Efsane logoların bilinmeyen hikayeleri
Logolar, kuşkusuz markalaşma sürecinin en önemli araçlarından biri. Markanın vadettiği yaşam tarzını tek bir görselle akıllara kazıyan logolar tarih boyunca markalaşma sürecindeki önemini hiç kaybetmedi. Peki pazarlama tarihinin ikonikleşen logolarının ardındaki ilginç hikayeleri biliyor musunuz?
Dünyaca ünlü markaların az bilinen logo hikayelerini sizin için derledik.
1. MICHELIN
Edouard Michelin 1984’te bir fuarda üst üste yığılmış otomobil lastiklerini görünce “kolları da olsa adama benzeyecek” demiş. Reklamcısına lastiklerden yapılmış bir adam çizimi siparişi vermiş. Bibendum adı verilen lastik adam böyle doğmuş.
2. MITSUBISHI
Üç kanatlı baklava şeklindeki amblemde, Samurai armasından esinlenilmiş (Samurai Erdemi). Firmayı kuran iki Japon aile, tercih ettikleri amblemin sorumluluk bilincini, centilmenliği ve cemiyetler arası uyumu simgelediğine işaret ediyor.
3. VODAFONE
Dünyanın 30 ülkesinde GSM operatörlüğü hizmeti veren dev telekomünikasyon şirketinin ismi; voice (ses) kelimesinden gelen VO, data (veri) kelimesinden gelen DA ve phone (telefon) kelimesinden esinlenilen FONE hecelerinin birleşmesinden oluşmuştur. Amblemi ise görüldüğünde global kapsamda tanınan konuşma balonunu simgeliyor.
4. FERRARI
Birçok insanın rüyalarını süsleyen Ferrari araçlarının logosundaki şaha kalkmış at, ilk olarak 1. Dünya Savaşı’nda savaş pilotluğu yapmış olan ve İtalyanların halk kahramanı olarak kabul ettiği Francesco Barracca tarafından kullanılmış. Bu sembolü uçağının gövdesine kazıyan Barracca’nın annesi olan Kontes, firmanın yaratıcısı Enzo Ferrari’ye bu sembolü logo olarak kullanmasının ona şans getireceğini söyler ve Enzo Ferrari de bunu kabul eder. Böylece ortaya bugün çoğu insanın rüyalarını süsleyen bu logo çıkar.
5. LEGO
Dünyanın en büyük oyuncak üreticilerinden biri olan LEGO’nun ismi, Danimarka dilinde ”İyi oyna” anlamına gelen ”Legt godt” söyleminin birleştirilmesinden türemiş. Lego kelimesi Latincede ise ”Birleştiriyorum” anlamına geliyor.
6. BMW
Açılımı; Bayerische Motoren Werke AG (Bavyera Motor Fabrikaları) olan ünlü otomobil üreticisi BMW, ilk zamanlarında sadece uçak motoru üretiyordu. Bu sebeple logosunda mavi gökyüzüne karşı dönen bir pervane simgesine yer vermiş.
7. NTV
1996 yılında Cavit Çağlar tarafından kurulan, Türkiye’nin ilk haber kanalı olan NTV’nin adı Çağlar’ın eşi olan Nergis Çağlar’dan geliyor. Açılımı Nergis Televizyonu’dur.
8. NIKE
Dünyanın en büyük markalarından biri olan Nike, adını aynı isimdeki Yunan zafer tanrıçası Nike’den alır. Firmanın ilk resmi çalışanı Jeff Johnson, bir gece rüyasında Yunan tanrısı Nike’yi görür. Patronu Phil Knight, ürettiği ürün için “Dimension 6” adını kullanmayı düşünürken, bu rüya markanın isminin değişmesinde etkili olur. Ünlü spor kıyafet ve ürünleri markası Nike adını alırken, logo da bir öğrenciye, sadece 35 dolara yaptırılır. Logo, soldan sağa adım adım zafere koşan bir sporcuyu tasvir etmektedir.
9. MERCEDES-BENZ
Alman mühendisliğinin ününe ün katan otomobil firması Mercedes-Benz’in logosu, ortadaki yıldız tarafından üç parçaya ayrılmıştır. Bu sembolle; 3 farklı alanda yani kara, hava ve denizdeki hakimiyete ve kaliteye gönderme yapılıyor.
10. APPLE
Bir dünya devi olan elektronik şirketinin logosuyla ilgili birçok şehir efsanesi dolaşıyor. Bunlardan biri de logodaki ısırılmış elmanın, Enigma şifrelerini çözen ve bilgisayarın babası sayılan dahi matematikçi Alan Turing’e atıfta bulunduğudur. Zira Turing, eşcinsel olduğu için intihara zorlanmış ve siyanürlü bir elmayı ısırarak intihar etmiştir. Zaten logonun ilk halinde gökkuşağı renkleri de var. Bir diğer iddia ise Ron Wayne tarafından Isaac Newton’un kafasına düşen elmayı imgeleyerek tasarlanması… İddiaya göre daha sonra sembolün kirazla karışmaması için ısırık detayı eklenmiş. Logo ile ilgili başka bir iddia ise kurucusu Steve Jobs’un Adem ve Havva’nın cennetten kovulmasına neden olan elmadan esinlenerek bunu tercih ettiği yönünde.
11. LACOSTE
Firmanın isim babası olan Fransız Rene Lacoste, ünlü bir tenisçi ve aynı zamanda modacıydı. 1926’daki şampiyonayı kazandığında üzerinde kendi tasarımı olan beyaz bir gömlek vardı. Bu gömlek, nemi tutmaya yarayan hafif kumaştan yapılmış bir gömlekti. 1927’deki Davis Kupası sırasında, timsah derisi bir bavul üzerine oynadığı bir bahis yüzünden Amerikan basını kendisine “timsah” lakabını takmıştı. Arkadaşı Robert Geore, kortlarda giydiği kıyafete bir timsah resmi çizdi. Böylece ünü timsah logosuda doğmuş oldu.
