EURO 2024: Bir kıta ekran başında
Herkese hayaller kurduran, kimilerine göre Türkiye’nin altın jenerasyonu EURO 2024’te Almanya’da sahneye çıktı. Biliyoruz ki toplumsal hafızamızda yer edecek olan bu turnuvada, adını Milli Takım ile özdeşleştiren markalar da zihinlerimizde uzun süre yaşamaya devam edecek… Peki, artık sonlarına doğru geldiğimiz bu büyük turnuvada öne çıkan iletişim çalışmaları hangileri oldu? Rakamlar EURO 2024’e ve tüketici alışkanlıklarına ilişkin neler söylüyor? Dahası spor medyasının önde gelen isimleri bu turnuvayı nasıl yorumluyor? İşte yanıtlar…
Futbolun bu coğrafyadaki en büyük tutkulardan biri olduğuna kuşku yok. Hele ki bu tutku kırmızı-beyaz renklere büründüğünde kelimenin tam anlamıyla nefesler tutuluyor, milli gurur peşinde tek yürek oluyoruz. Genç yıldızlarımızla çıktığımız EURO 2024 yolculuğumuz da daha turnuva devam ederken dahi hafızalarımıza kazındı ve daha da önemlisi yarınlar için umut oldu…
Pandeminin gölgesinde seyircisiz geçen EURO 2020’nin ardından heyecanla beklenen EURO 2024 geldi çattı. Daha önce 1988’de turnuvaya ev sahipliği yapmış olan Almanya bu yaz 10 ayrı şehrinde 24 milli takımı ve milyonlarca taraftarı ağırlıyor… Gün oluyor sokaklar Hollanda turuncusuyla kaplanıyor, gün oluyor “turnuvanın 2. ev sahibi” sokaklarda “bir oluruz yolunda” sözleriyle Tarkan şarkısını söylüyor, gün oluyor Arnavut taraftarlar İtalyan taraftarların karşısında spagetti kırarak eğlenceli görüntüler veriyor.
Gerçek şu ki bu turnuvaya yalnızca futbol turnuvası demek büyük bir haksızlık olur, zira Almanya’da dev bir festival yaşandı… Artık finale geldiğimiz EURO 2024’e pazarlama merceğiyle bakarken, spor medyasının usta isimlerinden de turnuvaya ilişkin içgörülerini dinledik…
Her 10 kişiden 8’i ekran başında!
DE-CIX’in Türkiye’de yaptığı EURO 2024 İzleme Alışkanlıkları Araştırması çarpıcı veriler koyuyor ortaya… Çalışmanın sonuçlarına göre her 10 kişiden 8’i, maçları kesinlikle izleyeceğini ifade ediyor. Maçları kesinlikle izleyeceğini belirten erkek katılımcıların oranı yüzde 89’a çıkarken, kadınlarda ise bu oran yüzde 72 olarak araştırma verilerine yansıyor.
DE-CIX’in araştırması yüzde 20’lik bir kesimin EURO 2024’ün keyfini çevrim içi streaming yöntemiyle yayın yapan platformlar üzerinden takip edeceğini gözler önüne seriyor.
Katılımcıların yüzde 47’si turnuvayı internet özellikli TV’ler üzerindeki uygulamalardan takip edeceğini belirtirken, bu alışkanlığın gençler arasında çok daha yaygın olduğu gözlemleniyor. Bir başka deyişle 18-35 yaş grubundaki kullanıcıların yüzde 52’si, maç keyfini akıllı TV’lerindeki uygulamalar aracılığıyla yaşayacak.
Maçları akıllı telefonlarından takip etmeyi düşünenlerin oranı yüzde 26 olurken, dizüstü veya masaüstü bilgisayarından izleyeceklerin oranı ise yüzde 25 olarak karşımıza çıkıyor.
Etkili iletişim için 5 adım…
Etkinlik sponsorlukları ve iş birlikleri
Markalar, etkinliğe sponsor olarak veya ortak projelerle katılarak geniş kitlelere ulaşma imkanına erişiyorlar. Uluslararası arenada boy göstermekte olan yerli markalarımız içinse A Milli Futbol Takımı ile iş birliğine gitmek yerli müşterilerle bağları pekiştirirken hizmet verdiği uluslararası pazarlarda da görünürlüğünü artırarak hedefli bir iletişim çalışmasının anahtarı oluyor.
