Fiat’tan yerel işletmelere büyük destek
Pandemide “Hayat Durur Fiat Durmaz” sloganıyla tasarladığı Fiat Yol Arkadaşım Connect teknolojisi ve “Fiat Yerel İşletmelerin Yanında” kampanyasıyla ses getiren marka, uygulamalarıyla çıtayı yükseltmeye devam ediyor.
Pandemi diğer sektörleri olduğu gibi otomobil sektörünü de büyük bir dönüşüme itti. Tüketici tarafında son bir yılda en çok konuşulan konu “fiyat dalgalanmaları” olsa da dijital dönüşümü tamamlama noktasında otomobil devleri arasındaki bayrak yarışı devam ediyor. Bu noktada Türkiye’deki ilk uzaktan erişim teknolojisini “Hayat Durur Fiat Durmaz” sloganıyla uygulamaya sokan Fiat, tüketicinin iş süreçlerindeki yerini sağlamlaştırıyor. Teknolojiyi araç kullanımıyla sınırlı tutmaya marka, bakım, servis ve satış işlemlerini de “temassızlaştırarak” müşterilerinin yaşanan hassas günlerde hiçbir endişe duymadan markayla temas etmesini sağlıyor. Tüm bu detaylarla birlikte yakın zaman önce başlatılan “Fiat Yerel İşletmelerin Yanında” kampanyasını Fiat Pazarlama İletişimi Müdürü Burak Umur Çelik ve People Genel Müdür Yardımcısı Barış Türer’den dinliyoruz.
Pandemi dönemi otomotiv sektörü için hem fırsat hem de krizdi. İnsanlar “korunma ihtiyacı” sebebiyle otomotiv almaya yöneldi fakat sıfır araç arzı durma noktasına geldiği için büyük bir fiyat yükselişi de yaşandı. Siz Fiat için genel perspektifte pandemi dönemini nasıl değerlendiriyorsunuz?
Burak Umur Çelik: Fiziksel temasın en aza indiği, sosyal mesafe kavramının hayatımıza girdiği, tedbir, temizlik ve hijyenin en önemli önceliklerimiz olduğu bir dönemindeyiz. Yaşadığımız sıra dışı süreçte, doğal olarak tüketicilerin öncelikleri de değişti. Pandemi nedeniyle artan evden çalışma, eğitim ve uzaktan alışveriş alışkanlıklarının var olan dijital uygulamalarla gelişerek devam ettiğini görüyoruz. Değişen alışveriş alışkanlıklarıyla büyüyen şehir içi lojistik hizmetleri sektörünün hafif ticari araç pazarında kargo araçlara olan talebe olumlu etkilerini gözlemliyoruz. Artmaya başlayan mobilite ihtiyacında, sosyal mesafe gerekliliğinin, ulaşımda izole olma ihtiyacının otomotive talebi arttırdığını görüyoruz. Bu dönemde artan sıfır araç satışları ve ikinci eldeki yoğun talepte ötelenen talep ve düşük faiz oranlarıyla bu ihtiyacın da etkisi olduğunu düşünüyoruz.
Ofislerimizde, fabrikamızda ve bayilerimizde görevli arkadaşlarımızın sağlıklı ve güvenli bir şekilde çalışmaya devam edebilmesi için yapısal ve davranışsal önlemlerimizi, standartlarımızı belirleyip uygulamaya aldık.
Pandemi dönemi ve sonrasında da planlı Ar-Ge ve teknoloji yatırımlarına devam ediyoruz. Uzaktan bağlanabilirlik teknolojisiyle araç ve sürücüyü birbirine bağlayan Fiat Yol Arkadaşım Connect uygulamasının da yeni sürümlerini devreye alarak gerek perakende gerek kurumsal ve ticari müşterilerimizin hayatlarını kolaylaştırmaya devam ediyoruz. Dünya pazarlarının ve uluslararası ticaretin henüz normale dönmemiş olması da yine otomotiv gibi ihracat odaklı yoğun çalışan sektör ve firmaları benzer şekilde kısa vadede olumsuz etkilenmeye devam edecektir.