12. STARBUCKS
Starbucks, yeşil kadın simgesini Yunan mitolojisindeki Siren’den alıyor. Sirenler, mitolojide denizcileri güzellikleriyle kandırıp öldüren tehlikeli yaratıklar olarak bilinirler. Ayrıca firma ilk logosunda kadının göğüslerini görsele dahil ederken, son logolarında göğüsler saçla kapatılarak sansürlendi. Kahve zinciri Starbucks, ismini ise Herman Melville’in ünlü romanı Moby-Dick’teki “Starbuck” isimli karakterden esinlenerek almış.
13. COCA-COLA
Coca Cola’nın mucidi Dr. Pemberton’un ortağı ve aynı zamanda muhasebecisi Frank Robinson, iki C harfinin mükemmel bir estetik yaratacağını düşündü ve kendi el yazısıyla Coca-Cola’nın bugüne kadar değişmeden gelen logosunu yarattı. Logonun anlamı “Nefis ve Taze” olarak açıklanıyor.
14. AUDI
Amblemdeki dört yüzük araba birliği için bir araya gelip ittifak kuran dört firmayı simgeliyor. Audi ismi, firmanın eski yöneticilerinden olan mühendis August Horch tarafından verildi. Markaya kendi ismini vermeyen Horch, Latince’deki karşılığı olan Audi’yi buldu.
15. SHELL
Marcus Samuel, Londra’da doğa hayranlarına deniz kabukları satmak için küçük bir dükkan açtı. 1833’teki bu gelişmeden sonra, baba, dükkanında kendi işini yaparken Marcus’un oğlu, aydınlatma ve yemek pişirme için Uzakdoğu’ya gaz ihraç etme fikrini geliştirdi. 1892’de ilk tankerini tutarak 4 bin ton Rus gaz yağını Singapur ve Bangkok’a teslim etti.
16. LEVI’S
24 yaşındaki Alman göçmeni Levi Strauss, New York’tan San Fransisco’ya az miktarda tekstil ürünüyle yola çıkar. Amacı ağabeyinin New York’taki tekstil işinin bir şubesini açmaktır. Gelişinden kısa bir süre sonra bir maden arayıcısı Strauss’un ne sattığını öğrenmek ister. Strauss ona çadır ve araba örtüsü için branda bezi olduğunu söyleyince “Pantolon getirmeliydin!” diyerek yeterince dayanıklı pantolon bulamadığından bahseder. Bunun üzerine, Levi Strauss 1873’te dikişli cep modelini kullanmaya başlar.
17. GOOGLE
Google, “googol” sözcüğünün üzerinde yapılan değişiklikle ortaya çıkmıştır. Edward Kasner adındaki Amerikalı matematikçinin yeğeni Milton Sorotta tarafından üretilmiş olan “googol” sözcüğü 1 ve onun ardından 100 sıfırın gelmesiyle oluşan rakamı belirten matematiksel bir terimdir. Google’ın bu terimi kullanması, şirketin web’deki ve dünyadaki bilgi selini organize etme misyonunu yansıtır.
18. ROLEX
Rolex logosu firmanın kurucusu Hans Wilsdorf’un yaratıcılığı sayesinde ortaya çıkmış. İsmin üzerindeki taç saat ustalığının işareti olarak logoda kendine yer bulurken, beş parmak şeklindeki çıkıntılarda saat ustasının hünerli parmaklarını sembolize ediyor.
19. FENDI
Dünyaca ünlü moda markası Fendi’nin ismi İzmirli bir Levanten aileden geliyor. Ataları İzmir’de Efendizade ailesine mensup olan bu markanın kurucusu, Efendi kelimesinin başındaki E harfini atarak ürünlerine Fendi adını vermiş.
20. VAKKO
Kültürümüzde kalite diyince akla gelen ilk giyim ve aksesuar markalarından biri olan Vakko’nun bir o kadar zarif logosu, Vitali ve Alber kardeşlerin isimlerinin baş harflerini ve Hakko soyadının “kko” kısmının birleşimiyle oluştu.
21. ROLLS ROYCE
Henry Royce 1884’te elektronik ve makine üreten bir fabrika kurdu. 1904’te ilk otomobilini yaptı. Aynı yıl Londra’da otomobil satan Charles Rolls’la tanıştı. İkili iş birliği yapmak üzere anlaştı. Royce’un yaptığı otomobilleri Rolls satmaya başladı. Otomobillerin adı “Rolls Royce” oldu. Lüks marka Rolls Royce’un kaputundaki zarif şekil 1911 yılında finalize edildi. Şekil, tasarımcının sevgilisini temsil ediyor. Orijinal adı “Spirit of Ecstasy”(Coşkunun Ruhu) olsa da logoya, halk dilinde “Emily” adı verildi.
22. OPEL
21 Ocak 1863’te girişimci Adam Opel tarafından kuruldu. Opel, önceleri sadece dikiş makineleri ve bisiklet üretiyordu. 1899 yılında otomobil üretmeye başladı. Amblemdeki tekerlek güveni, şimşek ise hızı simgeliyor.
23. ADIDAS
Adidas’ın üç şeriti bir dağı sembolize edecek şekilde bir araya getirilmiş. Bu da sporcuların, başarı tepesine giden yolda çıkacakları basamakları ve zorlukları ifade ederken Adidas’ın her adımlarında onların yanında olacağının habercisi görevi görüyor.