TÜHİD dezenformasyonun önüne geçmek amacıyla “Deprem Destek Rehberi”ni yayınladı…
Büyük deprem felaketinin yaşandığı andan itibaren duyarsız kalmayan vatandaşlar ve markalar iletişim kanalları aracılığıyla seferberliğin bir parçası oldular. Yardımların doğru ve sağlıklı bir şekilde dağıtılması aynı zamanda maksimum fayda sağlaması için koordinasyon elbette çok önemli. Ancak araştırmalar “yanlış bilgi” ve “dezenformasyon”un doğru bilgiden daha hızlı yayıldığını gösteriyor. Türkiye Halkla İlişkiler Derneği, böylesi bir kriz döneminde olası dezenformasyonun önüne geçebilmek için atılabilecek adımları ve dikkat edilmesi gereken noktaları hazırladığı “Deprem Destek Rehberi”nde toplayarak şirketlerin kullanımına sundu…
Türkiye Halkla İlişkiler Derneği’nden, “Afet/Kriz Yönetimi” için öneriler
- Yaşanılan Afetler ile ilgili en doğru bilgiye ulaşmak için resmi kaynaklar takip edilmeli.
- Sakin olmalı, araştırarak ve teyit ederek aksiyona geçilmeli.
- Bilinmeyen kanallardan gelebilecek bilgiler ve sosyal medyada oluşabilecek dezenformasyon içerikli paylaşımlara itibar ederek ani faaliyet ve paylaşımlardan kaçınılmalı.
- Öncelikle her kurum kendi içinde afetle ilgili sorunu, mağduriyeti olanlarla ilgili araştırma yapmalı ve çözüm arayışına girmeli.
- Afet bölgesinde üretim, barınma gibi konularda bağı olan markalar için en sağlıklı bilgiye ulaşılacak kanalları tespit ettikten sonra bölge için seferber olunması yönünde harekete geçilmeli.
- Markalar, ürünleri arasında afet ihtiyaçlarına uygun olabilecek ürünlerin tespiti, lojistiği ve nakliyesi konusunda planlama yapmalı, toplanma yerleri, ulaşım kanalları ve araçlarını araştırmalı.
- Resmi kanalların açıklamalarının ardından yine resmi kanalların kontrolünde karmaşaya neden olmayacak ve ihtiyaca uygun olabilecek dağıtım ağına uyulmalı.
- Medya ve halkla ilişkilerin etkin kullanılması adına, medya kuruluşlarının gündem dışı konularla meşgul edilmemesi, afet bölgesine ve bilgiye ulaşılması konusunda basına yardım edilmesi konusunda birlikte çözüm üretilmeli.
- Gerek yazılı basın gerekse sosyal medya kanallarından basın ya da iletişim kanallarına gündemden farklı bir konuda bülten, içerik servis edilmemesi konusunda hassasiyet gösterilmeli.
- Markalar adına bağış, ilan ve taziyeler konusunda reklam ve öne çıkma refleksi taşınmadan duyarlı iletişim yapılmalı.
TÜHİD teyitli Deprem Destek Rehberi…
Ayni Yardımlar
AFAD, AHBAP ve AKOM gibi güvenilir kurum ve kuruluşlarca ve onlarla ortak hareket eden il/ilçe belediyelerince yayınlanan liste ve adreslere itibar ederek yardımda bulunabilirsiniz.
Kan Bağışı
Kızılay’ın Kan Bağışı noktalarından kan desteği çağrısı yoğun ilgi ile karşılandı. Yapılan son resmi açıklama, kan uzun süre saklanamayan bir tedavi aracı olduğundan, kan bağışının önümüzdeki günlere de yayılmasının stok ve test süreçleri açısından daha uygun olacağı yönünde.
Kan bağışı ile ilgili Kızılay’ın sosyal medya hesaplarından yapılacak duyuruları ve www.kanver.org web sitesini takip edebilirsiniz.
Nakdi Yardımlar
Valiliklerin yönlendirmeleri ile onaylı olarak paylaşılan banka hesaplarına bağış yapmanız çok önemlidir.
AFAD
- www.afad.gov.tr/depremkampanyasi2 linkinden TL, USD ve EURO banka hesaplarına ulaşabilir veya online olarak bağışta bulunabilirsiniz.
