Ev teknolojilerinin yıldızları
Yaşam alanlarındaki konfor ve verimliliği arttıran ev teknolojileri artık modern hayatın da vazgeçilmezi. Peki, tüketiciler evde kullandıkları teknoloji ürünlerinde daha çok hangi markaları tercih ediyor? Bir sonraki satın alım listesinde hangi ürün ve markalar var? Akıllı ve bağlantılı cihazlara yönelik talep ne yönde? Tüm soruların yanıtları Marketing Türkiye adına YouGov Türkiye’nin gerçekleştirdiği “Ev Teknolojilerinin Yıldızları” araştırmasında…
Nasıl ki evi ev yapan içindeki insanlarsa evi konforlu kılan da içerisindeki teknolojik cihazlar… Bir süredir teknoloji devleri akıllı ve bağlantılı cihazlara yatırım yaparak adeta evde bir kahya varmışçasına birbirine görevlerini hatırlatan ve iş yükünü azaltan cihazlar üretiyor. Peki bu teknolojiler tabana yayılıyor mu? Tüketici bu konuda yeteri kadar bilgi sahibi mi? Araştırmaya göre son teknoloji ürünlere ulaşımda bir fiyat bariyeri var tüketicinin önünde. Öte yandan tüketicinin ilgisi olsa da ev teknolojileri konusunda daha fazla bilgi alma ihtiyacı da mevcut. Evde kullanılan teknolojik ürünlerde vazgeçilmez ürünlerin listesi ise hayli uzun: TV, beyaz eşya, elektrikli süpürge, klima, kahve makinesi, airfryer ve daha onlarcası… Gelin Marketing Türkiye adına YouGov Türkiye’nin gerçekleştirdiği “Ev Teknolojilerinin Yıldızları” araştırmasıyla ev teknolojilerinin parlayan yıldızlarına birlikte bakalım…
Her iki kişiden birinin kahve makinesi var
Evlerde kendine yer bulan teknolojik ev aletleri incelendiğinde TV (yüzde 90), beyaz eşya (yüzde 90), elektrikli süpürge (yüzde 89) ve küçük ev aletleri (yüzde 84) gibi temel ürünlerin tüketicilerin büyük bir çoğunluğunda bulunduğu görülüyor. Klima (yüzde 45), kahve makinesi (yüzde 49) ve airfryer (yüzde 29) gibi ürünler de kitlenin önemli bir kısmına ulaşmış durumda. Müzik sistemi (yüzde 27) ve alarm/güvenlik sistemi (yüzde 13) gibi ürünler ise bazı evlerde kendine yer bulabiliyor. Daha yüksek sosyo-ekonomik gruba mensup tüketicilerin arasında airfryer ve klima sahipliği daha yaygın olarak karşımıza çıkıyor.
Evlerde de akıllarda da Philips var
Philips (yüzde 30) açık ara farkla airfryer kullanıcılarının en sık tercih ettiği marka olurken onu takip eden marka Xiaomi (yüzde 15) oluyor. Airfryer sahibi olmayan veya airfryer’ını yenilemeyi planlayan tüketiciler arasında da Philips (yüzde 32) yine fark yaratıyor. Önümüzdeki 1 yıl içerisinde ev teknolojisi ürünleri arasında en fazla satın almak istenen ürün olarak kaydediliyor airfryer (yüzde 40). Airfryer satın almak isteyenlerin çoğunun aklında ise Philips var (yüzde 32)…
Ellerde Philips, akıllarda Dyson var
Tüketicilerin sahip olduğu elektrikli süpürgeler arasında Philips (yüzde 20), Fakir (yüzde 13), Dyson (yüzde 11) ve Bosch’un (yüzde 10) oranlarının oldukça yüksek olduğu görülüyor.
Şarjlı dikey süpürge modelleriyle son dönemde gündemden düşmeyen Dyson (yüzde 33), Philips (yüzde 18) ve Bosch (yüzde 9) potansiyel alıcıların da zihinlerinde yer etmiş durumda. Özellikle 45 yaş ve üzeri kitle için Dyson tercihi iyice belirginleşiyor (yüzde 48).
