DNA’sında Cumhuriyet olan markalar
Marketing Türkiye’nin Aksoy Araştırma iş birliği ve Deloitte Türkiye uzmanlığıyla Cumhuriyetin 100. yılını iş dünyasının tüm kurum ve kuruluşlarıyla birlikte kutlamayı amaçlayarak başlattığı “Cumhuriyet Değerlerini Taşıyan Markalar” araştırması tamamlandı. 100. yaşına ulaşan cumhuriyetimizin kuruluş değerlerinin günümüz Türkiye’sinde bulduğu karşılığın tespit edilmesi ve kavramların geçmişten bugüne hizalanması için tasarlanan endekste öne çıkan markalar 6 Ekim’de Divan Kuruçeşme’de gerçekleştirilecek olan “Cumhuriyet Balosu”nda açıklanacak. Gecede iş dünyası Cumhuriyetin 100. yılını kutlamak için bir araya gelirken metaverse’te tasarlanan “Cumhuriyet Değerlerini Taşıyan Markalar Sonsuzluk Müzesi”nin de açılışı yapılacak…
Cumhuriyetimizin kuruluş değerlerinin günümüz Türkiye’sinde bulduğu karşılığın tespit edilmesi ve kavramların geçmişten bugüne hizalanması için tasarlanan iki aşamalı araştırmanın sonuçları, halkın cumhuriyetin karakteri olarak tanımladığı 11 değeri ortaya koyarken bu değerleri taşıyan markaları da gözler önüne seriyor…
Marketing Türkiye ile Aksoy Araştırma iş birliği ve Deloitte Türkiye uzmanlığıyla, 100. yılında cumhuriyetimizin toplumda karşılık bulan değerlerini ortaya koyan araştırmanın metodolojisini Aksoy Araştırma Kurucusu Ertan Aksoy şu sözlerle özetliyor: “Türkiye temsili 12 ilde cinsiyet, yaş, sosyo-ekonomik statü ve bölge dağılımı kotasıyla Mayıs 2023’te gerçekleştirilen çalışmaya 1067 kişi katıldı. Araştırmaya katılanların ‘Cumhuriyet değerleri nelerdir?’ sorusuna verdiği yanıtlar, değerlerin muhataplarındaki derinlikli anlamını da ortaya koydu. Açık uçlu sorularla yapılan çalışmanın ilk çıktıları 42 tanımlamanın olduğunu gösterdi. Birbirini tamamlayan kavramların konsolide edilebilirliği yine bir araştırmayla sorgulandı ve 11 özgün değer ortaya çıktı.”
Araştırma sonucuna göre cumhuriyetimizin 100. yılında kamuoyunun zihninde yer edinen 11 değer şöyle sıralanıyor: Yenilikçi, Umut Veren, Özgürlükçü, Kurumsal, Bağımsızlığı Savunan, Fırsat Eşitliğinden Yana, İnsana Yatırımı Gözeten, Dayanışmacı, Geleceği Yakalayan, Devrimci, ve Özgün…
Çalışmayla ilgili değerlendirmelerde bulunan Marketing Türkiye Genel Yayın Yönetmeni Günseli Özen ise “Endeks, ‘Cumhuriyet Değerlerini Taşıyan Markalar’ı halkın seçimiyle ortaya koyarken tam 100 yıl sonra Türk halkının cumhuriyeti hangi değerler üzerinden tanımladığını da gösteriyor… Ve ne mutlu ki sonuçlar 100 yıl sonra bile toplumun cumhuriyeti, ideolojik tartışmalardan uzak, bir uzlaşı platformu olarak gördüğünü ortaya koyuyor” diyor…
Cumhuriyet Değerlerini Taşıyan Markalar Sonsuzluk Müzesi
Fiziki olarak gerçekleştirilecek Cumhuriyet Balosu’nda, metaverse’te yaratılan “Cumhuriyet Değerlerini Taşıyan Markalar Sonsuzluk Müzesi”nin açılışı da gerçekleştirilecek. Müzede kuruluşlar bu değerleri yansıtan çalışmalarıyla ve mesajlarıyla yer alacak. “Cumhuriyet Markaları Sonsuzluk Müzesi” bir metaverse evreni olan Spatial’da yer alacak. Müze VR da dahil olmak üzere masaüstü ve mobil cihazlardan erişilebilir olacak. Türkiye Cumhuriyeti’nin 100. yılı onuruna Spatial’da oluşturulacak yapının girişinde dev bir Türk Bayrağı dalgalanacak. İçeri giren katılımcıları “Cumhuriyet Değerlerini Taşıyan Markalar” karşılayacak.
