Türkiye’nin en etkili CMO’larının 2023 hedefleri
Önce küresel sağlık krizi ardından pandemi sonrası döneme adaptasyon, son olarak da enflasyon ve kur dalgalanmaları… Neresinden bakarsanız bakın son iki yıldır zorlu sınavı bitmiyor CMO’ların. Önümüzdeki yıl da devam edeceği öngörülen enflasyonist ortama bir de seçim atmosferinin ekleneceği düşünüldüğünde pazarlama liderlerinin üzerindeki ateşten gömlek şimdiden yakıcı etkisini hissettiriyor. Peki, Türkiye’nin en etkili pazarlama liderleri 2022’yi nasıl özetliyor, daha da önemlisi ufukta neler görüyor? İşte yanıtlar…
Yeni dönemde “güven” fark yaratacak…
✓ 2022 müşterilerimize “Dünyalar Senin Olsun” diyerek onlarla “Türkiye’nin Dijital Hikayeleri” gibi yeni hikayelerle, yeni temas noktaları kurduğumuz bir yıl oldu. Tüketiciyle temas noktalarının, rekabetin ve belirsizliklerin arttığı son dönemde markalar, hedef kitlelerini özel hissettiren hizmetlerin önemini fark etti. Turkcell olarak şanslıyız; çünkü kurulduğumuzdan beri müşteri odaklıyız.
✓ Müşterinin özerkliğine karışmadan yapay zeka ve makine modellemeyle onları anlamaya çalışıyor, veriyi kullanarak pazarlama yöntemlerine odaklanıyoruz. Öncü davranmak lazım diyerek bir süper aplikasyon olan Turkcell uygulamasında yeni şeyler yapmaya başladık.
✓ Yeni dönemde markaların rakiplerinden ayrışması, müşterilerini güvende hissettirmesiyle mümkün. Global belirsizliklerin ve gelişmelerin her sektörü dönüştürdüğü ortamda; müşterilere, hizmetleriyle veri gizliliği ve güvenli dijital dünyalar sunan, çoklu işleve sahip uygulamalarla deneyime odaklanan markalar kazanacak.
✓ Müşterileri hayatının her alanında dijitalleştiren Turkcell ekosistemindeki tüm markalarımız ve güçlü teknolojimizle bu alanları dolduruyoruz. Farklı alanlardaki sürdürülebilir faaliyetlerimiz ürün, servis ve hizmetlerimizle pekişiyor. Bugün 30 milyondan fazla müşterisi ve çoklu temas noktaları olan bir şirketiz. Buna devam edeceğiz.
Dönüşümün anahtarı pazarlama dünyasında
✓ Kurumların kendini dönüştürme ve toplumda gerçek bir değer yaratma sorumluluğu olduğuna inanıyorum. Son dönemde sıklıkla tartışılan sürdürülebilirlik gündemi ve şirketlerin bu konuda ortaya koyduğu yönetim modelleri paydaş iletişimi için iyi bir örnek olarak karşımıza çıkıyor. Hissedarlar, çalışanlar ve müşterilerden başlayarak toplumun geneline yayılan geniş çerçevede bir sorumluluktan söz ediyoruz. Bu noktada da kurumlara ve iletişimcilere önemli bir sorumluluk düşüyor. Çünkü dönüşümün anahtarı pazarlama, iletişim ve inovasyon dünyasında.
✓ Yapı Kredi olarak bizim tüm faaliyetlerimizin odağında sürdürülebilirlik var. Bu kapsamda sadece kendi iş alanlarımızda değil diğer alanlarda da önceliğimiz, topluma değer katacak çalışmalar yapmak. Sürdürülebilirliği tüm iş süreçlerine entegre etmek için, sürdürülebilirlik adına yaşanacak kültürel dönüşüm için çalışıyoruz. Önümüzdeki dönemde de toplumsal sorumluluğumuzun ve dönüştürücü gücümüzün farkında olarak sürdürülebilirlik konularında toplumun her kesimini kapsayan çalışmalarımızla öncü ve örnek olmaya devam edeceğiz. Özellikle sürdürülebilir dönüşüm konusunda tüm paydaşlarımızı aktif oyunculara çevirmekle ilgili hedef ve çalışmalarımız var.
Daha az, daha etkili, daha iyi…
✓ 2022 enflasyon, enerji krizi gibi küresel sıkıntıların pazarı ve tüketici dinamiklerini etkilediği bir yıl oldu. Biz, “Daha az, daha etkili, daha iyi” yaklaşımıyla stratejimizi yeniledik.
✓ Fiyat hassasiyetinin arttığı bu dönemde sürdürülebilirlik ve inovasyondan vazgeçmedik. Gezegenimizi korurken enerji ve su verimli ürünlerin önemi daha da arttı. Yüksek enerji verimli ürün portföyümüze su tasarrufu sağlayan Save Water teknolojili çamaşır ve bulaşık makinelerini ekledik.
✓ STK iş birlikleriyle toplumsal faydayı önceliklendirdik. Kenya’da Water.org ile 10 bin kişinin temiz suya erişimini sağladık. Arçelik İyi-Ge Platformu ile Türkiye’de İklim Dostu Hareketi başlattık. Beko #ShedThatCarbon! karbon ayak izi farkındalık kampanyasını hayata geçirdik.
✓ 2023’te de araştırmacı ve fiyat odaklı müşterinin ihtiyaçlarını tam olarak karşılamayı ve onlar için en akıllı tercih olmayı hedefliyoruz. Enerji ve su verimli ürünlerle ilgili farkındalığı artırarak tasarrufa katkı sağlamayı amaçlıyoruz.
