E-ticarette yeni trend: Canlı yayın satışı
Sektör farketmeksizin dönüşümün fersah fersah hızlandığı, değişimin yıllar ötesinden bugüne geldiği günler yaşıyoruz. Bu dönüşüm süreci içerisinde kimi “yeni”lerse artık hayatlarımızda birer normale dönüştü. Zaman yine ileriye bakma zamanı… Pandemi döneminde yükselişini katlayarak artıran iki alan, videolar ve online alışverişler oldu. Peki ya ikisinin birleştiği nokta; canlı yayın satışları? Asya’da uzun zamandır karşılığı olan bu satış stratejisinin artık Batıda da bir karşılığı olması kuvvetle muhtemel…
Online alışverişler giderek popülaritaseni artırırken “müşteri deneyimi” işin yine kilit noktası konumunda. Çin’den başlayarak tüm dünyaya yayılan “canlı yayın satışları” ile, kullanıcılar, online platformlar üzerinden gerçekleştirilen canlı yayınlara katılarak ürün tanıtımlarını izleyebiliyor ve aynı anda satın alma işlemini gerçekleştirebiliyorlar. Her açıdan ürünlerin incelemesine izin veren, sürükleyici bir 3D alışveriş deneyimi sunulan yayınlarda anlık fırsatlar ve indirimler de işin içerisinde güvenliğin yanına bir de cazibe katıyor. Çin’in bu alandaki en büyük platformlarından biri olan Taobao Live’ın son 3 yılda üst üste yüzde 150 oranında büyümesi bu alanın sunduğu potansiyeli göstermesi açısından oldukça dikkat çekici…
Küresel örneklerde rakamlar ne diyor?
Canlı yayın satışları işin özünde influencer pazarlama konseptinden geliyor. Yayıncılar genellikle ünlüler, modeller, mikro influencerlar, şirketler ve şirket yöneticileri oluyor.
Geçtiğimiz yıl Trip.com’un yönetim kurulu başkanı ve eski CEO’su James Liang, beş saatlik canlı yayın oturumları aracılığıyla 8,4 milyon dolar değerinde seyahat paketi sattı. Gree Electric’in başkanı Dong Mingzhu, üç saatlik bir canlı yayında 43,7 milyon dolardan fazla ev aletleri sattı. Bir başka yayında, CEO Luo Yonghao Douyin’de canlı yayınında, 48 milyon izleyiciye ulaştı ve üç saat içinde 11 milyon izleyiciden 15,5 milyon dolarlık satış rakamına ulaştı.
Canlı yayın satışlarında başarılı örnekler elbette yalnızca yöneticilerden gelmiyor. Çin’de “Ruj Kralı” olarak bilinen Li Jiaqi geçtiğimiz yıl bir canlı yayınında sadece beş dakikada 15.000 ruj sattı. Başarısının sırrı ise rujları gerçek dudaklarda gerçek renkleriyle göstererek yaratmış olduğu deneyim…
Çiftçiler canlı yayında satış yaparsa…
Canlı yayın satışı denince muhtemelen hiçbirimizin aklına ilk gelen isimlerden olmamıştı çiftçiler. Oysa bahçelerini ve tarlalarını gösterebilme imkanları ve ürünlerini tanıtabilmeleri açısından bu strateji onlar için de oldukça uygun.
Örneğin, pandemi döneminde, portakal üreticisi bir kasaba olan Zigui’de, turuncu dağıtım zinciri yaklaşık üç ay boyunca kesintiye uğramış ve dönem sıfır satışla sonuçlanmıştı. Öte yandan tüketiciler de evlerinden çıkamıyordu. Devlet ve e-ticaret şirketleri çiftçilere ulaştı ve çözüm olarak canlı yayın ticareti kullanıldı. Geride kalan dönemde ise artık bu durum Çin kırsalında yeni bir norm haline geldi. Taobao bugün 50.000’den fazla kırsal canlı yayıncıya sahip ve 2020’nin sonunda en az 200.000 daha fazlasını hedefliyor.
Özetle; Asya’da etkileşimi kolaylaştıran, iki yönlü bir diyalog ve güven yaratan yeni bir müşteri deneyimi yükseliyor. Dünyanın geri kalanında ise henüz emekleme aşamasında olan bu uygulamanın e-ticaret üzerindeki etkilerini, zaman içerisinde bir alışkanlığa dönüşüp dönüşmeyeceğini hep birlikte göreceğiz.