İç pazarda hareketli günler geçiriyor olsak da pandeminin etkisi ve yarattığı tehdit Türkiye’de ve dünyada halen devam ediyor. Kısa ve orta vadede tedbiri elden bırakmayıp yeni bir dalga yaşamamak önem arz ediyor.
Bayilerinizle iletişimi nasıl bir stratejiyle yönetiyorsunuz? Bu anlamda bayi iletişiminde sizi farklı kılan noktalar neler?
Burak Umur Çelik: People ile 2010 yılında başlayan işbirliğimize; 2019 yılı itibari ile Fiat bayilerimizin yereldeki bilgi birikimlerini ve People’ın planlama gücünü buluştururak daha etkili yerel pazarlama iletişimleri hayata geçiriyoruz.
Barış Türer: Fiat Yerel Pazarlama İletişim Departmanı ile birlikte yürüttüğümüz çalışmada; ajans içerisinde dedike ekip kurarak Türkiye genelinde bulunan 70 Bayi için yerel iletişim çalışması yapıyoruz.
Operasyonları merkezi olarak yöneterek; iletişim takvimi ve kreatif materyaller konularında ulusal kampanyaları, bayilerin yereldeki ihtiyaçlarına uyarlayarak hızlı yönetebilme fırsatı yaratırken, grubun satınalma gücümüz sayesinde; kaynaklarımızın daha verimli kullanılmasında büyük fayda sağlıyoruz.
Burak Umur Çelik: Kreatif ajansımız Concept’in bünyesinde kurduğu dedike ekip sayesinde de; her bayinin kendi bölgesinde, kendi dilinden kreatif çalışmalar hazırlama imkanına sahibiz.
Barış Türer: Bayilerimizin ihtiyaçlarını doğru anlayıp, il/bölge bazlı mecra dinamiklerini ve marka hedef kitlesini göz önünde bulundurarak doğru iletişim çalışması yapmak çok önemli.
Bununla birlikte gelişmeye açık olan çalışma prensibimiz ile; yerel planlamalarda kalıplaşmış kullanımların dışına çıkarak, alternatif ve yeni kullanımlar gerçekleştirip farklılık yaratmak öncelikli iş hedeflerimiz arasında.
Bu prensipler ışığında; bayilerimiz ile iletişimde olup, İstanbul’da olsak dahi onların yanında olduğumuzu hissettirerek düzenli fikir alışverişleriyle iletişim dünyamızı oluşturmak bizi farklı kılan nokta.
Burak Umur Çelik: Bu proje; Bayilerimizin iletişim çalışmalarına sarf ettikleri eforu hafifletip, müşterilerine daha da fazla vakit ayırmasını sağladı. Bu da bayilerimizi rakipler içerisinde farklı kılan nokta oluyor.
“Fiat Yerel İşletmelerin Yanında” projesi hangi iç görüyle hayata geçti? Kampanyaya başlama sürecinizi anlatır mısınız?
Burak Umur Çelik: Pandemi nedeniyle yerel işletmeler zorlu ekonomik süreçten geçerek, işletmelerini ayakta tutmaya çalıştılar. Bu zorlu dönemde Fiat Professional olarak onlara destek olup, duygusal bağ kurmak ve bağımızı güçlendirmek çok önemliydi.
Barış Türer: Bu içgörü ışığında; projemizi Fiat Professional olarak tüketiciye sağlam iş ortağı olduğumuzu gösterip, Fiat Professional konuşulurluğunu ve bayilerimizin satış adetlerini/ müşteri memnuniyet skorlarını artıracak şekilde hedefledik.
Proje başlangıcında; mevcut müşterilerle iletişime geçilerek proje tanıtıldı ve firma logoları alındı. Alınan logolar kreatiflerimize entegre edilerek firmalar için şehrin merkezi noktalarında bulunan açıkhava ünitelerinde ve sosyal medya alanlarımızda ücretsiz görünürlük yaratılıp destek olundu.