24 yıldır ihracat şampiyonuyuz
✓ Vestel olarak insanımızı iyi dinlemeye, ihtiyaç ve sorunlarına kulak vererek, veriye ve sisteme dayalı şekilde mükemmel müşteri deneyimi sunmaya odaklandığımız bir yıldı 2022.
✓ 158 ülkeye ulaştırdığımız teknolojimizle sektörümüzde 24 yıldır ihracat şampiyonuyuz. İç pazarda da aynı başarıyla pazar payımızı artırdık. Tüketicilerimizin bize olan güveni, marka bilinirlik ve tercih edilme oranlarımızdaki artış ayrıca memnuniyetimizi üst seviyeye taşıdı.
✓ Vestel omnichannel stratejisini Türkiye’de gerçek anlamda uygulayan ender markalardan. Bu doğrultuda, yetkili online bayilerimizle birlikte online satışlarımızdaki artış, dijitalleşmenin öncüsü bir marka olduğumuzun en büyük kanıtı oldu.
✓ Özetle, bu sene, hem “Vestel’le olur, neden olmasın?” marka yolculuğumuzun hem de inovasyona dayalı üretim ve hizmet anlayışımızın isabetliliğini görme imkanı bulduk.
İnsanı odağa almaya devam ederek, mükemmel deneyimin peşinde koşmaya, fark yaratarak büyümeye ve markamıza değer katmaya devam edeceğiz. Spor ve sürdürülebilir değerler her zaman işimizin içinde olacak. Dijital varlıklarımızın güçlenmesi olmazsa olmazımız olacak.
Mutfak kültürünün yüzde 85’ini kapsıyoruz
✓ 2022 yılı bizim için dijital dönüşümü anlamaya çalışmaktan öte artık yön verdiğimiz, paket servis kanallarımızı daha da çeşitlendirip güçlendirdiğimiz, hedef kitlemizle çok daha samimi bir iletişim kurduğumuz bir sene oldu.
✓ Hızlı karar alabilmek ve uygulayabilmek şirketlere hem sektörde öncü olabilme hem de tüketici içgörülerine daha kolay cevap verebilme avantajı sağlıyor. Dolayısıyla, esnek ve çevik yapımız bu süreçte bize en çok fayda sağlayan iki önemli unsurdu.
✓ 2023 yılında öncelikli hedefimiz teknoloji, özellikle yapay zeka alanında yatırımlarımızı artırarak dünyanın en büyük dijital restoran operatörü olmaya bir adım daha yaklaşmak olacak. Tıkla Gelsin, dijital restoran operatörü hedefimize giden yolda oldukça önemli bir kilometre taşı.
✓ 2022 yılında markalarımız arasına dünyanın en büyük restoran zincirlerinden Subway’i dahil ettik. Şu an beş global ve iki ulusal markamızla mutfak kültürünün yüzde 85’ini kapsıyoruz.
✓ Özetle; veriye dayalı bu iş yapış biçimi, hesap verebilirlik, dijitalleşme, farklı alanlarda girişimler 2023’te de bizim en büyük gücümüz olacak.
Tüketicilerimizle “dijital” bağlarımızı güçlendirdik
✓ Pepsi severlerin hayatında pozitif fark yaratma misyonumuz çerçevesinde KazandıRio uygulamamız üzerinden milyonlarca ürün, oyun kredisi, internet paketi ve çeşitli hediyeler vererek, tüketicilerimizle pek çok kullanım okazyonundaki bağımızı güçlendirdik.
✓ Geri dönüştürülmüş PET kullanımında şimdiden lider firmalar arasında yer alıyoruz. Pepsi, Yedigün ve Fruko 1 litre pet şişelerde yüzde 100 geri dönüşüm tasarımlarına geçerek geri dönüştürülmüş plastik kullanımının önemini vurguluyor ve bu konuda farkındalık yaratmaya çalışıyoruz.
✓ “Dükkân Senin” ve “KazandıRio” gibi hem müşterilerimizin hem de çalışanlarımızın hayatını kolaylaştıran birçok yenilikçi uygulamamızı geliştirmeye devam edeceğiz.
✓ E-ticarete yönelik yatırımlarımızı daha da güçlendireceğiz. Sosyal medyayı da aktif bir şekilde kullanmayı sürdüreceğiz. Örnek teşkil edecek işlerimizi daha da artırmak ve Türkiye’den global PepsiCo ekosistemine iyi örnekler ihraç etmeyi sürdürmek hedefimiz. Buna ek olarak 2023 yılında sponsoru olduğumuz UEFA Şampiyonlar Ligi’nin finalinin İstanbul’da gerçekleşecek olması da bizi heyecanlandırıyor.
Influencer pazarlaması hacim kazanırken anlam kaybetti
✓ 2022 bir paradigma değişim yılıydı. Toplum pandeminin, tüketici harcamaların, markalar bütçelerinin ve firmalar yalnızca aldıkları yatırımla büyümenin sonu olduğunu keşfetti ve aksiyon aldı.
✓ 2022’nin promosyon savaşlarının yanında toplumsal değer ve somut fayda öne çıktı. Influencer pazarlaması hacim kazanırken anlam kaybetti ve 15 senedir bizle olan “seed edilen viraller”in sonu geldi.
