Enflasyonda Black Friday başkadır…
Enflasyonist bir ortamda kabul edelim ki Kasım’da aşk değil indirimli alışveriş başkadır… Evet, Kasım ayının tüm dünya için ortak bir anlamı var artık: Black Friday! Hele ki tüm tüketici gruplarının enflasyondan bu denli etkilendiği bir ortamda indirimli alışveriş yapmak hiç olmadığı kadar cezbedici görünüyor… Henüz ay başındayken telefonlara kampanya SMS’leri gelmeye başlıyor, TV ekranları “İNDİRİM” sloganlarıyla dolup taşıyor, sosyal medya paylaşımlarınınsa ardı arkası kesilmiyor. Peki, Türk toplumu için Black Friday ne ifade ediyor? Kimler alışveriş için çoktan kolları sıvadı, dahası hangi sektörler ve markaların indirim haberleri heyecanla bekleniyor? Yanıtlar Marketing Türkiye adına Areda Piar’ın gerçekleştirdiği Black Friday araştırmasında…
Üç tarafı denizlerle ve dört bir yanı fiyat artışıyla çevrili ülkemizde adı Black Friday de olsa Efsane Cuma da olsa değişmeyen tek şey var ki; tüketicilerin ciddi bir kısmı bu indirimli alışveriş haftasını köprüden önceki son çıkış olarak görüyor… Zira Marketing Türkiye için Areda Piar’ın gerçekleştirdiği Black Friday araştırmasının verileri gösteriyor ki “Black Friday’de gelecekte ihtiyacım olacağını düşündüğüm ürünleri alacağım” diyen tüketici grubu en geniş kitleyi oluşturuyor…
Tüketici cephesinde geçtiğimiz yıllarda “sahte indirimler” le oluşan bir güven bariyeri olsa da “gerçek” indirimlerle bu zor dönemde tüketicinin yanında olduğunu gösteren ve onları ikna eden markalar Black Friday yarışına bir adım önde girecek…
iyzico’nun geçtiğimiz yıl açıkladığı verilere göre 2021 Black Friday döneminde 2020’ye kıyasla işlem hacminde yüzde 38, işlem adedinde ise yüzde 22 oranında artış yaşanmıştı. Ortalama sepet tutarıysa 259 TL’den 294 TL’ye ulaşarak yüzde 13’lük artış göstermişti. Rekor üstüne rekor kırılan 2021 Black Friday’inden sonra bu yıl da elbette Kasım ayında ticarette doping etkisi bekleniyor.
2021’de Akademetre’nin Vanilla Price robotlarıyla ölçümlediği Black Friday verilerinde indirimin en çok gerçekleştiği kategori açık ara farkla “moda” olmuştu. Geçtiğimiz yıl gerçekleşen bu indirim oranlarının tüketicinin bu yılki alışveriş eğilimlerini ne yönde etkilediğini ise Areda Piar’ın yaptığı araştırma gözler önüne seriliyor. Zira tüketiciler Black Friday için zihinlerinde oluşturdukları sepetlere şimdiden ayakkabı ve tekstil ürünleri eklenmiş durumda… En çok indirime girmesi beklenen markalar içinde zirveyi teknoloji markaları alsa da listeyi giyim, ayakkabı ve aksesuar markaları domine ediyor.
Araştırma verilerinin detaylarına geçmeden önce bir küçük parantez de online pazaryerlerine açılmalı. Zira her 4 tüketiciden 3’ü Black Friday’de alışveriş tercihini online pazaryerlerinden yana kullanacağını söylüyor…
Türkiye’nin Black Friday’i: Efsane Cuma
Kasım ayının son haftasına denk gelen Black Friday’de tüketicilere özel alışveriş fırsatları ve büyük indirimler sunuluyor. Son yıllarda Türkiye’de de onlarca marka ve birçok e-ticaret sitesi yüzde 80’e varan indirimlerle Black Friday dönemine girdiğini duyuruyor. Peki, Türk halkı bu indirim dönemini en çok nasıl ifade ediyor? Araştırmaya göre Black Friday dönemi Türkiye’de Efsane Cuma olarak kabul görmüş durumda. Katılımcıların yüzde 35’i bu indirim dönemini “Efsane Cuma” olarak tanımlıyor. Katılımcıların yüzde 22,1’i bu dönemi “Şahane Cuma” olarak adlandırırken yüzde 20,4’ü de küresel tanımlamayı kullandığını belirtiyor…
Black Friday demek: “indirim, Kasım ayı ve Trendyol” demek!