“Cumhuriyet değerleri içselleştirilmiş durumda ancak her şey değişmeye devam ediyor”
Tarih Vakfı Eski Başkanı Prof. Dr. Mehmet Öznur Alkan da projeye birikimiyle katkı sağlayan isimler arasında yer alıyor. Araştırma sonuçlarını ve ortaya koyulan 11 cumhuriyet değerini değerlendiren Alkan, cumhuriyet ve değerlerini içten bir şekilde sahiplenmenin ve onur duymaya yönelik artan bir heyecanın varlığını görmenin çarpıcı olduğunu ifade ediyor. Prof. Dr. Mehmet Ö. Alkan, önceki dönemlerde göstermelik ve resmi olarak yapılan cumhuriyet kutlamalarının, uzunca bir süredir sivil (gayrı resmi) ve toplumsal bir benimseyişle kutlandığının, dile getirildiğinin ve sahiplenildiğinin altını çiziyor. Prof. Dr. Alkan, “Yalnızca 35 yıllık hocalık hayatımdan yola çıkarak cumhuriyet değerleri hakkındaki izlenimlerimi paylaşacak olursam, öncelikle toplumun büyük bir kesimi tarafından cumhuriyetin aslında içselleştirildiğini söyleyebilirim. Ayrıca bağımsızlık ve kendi kendini yönetme konusunda cumhuriyetin katkısına bağlılığın olduğunu da açıkça görebiliriz. Son olarak da özellikle kadın öğrencilerimizin cumhuriyet ile önceki döneme göre daha özgür ve eşit bir statü kazandıklarına dair bir sahiplenme söz konusudur” diyor…
Araştırma sonucunda yeni değerlerin ifade edildiğini gördüğünü söyleyen Prof. Dr. Alkan sözlerini şöyle sürdürüyor: “Ancak elbette dünyanın değişimiyle beraber Türkiye de değişiyor. Türkiye’yi devlet ve özel sektör olarak yöneten kuşakların çok büyük bir çoğunluğu soğuk savaş döneminde doğmuş ve yetişmiş durumdalar. İki kutuplu dünyanın dikotomik bakış, düşünce ve siyaset tarzıyla yetiştiler ve yönetiyorlar. Oysa 2000’li yıllar kuşağı teknolojinin içine doğduğu gibi ülke içi ve dışı kesimlerle hızlı bir bağlantı kurabiliyor. Ancak en büyük zaafları bireyci, sosyal medyada örgütlenebilen ama gerçek hayatta sosyalleşmekten kısmen uzak ve içinden çıktıkları topluma ve insanlığa duyarsız kalmaları, bir borç hissetmemeleri. Bu konudaki hatırlatma görevi de önceki kuşağa düşüyor. Genç kuşak hem teknolojiyi kendiliğinden kullanma üstünlüğü hem de sanıldığından daha fazla evrensel değerlere bağlı olarak yetişti. Her toplumda bulunan yüzde 10-15 civarındaki gerici potansiyel hariç tutulursa Türkiye bütün zorluklara rağmen daha çağdaş, daha modern, daha özgür, daha adil ve her alanda daha eşit bir Türkiye özlemini hayata geçirmeye kararlı gözüküyorlar.”
Araştırma sonucunda ortaya koyulan değerler arasında “demokrasi” ve “katılım”ın ifade edilmemiş olmasının kendisini hayal kırıklığına uğrattığını ifade eden Prof. Dr. Alkan; “Bazen cumhuriyet ve demokrasi iç içe geçmiş gibi düşünülür. Oysa demokrasi ve cumhuriyet iki ayrı kavram. Her demokrasi cumhuriyet olmadığı gibi her cumhuriyet de demokrasi değil. Bununla birlikte yönetime katılma ve demokrasi konusundaki ifade eksikliği benim açımdan dikkat çekici olduğu gibi bu konu cumhuriyetin ikinci yüzyılı açısından da hayati bir değer taşımaktadır” diyor.
“Cumhuriyet Değerlerini Taşıyan Markalar” 6 Ekim’de açıklanacak
İlk aşamasında cumhuriyet değerlerinin arandığı araştırmanın ikinci aşamasında ise bir hatırlatma yapmaksızın serbest çağrışımla ilk araştırmada tespit edilen değerleri hangi markaların taşığı soruldu. Araştırmada sonuçlar belirlenirken farklı sektörlerden kurumlar yerli, yabancı ya da çok uluslu ayrımı gözetilmeksizin öne çıkanlar olarak listelendi. Araştırma sonucunda “11 Cumhuriyet Değerini” taşıyan markaların yer aldığı 11 adet liste oluştu. Diğer taraftan online olarak “Eşzamanlı Pulside Mobil Paneli”nde gerçekleştirilen çalışmada, yüzde 95 güven aralığı ve yüzde 2,5 hata payıyla değerlerle markaların eşlenmesi sağlandı. Farklı değerlerde farklı ağırlık puanları elde eden tüm markalar bütüncül olarak değerlendirildi ve “Cumhuriyet Değerlerini Taşıyan Markalar” 12. liste olarak ortaya kondu.
Araştırmanın sonucunda belirlenen “Cumhuriyet Değerlerini Taşıyan Markalar” 6 Ekim’de cumhuriyetin 100. yılı için gerçekleştirilecek Cumhuriyet Balosu’nda açıklanacak.
Türk Halkı Cumhuriyet Değerlerini 100 yıl sonra yeniden tanımladı