✓ Bu sene, devamlılığın, ölçeğin ve mesajı işin gerçekliğinden de daha büyük hale getirmenin önemini keşfettik. Post-truth çağındayız diye tüm ağırlığı mesaja vermek ihtiyacı ıskalamak olur; mesajlarımızın altı dolu olmalı ancak insanların inanacakları güzel hikayelere her zamankinden çok destekleri olduğunu görüyoruz.
✓ 2023 Yemeksepeti için sektörün geleceğini belirleyerek büyümenin yılı. Yemeğin, yeninin ve yarının Y’si olarak hayata geçireceğimiz yeni projeler, bu sene başlattığımız tüketiciye somut fayda ve toplum iş birliği haritamızın devamı niteliğinde olacak.
2022 bizim için ilklerin ve rekorların yılıydı
✓ Hepsiburada için 2022; ilklerin, rekorların ve ödüllerin yılı oldu. Bu ilklerden biri Türkiye’de geliştirilen ve hayata geçirilen ilk üyelik bazlı sadakat programı Hepsiburada Premium oldu. Türkiye’nin ilk “al ve çık” konseptli akıllı, kasasız mağazası Hepsiburada Smart by MIMEX de başka bir örnek.
✓ Bu sene “Efsane Kasım”da müşterilerimizin karşısısına “Akıllı Alışveriş Platformu” olarak çıktık. Kasım ayındaki sipariş sayısı, geçen yılın aynı dönemine göre yaklaşık iki kat arttı.
✓ 2022’de pek çok prestijli ödüle layık görüldük. Bağımsız araştırma kuruluşu FutureBright’ın gerçekleştirdiği ve “E-ticaret NPS (Net Promoter Score/ Tavsiye Etme Skoru) Araştırması” sonuçlarına göre, “Türkiye’nin en çok tavsiye edilen e-ticaret markası” olduk.
✓ 2023’te uzun soluklu stratejimiz için hedeflediğimiz yeni adımları atmaya devam edeceğiz ve veri odaklı pazarlama stratejimizle sektöre yeni ilkler kazandıracağımız bir yıl olacak.
2023 Teknosa için büyüme yılı olacak
✓ 2022 neredeyse tüm sektörler için belirsizlikler karşısında hızlı karar alınması ve aksiyona geçilmesini gerektiren bir yıl oldu. Teknoloji alanında uzmanlaşmış bir şirket olarak, müşteri odaklı şirket vizyonumuzu koruyarak bu süreci oldukça başarılı şekilde geçirdiğimize inanıyorum.
✓ 2022 bizim için sektörümüzdeki ilk pazaryerine hayat veren şirket olmak da dahil pek çok yeniliği hayata geçirdiğimiz bir sene oldu. Bu yılı geride bırakırken, tüm dalgalanmalara rağmen mevcut ve potansiyel müşterilerin ihtiyaçlarına yönelik geliştirilen pazarlama stratejilerinin başarı getireceğini öğrendik.
✓ 2023 yılı yolculuğumuzda da sağlıklı ve güçlü bir şekilde büyüme hedefi yer alıyor. Teknosa olarak, müşterilerimize teknoloji ekosisteminde yer alan ürün, hizmet ve teklifleri en iyi deneyimle sunmak ve ülkemize değer katacak uygulamaları geliştirmek adına yenilikçi adımlar atmaya devam edeceğiz.
İlham veren hikâyeler yaratmayı amaçlıyoruz
✓ Yaptığımız her işte, içinde bulunduğumuz topluma, ekonomiye ve çevreye değer katmak üzere yol alıyoruz. Bize göre böyle işler, ilham veren hikayeler yaratıyor ve bu hikayelerin kahramanları dönüşüm için güçlü birer elçi oluyor. Biz 99 yılda böyle pek çok hikâye biriktirdik. Bizi, Türkiye’nin en kaliteli ve en güvenilir şirketi yapan, bir diğer deyişle “Hep İleride” olmamızı sağlayan da işte bu deneyimler oluyor.
✓ Dolayısıyla “Hep İleride” kampanyamızı yeni bir boyuta taşıdığımız 2022 yılında çıkış noktamız içimizden, samimi hikayeler oldu. Böylece istasyonlarımızdan başlayan ancak hayatın her alanına yayılan ve herkesin ilerleme hakkına sahip çıkan çalışmalarımızı paylaştık. Bu sayede Shell ile kurulan bağların güçlendiği, tercih edilme oranımızın daha da arttığı, markamızın beğenilme oranlarında önemli yükselişler yaşadığımız bir yılı geride bırakıyoruz.
✓ Türkiye Cumhuriyeti’nin kuruluşunun ve aynı zamanda Shell’in Türkiye’deki faaliyetlerinin 100. yılı olan 2023’te, ekonomik, sosyal ve çevresel yatırımlarla dönüşüme öncülük etmeyi sürdüreceğiz. Böylece “Hep Birlikte Hep İleride” olmanın yarattığı güçlü değerlerle örülü iletişim faaliyetlerimize devam edeceğiz.
Umutlarımızı hep birlikte yeşerteceğiz
✓ 2022 bir yandan dijitalleşmede çağ atlayarak modernleştiğimiz, diğer yandan alım gücünün etkileriyle insanların daha temel ihtiyaçlara odaklandığı bir yıl oldu. Dijitalleşirken insanların gerçek ihtiyaçlarına odaklı kalmayı çok önemsiyoruz. Sadece ürün ve hizmet sunmaya değil, var olan koşullar kapsamında hayatı kolaylaştırmaya ve ihtiyaçlara çözüm sunmaya odaklanıyoruz. İçgörü odaklı araştırmalarımıza daha fazla yatırım yaptık, tüm ürün ve hizmetlerimizde insan dokunuşunu, deneyimi, gerçek ihtiyacı ve faydayı odağımıza aldık. Topluma ve en önemlisi gençlere umut vermek için finansın ötesinde çalışmalarımız oldu. Sanat, eğitim ve gönüllülük projelerine yıl boyu destek verdik.
