Dünyayı giydiren Türk markaları -2
Dünyayı giydiren Türk markaları dosyamızın ilk bölümünde sektörün ihracat karnesinden dünyayı Türk modasıyla buluşturan markalara dek veriler ışığında kapsamlı bir analiz yer almıştı. Ancak bir de sektörün yarınını dinleyebileceğimiz sektörün liderleri, güçlü kalemleri ve tasarımcıları var… O yüzden şimdi sözü profesyonellere bırakıyoruz.
Uluslararası ölçekte marka çıkarmaya hazırız
✓ Türkiye’de sanayileşmenin, dışa açılmanın ve katma değerli ihracatın öncülüğünü hazır giyim sektörü yaptı. Hazır giyim, ihracatçı sektörler arasında da yıllarca ilk sırada yer aldı. Bugün de 20 milyar dolarlık hacmimizle ilk üç ihracatçı sektörden biriyiz. Ortalama 19 dolar civarındaki kilogram birim değerimizle katma değerli ihracatta üçüncü sırada yer alıyoruz. Hazır giyimde aynı zamanda küresel oyuncu, üretimde marka ülkeyiz.
✓ Dünyanın altıncı, Avrupa’nın üçüncü tedarikçisiyiz. Toplam hazır giyim ihracatımızın yüzde 70’ini başkanlık görevini yürüttüğüm İstanbul Hazır Giyim ve Konfeksiyon İhracatçıları Birliği (İHKİB) gerçekleştiriyor. İHKİB olarak Türkiye’yi küresel hazır giyim endüstrisinin şampiyonlar liginde daha üst sıralara çıkaracak bir stratejiyle tüm çalışmalarımızı yürütüyoruz. Bu hedef doğrultusunda dijital ve yeşil dönüşümü fırsata dönüştürmek istiyoruz.
✓ Hazır giyim endüstrisinde büyük bir bilgi birikimine sahibiz. Her geçen yıl daha da güçlenen bir tasarımcı kadromuz var. 40 yıldan bu yana küresel markalarla çalışıyoruz. Uluslararası ölçekte marka çıkarmaya en hazır sektörlerden biriyiz.
Dünya markası çıkarmak imkansız değil
✓ Dünyadaki resesyonun etkisi ve tüm dünyadaki ekonomik sıkıntılar üzerine, ülkemizin üretim olarak, kıyaslandığı ülkelerden maliyet olarak çok yukarıda kaldığı görüldü. Burada farkındalığımızı artırıp, sürdürebilirlik bilinci ve üstün teknolojik adaptasyonla, katma değerli özel üretimler yapabileceğimizi tüm dünyaya göstermemiz gerekiyor. Burada Tekstil İhracatçıları ve Çalışanları Derneği ile çalışma grupları oluşturduk ve bilincimizin en üst seviyede olmasını sağlıyoruz.
✓ 3 yıllık iş planında 35 farklı branşta Faz1’de Avrupa, Faz2’de Amerika, Faz3’te ise İngiltere ve Afrika ülkelerinde güçlerimizi birleştireceğimiz değerli üreticilerimiz ve marka sahipleriyle tüm Dünya’ya neler yapabileceğimizi göstermek için Future Brands projemizi Ağustos ayında Avrupa’da hayata geçirmeyi hedefliyoruz. ✓ Bu sayede hem Türk markaların dünyaya açılmaları konusunda muazzam bir fırsat yaratacağız, hem de kg başına 19 dolar olan Hazır Giyimin değerini, bir anda 25-26 dolara çıkarabilme şansını yakalamış olacağız.
✓ Üzülerek söylemem gerekirse, henüz bir Türk markası tam anlamıyla dünyaya açılmış değil. Ancak önümüzde çok potansiyelli genç markalar var. Hep beraber bir güç birliği oluşturabilirsek, ülkemizin tasarım gücü olması, işin her mutfağının ülkemizde olması sebebiyle, ülkemizden birkaç tane dünya markası çıkması imkansız değil. Bunun için markaya yatırım yapılması ve sabırlı olunması çok ama çok önemli.
Yeşil üretim adımlarımız marka algımızı güçlendiriyor
✓ Hazır giyim sektörü, yarattığı ekonomik değer ile ülkemizin önde gelen sektörleri arasında yer alıyor. 2023 yıl sonu verilerine göre 19,2 milyar dolar ile otomotiv ve kimyanın ardından ülkemizin en çok ihracat yapan üçüncü sektörüyüz. Yine aynı dönemin verilerine göre ilk üç sırada Almanya, İspanya ve Hollanda olmak üzere dünyanın her bölgesine ihracat yapıyoruz. Sektörümüzde ihracat birim fiyatları kilogram başına 2021 yılında 13,14 dolar, 2022 yılında 14,10 dolar ve 2023 yılında ise 15,12 dolara yükseldi. Yıllar itibarıyla yakaladığımız bu artış sektörümüz ve ülkemiz adına önemli bir gelişme.
