Hollanda’dan çok tartışılacak karar: Et reklamları yasaklandı
Hamburger veya pizza reklamlarının olmadığı bir dünya hayal edin. Bekleyin… Bu şu anda dünyanın bir yerlerinde gerçekleşiyor. Hollanda’nın Haarlem şehrinde kamusal alanlarda et reklamı yapılması yasaklanıyor. Yasağın amacı ise yerel otoritenin et tüketiminin sebep olduğu karbon emisyonlarını azaltmak istemesi.
The Guardian’a göre, otobüslerde, barınaklarda ve halka açık yerlerdeki ekranlarda et ürünleri içeren reklamlara izin verilmeyecek. Ancak beklendiği gibi, herkes yeni kuraldan çok da memnun değil.
Kamuya açık pazarlama kampanyaları yapılması yasaklanan diğer konular arasında havacılık, fosil yakıtlar ve fosil yakıtlı motorlarla çalışan arabalar yer alıyor. Yasak 2024 itibarıyla yürürlüğe girecek.
Reklam sektörü değişimin eşiğinde…
Bu noktada son zamanlarda yaratıcı ekosistemin üzerinde büyük bir değişim baskısı var. Zira Haziran ayında gerçekleştirilen uluslararası yaratıcılık festivali Cannes Lions, aktivist gruplar ve çevre örgütlerinin de radarındaydı. Aktivist grup Clean Creatives’e bağlı genç yaratıcılar ve çevre örgütleri, endüstrinin iklim krizindeki rolüyle yüzleşmesini talep ederek kendi gündemlerini yarattı. Çevre örgütleri iklim krizini gündeme getirmek için Croisette boyunca festival müdavimlerini durdurdu, panellerde zorlayıcı sorular sordu ve reklam endüstrisinin fosil yakıt şirketleriyle çalışmalarını konu alan TikTok videoları yayınladı. Clean Creatives Direktörü Duncan Meisel yaptığı açıklamada, “Cannes Lions festivalinde ironik ve rahatsız edici bir şey var. Petrol ve gaz şirketleriyle aktif olarak çalışan büyük ajansların yarattığı etkileri kutladığı bir ortamdayız. Bizim misyonumuz ise sektörün yaratıcı beyinlerin yeteneklerini yanlış bilgilendirmek için kullanmayı bırakmaları ve çözümün bir parçası olmalarını istemektir” dedi.
Festivalin ilerleyen günlerinde ise popüler “This is Fine” meme’sindeki köpek karakteri gibi giyinen aktivistler kanolarla sahile yaklaştılar. Ancak protesto polis tarafından kısa sürede durduruldu. Daha da ileri giden çevre örgütü aktivistlerini Palais’in tepesinde endüstriyi fosil yakıt reklamları ve sponsorluk yasağını desteklemeye çağırdı. Ayrıca, iklim odaklı reklam ağı Purpose Disruptors’ın Kurucu Ortağı Lisa Merrick-Lawless’ın çarşamba sabahı Cannes Lions’ın sürpriz konuşmacılarından biri oldu. Merrick- Lawless yaptığı konuşmada “Bir kriz anındayız, bir hayal gücü krizi” dedi ve şöyle devam etti: “Endüstri olarak, iklim acil durumunda nasıl aksiyon alacağımız konusunda yaratıcı değiliz. Geleceğe dair yeni vizyonlar yaratmak ve toplumu şekillendirmek için kolektif hayal gücümüzü kullanabiliriz.”