Türkiye’de Black Friday denince Türk halkının aklına ilk olarak yüzde 29,2 ile “indirim” geliyor olsa da “İslam düşmanlığı” (yüzde 8,5) ve “kötü bir benzetme” (yüzde 5) gibi negatif çağrışımlarının da olduğu araştırma verilerine yansıyor… Trendyol (yüzde 14,1) Mavi (yüzde 13,5) ve Apple (yüzde 10,5) katılımcıların Black Friday ile en çok özdeşleştirdiği markalar olarak öne çıkarken katılımcıların yüzde 35,7’si Black Friday’i Kasım ayı ile ilişkilendiriyor…
Yüzde 19,9 alışveriş yapmakta kararlı
Black Friday’de bazı markalar yüzde 10-15 gibi indirimler yaparken bazı markalar yüzde 50 seviyelerinde indirim uygulayabiliyor. Ancak katılımcıların sadece yüzde 33,1’i Black Friday kapsamında alışveriş yaptığını belirtiyor. Yüzde 66,9’luk bir kitle ise çizginin diğer tarafında duruyor. Yüzde 56,6’lık bir kitle bu yıl da Black Friday’de alışveriş yapmayı düşünmüyor. Yüzde 23,4’lük bir kitle kararsızlığını ilan ederken, yüzde 19,9’luk bir kitle alışveriş yapacağını ifade ediyor.
Kampanyalar güven vermiyor…
Bu dönemde tüketicilerin alışveriş yapmamasının temelindeyse Black Friday kampanyalarına duydukları güvensizlik var.
Türk halkının yüzde 56,8’i Black Friday dönemi kampanyalarına güvenmediğini ifade ediyor.
Katılımcıların yüzde 40,1’i hiç güvenmediğini ve yüzde 16,7’si güvenmediğini belirtirken, Black Friday kampanyalarına güvenler yalnızca yüzde 20’lik bir kesimi oluşturuyor…
Black Friday online’da yaşanıyor
Araştırmada Black Friday’de alışveriş yaptıklarını belirten katılımcılara alışverişi nereden yaptıkları da soruldu. Katılımcıların büyük çoğunluğunu oluşturan yüzde 75,4’ü “online pazaryerleri” cevabını verirken yüzde 23,4’ü “zincir markaların fiziksel mağazalarından”, yüzde 1,3’ü “zincir markaların e-ticaret sitelerinden ve mobil uygulamalar”dan alışveriş yapmayı tercih ettiğini belirtiyor.
Black Friday’de en çok yarın için alışveriş yapılıyor
Katılımcıların yüzde 22,7’si Black Friday döneminde “gelecekte ihtiyaç duyacağı ürünleri” aldığını ifade ediyor. Enflasyonla gelen panik alışverişinin ilk rüzgarı dinmiş olsa da bu veri katılımcıların gelecek için alışveriş yapma alışkanlıklarının yerleştiğini gösteriyor. Yaklaşık her 5 kişiden 1’i “ihtiyacım olan ürünleri bu dönemde satın alırım” derken, katılımcıların yüzde 8,7’si ihtiyacı olmasa dahi satın alabileceği ürünler olduğunu ifade ediyor…
Black Friday’de Trendyol ve Hepsiburada rekabeti
Katılımcılara hangi e-ticaret sitelerini tercih ettikleri sorulduğunda zirveye yüzde 63,4’le Trendyol yerleşirken onu yüzde 55,4 ile Hepsiburada takip ediyor. Black Friday’de alışveriş yapılan diğer e-ticaret siteleri ise; sahibinden. com (yüzde 27,3), Amazon (yüzde 27,0) ve n11 (yüzde 25,8) olarak sıralanıyor.
Sosyal medya reklamları alışverişe yön veriyor
Araştırma sonuçlarına göre tüketicileri Black Friday’de alışverişe yönlendiren başlıca unsur yüzde 39,6 ile sosyal medya reklamları oluyor. Televizyon reklamları bu dönemde tüketicilerin alışveriş yapmasına etki eden en büyük ikinci mecra olarak verilere yansırken (yüzde 28,6) influencer’ların etki alanının yalnızca yüzde 7,6’da kalması araştırmanın dikkat çeken verileri arasında yer alıyor…
Ah Samsung’da bir indirim olsa…
Katılımcılar alışveriş festivalinde en çok ayakkabı ve aksesuar almayı düşünüyorlar ancak sabırsızlıkla indirim yapılmasını bekledikleri marka yüzde 31,8 ile elektronik kategorisinde yer alan Samsung.
İndirim yapılması beklenen diğer marka kategorilerinde ise yine giyim, ayakkabı ve aksesuarın öne çıktığı görülüyor.
Sabırsızlıkla indirimi beklenen diğer markalarsa Mavi (yüzde 28,6), Nike (yüzde 26,7), adidas (yüzde 23,7), Derimod (yüzde 23,7) ve Arçelik (yüzde 17,4) olarak sıralanıyor…
Araştırmanın Metodolojisi
Marketing Türkiye için Areda Piar’ın 22 Eylül – 05 Ekim tarihleri arasında 1100 kişinin katılımıyla gerçekleştirdiği Black Friday araştırmasında kantitatif araştırma yöntemlerinden CAWI tekniği ile “Areda Survey’in Profil Bazlı Dijital Paneli” kullanıldı.