Enflasyon günlükleri | Tutunacak bir dal: “İndirim”
Enflasyonun cepleri yakmaya devam ettiği bu dönemde, tüketicinin sığındığı en önemli liman indirimler. Enflasyonun günlüklerini tutan Twentify, geliştirdiği yapay zeka platformu Quals.ai ile bu defa enflasyonda tüketiciye “tutunacak bir dal” veren “indirim” kavramını ele alıyor…Temel ihtiyaçlarını karşılarken bile sürekli bir fiyat karşılaştırması ve fırsat avcılığı yapan tüketiciler, büyük indirim dönemlerinde ise stok yaparak bütçelerini dengelemeye çalışıyor. Ancak indirimlerin gerçek olup olmadığı konusundaki şüpheler, tüketicinin alışveriş alışkanlıklarında belirleyici rol oynuyor.
Tüketici özellikle gıda, temizlik ürünleri gibi temel ihtiyaçlar için sürekli indirim arayışında. Giyim ve elektronik ürünleri içinse belirli indirim dönemlerini beklemeye hazır. İyi fiyata ürün alabildiğinde tüketicinin mutlu ve motive hissettiği görülüyor. Yetebilme duygusu iyi bir tercih yapmanın verdiği özgüvenle birleşiyor. Dolayısıyla, tüketici bu tür indirim dönemlerine her zamankinden fazla ihtiyaç duyuyor.
“Enflasyon zamları ve satıcıların keyfi koyduğu zamlar derken alışveriş yapamaz hale geliyoruz. O yüzden böyle indirimli dönemlerde alışveriş yapmak beni çok mutlu ediyor.” 41 yaş, Kadın
“Sabırsız ve heyecanla bekliyorum ve o indirimi yakalayınca da mutlu oluyorum.” 24 yaş, Kadın
Aldatmaca algısı
Hemen herkesin fiziksel mağazada dahi e-ticaret uygulamaları üzerinden fiyat karşılaştırması yapıp indirimin gerçekliğini kontrol ettiği görülüyor. Fiyat algısının kaybolması ve önce fiyatların artırılıp sonradan indirildiği şüphesi birleşiyor ve bu durum tüketicinin uzun süre fiyat takibi yapmasına neden oluyor. Aldatmaca algısı belirgin ve çoğu zaman karşılaştırma yapmadan ürün satın alınmıyor.
“Ürünlerin önceki fiyatlarını biliyorsam değerlendirme imkanım oluyor, diğer sitelerle karşılaştırarak alıyorum.” 40 yaş, Kadın
“Fiyat karşılaştırması yapıyorum, ihtiyacım olan ürünlerin fiyatlarını takip ediyorum.” 31 yaş, Erkek
Online alışverişe dikkat
Online alışverişin kontrolsüz ve daha yoğun bir aldatmacaya gebe olduğu düşüncesi filizleniyor. Fiyat değişikliklerinin çok sık yapılması, aynı ürünün çok farklı fiyatlara sunulması, sürekli indirimden bahsedilmesi samimiyetsiz bulunuyor. Fiziksel mağaza fiyatlarındaki artışın daha kolay rasyonalize edilebilmesi de bu düşüncede etkili oluyor.
“Çeşitli marka ve satıcıların olduğu alışveriş sitelerinin gerçek indirimleri her zaman yansıtmadığını düşünüyorum. Özellikle takip ettiğim ürünler varsa ona göre teyit ediyorum.” 37 yaş, Kadın
Beklenen indirimler
Gıda ve temizlik ürünü gibi temel ihtiyaçlara dair ürünlerin indirimleri sürekli takip edilirken elektronik, giyim, aksesuar, kozmetik ve kişisel bakım gibi kategoriler için özel indirim dönemleri bekleniyor. Bu kategorilerdeki ürünlere ihtiyacın acil olmaması ve ürünlerin yüksek fiyatlı olması sezon sonu/dışı, özel gün ve Kasım ayı indirimlerini beklemek konusunda tüketiciyi motive ediyor.
“Elektronik ürünler, spor giyim, telefon gibi ürünler için Kasım ayını bekliyorum.” 49 yaş, Erkek
“Giyim, aksesuar, kozmetik, kişisel bakım gibi sektörlerde indirimleri takip ederim ve indirim günlerini beklerim. Çünkü bu ürünlerin fiyatları çok pahalı.” 31 yaş, Erkek
Stoklamaya devam
İster indirim dönemi olsun ister münferit indirimler olsun tüketiciler ucuza ürün bulduklarında temel gıda, kişisel bakım ve ev bakım ürünlerinde yoğun şekilde stok yapma eğiliminde. Bu ürünlerin fiyatlarının sürekli artacağından emin olduklarından o anki bütçelerinin el verdiği kadarıyla fazladan ürün alıp stoklamaya çalışıyorlar.
“İndirim döneminde ihtiyacım olanın fazlasını alıp stok yapıyorum. Genellikle hijyenik pedler, diş macunları, diş fırçası, deterjan, tuvalet kağıtları, kağıt havlular gibi…” 44 yaş, Kadın
“Sok yapmayı gıda alışverişinde tercih ediyorum. Fiyat düşünce yağ, çay gibi şeyleri fazla alıyorum.” 37 yaş, Kadın
Kasım indirimlerinden beklentiler
Önümüzdeki indirim dönemi için ana beklentilerden biri elektronik, spor giyim, telefon gibi yüksek fiyatlı ürünlerde ciddi indirim olması. İndirimlerin gerçekliğinden emin olmak isteyen tüketici tasarruf ve stoklama fırsatlarını kaçırmayacağını belirtiyor. Alışverişini bütçeleri el verdiği sürece bu dönemlerde yoğunlaştıracaklarını belirtiyorlar.
“Kasım indirimlerini daha fazla beklemeye başladım çünkü artık her şey çok pahalı.” 44 yaş, Kadın
Sonuç olarak…
Yüksek enflasyon etkisindeki tüketici bu sene her zamankinden daha büyük bir “gerçek indirim” beklentisiyle indirimleri bekliyor. Bütçesinin elverdiği kadarıyla hem büyük ihtiyaçlarını hem de stok yapabileceği ürünleri satın almayı planlıyor. Fakat, aklında her zaman aldatmaca şüphesi elinde ise fiyat takibi ve karşılaştırmaları yapabileceği imkanları var. Dolayısıyla, bu büyük beklentiyle birlikte bir markanın ya da platformun aldatmaca yaptığına dair şüpheye düşerse bunun etkileri marka ve platform için hissedilir şekilde büyük olacaktır.