Dünyayı Kurtaran Reklamcılar!
Like a Girl”, “Red Light”, “Life Paint”, “Touch the Pickle”, “The Lucky Iron Fish Project”, “The Berlin Wall Of Sound” ya da “I Will What I Want… Bu yıl gerçekleşen Cannes Lions Uluslararası Yaratıcılık Festivali’nde tabiri caiz ise marka ve reklam ajansları dünyayı kurtarmak için yarıştı! Peki, “dünyayı kurtarmaya odaklanan” reklamcıların başlattığı “Goodvertising”in temel ilkeleri neler? Gerçekten böylesi önemli bir misyon reklamcıların sorumluluk alanına giriyor mu? İşte reklamcı ve markaların “Goodvertising”e bakışı…
Haber: Canan Eseler
Cannes Lions Uluslararası Yaratıcılık Festivalinde en başarılı sosyal sorumluluk kampanyalarını, reklam ajansları ve markaların 8 ismine sorduk.
Can Faga Lowe Yaratıcı Grup Başkanı
Goodvertising Artık Dünyanın Bir Gerçeği
“Şunu söylemekte fayda var; Goodvertising dediğiniz şey bir reklamcılık trendi değil. Bu, artık dünyanın gerçeği. Artarak devam edeceği de aşikâr. Eskiden case video’ların sonunda ‘satışlarımızı/ takipçilerimizi/pazar payımızı şu kadar artırdık’ derlerdi şimdi ‘trafik kazaları şu kadar azaldı’, ‘ölümler şu oranda azaldı’, ‘organ bağışı için sıra bekleyen kalmadı‘ gibi başarılardan bahsetmeye başladı markalar. Özetle, kimse ne kadar satış artırdığınızla değil, dünyada kötü giden şeyleri ne kadar azalttığınızla ilgileniyor.”
Kerem Özkut Concept Kreatif Direktörü
Amacı İyilik Olan İş Diğerlerinden Ayrışıyor
“Dünyaya pozitif mesajlar vermenin tek yolu bir iyiliği yapmaktan da geçmiyor. Cannes Lions’da Outdoor jürisinde Grand Prix ile ödüllendirdiğimiz Apple’ın ‘iPhone 6 ile çekildi’ kampanyasının kullanıcıyı bu kadar kahramanlaştırmasının, dünyayı normal insanlar gözünden bu kadar güzel göstermesinin de içinde bir pozitif mesaj, en derininde bir iyilik olduğunu düşünüyorum. Gücünü de buradan alıyor zaten.”
Tugbay Bilbay Manajans/ JWTBaşkanı
Keşke Her İş Dünya Yararına Olsa!
“Bu yıl Cannes’da jüri görgü ve mesleki mükemmellik yerine vicdanıyla karar verdi sanki. Ama bu normaldir. Birkaç sene içinde bu tür işleri bu yoğunlukta göreceğimizi sanmıyorum. Ama yine eski çığırtkan ya da sadece hikâye anlatan işler de geri gelmeyecek. İnsan odaklılık devam edecek. Bu işlerin samimiyetini ölçen bir cihaz bilmiyorum ve ben sonuca bakarım. Sonuçlar gayet etkili gözüküyor. Demek ki yeterince samimiymiş bu işler. Keşke her iş dünya yararına olsa.”
Arda Erdik Tribal Worldwide Istanbul Kreatif Direktörü
Bu Yıl Batılılar Dünyayı Kurtardı
“Cannes’da bu yıl dünyayı kurtarmayı amaçlayan işlerin jüri tarafından daha çok tercih edildiğini görüyoruz. Bu da doğal bir süreç. Çünkü jüri olarak önünüze gelen işlerden biri dünyayı kurtarmayı diğeri ise daha fazla satacağını iddia ediyorsa, siz de dünyayı kurtaran çalışmayı tercih ediyorsunuz. Yine işlere ve konuşmalara bakınca ‘batılılar sosyal sorumluluk kampanyalarıyla dünyayı kurtarmaya çalışırken, Uzakdoğulular ekonomi ve teknolojiyle dünyayı fethediyor’ diyebiliriz.”
Serhat Akkılıç Project House Havas Yönetici Ortağı
Şeffaflık Samimiyeti Zorunlu Kılıyor
Markanın üretim, dağıtım ve tanıtım faaliyetlerini işin doğası olarak gerçekleştirirken sürdürülebilir, hayat kalitesini tüm paydaşlar için artıran bir dünyaya gerçekten katkıda bulunması önemli. Yapılan işin operasyonuyla hiç alakası olmayan bir ‘sosyal sorumluluk kampanyası’nı kırk yılda bir ve bütçeler uygun olduğunda yapmak değil. Üretirken insanları zehirleyen bir ürünün satışlarına endeksli sosyal sorumluluk kampanyasıyla yok olan samimiyet artık birkaç tweet ötede deşifre oluyor zaten.”
Yaşar Akbaş Happy People Project Başkanı
Reklamcılık İlacı Şekerle Kaplamaktır
“Goodvertising, geleceğin reklamcılığı mıdır? Tek başına emin değilim. Reklamcılığın içinde yeni bir damar demeyi daha doğru buluyorum. Neil French, ‘Reklamcılık ilacı şekerle kaplamaktır’ der. İnsanların markalara ve reklamlara karşı hisleri 30-40 yıl önceki gibi değil. Artık birçok şeyi sorgulayabiliyorlar. Markaların iletişimlerinde kendilerinden çok insana yönelmeleri epey bir süredir var. Bunun sebebi de internet.”
Diğdem Cengiz Gürsel Pegasus Kurumsal İletişim ve Sponsor İlişkileri Pazarlama Müdürü
“Marketing for Good” Uzun Zamandır Gündemde
“Ekonominin temel taşlarından biri olan markaların, kendilerini sivil toplumun da ayrılmaz bir parçası olarak görmeleri tüm dünyanın üzerine eğildiği bir konu. ‘Marketing for good’ teması kısa süre önce geride bıraktığımız Cannes Lions Yaratıcılık Festivali’nde dünyanın önde gelen iletişim ve pazarlama liderlerinin de üstünde çok durduğu bir konuydu.”
Nilay Gözegir Unilever Yumoş Marka Müdürü
Reklamverenlere Önemli Rol Düşüyor
“Y ve Z kuşakları daha duyarlı ve kendilerini sorunun bir parçası hissediyor. Herhangi bir küresel ya da yerel sorunla baş başa kaldığımızda sosyal medyadan ‘etiket’lerle yaptıkları yorumlar, paylaşımlar, hep bu kendini bir parçası hissetme kültürüne ait. Fakat sorunların varlığı hakkında toplumun geri kalanını haberdar etmek, hareketi sosyal medyadan başlatan bireylerin tek başına yapabileceği bir şey değil. Büyük reklamverenlere ve etki yaratan pazarlama profesyonellerine önemli rol düştüğünü düşünüyorum.”
Daha fazlası Marketing Türkiye Ağustos sayısında