Dikkat! Uzaktan çalışma kabusa dönebilir?
Pandemi dönemi, iş hayatında köklü değişikliklere neden oldu ve birçok kişi artık evden çalışıyor. Ofise gidenlerin uzaktan ya da hibrit çalışma talebi ise günbegün güçleniyor. Ancak uzaktan çalışma modeliyle birlikte siber dolandırıcılık vakaları da artmaya başladı.
Evden çalışmayla ilgili dolandırıcılıklar genelde internette, sosyal medya veya iş arayanların yeni fırsatlara göz attığı LinkedIn gibi kariyer siteleri ve diğer platformlarda görülen bir ilanla başlar. Siber güvenlik şirketi ESET bu süreçte dikkat edilmesi gereken tehlikeli durumları yedi başlık altında topladı;
- Yeniden yollama: Kurban ile paket alma, potansiyel olarak ürün “inceleme” ve ardından başka bir varış noktasına göndermesi için anlaşılır. Bunlar “paket işleyici”, “paket işleme asistanı” hatta “depo dağıtım koordinatörü” olarak ilana çıkabilir. Gerçekte kurban, ele geçirilmiş mali bilgilerle satın alınan çalıntı malları teslim alıyor ve asıl suçu gizlemek için suçlunun izlerini örtmesine etkin olarak yardım ediyor.
- Sahte gizemli müşteri: Kurban, ürünleri satın alması ve alışveriş deneyimi hakkında rapor vermesi için işe alınır. Ancak satın almalar veya ön eğitim ve diğer masraflar için kendilerine verilen çek karşılıksızdır.
- Sahte kişisel asistan: Kurban, kişisel asistan olarak işe alınır ve masrafları karşılamak için bir çek gönderen işvereni için bazı satın almalar yapması istenir. Paranın bir kısmının banka havalesi veya dijital uygulama yoluyla iade edilmesini istenir. Orijinal çek karşılıksız çıkar ve kurban zarar görür.
- Kendi işinizi kurun: Bir dolandırıcılık şirketi, kurbanın girişimci olmasına yardımcı olacak kaynaklar sunduğunu iddia eder. Bunlar genellikle, işe yaramaz kurs materyalleri için para isterler.
- Sahte iş ilanları: Bazen dolandırıcılar, mevcut olmayan işler için ilan açar. Asıl amaç, başvuru sahibinin sosyal güvenlik numarası gibi kişisel bilgileri ve daha sonra kendi adına kimlik sahtekarlığı yapmak için kullanılabilecek diğer ayrıntıları göndermesini sağlamaktır.
- Evde montaj işi: Mağdurlara oyuncakları veya el işi ürünleri bir araya getirmeleri ve işverenlerine geri göndermeleri için para ödeneceği söylenir. Ancak başlangıç kiti için bir miktar para ödemeleri gerekir. Ödeme yaptıktan sonra, ortada herhangi bir iş olmadığı anlaşılır.
- MLM dolandırıcılığı: Bazı çok katmanlı pazarlama (MLM) fırsatları, sahte şirketlerin kayıt yaptıran kişilere başkalarını işe almaları için güzel bir komisyon ödeneceğine söz verdiği dolandırıcılıklardan başka bir şey değildir. Ayrıca potansiyel müşterilere satmak için “işveren”den ürün almaya zorlanacaklardır.
Peki nasıl güvende kalabiliriz?
ESET uzmanlarına göre evden çalışmayla ilgili dolandırıcılık tehditlerinden korunmak için dikkat edilmesi gereken başlıca durumlar şöyle;
- İş teklifi yapan şirket hakkında araştırma yapın.
- İşverene programın toplam maliyetinin ne kadar olduğu, ne zaman ödeme yapılacağı, kim tarafından ve nasıl ödeme yapılacağı gibi detayları sorun.
- Meşru bir sitede yayımlandığı için iş ilanının meşru olduğunu düşünmeyin.
- Kazanılacak paranın, şirkete bir başka kişiyi üye yapmaktan geçtiği işlere başvurmayın.
- Diğer işe alınanların referansları da dahil olmak üzere şirketin internet sitesinde verdiği bilgilere inanmayın çünkü bunların tümü sahte olabilir.
- İstemediğiniz herhangi bir kişiye yanıt vermeyin veya e-posta ya da kısa mesaj gibi istenmeyen iletilerdeki bağlantılara tıklamayın.
- Beklenmedik bir iş teklifini takip etmek istiyorsanız, ilk e-postayı yanıtlamak yerine şirket hakkında arka plan araştırması yapın.
Şirketler hassas verilerini buluta emanet ediyor
KPMG’nin “2023 Bulut Dönüşümü Araştırması” sonuçlarına göre katılımcılar kullandıkları tüm iş uygulamalarının yüzde 78’inin şu anda bulutta yer aldığını söylüyor. Katılımcıların yüzde 52’si iki yıl içinde hassas verilerinin tamamını olmasa da büyük bir kısmını genel bulutta barındırmayı da planlıyor. Bununla birlikte kuruluşların yarısından fazlası geçtiğimiz yıl bulut riskleri nedeniyle operasyonel bir sorun yaşadı. BT gecikmeleri (yüzde 49), üretkenlik kaybı (yüzde 45) ve hizmet sunma kabiliyetinin azalması (yüzde 45) en önemli sorunlar olarak öne çıkıyor.