Kahveler Arçelik’ten…
Otomatik kahve makineleri arasında Arçelik (yüzde 18), Karaca (yüzde 17) ve Arzum (yüzde 14) kahveseverlerin en çok tercih ettiği markalar olarak sıralanıyor. Kategoride çok fonksiyonlu modelleriyle adından söz ettiren Phillips (yüzde 7) öndeki üçlüyü takip ediyor. Öte yandan yeni kahve makinesi almayı planlayanlarda Philips (yüzde 20) tercihi dikkat çekiyor. Bu durum pazarda dengelerin Philips lehine değişebileceğini de gösteriyor…
Samsung TV’ler baş köşede
Tercih edilen TV markalarında Samsung (yüzde 25), LG (yüzde 16) ve Vestel (yüzde 15) ile arasına dikkate değer bir mesafe koymuş durumda. Samsung (yüzde 31) potansiyel alıcıların da favorisi olurken LG (yüzde 19) ve Philips (yüzde 12) tüketicilerin işaretlediği diğer seçenekler oluyor.
Hayaller Bosch, gerçekler Arçelik
Tüketicilerin neredeyse yarısı evlerindeki beyaz eşyaların en az birinin Arçelik (yüzde 46) olduğunu belirtiyor. Kategorinin köklü markalarından Bosch (yüzde 31) ve Beko’nun da (yüzde 28) pastada önemli pay sahibi olduğu görülüyor. Önümüzdeki bir sene içerisinde beyaz eşya almayı planlayan tüketicilerin önemli bir kısmının tercihlerini Bosch’tan (yüzde 22) yana kullanacağını belirtmesi ise dikkat çekici. Öte yandan Arçelik (yüzde 20), Samsung (yüzde 14) ve Siemens (yüzde 12) kitlenin hedefinde olan diğer markalar.
Tefal, Arçelik’in tahtını sallıyor
Arçelik küçük ev aletleri (yüzde 32) hemen hemen her 3 kişiden 1’inin evinde kendine yer buluyor. Kategorinin popüler markalarından Tefal (yüzde 28), Karaca (yüzde 26) ve Philips (yüzde 24) de tüketicilerin tercihleri arasında. Tüketicinin “hayallerini süsleyen” potansiyel markalara baktığımızda ise Philips (yüzde 15) ve Bosch (yüzde 13) üst sıralarda geliyor.
Televizyon olmadan olmaz
Tüketicilere favori ev teknolojileri sorulduğunda ise televizyon (yüzde 40) tartışmasız lider. Özellikle erkekler için bu gönül ilişkisi daha da belirgin (yüzde 56). Öte yandan kitlenin yüzde 12’si beyaz eşyaları favorisi olarak değerlendirirken kahveseverler de üçüncü basamakta kendine yer buluyor (yüzde 11).
Tüketicinin favori markaları; Samsung, Bosch, Arçelik
Birçok kategoride gerek şık gerek fonksiyonel ürünlerin yarıştığı “Ev Teknolojilerinin Yıldızları” araştırmasına göre Samsung (yüzde 16), Bosch (yüzde 15) ve Arçelik (yüzde 14) tüketicilerin favorisi olma noktasında çok yakın bir yarışta. Philips (yüzde 12) bu noktada da kendinden söz ettirirken görece daha az ürün çeşidine sahip olsa da Dyson (yüzde 11) gönüllerde yer edinmeyi başarıyor.
Gündem enerji tasarrufu
Ev teknolojileri alanında tüketicilerin inovasyon ve yeniliklere dair beklentileri arasında ürünlerin enerji tasarrufunun artması (yüzde 57) ile başı çekiyor. Hayatı daha çok kolaylaştıran ürünlerin (yüzde 54) yanı sıra heyecan verici son teknoloji ürünlerin ulaşılabilir fiyatlara sunulması da büyük bir önem taşıyor (yüzde 49).
