Etkili iletişimin en “etkileyicileri”: Yılın influencer’ları!
Nereden bakarsanız bakın onlar artık hayatın da pazarlama evreninin de vazgeçilmez oyuncuları. Viral olan her üründen müşteri sadakatine dek stratejilerin ayrılmaz birer parçası influencer’lar. Trendler değişiyor, içerik planlamaları farklılaşıyor ama günden güne popülariteleri de etki güçleri de büyüyor… Hal böyleyken yılın en başarılı markalarına ve en etkili içerik üreticilerine mercek tutmamak olmazdı! Yılın öne çıkan influencer’ları Marketing Türkiye için Merve Deşen liderliğindeki CreatorDen ekibinin hazırladığı analizden geliyor…
CreatorDen Skoru nasıl belirleniyor?
CreatorDen Skoru, influencer’ın sosyal medya performansını ölçmek için geliştirilmiş kapsamlı bir puanlama sistemi. Bu skor, “Ortalama etkileşim sayısı”, “Etkileşim oranı”, “Paylaşım sıklığı”, “Toplam etkileşim sayısı”, “İzlenme ortalaması” ve “Toplam izlenme sayısı” metriklerinin birleşimiyle oluşturuluyor. Bu analiz sayesinde iş birliği yapılacak influencer’ların markaya değer katma potansiyeli daha net bir şekilde değerlendirilebiliyor. CreatorDen Skoru, sektördeki diğer yöntemlerden farklı olarak performansa dayalı kararlar alınmasına olanak tanıyor.
YouTube televizyonlaşıyor!
2024, YouTube’un hem televizyon formatlarını benimseyerek hem de YouTube Shorts ile kısa video içerik trendlerini yakalayarak geniş bir izleyici kitlesine hitap etmeyi başardığı bir yıl oldu. Platform, televizyon benzeri içeriklerle istikrarını sürdürürken kısa videolarla da izleyicilerin hızlı içerik tüketme alışkanlıklarını başarıyla karşılıyor.
Bu dönüşüm YouTube’u hem geleneksel hem de yenilikçi içerik formatları için vazgeçilmez bir mecra haline getiriyor. Shorts’un büyümesi ve yarattığı trafik avantajı platformun gelecekteki büyüme stratejisinde kritik bir rol oynayacağını gösteriyor.
YouTube’da yılın en başarılı influencer’larına baktığımızda etkileşim oranı en yüksek isim “Mevtcan Bahav” kanalının sahibi Mertcan Bahar oluyor. Eğlenceli içerik formatıyla dikkat çeken ismi, Saniye, Yeşim Sevinç, Buse Zeynep ve Alper Rende takip ediyor.
TikTok gücünü “eğlence”den alıyor
TikTok, geçtiğimiz yıllarda oluşturduğu özgün içerik üreticisi ekosistemini 2024’te de genişletmeye devam etti. Platform hem yeni içerik üreticileri hem de Twitch, Instagram ve YouTube gibi farklı mecralardan tanınan isimleri bünyesine çekerek etkisini artırdı. Bununla birlikte, TikTok’un kendine özgü dinamiklerini benimseyen ve ana mecrası TikTok olan içerik üreticileri, platformun omurgasını oluşturmaya devam ediyor.
2024’te TikTok’un etki gücü en yüksek içerik üreticileri arasında; Twitch, Instagram ve YouTube’dan tanıdığımız isimler yer alsa da ana mecrası TikTok olan içerik üreticileri, platformun etkisini artırmaya devam etti. Bu içerik üreticileri TikTok’un kendine özgü dinamiklerine uyum sağlayarak geniş kitlelere ulaşmada başarılı oldu.
Rakamlara baktığımızda ise Simay Dal, Barış Ali Özkesen, Ceren Morova Özer ve Ahmet Hakan Keleş; 10.0 CreatorDen Skoru ile yılın en başarılı TikTok influencer’ları olmayı başardılar. Elif Uluğ, Doğa Özdaş ve Bilal Bacacı ise zirveyi yakından takip eden influencer’lar…
Instagram “keşfet”inde kimler var?
Instagram’ın keşfet odaklı içerik düzeni, içerik üreticilerinin ve markaların takipçi sayılarına bağımlılığını azalttı. Bu değişiklikle birlikte içeriklerin performansı, kullanıcıların ilgi ve etkileşim düzeyine bağlı hale geldi. Yaratıcı, etkileşime açık ve dikkat çekici içerikler geniş kitlelere ulaşmak için kritik öneme sahip oldu. Platform hem konvansiyonel medyadan gelen geleneksel ünlüler için hem de “dijital doğanlar” için büyük bir kitle yaratma imkanı sunuyor. Tam da bu nedenle yılın en etkili influencer’ları belirlenirken sıralama iki ayrı kategoride ele alındı.
“Konvansiyonel Ünlüler” sıralamasına baktığımızda bu yıl Spotify listelerinde de adını sıkça gördüğümüz Atilla Serin yakaladığı yüzde 47,6’lık etkileşim oranıyla zirvede yer almayı başarırken onu komedyen Yunus Yılmaz takip etti. Beşiktaş’ın geçtiğimiz sezon yıldızı parlayan genç futbolcusu Semih Kılıçsoy üçüncü sıraya yerleşirken onu yine eğlenceli içerikleriyle dikkat çeken oyuncu Tuğba Yılmaz takip ediyor.
Instagram’ın etki gücü en yüksek içerik üreticilerine baktığımızda Rüya Andaç yakaladığı yüzde 267 etkileşim oranıyla ilk sırada yer alırken Begüm Dizdar (arisakizi) ve Sena Baş (baassena) da neredeyse takipçi sayılarının iki katı etkileşim yaratarak Rüya Andaç’ı yakından takip ediyorlar. Bu noktada etkileşim oranları bize takipçi sayısının tek başına yeterli bir parametre olmadığını asıl farkı “iyi içeriğin” yarattığını bir kez daha gösteriyor.
Araştırmanın Metodolojisi
Marketing Türkiye için CreatorDen ekibinin oluşturduğu rapor kapsamında; 2024 yılında Instagram’da 268 bin 544 influencer’ın paylaştığı 37.5 milyon paylaşım, TikTok’ta 74 bin 228 influencer’ın paylaştığı 2.2 milyon paylaşım, YouTube’da ise 17 bin 491 kanalda gerçekleşen 2.5 milyon paylaşım analiz edildi. Marka bahsedilmeleri analiz edilirken sosyal medyada Türkiye için oluşturulmuş marka hesabı veya hashtag kullanımı olmayan markalar çalışmaya dahil edilmedi.