Alışveriş anında finale kalan markalar…
Artan rekabet ve güçlenen inovasyon kasları her geçen gün daha kaliteli ürünlerin raflarda yerini almasını sağlarken bu durum tüketiciyi zorlu bir tercih süreciyle karşı karşıya bırakıyor. Tüketiciler satın alım sürecinde tüm markaları karşılaştırıp iki markaya kadar düşürüyor seçenekleri. Sonunda da finale kalan iki markadan biri sepette yerini alıyor… Peki, tüketicinin finale bıraktığı markalar hangileri? Marketing Türkiye adına Sia Insight’ın gerçekleştirdiği “Finale Kalan Markalar” araştırması işte o büyük düelloları analiz ederken finalde kazanların başarı sırrını da gün yüzüne çıkarıyor…
Özellikle rekabetin yoğun olduğu sektörlerde tüketici sıklıkla iki ürün arasında kalıyor. Ve çoğu zaman sepete hangi ürünün gireceğine karar vermek Star Wars evreninde “Aydınlık Taraf”mı yoksa “Karanlık Taraf” mı olmaya karar vermek kadar zor oluyor. Kimi zaman market raflarında yaşanıyor bu, kimi zaman sepete ekle butonuna basmadan hemen önce… Son düzlükte sepete giren markaların nereden puan kazandığı da oldukça merak ediliyor. İşte Marketing Türkiye adına Sia Insight tarafından gerçekleştirilen “Finale Kalan Markalar” araştırması bu çetin düelloların bilinmeyenlerine ışık tutuyor.
Kola savaşlarının kazananı Coca-Cola
Gazlı içecek sektöründe finale kalan markaları tahmin etmek hiç de zor değil. Yıllardır global arenada kıyasıya yarışan iki marka Coca-Cola ve Pepsi bu kategoride tüketicinin en çok arada kaldığı markaları oluşturuyor. Zira Coca-Cola ve Pepsi arasında kalan yüzde 82’lik bir kitle var. İşte tüm bu kararsızlığı asarak finalde kazanan marka yüzde 63 ile Coca-Cola oluyor.
Fairy-Finish rekabeti
Bulaşık deterjanı kategorisinde tüketicinin seçimde zorladığı 3 marka var: Fairy, Finish ve Pril…
Yani, Finish ve Fairy arasında kalanlar da var Fairy ve Pril arasında kalan da. Ancak en büyük rekabet yüzde 35 ile Fairy-Finish arasında yaşanıyor.
Tüm kararsızlıkların aşıldığı finalde ise kazanan yüzde 46 ile Fairy oluyor. Markanın bu başarısında ürünün performansı başrolü oynarken kaliteli ve uygun fiyatlı olması da dikkat çeken kriterler arasında yer alıyor.
Hepsi yarışır, Colgate kazanır
Diş macunu kategorisinde finale kalanlara baktığımızda Colgate-Signal (yüzde 12) ve Sensodyne-Parodontax (yüzde 10) arasındaki çekişmeye şahit oluyoruz.
Ipana ve Colgate (yüzde 9) arasında da tatlı bir rekabet var. Fakat finalde sepete girmeyi başaran marka yüzde 25 ile Colgate oluyor.
Markanın kaliteli algısı bu başarının ardındaki itici güç.
adidas mı Nike mı? Tüketici tarafını seçti…
Spor ayakkabısı kategorisinde tüketicinin aklını çelen markalar elbette ezeli rekabetiyle zihinlere kazınan Nike ve adidas oluyor. Tüketicilerin yüzde 26’sı bu iki marka arasında kaldığını belirtirken yüzde 6 Nike ve Puma arasında gidip geliyor. Ancak tüm karşılaşmaları kazanan Nike yüzde 32 ile tüketicinin ilk tercihi oluyor.
“Derinlemesine temizleyen” kazanır
Çamaşır deterjanı sektöründeki rekabet Ariel, OMO ve Persil arasında dönüyor. En büyük çekişme ise Ariel ve OMO arasında yaşanıyor. Derinlemesine temizliğiyle akıllara kazınan Ariel yüzde 36 ile düelloyu kazanan marka oluyor.
Herkes içindeki çocuğu mutlu etmeye çalışıyor
Çikolata kategorisinde Ülker’in Eti ve Nestle ile kıyasıya rekabetine şahit oluyoruz. En büyük çekişme ise yüzde 19 ile Ülker ve Eti arasında yaşanıyor. Ülker ve Torku arasında kalanlar yüzde 12, Ülker ve Nestle arasında kalanlar ise yüzde 10’luk bir kitleyi oluşturuyor. Fakat lezzetiyle tüm rakiplerini geride bırakarak mücadeleyi kazanan marka Ülker oluyor.
