e-ticaret sitelerine korku salan Temu nereden çıktı?
Son zamanlarda Türkiye’de online alışveriş tutkunlarının dikkatini çeken yeni bir platform var: Temu. Henüz 1 ay önce Türkiye pazarına giren Temu, uygun fiyatları ve geniş ürün yelpazesiyle kısa sürede milyonlarca kullanıcıya ulaşmayı başardı. Öyle ki ETİD Yönetim Kurulu Başkanı Hakan Çevikoğlu, Temu’nun deneyimli alışveriş sitesi AliExpress’i dahi geride bıraktığını ve artık sektöründe en yüksek piyasa değerine sahip şirket olduğunu söylüyor. Peki, Temu neden bu kadar popüler? Temu kullanıcıların ilgisini çekmeyi nasıl başarıyor? Gelin birlikte inceleyelim…
Temu nedir?
Temu, 2022 yılında kurulan ve kısa sürede milyonlarca kullanıcıya ulaşan online bir pazaryeri. Çinli e-ticaret devi Pinduoduo’nun kardeş şirketi olan Temu’da elektronik ürünlerden giysiye, ev dekorasyonundan kozmetiğe kadar geniş bir yelpazede ürün bulmak mümkün.
Platformda en çok satan ürün kategorilerine baktığımızda, elektronik ürünler ilk sırada yer alıyor. Bunu giyim, ev dekorasyonu, kozmetik, spor gibi kategoriler takip ediyor.
Temu neden bu kadar popüler?
Temu’nun popülaritesinin arkasında yatan birkaç nedenden bahsetmek mümkün. Fiyatların uygunluğu ise başı çekiyor. Temu’daki ürün fiyatları, Türkiye’deki diğer online pazarlara kıyasla oldukça düşük. Bunun nedeni ise ürünlerin doğrudan Çin’deki fabrikalardan veya depolarından Türkiye’ye gönderilmesi. Ayrıca geniş ürün yelpazesi, Türkiye’ye 14 gün içinde ücretsiz kargo imkanı ve Türkçe dil desteği de Temu’nun popülerliğine popülerlik katıyor.
Dünya çapında online alışveriş ve tüketici davranışlarına dair önemli veriler sunan DHL eCommerce, küresel Online Shopper Trends Report 2024’e de Temu’nun popülerliği yansıyor. DHL eCommerce tarafından yayımlanan rapora göre uygulama tabanlı pazar yerlerinin popülaritesi, Shein ve Temu’nun yarattığı etkiyle artış gösterdi. Shein, Birleşik Arap Emirlikleri, Fas ve Brezilya’daki tüketiciler arasında son derece popülerken, Temu ABD ve Hollanda’daki kullanıcılar arasında önemli bir iz bıraktı. Rapora göre, Temu gibi uygulama tabanlı platformlar, geniş ürün yelpazeleri ve uygun fiyatlarıyla küresel çapta büyük popülerliğine popülerlik katıyor.
“Temu, Aliexpress’i geride bıraktı”
• Çin’deki çevrim içi pazaryerlerinden gelen düşük fiyatlı giyim ve ev eşyaları son zamanlarda pazar paylarını oldukça yükseltmiş durumda. PDD Holdings’e ait Temu ve Çin merkezli Shein, Çinli tüccarların mallarını güney Çin’deki depolara göndermesine ve ardından bu malların kargo uçaklarıyla yabancı ülkelere gönderilmesine dayanan iş modellerini mükemmelleştirerek son dönemin popüler e-ticaret siteleri haline geldiler.
• Sensor Tower’a göre, çevrim içi pazaryeri Temu, iPhone App Store’da indirmeler bakımından 72 gün boyunca 1 numaralı uygulama oldu ve bu sürenin 13’ünde üst üste zirvede kaldı. Sensor Tower’a göre ise Android’in Google Play mağazasında 85 gün üst üste zirvede kalarak ücretsiz Android uygulamaları arasında da 1 numaraya yerleşti ve 27 günle 2024’ün şimdiye kadarki en büyük ücretsiz uygulaması oldu.
• İndirimli dekordan elektroniğe kadar her şeyi satan Temu, bu yılki Super Bowl sırasında reklam yayınladıktan sonra profilini yükseltti. Akıllı TikTok kampanyaları da şirketin cazibesini artırdı. Ancak bu büyümede kuşkusuz “fiyat” başrolü oynuyor. Tüketicilere gönderilen bireysel paketler, birçok ülkenin vatandaşların ithalat vergileri ödemeden belirli bir değerin altındaki yurt dışından paketler almasına izin vermek için uyguladığı “de minimis (düşük değerli ithalatı vergi ve harçtan muaf tutan bir düzenleyici politika)” kuralından faydalanıyor. Yani Temu ve Shein, kısmen ürünleri küçük paketler halinde doğrudan tüketicilere göndererek düşük fiyatlar talep edebiliyor ve böylece gümrük vergilerinden kaçınabiliyor.
• Hatta iş öyle bir noktaya geldi ki; Çinli şirketlerin savaşında, Batı pazarına girmek için büyük meblağlar yatıran yeni uygulama Temu, deneyimli alışveriş sitesi AliExpress’i dahi geride bıraktı ve artık sektöründe en yüksek piyasa değerine sahip oldu.
• Öte yandan Temu’nun bu yükselişine karşı Avrupa Komisyonu, 150 euro olan eşiği kaldırmayı; ABD’li siyasetçiler de 800 dolarlık tavanını düşürmeyi veya kaldırmayı düşünüyor. Batı’nın bu adımları atıyor olmasının ise iki ana sebebi bulunuyor. Bunlardan ilki, ucuz Çin mallarının yerel perakendeciler için haksız rekabet yaratıyor olması. İkincisi de ürün güvenliğini, insan haklarını ve çevre kurallarını ihlal edebilecek ürünlerin ülkeye sokulmasını engelleyebilmek. Zira Avrupa oyuncak endüstrisi kuruluşu yakın zamanda Temu’dan test ederek satın aldığı 19 oyuncağın 18’inin çocuklar için gerçek bir güvenlik riski oluşturduğunu tespit etti.
• Ülkemizde de Çin’deki çevrim içi pazaryerlerinden gelen düşük fiyatlı giyim ve ev eşyalarına büyük bir ilginin olduğunu gözlemliyoruz. Türkiye’ye ürünler 8 ila 18 gün arasında teslim edilebiliyor ve vergilendirme konusunda ise, siparişinizin toplam tutarına göre gümrük vergisi ödemeniz gerekebiliyor. Öte yandan sitede şu anda kargo ücreti alınmadığı için alınan vergiye rağmen ürünlerin ücreti tüketici için oldukça cazip olarak görülüyor. Bununla beraber tüketicilerin ödeme sürecinde 3D secure kullanılmamasına aynı zamanda kimi ürünlerin gümrükte takılma ihtimaline de dikkat etmeleri gerekiyor.