E-ticaret yöntemleri nelerdir?
E-ticaretin popülaritesiyle birlikte sanal mağaza trafiklerinin her geçen gün artması perakendeci ve girişimcileri harekete geçirdi. Bu ilgi bazı soruları da beraberinde getiriyor. E ticarette en çok ne satılıyor? E-ticaret nasıl yapılır? E ticaret ürünleri nelerdir? Dropshipping nedir? E-ticaret için mağaza nasıl açılır? Mağaza açmak ücretli mi? Mağazalar komisyon alıyor mu? Komisyonlar ne kadar? Gelin tüm yanıtlara birlikte bakalım…
Birçok girişimci ve perakendeci e-ticaret platformlarına çoktan geçti ya da geçmenin yollarını arıyor. Bir pazaryerinde satıcı olmak veya e-ticaret sitesi kurmak her ne kadar yaygınlaşmış olsa dahi birçok insan için hala keşfedilmemiş bir konu. Doğal olarak bu işin maliyetinin ne kadar olacağını, girişimcileri nasıl bir sürecin beklediğini, nasıl daha başarılı olabileceklerini, e-ticarette en çok satılan ürünleri, dropshipping modelini ve diğer tüm detayları merak ediyorlar.
Öncelikle kendi e-ticaret sitenizi kurmak veya bir pazaryerine entegre olmak konusunda karar vermelisiniz. Yazının devamında bu konularla ilgili merak edilenleri paylaşıyor olacağız fakat şayet kendi e-ticaret sitenizi kurmaya karar verirseniz sıfırdan bir müşteri trafiği yaratmak durumundasınız. Siteye eklenecek olan ürünlerin birden fazla açıdan çekilmiş fotoğrafları ve detaylı ürün bilgileri bu kitleyi yakalamada önemli bir etki sağlayabilir. İşte bu noktada devreye dijital pazarlama stratejileri giriyor diyebiliriz.
Dijital pazarlama stratejinizi belirlerken çeşitli kaynaklar üzerinden sıkı bir araştırma yapmalı ya da bir uzman yardımı almalısınız. Fakat temel başlıkları şöyle sıralayabiliriz; SEO (Search Engine Optimization), SEM (arama motoru reklamcılığı) ve sosyal medya faaliyetlerini (SMO). Bunlara ek olarak toplu mailler, doğal hitler, seo uyumlu içerikler ve reklam çalışmalarının da dijital pazarlamada önemli bir yeri olduğunu hatırlatmakta fayda var.
E ticarette en çok ne satılıyor?
E-ticaretin pandemiyle birlikte kazandığı güç artık herkesçe bilinen bir gerçek. Peki ama hangi ürünlere rağbet var? Gelin yapılan araştırmalarda öne çıkan ürün gruplarına daha yakından bakalım.
NielsenIQ’nun yakın zaman önce paylaştığı verilere göre e-ticarette en çok büyüyen ilk 5 kategori Türk kahvesi, hazır kahve, çay, ev temizleyicileri ve deodorantlar oldu.
NeSatilir.com da, 2021 yılının yaz aylarında en çok talep edilen ürünlere ilişkin çeşitli veriler paylaştı. Verilere göre; anılan dönemde 1 milyondan fazla parfüm, yaklaşık 800 bin adet şampuan, 750 bini aşkın bebek bezi, yaklaşık 600’er bin t-shirt ve omuz çantası, 500’er binin üzerinde güneş gözlüğü ve medikal maske, 500’er bine yakın bijuteri kolye, bluz ve vitamin satışı gerçekleşti.
Söz konusu elektronik ürünler olduğunda İdeasoft verilerine göre en çok tercih edilen ürünler şu şekilde sıralanıyor; akıllı saatler, robot süpürgeler, VR aksesuarları, blender, bluetooth kulaklık, akıllı telefonlar, bluetooth hoperlör, telefon aksesuarları, telefon tripodları, araç telefon tutucuları ve telefon lensleri.
