Ev tekstilinde gelenekselciler yenilikçilere karşı
Marketing Türkiye için araştırma şirketi Areda Piar’ın gerçekleştirdiği “Ev Tekstilinde Kuşakların Marka Tercihleri” araştırması sektöre dair önemli içgörüler sunuyor. Tüketicilerin ev tekstili alırken neleri önemsediklerinin ve marka tercihlerinde hangi kriterleri göz önünde bulundurduklarının belirlendiği araştırmaya göre ev tekstili markalarının en sadık müşterileri Baby Boomer kuşağı… Ev tekstili ürünleri arasında en çok mutfak ürünü satın alanlar Z’ler olurken marka tercihinde pazardaki rekabet kuşakların seçimine de yansıyor…
Kullanılan malzeme, tasarım ve kullanım alanları olarak sürekli gelişime paralel değişkenlik gösteren ve geniş ürün yelpazesini içine alan ev tekstili ürünleri aynı zamanda geniş marka yelpazesine de sahip. Havlu, perde, halı, nevresim, mutfak ürünleri ve daha birçok ev tekstil ürünü hemen hemen bütün evlerin baş tacı konumunda. Önceden bu tekstil ürünleri ihtiyaç doğrultusunda alınırdı ancak artık ürünlerde farklı özellikler de aranıyor. Son dönemde özellikle dekorasyon amaçlı kullanımı revaçta olan ev tekstilinde, modaya uygunluk, hoş tasarım, kalite, uygun fiyat ve dayanıklılık da tercih sebebi. Areda Piar’ın gerçekleştirdiği “Ev Tekstilinde Kuşakların Marka Tercihleri” araştırması hem geleneksel hem de yenilikçi genç markaların çetin bir rekabete tutuştuğu pazardaki satın alama motivasyonlarını gözler önüne seriyor…
Gençler için ev tekstilinin parlayan yıldızı mutfak ürünleri
Hepimizin bildiği gibi evi yaşayan bir yere dönüştüren seslerin büyük çoğunluğu mutfaktan gelir. Yemek hazırlarken duyulan telaşın tıkırtıları, kahvaltı sofralarından yükselen kahkahalar, akşam yemeği sonrası sohbetlerine karışan sesler mutfakları da evin kalbine dönüştürür. Böylesi özel alanların stili de tüketiciler tarafından fazlasıyla önemseniyor. Araştırmada katılımcılara “En çok hangi ev tekstili ürününü satın alıyorsunuz?” diye sorulduğunda Z kuşağı katılımcıları yüzde 77,2’i ile “mutfak ürünleri” cevabını verirken yüzde 22,8’i “banyo ürünleri” cevabını veriyor. Aynı soruya diğer kuşaklardan gelen yanıtlar şöyle şekilleniyor: Y kuşağının yüzde 44,5’i “yatak odası” ürünleri satın aldığını belirtirken yüzde 32,4’ü “banyo ürünleri” satın aldığını belirtiyor. X kuşağının yüzde 33,3’ü “yatak odası ürünleri”, yüzde 26,9’u “banyo ürünleri” diyor. Baby Boomers’ın yüzde 77,4’ü “yatak odası” derken yüzde 9,1’i tercihini “banyo ürünleri”nden yana kullanıyor.
Baby Boomers “Taç”, Z kuşağı ise “English Home” diyor
Son yıllarda tüketicinin oldukça ilgisini çeken alanlardan olan ev tekstili, hem dekorasyon sürecinde hem de yaşam alanlarına yönelik ihtiyaçların karşılanmasında önemli bir yere sahip. Araştırmada “Sıklıkla tercih ettiğiniz ev tekstili markaları hangileri?” diye sorulduğunda Z kuşağı yüzde 17,9 ile English Home’u tercih ettiğini, Y kuşağı yüzde 43,1 ile Taç, X kuşağı yüzde 40,2 ile Özdilek, Baby Boomer kuşağı yüzde 45,6 ile Taç markasını tercih ettiğini söylüyor.