Dijital pazarlama ve sosyal medya stratejileri
EURO 2024 sosyal medyada ve dijital platformlarda aktif olarak takip ediliyor ve kitleler kelimenin tam anlamıyla dijital tribünler oluşturuyor. Markalar, etkinlikle ilgili özel içerikler üreterek, etkileşimini artırabilir ve hedef kitlelerine doğrudan ulaşabilirler. Özel hashtagler ve etkinlikle ilgili dijital kampanyalar, marka bilinirliğini artırabilir ve potansiyel müşterilere doğrudan ulaşma imkanı sunabilir.
Etkinlik alanında aktiviteler
Turnuvalar yerel pazarlama stratejileri için de fırsatlar sunuyor. Etkinlik alanında pop-up mağazalar, deneyim alanları veya etkinlik temasına uygun ürünlerin satışı gibi aktivitelerle markalar, taraftarlarla doğrudan etkileşim kurabilirler. Yerel mekanlarla iş birlikleri yaparak, etkinlik boyunca sunulan hizmetleri ve ürünleri tanıtabilirler. Turnuvayı yerinde takip eden influencerlarla iş birlikleri de geliştirebilirler.
Marka bağları ve duygu yönetimi
EURO 2024 gibi büyük etkinlikler, markalar için kitlelerle duygusal bağ kurmak açısından önemli bir platform sunar. Markalar, etkinlik temasına uygun duygusal kampanyalar ve reklamlarla tüketiciler üzerinde olumlu bir etki bırakabilirler. Bu tür kampanyalar, marka sadakatini artırırken uzun vadeli ilişkiler kurma potansiyelini de güçlendirir.
Veri analitiği ve performans değerlendirmesi
Son olarak, etkinlik sonrası veri analitiği ve performans değerlendirmesi, pazarlama stratejilerinin etkinliğini ölçmek için kritik öneme sahip. Markalar, dijital ve sosyal medya platformlarından elde ettikleri verileri analiz ederek, stratejilerini optimize edebilir ve gelecekteki etkinlikler için daha iyi planlama yapabilirler.
Coşkuyu büyütenlere ilgi büyük…
Hepimiz biliyoruz ki böylesi turnuvalarda kimi ürün gruplarının cazibesi de normalde olduğundan daha fazla öne çıkıyor. Evlerde futbol izleme deneyimi iyileştirilmek istenirken pek çokları için yeni bir televizyon almanın tam sırası oluyor ya da kimileri tribünleri evde hissedeceği ses sistemlerinin peşine düşüyor…
Bu yılın öne çıkan verileri de n11’den geliyor. Verilere göre futbol forması, krampon ve futbol topu gibi ürünlere olan talep dikkat çekici şekilde yükselmiş. n11’de televizyon ve ses sistemleri kategorisine baktığımızda, bir önceki aya göre Mayıs 2024’te sipariş tutarı bazında yüzde 35 büyüme olduğu gözlemleniyor. Nisan 2024’ten bu yana satılan TV ürünleri arasında özellikle 65, 75 ve 85 inç televizyonlar önemli bir satış artışı yaşarken, OLED ve QLED TV’ler de yoğun ilgi görüyor. Kullanıcılar evlerinin konforunda turnuvaları takip ederken aynı zamanda video oyunları ve konsollara da ilgi gösteriyor.
Yaratıcılık ödülü Belçika’ya
Pek çok renkli görüntüye de ev sahipliği yapan EURO 2024’te bir yaratıcılık ödülü verilecek olsa o ödülün Belçika’ya gideceğinden kuşku yok. Öyle ki adidas tarafından tasarlanan yeni deplasman forması, ülkenin ulusal simgelerinden biri olan çizgi roman karakteri cesur ve genç muhabir Tenten’den ilham alınarak yapılmış. Tenten’in beyaz gömlek üzerine giydiği mavi kazağı beyaz yakalı mavi bir formaya dönüşürken, kahverengi pantolonu ise aynı tonda şort olarak futbolcular için tasarlandı. Ünlü çizgi karakterin yağmurlu havalarda giydiği trençkot ise yine takımın ısınma sırasında üzerine giydiği yağmurluklara ilham veriyor…
“EURO 2024: Bir kıta ekran başında” dosyası “EURO 2024’te ay-yıldız coşkusunu ekranlara taşıyanlar” ile devam edecek… Sakın kaçırmayın!