Statista ise ürün grupları çerçevesinde bir analiz yayınladı. Verilere göre, 2020 yılında moda ve güzellik üzerine 4,72 milyar dolar, mobilya ve elektrikli aletler üzerine 1,26 milyar dolar, oyuncak, kendin yap ve hobi ürünleri üzerine 2,7 milyar dolar, gıda ve kişisel bakım üzerine 825,5 milyar dolar, video oyunlar üzerine 569,6 milyar dolar ve dijital müzik üzerine 119,7 milyar dolarlık bir harcama gerçekleşti.
Yine Statista’nın verilerine göre 2020 yılında seyahat ve konaklama sektörü yüzde 53,3 küçülürken; elektronik ve fiziksel medya yüzde 40,8, moda ve güzellik yüzde 42,5, mobilya ve elektrikli aletler yüzde 42,2, oyuncak, kendin yap ve hobi ürünleri yüzde 45,4, gıda ve kişisel bakım yüzde 49,6, video oyunlar yüzde 27 ve dijital müzik ise yüzde 30,7 büyüdü.
E-ticaret nasıl yapılır?
Özellikle pandemi dönemiyle birlikte altın çağını yaşayan e-ticaret yeni trend ve teknolojilerle büyümeye devam ediyor. Uzmanlar kimi trendlerin geçici kimilerinin ise kalıcı olacağına işaret ediyor. Yani bu noktada e-ticarete atılmak her şeyden önce değişen dinamiklere ayak uydurmayı ve e-ticaret fikrini doğru analiz etmeyi gerektiriyor.
E-ticaret fikrinin doğru analiz edilmesi için ise fizibilite çalışmalarının ve iş planının yapılmasını gerektiriyor. E-ticaret alanında faaliyete başlamak, bu faaliyeti büyütmek ve bu işten kazanç sağlamak için girişimcilerin atması gereken ikinci adım sitenin işleyişinin nasıl olacağı, hangi alanda konumlandırılmak istendiği ve beklentilerin net bir şekilde belirlenmesi.
E-ticarete atılmak isteyen girişimcilerin sıkça düştüğü hata şu oluyor; var olan başarılar üzerinden ilerlemeye çalışmak. Oysa böyle bir girişimi başlatmadan önce özgün bir fikriniz olduğuna emin olmalısınız. Bu, pazardaki rakiplerinizden ayrışmanıza ve iş hedeflerinize daha hızlı ulaşmanıza yardımcı olacaktır.
Bugün pek çok insan neredeyse tüm ihtiyaçlarını dijital olarak karşılamak istiyor ve bu noktada tabii ki e-ticaret siteleri öne çıkıyor. Trafiğin ve buna bağlı olarak rekabetin bu kadar yoğun olduğu bir alanda sizi öne çıkaracak bir diğer konu kullanıcı dostu bir e-ticaret sitesi kurmak. Bu noktada hız, kullanım kolaylığı, şık, özgün tasarımlı ve güvenilir altyapıya sahip bir şekilde inşa edilmeli. Ayrıca site, geri ödeme ve ürün iadesi konusunda da kolaylık sunmalıdır.
Pazarlamayı bir gider kalemi olarak değerlendiren e-ticaret girişimcilerinin düştüğü hatalardan biri de pazarlamaya gereken önemi vermemek. Sunduğunuz hizmet ve ürünler ve hatta e-ticaret siteniz ne kadar iyi olursa olsun pazarlama faaliyetlerinizin yetersiz olması durumunda hedef kitleler nezdinde bilinirlik ve farkındalık yaratamazsınız.
Ayrıca müşterilerinizle çevrim içi iletişimde olmak ve satış sonrası hizmetler sunmak var olan müşterilerinizle aranızdaki bağı kuvvetlendireceği gibi yeni müşteriler edinmenizi de kolaylaştıracaktır.
E-ticaret girişim fikri olan ve yeterli finansmanı bulamayan girişimcilere finansal destek sağlayan çeşitli kuruluşlar var. Girişimlerinizi finansal olarak destekleyecek kurum, kuruluş ve dernekleri listeleyerek, iletişim kurabilirsiniz.
E ticaret ürünleri nelerdir?