Bu kampanyayla kaç işletmenin medyada görünür olmasını sağladınız? Nasıl geri dönüşler alıyorsunuz?
Barış Türer: Projeyi Ağustos ve Kasım aylarında Rize, Muğla, Uşak, Denizli, Samsun, Adana ve Eskişehir olarak toplam 7 ilde bulunan bayilerimizde hayata geçirdik. Toplamda 30 yerel işletme logosu kreatiflerimize entegre ederek çok başarılı bir proje gerçekleştirmiş olduk.
Burak Umur Çelik: Projede; dijital kullanımların yüksek gösterim alması ve merkezi noktalardaki açıkhava kullanımları iş ortaklarımızda memnuniyet sağladı.
Dijital kullanımlarımız 220 binin üzerinde gösterim elde ederken, gönderi etkileşimlerinde 185 kat artış yaşandı.
Ayrıca proje kapsamında araç satışı gerçekleştirerek, satın alan firmanın yeni dönem iletişimlerimizde kendi logolarına da yer verilmesi talebi oldu. Farklı iş ortaklarımızdan da benzer çalışma talepleri almamız etkili bir proje gerçekleştiğinin kanıtı oldu.
Son dönemde otomobillerin de dijitalleşmesi gündemde. Bu noktada Fiat neler yapıyor?
Burak Umur Çelik: Fiat markası olarak dijitalleşmeyi odağımıza alırken, müşterilerimizin hayatlarını maksimum seviyede kolaylaştırmak da bir diğer hedefimiz. Tofaş’ta geliştirilen ve Fiat Egea, Doblò, Fiorino ve Ducato ile de ülkemizdeki ilk uzaktan erişim teknolojisi olan Fiat Yol Arkadaşım Connect’i geniş kitlelere ulaştırabilmek bizim için çok değerli. Pandemide müşterilerimizin mobilite ihtiyaçlarını kesintisiz devam ettirebilmeleri için servislerimizde de pek çok uygulamayı devreye aldık ve sürdürüyoruz. Temassız satış ve servis süreçlerimizi gözden geçirip, güçlendirdik. Müşterilerimizin araçlarını istedikleri adresten teslim alıp yine adrese teslim uygulamalarımızı devreye aldık. Garantisi biten araçların garantisini uzattık ve bakım zorunluluklarını öteledik. En önemli değişim dijital altyapı desteğiyle müşteriye uzaktan erişim oldu. Pandeminin hayatımıza etki etmeye başladığı ilk günlerde “Hayat Durur Fiat Durmaz” dedik. Tofaş Fabrikası’nda görevli arkadaşlarımız gönüllülük esasıyla sağlık ekipmanları ürettiler ve bu ekipmanları ülkenin farklı noktalarındaki sağlık çalışanlarının kullanımına sunduk. Fiat marka otomobilleri satın alma imkanı sağlayan dijital satış kanalımız Fiat Online’ı ise 2020 yılında devreye almıştık. Bu sene online satış kanalımızda yer alan ilk 100 adet Egea Cross’un satışını bu kanal aracılığı ile gerçekleştirdik.
Global bir krizin ardından pek çok markanın önünü görmekte zorlandığı bir sürece girdik. Fiat’ın bu yılki stratejileri ne olacak? 2021 yılı için gündemde olan başlıklarınız neler?
Burak Umur Çelik: 2021 yılında, geçtiğimiz yıl odağımıza aldığımız dijital odaklı yaklaşımımızı sürdüreceğiz. Sene başında Türkiye pazarında satışa sunduğumuz güncellenen Egea ailesi ve ailenin yeni üyesi Cross ile yılı başarılı bir şekilde tamamlayacağımıza inanıyoruz. Fiat Yol Arkadaşım Connect uygulamamızı da yıl boyunca geliştirerek, müşterilerimizin hayatlarına kolaylık sağlamayı sürdüreceğiz.