Uygulama Akademisi ile gençlere kariyerlerini Türkiye’de nitelikli iş gücü açığının giderek yükseldiği teknoloji sektöründe inşa edebilecekleri kapsamlı bir eğitim fırsatı sunduk. Çocuklara ve ebeveynlere daha güvenli bir dijital deneyim sunan, çocukların sağlıklı dijital alışkanlıklar geliştirmesine destek olan YouTube Kids’i de 23 Nisan’da Türkiye’de ailelerle buluşturduk.
✓ Değişen tüketici alışkanlıklarının etkisini yeni yılda da göreceğiz. Kullanıcılar kapsayıcılık, eşitlik ve çeşitliliğe dikkat edecek, gizlilik ve veri koruma konusuna önem verecek, çevre ve sürdürülebilirlik konularında da daha da bilinçlenecek. Online alışveriş alışkanlığının yükseldiği yeni dönemde alışverişe yönlendiren içerikler önem kazanacak. Google olarak biz de daha insan odaklı ve içgörüye dayalı bir stratejiyle kullanıcılarımıza ve paydaşlarımıza değer katmayı sürdüreceğiz.
Sektöre yenilik getirmeye devam edeceğiz
✓ Her zaman kaliteli hizmeti ön planda tutan Yurtiçi Kargo ailesi olarak, 2021 yılında da pandemiye rağmen birçok projeyi hayata geçirmeyi başardık. Müşterilerimizin deneyimini mükemmelleştirmek için birçok projeyi hayata geçirdik ve bu sayede onlarca ödülü havaya kaldırma şerefine nail olduk.
✓ 2021’de saatlik işleme kapasitesiyle Türkiye’nin en büyük otomasyonlu aktarma merkezini inşa ettik. Yüzlerce esnafı, kargo sektörüne dahil ederek hem onlara kazanç hem de müşterilerimize kolaylıklar sağladık. Kapasitemizi artıracak yatırımları gerçekleştirirken kalitemizden asla ödün vermedik. Teknolojiyle işimizi buluşturarak 24 saat hizmet veren kargo dolapları sistemlerimizi geliştirdik. Örneğin artık iade kargolarınız için mesai saatinde şubelerimize gelmek zorunda değilsiniz. Kargo dolaplarımız 7/24 hizmetinizde.
✓ 2022 yılında da aynı doğrultuda yolumuza devam edeceğiz. Yeni projelerimiz sahada olacak ve 40 yıldır olduğu gibi sektöre yenilik getirmeye devam edeceğiz.
Pazar lideri olmamızın bir sebebi var
✓ Geçtiğimiz yıla oranla pandemi koşullarına daha çok alıştığımız ve bu yönde yeni iletişim fırsatları yakaladığımız etkili bir yıl oldu. Sektörün hızlı değişen dinamiklerini ve bulunurluk problemini olabildiğince iyi yönettiğimiz ve tüketiciye daha az hissettiren marka olmaya çalıştığımız bir yıl oldu diyebiliriz. 2019 yılından bu yana konfora, tasarıma, teknolojiye ulaşılabilirlik vaadiyle çalışmalarını sürdüren Fiat markası olarak bu sene üçüncü kez pazar lideri olacak olmamızın “Bir Sebebi Var” diyoruz.
✓ Fiat, her zaman tüketiciyi anlayan, tüketicinin ihtiyacına cevap veren ve bu doğrultuda sektörü demokratize eden bir marka oldu. Yine konfor, tasarım ve teknolojiyi herkes için ulaşılır kılmak hedefiyle çalışacağız. 2022’de de tüketicinin beklediğini bildiğimiz yenilikleri onların ihtiyaçlarını karşılayacak etkili stratejilerle sunmayı planlıyoruz. Gerek rakiplerden gerekse lüks segment olarak tanımlayacağımız bir üst marka dünyasından markamıza katacağımız yeni tüketicilerle buluşmak için şimdiden heyecan duyuyoruz.
Sağlık bilincini artırmak istiyoruz
✓ Geçtiğimiz yıl pandeminin hayatımıza girmesiyle birlikte koruyucu sağlık ve bağışıklık desteklerine olan ilgi ve talep artmış, gıda takviyeleri payını artırırken pazarı şekillendirmişti. 2021 yılında normalleşme ve sosyal hayata dönüşle birlikte tüketici sağlığı pazarının dinamizmini koruduğunu söyleyebiliriz. Gıda takviyelerinin büyümeye devam etmesinin yanı sıra, önceki yıl sessiz kalan kategorilerin de ivme kazandığını gördük.
✓ Bayer Tüketici Sağlığı olarak önleyici sağlık konusunda çözüm sunan yeni ürünler çıkarmaya devam ettik, 2021 yılında yoğun bir lansman takvimiyle pazarın büyümesine katkı sağladık.
✓ 2022’de öncelikle, pazarımızın en önemli ihtiyaçlarından biri olan sağlık okuryazarlığını geliştirmek ve koruyucu sağlık bilincini arttırarak halk sağlığına katkıda bulunmak üzere çalışmaya devam edeceğiz. Mevcut ürün portföyümüz ve yeni lansmanlarla büyüme hedefliyoruz, bunun için hem sağlık profesyonellerine hem de halka yönelik iletişim kampanyalarımızı ve medya yatırımlarımızı güçlü bir şekilde sürdüreceğiz.
Gücümüz teknoloji, odağımız insan
✓ 2021’de özellikle Türkiye’de her marka için en büyük zorluk, anlık değişim ve belirsizlikleri yönetmek oldu. Bu noktada bizi rekabetten ayrıştıranın teknoloji gücümüz, müşteri deneyimi yönetiminde Dünyanın en büyüğü olmanın kazandırdığı benchmark zenginliği ve çalışan bağlılığımız olduğunu gördük. “Gücümüz teknoloji, odağımız insan” diyerek mevcut ve potansiyel müşterilerimizin ihtiyaçlarına odaklandık.
✓ 2022’de çalışmakta olduğumuz global ve yerli markalar ve onların müşterileri için pandemi sonrası deneyim yolculuklarındaki değişimi en doğru şekilde yönetmeye odaklandık. Bütçemizi dijital ve fiziksel kanallarda en doğru dengeyi kurarak hibrit pazarlamaya evireceğiz ve buradaki başarımızı holistik bir pazarlama bakış açısı ile ölçümleyeceğiz.
✓ Her markanın o anki olgunluk seviyesi ve ihtiyaçları birbirinden farklı, bu sebeple terzi usulü çalışmaya devam edeceğiz. Dünyanın en büyük müşteri deneyimi yönetimi BPO’su olarak, teknolojik gücümüzü ve çözümlerimizi, partner ekosistemimizi sürdürülebilir iş modelleri ile yapısal hâle getirip daha fazla ön plana çıkaracağız.
“CMO’ların 2022 ajandasında neler var? -2-” haberini okumak için TIKLAYIN.