Günümüzde hemen hemen her türlü ürün internet üzerinden sipariş verilebiliyor. Pandemiyle birlikte artan e-ticaret eğilimi müşteri beklenti ve ihtiyaçlarını da çeşitlendirdi. Bu kapsamda, giyim, kuyum, saç bakım ürünleri, dekorasyon ürünleri, mobilya, beyaz eşya, elektronik ürünler, takviye gıda ürünleri, ecza ürünleri, kozmetik ve hatta makyaj ürünlerine kadar birçok kategorideki ihtiyaçlar e-ticaret üzerinden gerçekleştiriliyor.
Tüketici kimi ürünleri hala dokunarak almayı tercih etse de bu kitle online alışverişi tercih edenlere oranla bir hayli az. Önceden online satışı kısıtlı olan büyük hacimli ürünler ve denemeyi gerektiren birçok ürün sanal mağazalardaki yerini çoktan aldı.
Pandemiden önce mağaza deneyiminin temel olduğu kategoriler de AR (Arttırılmış Gerçeklik) ve VR (Sanal Gerçeklik) teknolojileriyle desteklenerek e-ticaretteki müşteri deneyimini önemli ölçüde destekliyor. Bunun en popüler örneklerinden biri de makyaj ürünleri. Satın alma sürecinde dokunma ve deneme ihtiyacı uyandıran bu ürünler artık AR ve VR teknolojileriyle fiziksele çok yakın çıktılar vererek e-ticaret üzerinden de satılıyor.
Dropshipping nedir?
Dropshipping ürünlere fiziksel olarak sahip olmadan satışını yapabileceğiniz bir e-ticaret modeli olarak öne çıkıyor. Yani direkt olarak fabrikadan halka satış gerçekleştirilir ve stoksuz bir satış modelidir. Başka bir ifadeyle dropshipping modeliyle tüketicinin yalnızca ürüne ulaşmasına yardımcı olmuş oluyorsunuz. Bu, e-ticarette sıklıkla tercih edilen bir model.
Dropshipping modelini cazip kılan temel noktalar, envanter yönetim sistemleri, depolama, nakliye maliyetleri ve lojistikle uğraşmak zorunda kalınmaması. Bu, hem zamandan hem de maliyetten ciddi bir tasarruf yapabileceğiniz anlamına gelir. Ancak yine de dropshipping yapanların kar marjı hesaplaması, ürün pazarlamasına özen göstermesi ve yeni stoksuz iş fikirleri üretmesi gerekir. Ayrıca müşteriler nakliye ile ilgili bir sıkıntı yaşadıklarında direkt olarak sizinle iletişime geçeceği için kriz yönetimi gibi durumlara hazırlıklı olmalısınız.
Temel olarak alışveriş yolculuğu şu şekilde ilerler; Müşteri siparişi size iletir, siz siparişi tedarikçiye iletirsiniz akabinde tedarikçi de ürünü müşteriye gönderir.
Dropshipping bazı durumlarda avantajlı bazı durumlarda ise dezavantajlı bir model.
Kolay başlanması, düşük risk, düşük sabit maliyet, ürün çeşitliliği imkanı ve rahatlık anlamında avantajlı olan bu model; yüksek rekabet, düşük kar marjı, tedarikçi sorunları ve yönetimi zor olan envanterler sebebiyle dezavantajlıdır da…
Dropshipping modelinin çok yaygın olması girişimcilerin öne çıkması noktasında büyük bir engel oluşturuyor. Aynı tedarikçiye başvuran birden çok perakendeci olduğu için fiyat savaşları yaşanması da kaçınılmaz bir gerçek. Perakendecinin bir diğer önemli sorumluluğu ise tedarikçinin stok durumunu sürekli kontrol ederek stok bilgisini düzenli olarak güncellemek. Bu basit bir adım gibi görünebilir fakat yanlış stok bilgisi tüketicide büyük bir hayal kırıklığı yaratabiliyor.
Dropshipping girişimcisi olmak için atmanız gereken ilk adım hangi ürünü satmak istediğinize karar vermek. Bu noktada Google Trends verilerini referans alabilirsiniz. Ek olarak araştırma şirketlerinin yayınladığı veriler de güvenilir bir referans olabilir.