En sadık kuşak Baby Boomers
Markalar sadık müşteri oluşturabilmek için her yıl pazarlama bütçelerinin ciddi bir kısmını bu alana yatırıyor. Ancak tüketiciler artık daha iyi bir teklif bulduğu anda yeni bir markayı denemekten çekinmiyor. Araştırmada katılımcılara “Sürekli aynı marka ev tekstil ürününü satın alır mısınız?” diye sorulduğunda Baby Boomer kuşağının yüzde 75,1’i “evet” cevabını verirken, Y kuşağı yüzde 45,1, X kuşağı 34,6 ve Z kuşağı yüzde 29,7 ile sürekli aynı marka ev tekstil ürünlerini satın aldığını belirtiyor. Bu soruya istinaden sorulan “Neden aynı marka ürünü satın alırsınız?” sorusuna Z kuşağının yüzde 33,7’si, Y kuşağının yüzde 40,9’u, X kuşağının yüzde 37,5’i, Baby Boomer kuşağının ise yüzde 30,2’si “geçmiş deneyimler” yanıtını veriyor.
Hem kaliteli hem de uygun fiyatlı olsun
“En çok tercih ettiğiniz ev tekstil markası size hangisini çağrıştırıyor?” diye sorulduğunda Z kuşağının yanıtı yüzde 29,6 ile “uygun fiyatlı marka” olurken Y kuşağı (yüzde 38,6), X kuşağı (yüzde 51,3), Baby Boomer kuşağının (yüzde 48,4) ilk yanıtı “kaliteli ürünleri olan marka” oluyor.
Kuşakların uzlaşı noktası kalite
Tüketiciler ev tekstili ürünlerini tercih ederken kalitesine ve fiyatına bakarak satın alma eğilimi gösteriyor. Buna paralel olarak tüketicilerin uzun süreli kullanmayı planladığı bu ürünlerde dayanıklılığa önem verdiği görülüyor. Araştırmada katılımcılara “Ev tekstili ürünlerini tercih ederken nelere dikkat edersiniz?” diye sorulduğunda Z kuşağının yüzde 62,8’i “kalite”, yüzde 48,4’ü “fiyat” cevabını veriyor. Y kuşağının yüzde 63,9’u “kalite” derken yüzde 51,6’sı “fiyat” diyor. X kuşağının yüzde 67,0’si “kalite”, yüzde 48,8’i “fiyat” derken, Baby Boomers’ın yüzde 57,3’ü “kalite”, yüzde 44,7’si ise “fiyat”tan yana tercihini kullanıyor.
3 kuşağın favori markası: Taç
Araştırmada katılımcılara “Aklınıza gelen ilk ev tekstili markası hangisi?” diye sorulduğunda; Z, X ve Baby Boomer kuşağının ilk aklına gelen marka Taç olurken, Y kuşağının aklına ilk gelen marka Özdilek oluyor. Z kuşağının yüzde 24,5’i Taç, yüzde 19,1’i Özdilek, yüzde 11,8’i Madame Coco, Y kuşağının yüzde 27,4’ü Özdilek, yüzde 21,3’ü Taç, yüzde 14,8’i IKEA, X kuşağının yüzde 27,7’si Taç, yüzde 23,0’ü Özdilek, yüzde 16,7’si Karaca Home markalarının ilk akıllarına gelen markalar olduğunu belirtiyor.
Araştırmanın Metodolojisi:
Marketing Türkiye için Araştırma şirketi Areda Piar’ın gerçekleştirdiği “Ev Tekstilinde Kuşakların Marka Tercihleri” araştırması 2-6 Şubat tarihleri arasında bin yüz kişinin katılımıyla gerçekleştirildi. Çalışma Bilgisayar Destekli Web Anketi (CAWI) yöntemiyle yapıldı.