✓ Belirsizliklerin de olduğu bir döneme giriyoruz. Burada markalarımıza önemli roller düşüyor. Kapsamlı ürün ve hizmetlerimizle güven veren duruşumuzu sergileyip empati kurmaya devam edecek, 2023’te müşterilerimize hem günlük hayatlarında hem de geleceğe yönelik yatırımlarında yanlarında olduğumuzu hissettireceğiz.
✓ Pandemi sonrası olumsuz etkilenen sosyal hayatları da sanatsal faaliyetlerimizle desteklerken, sosyal sorumluluk projelerimizle farkındalığı yansıtan iletişimler yapmaya devam edeceğiz.
Verileri aksiyona çevirebilecek yapılar önem kazandı
✓ 2022’de değer üretiminde inovasyon faktörünün bir kez daha öne çıktığını gördük. Dönemin değer denklemi ve koşullarına uygun, çevik bir şekilde hareket eden organizasyonlar başarıya ulaşıyor. Müşteri dinamiklerini yorumlayarak, verileri aksiyona çevirebilecek yapı ve araçların daha da önem kazandığını söyleyebiliriz.
✓ Oldukça zor geçen 2022’de Türkiye’nin en sevilen pizza markası olarak bizler de tüketicilerimizden gelen geri dönüşlere göre onlara daha iyi bir deneyim sunmamızı sağlayacak yatırımlarımızı sürdürdük. Zor bir yılı kapatırken yaptığımız yatırımların karşılığını aldığımızı görmek doğru bir pazarlama stratejisi yürüttüğümüzün en önemli kanıtı.
✓ Türkiye’ye 650 şubesiyle hizmet veren uluslararası bir restoran grubu olarak ürettiğimiz en büyük değer tüm vatandaşlarımızın Domino’s deneyiminin parçası olmasını sağlamak. “Bize Her Yer Domino’s Bizde Her Şey Beraber” demeyi sürdürerek restoran sayımızı arttıracağız, inovasyonlarımızla genç, dinamik, yenilikçi, ulaşılabilir marka algımızı güçlendireceğiz. Farklı kitlelerin farklı ihtiyaçlarına yeni ürünler ve doğru fiyat noktasındaki farklı kampanyalarla cevap vermeyi hedefliyoruz.
Lezzetli kombinler, beklenmedik deneyimler yarattık
✓ 2022, pandemi döneminde mahrum kaldığımız pek çok şeyi tekrar hayatımıza dahil ettiğimiz, farklı deneyimler ve yeni tatlar aradığımız bir yıl oldu. Tüketici davranış ve beklentilerini yakından takip eden bir marka olarak; dondurma ve cookie karışımından “Sundaeviç”, milkshake ve espresso karışımından “Shakespresso”, soğuk kahve ve külah karışımından “Batsın Bu Külah”, dondurma ve espresso karışımından “Shotlaberaber” gibi beklenmedik/farklı ürünlerin bir arada tüketimini öneren “Lezzetli Kombinler” kampanyamızla herkesi yeni bir deneyime davet ettik ve yoğun ilgi gördük.
✓ Son yıllarda markalardan bir diğer beklenti de topluma fayda sağlayan projeler oldu. Biz de bu doğrultuda Milli Takım sponsorluklarımız, “Kırmızı-Beyaz Kadınlar” projemiz ve Dünya şampiyonası şerefine başlattığımız “1 alana 1 bedava” ile toplumla bağımızı kuvvetlendiren projeler hayata geçirdik.
✓ 2023’te deneyimin ve teknolojinin hızlandığı bir dönem bizleri bekliyor. Tüketicinin kolaylık arayışının güçlenerek devam ettiği bu günlerde; kısa zamanda Türkiye çapına yayılacak olan dijital sipariş ekranlarımızın ve Türkiye’de bir ilk olarak kiosktan sipariş verenler için sunmaya başladığımız masaya servis hizmetimizi 2023’te artırarak devam edeceğiz.
“Deneyimsel pazarlama” çağı başlıyor
✓ Markaların çok önem verdiği “müşteri memnuniyeti” olgusu, son yıllarda “müşteri deneyimi” olarak pazarlama iletişimine yeni bir yön vermeye başladı. Bugün birçok şirket bilindik pazarlama yöntemlerini geride bırakıp müşterileri için değer yaratmanın peşinde. Bu da karşımıza geleneksel pazarlamanın ötesinde yeni nesil bir yaklaşım sunan “deneyimsel pazarlamayı” getiriyor.
✓ 2022’de pazarlama ekiplerinin odağında tam da bu yaklaşımdan hareketle müşteri deneyimini zenginleştirmek vardı. Dijital kanallara göçün daha da hızlanmasıyla markalar, tüketicilerinin tercih ettikleri kanallarda hizmet verebilmek için yeni deneyimler tasarladılar ve teknoloji yatırımlarını artırdılar. Çok dilli hizmetler sunabilmek de müşteri deneyimi yönetiminde en önemli konulardan biri.