✓ Tam entegre tesislerimiz ile pamuktan nihai ürüne uzanan çok geniş bir tedarik zincirimiz bulunuyor. Hazır giyimde her türlü ürünün üretildiği dünyanın beşinci büyük ülkesiyiz. Bu çeşitlilik, ülkemizin tüm bölgelerinin daha gelişmiş ve rekabetçi olmasına da katkı sağlıyor. Çünkü sektörümüzde yaklaşık 62 bin üretici, ülkemizin 81 iline yayılmış durumda. Üretimin yarısı ihracatta diğer yarısı ise iç pazarda değerlendiriliyor. Sektörümüz Aralık 2023 itibarıyla 643 binden fazla kişiyi istihdam ediyor. Buna tekstil sektörü, AVM, perakende ve diğer hizmetler de dahil edildiğinde bu sayı 1,8 milyon kişiye yükseliyor.
✓ Hazır giyim sektörünün önemli bir yüzünü, modern perakende pazarı içinde yer alan Türk markaları oluşturuyor. Bu markalar, Türk hazır giyim sektörünün dünyadaki marka değerinin artmasına büyük katkılar sunuyor.
✓ Öte yandan biz marka olmayı sadece etiket veya son tüketiciye ulaşmak olarak değerlendirmiyoruz. Son tüketiciye ulaşan markalara üretim yapan firmalar da katma değerli, kaliteli üretimle “fason üretici” kimliğinden sıyrılıp “marka üretici” olabiliyor. Türk hazır giyim sektörü de bu alanda çok başarılı. İhracata giden ürünlerimizin yalnızca yüzde 15’i basic ürünler. Kalan yüzde 75 katma değerli, yüzde 10 ise lüks ürünlerin üretimini kapsıyor. Özellikle sürdürülebilirlik ve yeşil üretim konusundaki adımlarımız global pazarlardaki güçlü marka algımızı daha da yükseltiyor.
82 ülkeyi giydiriyoruz
✓ Enflasyonist ortamın etkisi, küresel belirsizlikler ve yakın coğrafyamızda yaşanan savaşlar sebebiyle moda perakende sektörü 2023 yılını birçok zorlukla mücadele ederek geride bıraktı. Ancak bu dönemde dahi ekonomimizin lokomotif sektörleri arasında yer alan moda perakende, önemli bir performans ortaya koydu. Hazır giyim, gerçekleştirdiği ihracatla ekonomiye 19 milyar doların üzerinde katkı sağladı.
✓ LC Waikiki giyim alanında ülkemizde 20 yıldır liderliği göğüsleyen, Türkiye’nin gönülden bağ kurduğu bir marka. Kuruluşumuzdan bu yana “İyi Giyinmek Herkesin Hakkı” misyonu ile hareket ediyor, “ulaşılabilir moda” anlayışı ile farklı tarzlara, beğenilere uygun, tüm yaş gruplarına uygun koleksiyonlar oluşturuyoruz.
✓ Tabii sadece ülkemizde değil; 5 kıtada, 23’ünde pazar lideri olmak üzere mağaza ve e-ticaret operasyonlarımızla 82 ülkeyi giydiriyoruz. Hem iç piyasada hem dış piyasada işimizin merkezine müşterimizi alarak, bulunduğumuz tüm coğrafyalarda onların ihtiyaç ve beğenilerine hitap eden ürünler tasarlıyoruz. Müşterilerimizin beklentilerini daha hızlı şekilde karşılamak için hem fiziksel mağazalarımızda hem de dijital kanalımızda uçtan uca en iyi müşteri deneyimini sunmaya odaklanıyoruz. Tüm iş süreçlerimize dijitalleşmeyi entegre ediyoruz. Bu anlayışa bağlı olarak istikrarlı bir şekilde büyüyor ve müşteri tabanımızı genişletiyoruz. Gelecek dönemde de bu stratejimiz doğrultusunda çalışmalarımıza devam ederek yeni pazarlara giriş yapmayı ve bulunduğumuz pazarlarda derinleşmeyi sürdüreceğiz.
Türkiye’nin kültürel mirası birçok koleksiyona ilham kaynağı oluyor
✓ Türkiye’nin oldukça gelişmiş bir tekstil ve hazır giyim endüstrisine sahip olması büyük avantaj çünkü ülkemizde moda sektörü aslında üretim gücü üzerine kurulu. Coğrafi konumumuz, çok sayıda global marka ve perakendeciyle iş birliği yapmamıza olanak sağlıyor. Türkiye’nin zengin kültürel mirası birçok koleksiyona ilham kaynağı olurken, yakın geçmişe kadar devam eden İstanbul Moda Haftası gibi uluslararası etkinlikler de, Türk moda endüstrisinin küresel moda sahnesindeki yerini güçlendirdi.