Kalplerde Sütaş aşkı var
Peynir kategorisindeki markaları lezzetiyle sınayan tüketici İçim-Sütaş, Pınar-Sütaş ve Sütaş-Torku seçenekleri arasında gidip geliyor. Yüzde 14 ile en çok karsı karsıya gelen markalar İçim ve Sütaş. Finalde kazanan marka ise lezzetin yanı sıra kalitesiyle de tüketiciye hitap eden Sütaş (yüzde 27) oluyor.
Dondurmada rekabet yok, güçlü lider var
Forumlarda sıklıkla tartışılan konulardan biri olan “Algida mı Golf mü?” sorusu araştırma verilerinde de karşılık buluyor. Bu iki marka arasında kalan tüketicilerin oranı yüzde 36… Ancak bu ikilemin finalinde eller tereddütsüz Algida’ya uzanıyor. Öyle ki Algida lezzetiyle yüzde 70’lik bir kitlenin gönlünü çoktan çalmış durumda…
Kahve Dünyası Starbucks’a fark attı
Kahve dükkanları kategorisinde Starbucks ve Kahve Dünyası’nın yarısına Kahve Diyarı ve Tchibo da eşlik ediyor. Starbucks ve Kahve Dünyası yüzde 37 ile tüketicinin en çok arasında gidip geldiği markalar… Fakat tüketicinin son tercihi ürünlerini daha çok sevdiği Kahve Dünyası oluyor. Marka yüzde 42 gibi yüksek bir skorla farkını gösteriyor.
Tüketici için bitiş çizgisi Migros mağazaları
Rekabetin en yoğun olduğu arenalardan biri de zincir marketler. BIM, A101, CarrefourSA ve Migros sundukları fırsatlarla tüketicinin aklını karıştırıyor. En büyük rekabet yüzde 26 ile BIM ve A101 arasında yasansa da kazanan yüzde 33 ile Migros oluyor. Ne ilginçtir ki Migros indirim marketleri olan rakiplerine fiyat avantajıyla fark atıyor.
Elidor vs Pantene
Söz konusu şampuan olunca tüketicinin kriterleri de değişiyor. Saçlarının yapısına uygun olması, kalitesi ve güzel kokması bir markanın sevilmesindeki temel kriterler olarak kaydedilirken tüketicinin seçim yaparken arada kaldığı iki marka yüzde 11 ile Elidor ve Pantene oluyor. Kazanan ise yüzde 25 ile Pantene…
İyi çeken kazansın!
Mobil operatör kategorisinde ana rekabet alanı hala çekim gücü. En büyük çekişme ise yüzde 41 ile Turkcell ve Vodafone arasında yaşanıyor. Turkcell’in çekim gücünün etkisiyle aldığı yüzde 39’luk oran onu bu düellonun kazanını yapıyor.
Çaykur’la bardaklardan lezzet tütüyor
Çay pazarından rekabet Çaykur, Lipton ve Doğus Çay arasında yaşanıyor. Ancak tüketici en çok Çaykur ve Lipton arasında kaldığını söylüyor. Sonuçta ise “yerli ve milli” Çaykur yüzde 46’lık lezzet farkıyla ipi göğüsleyen marka oluyor.
Sohbetin tadı tuzu “Tadım”
Kuruyemiş kategorisinde en büyük düello Peyman ve Tadım arasında yaşanıyor. Tüketicilerin yüzde 19’u bu iki marka arasında kaldığını söylerken yüzde 17’lik bir kesim Tadım ve Çerezya arasında gidip geliyor. Kazanan yüzde 55 gibi ezici bir üstünlükle Tadım… Markanın bu başarısının sırrı ise “tazelik”…
Final çizgisinde bir kral var
Son ve en eğlenceli kategoriye geldik. McDonald’s, Burger King ve KFC’nin globaldeki atışmalarına rastlamayan yoktur. Kılıçların bu kadar keskin çekildiği bir kategoride tüketicinin karar vermesi de kolay değil. En büyük tereddüt yüzde 49 ile Burger King-McDonald’s arasında yaşanırken finalde kazanan marka Burger King oluyor.
Araştırmanın Metodolojisi:
Marketing Türkiye adına Sia Insight tarafından gerçekleştirilen “Finale Kalan Markalar” araştırmanın sahası çalışması 3-12 Ağustos 2022 tarihleri arasında, CAWI yöntemiyle gerçekleştirildi. 352 metropollünün katılımıyla Sia Panel’de yapılan araştırmanın hedef kitlesi İstanbul, Ankara, İzmir’de yaşayan, 18-45 yaş arası ve A, B ve C1 ses gruplarında olan tüketiciler oluşturdu.