Elon Musk, Unilever, Mars, CVS Health ve Orsted’e dava açtı: “Şimdi savaş zamanı”
Elon Musk’ın sahibi olduğu sosyal medya platformu X, bir dizi büyük şirkete ve Dünya Reklamverenler Federasyonu’na (WFA) karşı dava açtı. Dava, şirketlerin X’i hukuka aykırı bir şekilde boykot ettiğini ve bunun sonucunda X’in “milyarlarca dolar” reklam geliri kaybettiğini iddia ediyor.
Söz konusu davada adı geçen şirketler arasında Unilever, Mars, CVS Health ve Orsted yer alıyor. X, bu şirketlerin WFA’nın Sorumlu Medya için Küresel İttifak (GARM) girişimi aracılığıyla, platformun reklamverenlere yönelik güvenlik standartlarını karşılamasına rağmen harcamalarını haksız yere kestiğini iddia ediyor.
Şimdi savaş zamanı
Elon Musk, konu hakkında X hesabından yaptığı açıklamada “İki yıl boyunca barışçıl olmayı denedik, şimdi savaş zamanı” dedi. Musk bir sonraki paylaşımında ise “Reklamverenler tarafından sistematik olarak boykot edilen tüm şirketlere dava açmayı tavsiye ediyorum” iletisini paylaştı.
X’in CEO’su Linda Yaccarino ise “İnsanlar, fikirlerin pazarı kısıtlandığında zarar görüyor. Küçük bir grup insan, neyin para kazandırılacağını tekelleştirmemeli” açıklamasında bulundu.
Temmuz ayında ABD Temsilciler Meclisi Yargı Komitesi’nin ‘GARM’ın Zararı’ başlıklı raporunu okuduğunu söyleyen Yaccarino, raporda X’in de aralarında bulunduğu birçok şirkete karşı yasadışı boykot yapıldığına dair kanıtlar elde edildiğinin kaydedildiğini öne sürdü. Yaccarino, bu kuruluşların ve yöneticilerinin “yasadışı” eylemlerinin X’e milyar dolara mâl olduğunu iddia etti. Ayrıca, Texas’taki federal mahkemede açılan davanın dilekçesinde, söz konusu kuruluşların daha önceki adı Twitter olan platformdan elde edilen milyarlarca dolarlık reklam gelirini “kolektif olarak alıkoymak için komplo kurdukları” da iddialar arasında.
Bu boykotun Musk’ın Twitter’ı satın almasının ardından Kasım 2022’de başladığı aktarılan dava dilekçesinde, Twitter’ın içerik ve güvenlik standartlarının değiştirileceği endişesi nedeniyle boykotun başlatıldığı aktarıldı.
X’in şikayetinde, “Rakip reklam verenler arasında kolektif eylem, sosyal medya platformları tarafından uygulanacak marka güvenliği standartlarını belirlemek amacıyla rekabet sürecini kısaltır ve pazar gücüne sahip bir grup reklam verenin kolektif görüşlerinin tüketicilerin çıkarlarının önüne geçmesine olanak tanır” değerlendirmesinde bulunuldu.
“X’in gelirlerinin neden düştüğü çok açık”
Pazarlama dünyasında ses getiren olayla ilgili LinkedIn hesabından değerlendirmelerde bulunan Yapı Kredi Kurumsal İletişim ve Sürdürülebilirlik Lideri Arda Öztaşkın şu ifadeleri kullandı:
Instagram’ın ülkemizde kapalı olduğu bugünlerde ilginç bir dava haberi X’ten geldi.
Elon Musk, reklam verenler tarafından “yasadışı boykot” mağduru olduğunu iddia ederek Unilever, Mars ve CVS Health gibi dev markaların dahil olduğu Global Sorumlu Medya İttifakı’na (GARM) dava açtı. İddiası da bu şirketlerin, milyarlarca dolarlık reklam gelirini kötü niyetli bir komplo içinde X’ten çekerek ABD antitröst yasalarını ihlal etmesi.
Elon Musk, çok değil bir yıl önce reklam verenlerin başlattığı bu boykot ile ilgili olarak, alışılageldik Muskvari tepkiyle şunu söylemişti: “Beni reklamla şantaj yapmaya çalışacak biri varsa, s…r gitsin.”
Aynı Musk şimdi “savaş zamanı” diyerek, daha önce uzlaşmacı bir yaklaşım sergilediğini ancak reklam verenlerden istediğini alamadığını iddia ederek konuyu mahkemeye götürüyor.
X’in gelirlerinin neden düştüğü çok açık. Reklam verenlerin platforma olan güveni oldukça düşük. Sebebi de güvenlik ve içerik denetimiyle ilgili endişeler. Üstüne, perakende dijital medya çoğu marka için çok daha verimli bir alan haline geldi. Bu mecralarda yer alan içeriklerle ile ilgili bir risk de yok. Öyle ya, hiçbir marka itibar riski yaratabilecek temel hak ve özgürlükler, siyaset gibi manipülasyona açık içeriklerin yanında yer almak istemiyor.
Özetle, iletişim bir yatırımdır. Her marka bu yatırımı en doğru ve verimli şekilde yaparak, geri dönüşünü maksimize etme çabasında. Bunu karşılamayan herhangi bir platform ya da medyanın -ne kadar büyük olursa olsun- aksini markalara kanıtlamadıkça, bu konuda getirebileceği bir eleştiri de olamaz.
Kaynak: The Guardian