✓ Son yıllarda, giderek daha fazla genç yetenek ve girişimcinin ortaya çıkması, yenilikçi yaklaşımların artması, modanın demokratikleşmesine katkı sağladı, sağlamaya da devam ediyor. Tabii sadece nitelikli yaratımlara imza atmak değil, bunları doğru kanallardan doğru insanlara tanıtmak ve hızla gelişen dijital dünyaya adapte olmak da önem taşıyor. Sürdürülebilirlik ve etik moda anlayışının gelişmesi, mevsimsiz ve cinsiyetsiz koleksiyonların benimsenmesi güzel olsa da, kapsayıcılık ve çeşitlilik konusunda daha fazla ilerleme kaydetmemiz gerektiğini düşünüyorum.
✓ Ülkemizde birçok başarılı tasarımcı ve marka var, ancak bana göre bazıları özellikle tüketici taleplerini anlamaları ve güncel moda trendlerine hızla adapte olmaları bakımından öne çıkıyor. Les Benjamins’in, sokak modasında büyük bir etki yarattığını düşünüyorum. Her sezon bilinirliği artan Siedres, Akdeniz stiline özgün bir yaklaşım getiriyor. Aksesuar alanında ise hem kaliteleri hem de yaratıcılıklarıyla Manu Atelier ve Misela’yı çok başarılı buluyorum.
Markalarımız uluslararası platformlarda daha görünür olmalı
✓ Türkiye, moda endüstrisinde önemli bir oyuncu olarak kabul ediliyor. Özellikle tekstil üretimi ve tasarım alanında büyük bir potansiyele sahip. Türk tekstil sektörü, kaliteli üretim ve rekabetçi fiyatlarla dünya genelinde tercih edilen bir konumda. Ayrıca Türk tasarımcılar özgün tarzlarıyla, hazırladıkları Fashion Show ve etkinliklerde Türk Moda Endüstrisinin uluslararası alanda tanıtılmasına katkı sağlıyor. Türkiye’nin moda dünyasındaki bu etkisinin gelecekte de devam edeceğini düşünüyorum.
✓ Küresel moda endüstrisinde Türk markalarının adından daha çok söz ettirebilmesi için birçok strateji benimsemeli, öncelikle markalar uluslararası platformlarda daha görünür olmalı ve koleksiyonlarını dünya çapında tanıtmalılar.
✓ Ayrıca, sürdürülebilirlik ve yenilikçilik gibi çağdaş moda trendlerine odaklanarak marka imajını güçlendirebilirler. Ünlü isimlerle iş birlikleri yaparak marka bilinirliğini artırabilir ve global pazarlara daha etkin bir şekilde girebilirler. Son olarak, dijital pazarlama ve sosyal medya stratejilerini kullanarak genç tüketici kitlesine daha çekici ve etkileyici bir şekilde ulaşabilirler. Bu stratejiler Türk markaların küresel moda endüstrisinde daha fazla söz ettirmelerine yardımcı olabilir.
✓ Dünyayı giydiren Türk markaları ve tasarımcıları dendiğinde; beni asıl mutlu eden Türk motiflerini modern trendlerle birleştirip ülkemizin moda endüstrisini global düzeyde önemini artırıyor olması.
Birçok markamız kendi müdavimlerini oluşturdu
✓ Türk markaların özellikle son dönemlerde yaptığı yurt dışı atılımları dikkat çekici. Hala istediğimiz kadar görünür olamasak da birçok marka çoktan kendi müdavimlerini oluşturdu bile.
✓ Ancak tabii bu konuyu tek yönlü ele almamak gerekiyor. Türkiye’nin moda sektöründe dünyadaki konumunu belirleyecek bir diğer unsur da moda sanatçı ve tasarımcıları için çekici bir yer olmasını sağlamaktan geçiyor. Potansiyelin artması için moda sektörüne çok daha fazla yatırım yapılması gerektiğini düşünüyorum. Günümüzde moda haftalarıyla anılan ülkeleri göz önünde bulundurduğumuzda Türkiye sınıfta kalıyor. Kendimizi dünyaya tanıtma konusunda yeterince efor sarf ederken dünyanın buraya gelmesini sağlamak için de gerekli olan yatırımları yapmamız gerekiyor.
✓ Mehry Mu, Bee Goddess, Misela, Les Benjamins, Lug Von Siga gibi markaların global yaklaşımlarını çok beğeniyorum.