İkinci adım olarak doğru tedarikçiyi bulmaya yoğunlaşmalısınız. Bunu yaparken tedarikçi adaylarınızı her açıdan ve uzun vadeli olarak değerlendirdiğinizden emin olun. Şirketin yasal ve kanunlara uygun olması, telefon ve adres bilgisinin doğru olması, ürün kalitesi, ambalaj uygunluğu ve gönderim seçeneklerini detaylı bir şekilde araştırdıktan sonra güler yüzlü ve yardımsever personelleri olup olmadığına bakmanız ileride işinize yarayacaktır. SaleHoo, Modalyst ve Spocket web siteleri online olarak güvenilir bir tedarikçi bulmanıza yardımcı olabilir.
Üçüncü adım ise hedef kitlenizi belirlemek olacak. Akabinde pazarlama çalışmalarınızın ve iletişim dilinizin hedef kitlenize uygun olduğundan emin olun.
E-ticaret için mağaza nasıl açılır?
Sanal mağaza açmak için hedef kitlenizi göz önünde bulundurarak GittiGidiyor, Hepsiburada, Trendyol, Morhipo, n11 gibi halihazırda yoğun trafik alan e-ticaret platformlarını kullanabilirsiniz. Butik açmak istediğiniz e-ticaret platformunu seçerek prosedürlere uygun olarak (prosedürler her alışveriş sitesinde değişiklik gösteriyor) ilerleyebilirsiniz. Böylelikle kendi kitlenizi oluşturana kadar e-ticaret sitesinin mevcut trafiğinden yararlanmış olursunuz.
Sanal mağazanızı açacak olduğunuz e-ticaret platformunun güvenli bir altyapısı olup olmadığını kontrol etmeyi atlamayın. Altyapısı açık kaynaklı olan web sitelerinde kullanıcı bilgilerinin çalınma riski mevcut.
Mevcut ve potansiyel kitlenizin güvenilirliği onaylanmış e-ticaret sitelerini tercih etme olasılığı çok daha yüksektir.
Eğer kendi e-ticaret sitenizi kurarak mağaza açmak istiyorsanız öncelikle alan adı ve web hostinge ihtiyacınız var. Kısa ve akılda kalıcı bir alan adı belirlemeniz avantaj sağlayacaktır. Bir domain sorgulama aracı kullanarak alan adının uygun olup olmadığını kontrol edebilirsiniz.
Ardından ihtiyacınıza uygun bir hosting planı seçin. Bütçeniz düşükse önce uygun planlı bir seçim yapıp daha sonrasında yükseltmeyi tercih edebilirsiniz.
Mağaza açmak ücretli mi?
Tüketicilerin zamanının büyük çoğunluğunu sanal mağazalarda geçirmeye başlaması girişimci ve perakendecilerin iştahını kabartmaya devam ediyor. Dolayısıyla da internet üzerinden satış yapanlar bunun maliyetini merak ediyor. Fakat burada sabit bir rakam söz konusu değil. Mevcutta fatura kesebilen bir firması olan kişiler için maliyet aralığı ortalama 1000 ila 500.000 TL arasında değişebiliyor.
Esasen e-ticaret sitesi bütçeleme işlemi yaparken kafa karıştırabilecek çok fazla detay var. Bu noktada temel belirleyicilerin satış hedefi, trafik hedefi, kullanmak istediğiniz özellikler ve seçtiğiniz e-ticaret web sitesi şirketinin türü olduğunu söyleyebiliriz. Ek olarak şayet fatura kesebilen bir şirketiniz yoksa bir defaya mahsus olarak 700-1500 TL arası bir gideriniz olacaktır.
Burada dikkat edilmesi gereken en önemli hususlardan birisi SEO özelliklerinin yerleşik olmasını tercih etmek. Bu büyük bir avantaj ve kazanç getireceği gibi ileride edineceğiniz SEO şirketinin işlerini de kolaylaştıracaktır.
Yıllık kazancınızın 220 bin TL’yi aşmaması durumunda belirli koşullarda geçerli olacak şekilde e-ticaret vergi muafiyeti de edinebilirsiniz.
E-ticaret sitesi masrafları için her ay düzenli olarak yapacağınız ödeme kalemleri şunlar; KDV, SGK ve Mali Müşavir.
E-ticaret sitesi için üç ayda bir yapılan ödemeler geçici vergi ve stopaj. Yılda bir olarak yapılan ödemeler ise kurumlar vergisi ya da yıllık gelir vergisi, noter tasdik ücretleri ve ticaret odası ya da esnaf odası yıllık aidat bedeli.