- “DEPREM” yazıp 1866’ya SMS gönderebilirsiniz. (SMS bedeli: 20 TL)
Not: EFT ile yardım yapılırken Alıcı Adı kısmına T.C. İçişleri Bakanlığı Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanlığı yazılması gerekmektedir.
AKUT
- www.akut.org.tr/bagis-yap linkinden TL, USD ve EURO banka hesaplarına ulaşabilir veya online olarak bağışta bulunabilirsiniz.
- “AKUT” yazıp 2930’a SMS gönderebilirsiniz.(SMS bedeli: 10 TL)
AHBAP
- ahbap.org üzerinden TL, USD, EURO ve GBP banka hesaplarına ulaşabilirsiniz.
KIZILAY
- www.kizilay.org.tr üzerinden, Kızılay mobil uygulaması veya 168 Türk Kızılay ücretsiz danışma ve bağış hattı aracılığıyla TL, USD ve EURO banka hesaplarına ulaşabilir veya online olarak bağış yapabilirsiniz.
- “DEPREM” yazıp 2868’e SMS gönderebilirsiniz. (SMS bedeli: 10 TL)
Dikkat edelim!
Yardım Gönderirken…
- Kıyafetlerin yeni ve kullanılmamış olmasına öncelik verin. Eğer ikinci el eşya gönderiliyorsa yırtık, lekeli, kirli ve yıpranmış olmadıklarından emin olun.
- Afet bölgesinin iklim ve ortam şartlarını göz önünde bulundurarak, sıcak tutacak eşyaları (mont, kazak, bot, battaniye, yorgan vb.) önceliklendirin.
- Gönderdiğiniz eşyaları kategorilendirin ve ayrı ayrı paketleyin. Kutuların üzerine mutlaka kutu içeriği ile ilgili bilgi notu ekleyin.
Temel İhtiyaçlar
• Büyük – Küçük Tüp
• Odun & Kömür Sobası
• Powerbank
• Jeneratör
• Cep Isıtıcısı
• İç çamaşırı
• Bebek Bezi
• Kışlık Bot & Mont & Polar
• Hijyenik Ped
• Bebek Maması
• Konserve Yiyecek
• Su & içecek
• Ekmek
• Bakliyat
Medikal İhtiyaçlar
• Sargı Bezi
• Elastik Bandaj
• Spanç
• Maske
• Yetişkin Bezi
• Eldiven
• Medikal Boyunluk
• Kırıklar için Atel
• Turnike
• Termal Bant
Sahte bağış kampanyaları…
Ülkenin her yerinden insanlar bölge halkının yaralarını biraz olsun sarmaya çalışırken ne yazık ki kimileri de bunu bir fırsat olarak görüyor.
• Bağış yaparken, sahada faaliyet gösteren, tanınmış, bilinen organizasyonlarla çalışın.
• Doğruluğundan emin olmadığınız kaynaklardan gelen banka hesap numaralarına itibar etmeyin. Kurum/kuruluş tarafından doğrudan duyurulan resmi bağış kanalları dışındaki sitelere kişisel verilerinizi ve kredi kartı bilgilerinizi girmeyin.
• Bilinmeyen kaynaklardan gönderilen, şüphe uyandırıcı e-posta, SMS ve sosyal medya mesajlarındaki bağlantılara tıklamayın.
Afet Bölgesindeki Refakatsiz Çocuklar
Türkiye Cumhuriyeti Aile ve Sosyal Hizmetler Bakanlığının konuyla ilgili yaptığı açıklamada, deprem bölgesindeki refakatsiz çocuklar için vatandaşların ALO 183 hattına, kolluk kuvvetlerine veya Aile ve Sosyal Hizmetler İl Müdürlüğü görevlilerine başvurmaları gerektiği belirtilmiştir.
Acil Yardım Uygulaması: deprem.io
Binlerce gönüllü yazılımcının ortaklaşa hayata geçirdiği ve sürekli üzerinde çalışarak iyileştirme ve geliştirme yaptığı, AFAD, Jandarma, AKUT, AHBAP, Kızılay gibi tüm organizasyonlara anlık bilgi ileten Google Maps bazlı bir uygulama. Afet bölgesinde depremzedelere, enkaz altı enkaz üstü ayırt etmeksizin ihtiyaçlarına göre yardım iletmeyi amaçlıyor…