Tüketicinin favori zincir restoranı ve online sipariş uygulamaları hangileri?
Yemek sipariş ettiğimizde sipariş bize ulaşana kadar yaşadığımız deneyim ne kadar önemliyse yemeğin nasıl göründüğü de bir o kadar önemli. Bu deneyimin yemeğin damakta bıraktığı tada değilse bile duygu durumuna etki ettiği önemli bir gerçek. Zira Marketing Türkiye adına Sia Insight’ın gerçekleştirdiği araştırmaya göre tüketici genellikle zamanı kısıtlı olduğunda, yorgunken, iş stresi altındayken ya da ani bir misafir gelmesi durumunda sipariş veriyor. Yani pek de olumlu duygularla başlamayan bu süreçte ödediği paraya karşılık buna değdiğini gördüğünde “mutlu” oluyor.
Bir nevi yemek siparişiyle tüketici aslında “mutluluk” satın alıyor. Restoran deneyimine dair en ilginç veri ise tüketicinin ödediği ücretin beklentisinin altında çıkması durumunda “kaliteden” şüphe etmesi, üstünde çıktığı durumlarda da hemen alternatiflere yönelmesi. Yani restoranlar için yüksek fiyatlandırma ne denli tehlikeliyse ucuz fiyat rekabeti de bir o kadar tehlikeli. Peki, tüketici en çok hangi zincir restoranı ziyaret ediyor? En çok hangi online sipariş uygulamasından yemek söylüyor? Hangi marka hangi özellikleriyle hafızalara kazınmış? Gelin detaylara hep birlikte bakalım…
Köfteci Yusuf zirvede
Köfteci Yusuf son üç ay içerisinde ziyaret edilen zincir restoranlar arasında ilk sırada yer alıyor. Onu takip eden zincir restoranlarsa Tavuk Dünyası, Usta Dönerci ve HD İskender oluyor. Tüketicilerin yüzde 87’si kalabalık restoranlar yerine sakin restoranları tercih ediyor. Hatta bu oran kadınlarda yüzde 94’ü buluyor.
Kimi markanın imajı kimininse promosyonları çekici geliyor
Köfteci Yusuf ve Tavuk Dünyası diğer markalara kıyasla daha fazla imaj unsuruyla özdeşleştiriliyor. Köfteci Yusuf, ödenen paraya değer olma, sağlıklı ürünler sunma, müşterilerin memnuniyeti ve kaliteli yemeklerle daha fazla özdeşleştirilirken, McDonald’s ve Burger King markaları reklamlarının görünürlüğü ve çekici promosyonlarıyla diğer markalardan ayrışıyor.
Bir restorana ödenecek makul tutar 330 TL
Her 10 tüketiciden yaklaşık 8’i restoran seçimi yaparken fiyat araştırmasını yapıyor. Tüketicilerin bir restorana gittiklerinde ödemeyi bekledikleri ortalama tutar 350 TL olurken, asıl ödenmesi gereken makul tutarın 330 TL olduğunu ifade ediyorlar.
Tüketiciden “alternatifi var” tepkisi
Son bir yıl içinde dışarıda yemek yerken “her seferinde” ve “her birkaç ziyaretle bir” ücret artışını hisseden tüketicilerin oranı toplamda yüzde 53 olarak kaydediliyor. 10 tüketiciden 9’u haksız fiyat artışına “daha uygun fiyatlı alternatif restoranları” tercih etmeye başlayarak tepki gösteriyor.
Yemeksepeti zirvede
Tüketicilerin bugüne kadar “tercih ettiği” ve “en sık tercih ettiği” yemek sipariş platformları sorulduğunda liste başında “Yemeksepeti” ve “GetirYemek” yer alıyor.
Bununla birlikte, en sık tercih edilenler arasında Yemeksepeti açık ara farkla birinci sırada geliyor.
Ayrıca, kadınların yemek sipariş platformlarını tercih etme oranının erkeklere kıyasla daha yüksek olduğu kaydediliyor.
Tüketicinin midesine giden yol indirimden geçiyor
Her 10 kişiden 3’ü restoran tarafından hediye edilen indirim ve promosyonların kendisini mutlu ettiğini belirtiyor. “Ek ikramlar” ikinci sırada yer alırken, “sunumun güzel ve özenli olmasının” kadınlar nezdinde öne çıkan bir jest olduğu görülüyor. Buna karşın, kişiye özel not ve memnuniyet anketinin (yüzde 4) tüketicide pek bir karşılığı olmadığı dikkat çekiyor.
Araştırmanın Metodolojisi:
Yemek Siparişi ve Dışarıda Yeme Alışkanlıkları Araştırmasının saha çalışması 7-12 Haziran 2024 tarihleri arasında online bilgi toplama yöntemi kullanılarak Sia Live ve Fİ Araştırma ve Danışmanlık üzerinden gerçekleştirildi. Araştırma kapsamında İstanbul, Ankara, İzmir, Adana, Bursa illerinde yaşayan 400 tüketiciyle görüşüldü. Örneklem, 18-45 yaş aralığında, yarısı kadın ve yarısı erkek A, B, C1 SES grubuna mensup tüketicilerden oluşuyor.