Devlete ödenecek vergilerin dışında altyapıyla alakalı da bazı giderleriniz olacak. Bu maliyetler ise şöyle;
- Alan adı maliyeti (10 USD – 40 USD)
- SSL maliyeti (10 USD – 50 USD)
- E-ticaret paket yenileme maliyeti (500 TL – 7000 TL)
- Hazır ticaret paketi kullanmayanlar için Hosting maliyeti (50 USD – 500 USD)
- Hazır ticaret paketi kullanmayanlar için bakım bedeli (500 TL – 2500 TL)
- XML alanlar için tedarikçi firmaya yıllık hizmet bedeli (500 TL – 5000 TL)
Mağazalar komisyon alıyor mu? Komisyonlar ne kadar?
Pazaryerleri birçok farklı kategoride gerçekleştirilen ürün satışları üzerinden belirli oranlarda komisyon alıyor. Bu komisyon oranları KDV dahil satışlar üzerinden kesiliyor. Buna karşın pazaryerleri anlaşmalı kargolar üzerinden satıcıların da kargo hizmeti almasını sağlıyor. Böylece satıcılar daha indirimli fiyatlarla kargo teslimatı yapabiliyor.
Şöyle bir detay da var ki bazı pazaryerleri ücretsiz kargo seçeneğiyle ilerlemeyi tercih ederken bazıları bu seçimi satıcılarına bırakıyor.
En yoğun trafiğe sahip pazaryerlerinden biri olan Hepsiburada’da komisyon oranları kategoriler bazında yüzde 4 ila yüzde 28 arasında değişiyor. Kategorilere göre değişen komisyon oranlarının listesine göz atmak için TIKLAYIN.
Ürün kategorisine göre komisyon fiyatları değişen bir diğer pazaryeri Trendyol. Trendyol’daki komisyon aralıkları da Hepsiburada’ya yakın bir şekilde yüzde 5 ila yüzde 30 arasında değişiklik gösteriyor. İhtiyacı olan satıcılar Trendyol Komisyon Desteği başvurusunda da bulunabiliyor. Komisyon başvurusunda bulunan satıcılar, başvuru tarihinden sonra 7 gün içerisinde satışa başlarsa bir ay boyunca yüzde 40, başvuru tarihinden sonra 8-15 gün içerisinde satışa başlarsa da bir ay boyunca yüzde 30 özel komisyon indirimine sahip olabiliyor.
GittiGidiyor satıcılarına ücretsiz mağaza açma seçeneği sunuyor. Bu kapsamda satıcılar 999.999 bin adet ürünü (tekli veya çok adetli) olarak ücretsiz satışa çıkarılabilir. Ücretsiz olarak ürünlerinizi 30, 60, 90, 180 veya 360 gün süreyle listeleyebilirsiniz. Bu kapsamda logo ve kategorileri içeren kişisel bir satış platformuna sahip olabilirsiniz. Ayrıca GittGidiyor mağazanızda alıcılarla direkt iletişim kurabilir ve Satıcı Performans Paneli’ni ücretsiz kullanabilirsiniz. GittiGidiyor’un kategorilere göre yüzde 5 ila yüzde 23 aralığında değişen komisyon listesine ve reklam bütçesi hakkındaki detaylara göz atmak için TIKLAYIN.
n11 pazaryerinde de diğer pazaryerlerinde olduğu gibi komisyon oranları kategori bazlı olarak değişim gösteriyor. 10 farklı kategori özelinde komisyon oranlarını sorgulatmak için TIKLAYIN.
Birçok pazaryeri komisyon usulü çalışmaya devam etse de hala komisyonsuz seçenek sunan tek pazaryeri GittiGidiyor değil. Bir diğer ücretsiz satış yapma imkanı sunan platform ise Letgo. Letgo’ya da dilediğiniz ürünleri ekleyerek komisyon ödemeden satışını gerçekleştirebilirsiniz. Tüm bu alternatifler dışında bir yol izlemek isterseniz kendi e-ticaret sitenizi oluşturmayı düşünebilirsiniz.