✓ Biz önümüzdeki yıllarda da bu alanda liderliğimizi sürdürmek istiyoruz. 2023’te dünya çapında ödüllü araştırma merkezimiz CX LAB’in sunduğu verilerle pazarlama ve müşteri deneyimine ışık tutmaya ve teknoloji yatırımlarımızı artırarak markaların müşterilerine dokunacakları tüm kanallarda onların en önemli iş ve teknoloji ortağı olmaya devam edeceğiz.
Hedefimiz kusursuz ve yalın bir deneyim sunmak
✓ Tüketici odaklı stratejimizin yansımasını gördüğümüz bir yıldı 2022. Eşsiz lezzetimizi üst seviyeye taşıyan Big KFC Burger ile seneye güçlü başladık. Psikografik analizler ışığında futbolseverler ve gamer’lara okazyon bazlı menülerle ulaşmanın yanı sıra parklara teslimatı “Uçarak Parkında” konseptimizle kolaylaştırarak sektöre ilham verdik. Lezzetin başrolde olduğu “Al Geldi” kampanyamızda aniden gelen KFC isteklerini ulaşılabilir fiyatlama stratejimizle destekledik.
✓ Kendi kanallarımıza özel kampanyalarımızla dijital erişilebilirliği artırdık. Çalışmalarımızın meyvesi olarak müşteri deneyiminde en önemli organizasyon olan ALFA Awards’ta ödüle layık görüldük.
✓ 2023’te de eşsiz lezzetimiz başrolde olmaya devam edecek. Ses getiren, genç, samimi ve dinamik iletişim tonumuzu koruyacağız. Hedefimiz hem fiziksel hem de dijital erişimimizi artırarak kusursuz ve yalın bir deneyim sunmak. App’imizin tüketicilerimiz için vazgeçilmez bir dijital lezzet noktası olması dijital stratejimizin kalbinde yer alıyor.
Gündemde “yeşil mutabakat” var
✓ 2022 zor geçeceği öngörülen bir yıldı. Dünya ve Türkiye’nin pandemi sonrası içinde bulunduğu genel ekonomik ortam, yüksek enflasyon, tedarik zorlukları, değişen öncelikler ve tüketici alışkanlıkları yıl içerisinde yönetilmesi gereken konuların başında yer aldı. Vaillant Group Türkiye olarak günümüz koşullarının da bilinciyle; paydaşlarımızı, iş ortaklarımızı ve çalışanlarımızı önceliklendirerek ve ortak akılla kararlar alarak yine başarılı bir yılı geride bırakıyoruz. 2022 içinde bulunulan koşulların iyi analiz edilerek; verisel ve hızlı hareket etmenin önemini yeniden anladığımız ve aksiyonlarımızı bu doğrultuda alarak başarılarımızı pekiştirdiğimiz bir yıl oldu.
✓ Sektörümüzün temel gündeminde Yeşil Mutabakat konusu var. Bu mutabakatla sürdürülebilirlik ve dijitale daha çok odaklanma konuları ön planda olmaya devam edecek. Vaillant Group olarak bu alanlarda sektörümüzün global öncülüğünü üstlenen bir konumdayız. Pazarı ve müşterilerimizin beklentilerini en iyi seviyede anlamak ve bu paralelde sektörde fark yaratacak projeleri devreye almak yine en temel hedeflerimiz arasında yer alacak. Sektörde alanlarında en değerli markaları bünyesinde bulunduran Vaillant Group Türkiye olarak, 2023 yılında da marka yatırımlarımıza, farklı ve heyecan verici projelerle devam edeceğiz.
Özgün perakende modelimizle fark yaratıyoruz
✓ 2022 yılında mağazalarımıza ve online mağazamıza yaptığımız yatırımların yanı sıra çoklu kanal stratejimizle büyümeye ve yeni ürünlerimizi lanse etmeye odaklandık. Mevcut satış kanallarımızdaki penetrasyonumuzu artırırken FİLE marketleri, Teknosa gibi yeni iş ortaklarımızla daha fazla noktada müşterilerimizi kahvelerimizle buluşturduk. Petrol Ofisi iş ortaklığımızı daha da geliştirerek 400’den fazla noktada müşterilerimizin seyahatlerine lezzet katmaya devam ettik.
✓ Pandemi döneminde olduğu gibi post-pandemi döneminde de özgün perakende modelimizle sektörde fark yaratan bir marka olmaya devam ettik. Yüzde 100 sürdürülebilir bir şirket olma yolundaki çalışmalarımızı aynı hızla sürdürdük.
✓ Yatırımlarımız 2023 yılında da hız kesmeden devam edecek. Büyüme stratejimizin ve gelecek planlarımızın odağında mağazalarımız ve kahve yatırımlarımız var. Uyguladığımız çoklu kanal stratejisi ve yeni iş birlikleri ile büyümemizi artırarak sürdüreceğiz. Müşterimizin yönünü çevirdiği her noktada olmaya, bu yolda yeni kanalları denemeye devam edeceğiz.
Yeni nesil sigortacılığı sahipleniyoruz
✓ Müşteri odaklılık vizyonumuz doğrultusunda Aksigorta olarak müşterilerimizin bizimle iletişime geçtikleri her anda onlara güvenilir ve kolay bir deneyim sunmak istiyoruz. Bunu sağlamak içinse belirlediğimiz üç temel deneyim prensibimiz var: Güven, Basitlik, Yoldaşlık…
✓ Bizimle olan yolculukları boyunca tüm müşterilerimize yoldaş olmak, onların hayatlarını basitleştirmek ve bunu yaparken şeffaflıkla güven duygusunu tüm iş süreçlerinde hissettirmek için çalışıyoruz. Sahip olduğumuz tüm süreçleri, müşterilerimizin bizimle iletişime geçtiği kanalları ve müşteri yolculuklarını deneyim prensiplerimize uygun şekilde tasarlıyoruz. Aynı zamanda müşteri nezdinde daha anlaşılabilir olmak adına ürün ve hizmetlerimizi sadeleştiriyor, iş süreçlerimizi şeffaflaştırıyoruz.
