E-ticaret yükselirken hangi trendleri tetikledi?
Kağıt ve ambalaj varlığı da yokluğu da kendini pek hissettirmeyen “hayalet” ürünlerden. Güçlü, sağlıklı, kaliteli veya estetik olmayınca burun kıvırdığımız ancak an itibarıyla geri dönüşüme yolladıklarımızdan.
Giderek artan e-ticaret hacmi bir yandan üretim ve satışı amiyane tabiriyle “patlatırken” diğer yandan ekosistemin en badireli alanını oluşturan lojistik ve teslimatı da zorluyor. Küresel iş danışmanlığı şirketi Simon-Kucher & Partners’ın yaptığı “Trendlerin satış ve müşteri ekosistemine etkisi ve bu etkilerin kağıt ve ambalaj üreticilerine nasıl yansıyacağı” araştırmasının satır araları iyi okunmalı. İçinde bulunduğumuz oynak ve akışkan dönemde trendlere bakarak fırsatları görmek de fırsat kaybı yaşamak da an meselesi. Hangi sektörün nerde neyi tetikleyeceğini bıraktım ilk gören, yapan olmayı, önceden görmek bile trendleri yakalamak açısından giderek önem kazanıyor.
Kağıt ve Ambalaj Araştırmasının ilk ağızdan yorumlanmasını Simon-Kucher&Partners İstanbul Ofisinden Cem Balıkçıoğlu ve Ozan Aydın yaptılar. Tamamını okumanızı öneririm ancak dikkatinize sunulmasında ivedilikle önem arz eden fikirlerin altını kısaca çizelim istedik.
Hemen söyleyelim ki, son beş yıldır Kağıt ve Ambalaj üretiminde “Sürdürülebilirlik ve Dijitalleşme” trendi kendini güçlü bir şekilde belli ediyor.
Sürdürülebilirlik:
Daha çok küresel markaların kurumsal sosyal sorumluluk projesi olarak başlamış ya da öyle anlaşılmış olsa da artık tüketiciler kaynaklara saygı göstermeyen şirketlerin markalarını satın alma konusunda daha dikkatli davranıyor. Peki, markalar için fırsatlar nerelerde ve geleceğe nasıl hazırlanmalı:
- AR-GE’nin önemi: Şirketler 2025 ve 2030 gibi önemli dönüşüm tarihlerine kadar mevcut AR-GE planları içerisine ivedilikle pazardaki talebi karşılayacak sürdürülebilir ürünler eklemeli.
- Ürün Stratejisi: Portföyün sürdürülebilir ürün oranı yükseltilmeli ve sürdürülebilir özelliği olmayan ürünlerin yerini alabilecek sürdürülebilir opsiyonlara geçiş süreci planlamalı.
- Mevcut Müşteri Yönetimi: Şirketler mevcut müşterileri için bir sürdürülebilirlik değişim planı oluşturmalı. Satış ekiplerinin müşterileriyle iletişimlerinde, sürdürülebilir opsiyon önerilerini doğru bir biçimde aktarabilmesi adına detaylı bir satış destek kılavuzu oluşturulmalı.
- Değer bazlı fiyatlandırma: Ürünlerin değer yaratan özelliklerinin ödeme istekliliği yaratma düzeyi analiz edilmeli ve sürdürülebilir ürünlerin değeri net bir şekilde belirlenmeli.
Dijitalleşme:
2000’li yıllar itibariyle neredeyse her sektörde ezberleri yıkan dijitalleşme güçlü bir trend olarak kâğıt ve ambalaj sektörlerini de etkiledi. Özellikle dijital satış kanallarına uygun sektörler bu fırsatı epey önceden gördüler. Son yıllarda kağıt ve ambalaj üretimden satışa tüm iş süreçlerinde dijitalleşme etkili oldu.
- Değer Odaklı Satış Platformları: Satış ekibinin veri bazlı karar verebilmesi için yeterli raporlama ve analiz altyapısının kurulması, şirketlerin uygulamaya alması gereken ilk adım. Sektörde en sık görülen hata, ihalelere yapılan hazırlıkların yetersiz olması ve satınalmanın da bu hazırlıksızlıktan faydalanarak özellikle büyük ciro potansiyeli olan tekliflerde fiyatı rahatlıkla dikte edebilmesi.
- Dijital Temas Noktalarının Planlanması: Dijitalleşmeyle birlikte müşterilerle olan temas noktaları arttı. Üreticilerin satış ekiplerini, müşteriyle iletişim ve etkileşim detaylarını, yeni temas noktalarına göre tasarlamalı.
- Satış Süreçlerinin Standardizasyonu: Şirketler satış süreçlerini dijitalleşme bakış açısıyla uçtan uca (satış öncesi, satış, teslimat ve satış sonrasını) tasarlayarak hem şirket içi hem de müşteri ayağında standardize etmesi gerekiyor.
Son söz: Pro-aktif stratejiler geliştirin; sürdürülebilirlik trendini ürün yönetimi, satış ve fiyatlandırma süreçlerine dahil edin ve hem ekipler hem de müşteri tarafında dijitalleştirmeye yönelik aksiyonlar alarak fırsat trenini kaçırmayın!