Orta yaş üstünde güven bariyeri var
Tüketicilerin ev elektroniği tercihlerini yönlendiren kriterler arasında ürünlerin dayanıklılığı (yüzde 46), bütçeye uygunluğu (yüzde 38) ve markanın güvenilirliği (yüzde 43) var. Görece yaşça büyük kitle nezdinde baktığımızda garanti ve satış sonrası hizmetlerle (yüzde 45) kendini güvenceye almayı istediği daha belirgin.
“Ev teknolojileri akıllansın”
Teknolojik ev aletlerinin giderek daha fazla “akıllı” özellikler kazandığı günlerde tüketicilerin büyük bir kısmı (yüzde 69) akıllı cihazların evlerde yaygınlaşmasını istiyor. Üst sosyo-ekonomik gruba mensup tüketicilerde bu oran daha yüksek (yüzde 78).
Samsung severler “ekosistem” diyor
Teknolojik cihazların bağlantılı çalışması ise görece daha az kişinin önemsediği bir kriter (yüzde 59). Ancak bu konuya erkeklerin ilgisi daha yüksek (yüzde 66). Bu noktada favori markası Samsung olanların cihazlarının bağlantılı çalışmasını daha çok önemsediği görülüyor (yüzde 68). Akıllı cihaz ve bağlantılı çalışma konularında diğer detaylara baktığımızda ise Beko küçük ev aletleri sahipleri akıllı cihazların yaygınlaşmasını (yüzde 85) ve bağlantılı çalışmasını (yüzde 80) daha çok önemsiyor.
Reklamlar satın alma kararını etkiliyor
Satın almada fiyat etkisi incelendiğinde ise her 10 tüketiciden 4’ü fiyatların satın alma kararlarını “biraz” etkilediğini belirtiyor (yüzde 40). Fiyatların satın alma kararlarını “çok” etkilediğini belirtenlerin oranı yüzde 11 olurken favori markası Philips olanların fiyatlardan daha çok etkilendiği dikkat çekiyor (“biraz” + “çok”, yüzde 63).
Araştırmanın Metodolojisi:
Marketing Türkiye adına YouGov Türkiye’nin gerçekleştirdiği “Ev Teknolojilerinin Yıldızları” araştırması 11- 16 Ekim 2023 tarihleri arasında, CAWI yöntemiyle yapıldı. Araştırmada 609 kişiden oluşan araştırma örneklemi Türkiye temsili bir dağılımla cinsiyet, yaş ve sosyo-ekonomik statü gibi kotalara uygun olarak toplandı.
Philips’in potansiyeli yüksek
- Tüketicilerin çeşitli kategorilerde yaptığı marka tercihlerini incelediğimizde Arçelik gibi yerleşik markaların ürün sahipliğinde ön planda olduğunu görüyoruz. Öte yandan teknolojik ve inovatif yaklaşımları ses getiren Philips, Dyson ve Bosch gibi markalar ise tüketicilerin gönlünde yer etmiş ve gelecekte satın alma hayali kurulan markalar konumunda. Bu noktada Philips hem ürün sahipliği hem de potansiyel müşterilere hitap etme konusunda en sık karşımıza çıkan marka.
- Tüketicilerin tercihlerini yönlendiren dayanıklılık, bütçeye uygunluk ve marka güvenilirliği gibi kriterler gittikçe zorlaşan ekonomik gündemde tüketicilerin kısıtlı kaynaklarını en “garanti” şekilde kullanmaya çalıştığına işaret ediyor.
- İnovasyon ve yeniliklere dair beklentileri incelediğimizde ise özellikle “son teknoloji ürünlerin ulaşılabilir fiyatlara sunulması” dikkat çekiyor. Kişilerin özellikle sosyal medyada büyük heves uyandıran son teknolojilere erişmesinde ekonomik şartların önemli bir engel olduğu söylenebilir.
- Son olarak, akıllı ev ürünleri ve bağlantılı çalışan cihaz konseptleri kitlede dikkate değer bir ilgi uyandırsa da bu tarz teknolojilerin sağlayacağı faydalar konusunda tüketicilerin daha fazla bilgiye ihtiyacı var.