✓ Yeni nesil sigortacılığı sahiplenerek müşterilerimize bambaşka bir sigortacılık deneyimi sunmak için gayret ediyoruz. Bu gayretin de önemli bir çıktısı olarak Aksigorta Mobil uygulamamızdan bahsedebiliriz.
✓ 2023 yılında da yeni nesil sigortacılığı; müşteri beklenti ve ihtiyaçları doğrultusunda dijitalleşme ile harmanlayarak yeni ürünler ve hizmetler sunmaya devam edeceğiz.
“Daha mavi bir dünya” için çalışıyoruz
✓ Mavi’nin her anlamıyla “çok olduğu” bir seneydi. Pandemi sonrası süreçten pazar payını artırarak, en başarılı çıkmış markaların başında geldik. Lider marka olarak dünyanın bu kadar değiştiği bir dönemde gücümüzü doğru kullanmak çok önemliydi. Ana stratejimiz tüm Türkiye’ye dokunan, bir lovebrand olarak “Herkesin Mavi’si” konumumuzu güçlendirmekti. 1 milyon yeni müşteri kazanarak, Serenay Sarıkaya ve Kıvanç Tatlıtuğ’lu kampanyalarla, CRM ve 3,5 milyon kişiye ulaşan app dünyamızla ve sürdürülebilirlikteki öncülüğümüzle fark yarattık. İnsanların hem giyimlerine hem de kalplerine dokunduğumuz, değerlerimizi “influence” ettiğimiz, iletişimlerle dolu bir yıldı.
✓ 2023 Türkiye Cumhuriyeti’nin 100. yılı olması sebebiyle Mavi gibi Türkiye’nin markaları için çok anlamlı. Dünyada kitleleri harekete geçiren az sayıda ikonik markadan biriyiz. Bazen bir değer yaratarak ya da bir ürünle başlıyor hikaye, bazen de insanların hiç yapmam/yapamam dediği bir şeyi hayatına sokarak bunu başarabildiğimizi görüyoruz. Daha iyi ve daha Mavi bir dünya için yarattığımız etki odaklı projelerimizle hem Türkiye’de hem globalde Mavi’nin influencer marka yolculuğunun hızlanacağı bir sene olacak.
2022 bizim için dönüşüm yılıydı
✓ 2022, Sigortam.net açısından bir dönüşüm yılı oldu. Yaptığımız araştırmalarla müşterilerimizi dinleyerek ilerledik. Sigorta gibi karışık bir ürünü netleştirme vaadimizi daha da ileriye taşıdık. Logomuzdan web sitemize kadar, tüm dinamizmimizi vurgulayan kapsamlı bir yenilenmeden geçtik ve yeni reklam yüzümüz Cengiz Bozkurt ile ilk olarak yenilenen web sitemizi anlattığımız, ikincisinde kişiye özel sağlık danışmanlığı hizmetimizden bahsettiğimiz ve son olarak da müşterilerimizin bize 3 saniyede ulaşabildiği hasar hattımıza değindiğimiz üç farklı reklam filmi çektik.
✓ “Müşterinin şampiyonu” olma vizyonumuz kapsamında müşterilerimizin anlık ihtiyaçlarını daha iyi analiz ederek, bunları karşılayacak teknolojilerimizi insan tecrübemizle birleştirerek geliştirmeyi sürdüreceğiz. Teknolojiye, ürün deneyimine, yeni ürün çeşitliliğine ve iletişime yaptığımız yatırımlarla müşterilerimizin yanında olmaya, farklı proje ve iş birlikleriyle müşterilerimizin hayatına dokunmaya devam edeceğiz.
Trendlere yön verdiğimiz bir yıldı
✓ Ekosistemimiz için oldukça hareketli geçen 2022 bizim için trendlere yön verdiğimiz bir yıl oldu. Müşteri içgörülerini kitlelere ulaştırdığımız “Çocukların korkmadığı tek canavar” reklam filmimizle yıllardır kendimize sakladığımız hikayeyi herkesle paylaştık. Müşterilerimizle ömür boyu kurduğumuz birlikteliği vurgulamak için yaptığımız influencer iş birliklerinde, online reklam yatırımlarında, oyun severlerin kalbindeki özel yerimizi korumak için düzenlediğimiz Intel Monsters Reloaded 2022 turnuvası ve Monster Ambassador Program (MAP) gibi projelerimizde başarılı sonuçlara ulaştık.
✓ 2023’te de müşteri içgörülerini ön plana alan iletişimimize devam edeceğiz. Monster Notebook’un iletişiminin kopyalanmadan sürdürülebilirliği için çalışacağımız, daha kreatif olacağımız, pazarlamada çeşitlilik ve çeviklik gerektiren bir yıl var önümüzde. Ürün etki alanımızı genişleteceğiz ve Monster Notebook dizüstü bilgisayarları ve Aryond aksesuarlarımızı çok daha geniş bir kesime hitap ederek yaygınlaştıracağız.
Türk kahvesini dünyaya Arzum OKKA ile taşıyoruz
✓ Enflasyonist ortamda tüketici tercihlerinin çok daha fazla promosyon odaklı olduğunu ve kampanya hassasiyetlerinin arttığını gözlemledik ve yıl boyunca sürekli kampanyalar yaptık ve yönettik.
✓ Pandemi döneminde başlayan daha teknolojik ürünlere yönelim 2022’de de devam etti. Hem zamandan hem yerden kazandıran çok fonksiyonlu pişirici lansmanlarımızı yaptık. Geçtiğimiz yılki Anneler Günü kampanyamızın ardından 2022’de Büşra’nın altı yaşında sağ gözünü kaybetmesine rağmen annesinin desteğiyle satranç oynamayı sürdürerek Türkiye ikinciliğine uzanmasına yer verdik. Arzum olarak sosyal sorumluluk bilinciyle topluma, insanlara dokunan bu gibi kampanyaların ne kadar önemli olduğunu öğrendik.
✓ Marka bilinirliği araştırmalarında hedef pazarlarda bilinirlik yakalamak, odak kategorilerimizde liderlik gibi iddialı hedeflerimiz de var. Dünyanın her yerindeki kafelerde Türk kahvesini insanlara Arzum OKKA inovasyonlarıyla gerçekleştirmek için de aynı şevkle çalışmaya devam edeceğiz. 2023’te konusunda değer yaratan birçok projemizi tamamlamayı, ekonomik, çevresel ve sosyal boyutlarda bütünsel olarak fark yaratmayı hedefliyoruz.
Dardanel inovasyonla fark yarattı
✓ Dardanel kuruluşundan bu yana “ilklerin markası” olarak fark yaratan çalışmalara imza atıyor. 2022’de de ürün çeşitliğimizi artırarak yeniliklere ve büyümeye devam ettik.
✓ Balık ve deniz ürünlerindeki uzmanlığımızı yeni kategorilerle zenginleştirdik. Sushida markamızla Türkiye’nin ilk yemeye hazır, paketli Sushi ürününü çıkardık. Dondurulmuş balık ve deniz ürünlerinde fark edilir olmak için ürünlerin ambalaj tasarımlarını yenileyerek farklı ürünler ekledik.
✓ Dardanel bugün Türkiye’de yarattığı markalarla tüketicileri kaliteli, lezzetli ve sağlıklı gıdayla buluşturuyor. Sektörün lideri olarak öncelikli hedefimiz Dardanel’in güçlü konumunu sağlıklı beslenme, yenilik, lezzet ve kalite eksenlerinde pekiştirmek. 2023’te yine ürünlerimizin kalite ve lezzet farkını, balık ve deniz ürünlerinin faydalarını anlatarak tüketim alışkanlığını geliştirmeyi amaçlıyoruz. Uzmanlığımızı inovatif yaklaşımımızla birleştirmeye ve yeni ürünler geliştirmeye devam edeceğiz.
✓ Yunanistan’daki yeni markamız Kallimanis ile ihracat coğrafyamızı da büyütmeyi hedefliyoruz. Tüm bunları yaparken sürdürülebilirlik ve doğayı korumak için çalışmalarımıza devam ediyoruz.
Kadınların direnişini görmeyen markalar yok olacak
✓ 2022’yi diğer yıllardan ayıran iki temel olgu vardı. İlki çalışanların ve tüketicilerin markalardan ve çalıştığı şirketlerden “anlam”, “toplumsal katkı” beklentilerinin yüzeye çıkması; ikincisi ise kadınların her türlü klişeye karşı markalara, şirketlere, toplumlara ve hükümetlere ders veren direnişi. Bunu görmezden gelen şirketler ve markalar yok olmaya mahkum.
✓ Kadınlar sonunda toplumda hak ettiği saygıyı ve bireysel hakkını tüketici gücüyle almaya başladı: Toplumsal eşitliğe ters düşen dile, iletişimde eril sese, kadın bedeninin metalaştırılmasına, kapitalizmin dayattığı kalıplara karşı bir kardeşlik bağı ve organize bir güç göstererek ayakta.
✓ 2023’te markayı sektördeki benzer iletişim tuzağından kurtararak, marka amacına uygun ve farklı bir konumlandırmayla buluşturmak ve finansal erişimde hep ikinci planda tutulan önemli güçlere, hak ettiği gücü vermek için uzun vadeli politikalarımızı oluşturmak ana ajandamız. Kadın politikamız bunların başında geliyor. Çalışanlarımız, sektör ve toplum için örnek uygulamaları hayata geçirmek, tabuları yıkmak ve kırsal kesimin ya da engellediğimiz bireylerin finansal çözümlere erişimi de yine bu başlık altında kafa yorduğumuz bir konu.
Kadın partnerlerimizin sesini dünyaya duyurduk
✓ adidas olarak sporun yaşamları değiştirebilme gücünden ilham alıyor, sporcular için iyi olanın, gezegenimiz için de iyi olacağına inanıyoruz. 2022 içerisinde bu alanda ses getiren projelerimiz oldu. Run for the Oceans projemiz kapsamında Bozcaada Yarı Maratonu sponsorluğumuz, koşarak denizler ve okyanuslar için topladığımız bağış ve yarattığımız farkındalık bunlardan biri. Sporda kadınlar için gerçek ve kalıcı bir değişim yaratma misyonumuzu hayata geçirdiğimiz I’M POSSIBLE kampanyamız da bu senenin en akılda kalıcı işlerinden biriydi. Kampanya süreci boyunca kadın partnerlerimizin sesini dünyaya duyurduk.
✓ Hayata geçirdiğimiz önemli yeniliklerinden biri ise İstiklal Caddesi’yle bütünleşen ve ikonikleşen adidas İstiklal mağazamız oldu. Yapımından tüketilen enerjiye kadar her anlamda bir sürdürülebilirlik örneği olarak mağazayı adidas’ın dünya çapındaki sayılı deneyim merkezlerinden birine dönüştürdük.
✓ adidas’ın 2023 ve sonrası için odağında sürdürülebilirlik olmaya devam edecek, bir yol haritamız var ve ona göre ilerliyoruz.
✓ Ayrıca dünyanın en önemli organizasyonlarından UEFA Şampiyonlar Ligi Finali’ne 2023 yılında İstanbul ev sahipliği yapacak. Unutulmayacak bir final için şimdiden çalışmalarımıza başladık.
FLO’nun odağında omni-channel var
✓ FLO olarak globalde yaygınlaşmaya devam ettiğimiz, geleneksel perakendeciliği yenilikçi yaklaşımlarla birleştirdiğimiz, çok kanallı ve çok markalı yapımızı daha da güçlendirdiğimiz bir yıl geçirdik. Gerek geniş marka ve ürün yelpazesi ile tüm aile bireylerine ulaştığımız FLO, gerekse 150’den fazla mağazasıyla Türkiye’nin sneaker ve spor giyim zinciri IN STREET aracılığıyla tüketicilerimizle olan bağımızı daha da sağlamlaştırdık. Dijital karakterimiz FLO Asist’in tanıtıldığı reklam filminde yepyeni omni-channel uygulamalarımız olan Ayağında Gör, Kolay Mağaza ve FLO Plus uygulamalarımızı anlattık.
✓ Çok kanallı, çok markalı, dijital odaklı global bir ürün şirketine dönüşme stratejimiz çerçevesinde çok heyecanlı bir sürecin içindeyiz. 2023’te online ve offline alışveriş arasındaki duvarları kaldırdığımız omni-channel alışveriş deneyimini geliştirmeye odaklanacağız.
✓ Dijital pazarlama ve CRM enstrümanlarını marka sadakatine hizmet edecek, büyük veriyi anlamlandıracak ve kişiselleştirilmiş müşteri deneyimi sunacak şekilde kullanacağız. Hizmetlerimizi müşterilerimizin ihtiyaçlarına uygun olarak esnek, çevik ve keyifli hale getirirken, diğer yandan da sürdürülebilirlik çalışmalarımızın etki alanını genişleterek toplumsal bir değer yaratmak üzere hareket edeceğiz.
Belirsizliklerle dolu yılda en büyük destekçimiz pazarlama otomasyonu olacak
✓ Dijitale doğmuş markalar da dijitale adapte olmaya çalışan markalar da yeni normal düzende “dijital öncelikli yaklaşımı” benimsemek durumunda kaldılar. Bu durum en küçük işletmelere kadar yayıldı ve herhangi bir ölçekteki işletme için rekabetçi kalabilmenin ilk şartı dijital iletişim ve satış kanallarına adapte olabilmek haline geldi.
✓ Dijital reklamlar işletmelerin daha önce olmadığı şekilde hedef kitleleri ile etkileşime geçmesini kolaylaştırdı. Dolayısıyla bu alanlara yatırımlar önceliklendirildi. Bu yılın bana katkısı pazarlama teknolojileri alanındaki gelişmelerle kullanıcı davranışındaki değişikliklerin birlikte analizinden doğan yeni pazarlama stratejileri ve şimdiden almaya başladığımız güzel sonuçlar oldu.
✓ 2023’ün belirsizliklerle dolu bir sene olacağı aşikâr. Bu belirsizlik düzeninde verimliliği, performansı ve kârlılığı pazarlama otomasyonundan faydalanarak gerçek zamanlı anlamlı veriye dayalı iletişim ve kampanyalar gerçekleştirerek yakalamayı hedefliyoruz.
Markalar, tüketiciyi “tüketen”den çok daha fazlası olarak görmeli
✓ 2022 yılı, her sektör için olduğu gibi temizlik ürünleri sektörü için de pandeminin beraberinde getirdiği değişimlerden etkilenmeye devam ettiğimiz zor bir yıl oldu. Ancak iletişim ve pazarlama çalışmalarına hız kesmeden devam edildi. Öte yandan, yaşam koşullarındaki değişiklikler tüketicilerde de büyük değişim ve gelişimlere sebep oldu. Biz de şirket stratejimiz gereği bu değişimlere paralel olarak doğal içerikli ürünlere ve tüm süreçlerimizde sürdürülebilirliği vurgulamaya ağırlık verdik.
✓ Karşımızda çok daha duyarlı bir tüketici var. Tüketici artık markalardan daha somut ve etkin adımlar atmalarını bekliyor. Markalar, tüketiciyi “tüketen”den çok daha fazlası olarak görmeli
✓ Beyaz Kağıt olarak 2023’te ana hedefimiz Asperox ve Peros markalarımızla tüm kategorilerde bilinirliğimizi ve pazar payımızı arttırmak. Yeni kategoriler ve varyantlar üzerinde çalışıyoruz. Türkiye’de üretimi olmayan yeni bir katyegoriye bulaşık makinesi deterjanı kategorisine adım atıyoruz. Hedefimiz, yüzde yüz yerli üretim yapmak. İlk etapta 2,4 milyar adetle iç pazardaki ihtiyacı karşılayacağız. Sonra ihracat. Bu yatırım bize de ülkemize de büyük bir hediye…
Marketing Türkiye Almanak sayısını okumak için TIKLAYIN!