Çalışanların kariyerini “fısıltı ağları” yönetiyor
Benzer düşünen ve benzer geçmişe sahip olan iş profesyonellerini bir araya getiren çevrimiçi toplulukların popülaritesi artıyor. “Fısıltı ağları” olarak adlandırılan bu gruplar, mesleki sorunları çözme, yeni fikirler üretme ve hatta yeni bir iş bulma konusunda bir süper güç olarak konumlanıyor.
2015 yılında David Feinman, Skype’ta yeni bir dijital pazarlamacılar topluluğuna katıldı. Pensilvanya merkezli bir video ajansının sahibi olan Feinman, “Birbiriyle fikir alışverişinde bulunan 200 kişiydik. Kurucu başlangıçta bir SEO sorununu çözmek istemişti, bu yüzden bir grup SEO çalışanını bir gruba topladı ve sorunun üzerine eğildiler. Sorunu çözdükten sonra, grup üyeleri yeni sorunlar gündeme getirdi ve kimse farkına varmadan, bir süper güç grubu olduk” diyor.
Topluluk, mesajlaşma platformu Slack’e geçti. Üye sayısı kısa sürede arttı ve binlerce insan bu süper gücü keşfetti. Bugün Online Geniuses, dünyanın her yerinden 40.000 dijital pazarlamacının bulunduğu bir grup.
Grubun ortağı ve moderatörü olan Feinman konuyu, “Her tür dijital pazarlama konusu için farklı Slack kanallarımız var. Her gün insanlar sorularını, fikirlerini ve üzerinde çalıştıkları projeleri paylaşıyor; Bir sorununuz varsa, dakikalar içinde çözülür” şeklinde açıklıyor.
Online Geniuses ayrıca çeşitli kariyer imkanları da sunuyor. Feinman, “Dün altı boş kontenjanımız vardı. Her hafta 40’a kadar pozisyon paylaşılıyor ve üyeler şirketlerindeki en son fırsatlar hakkında ön bilgi veriyor” diyor. Grupta ayrıca freelance fırsatlara rastlamak da mümkün. Feinman, üyelerin sadece başkalarına yardım ederek bile binlerce insana kendini tanıtma imkanı sağladığını vurguluyor.
Bugün, profesyonellerin ağ kurmasını, problem çözmesini ve kariyerlerini geliştirmesini sağlayan bunun gibi çok fazla grup var. Özellikle Slack’te yaygın olan bu gruplar daha çok teknoloji çalışanlarının ilgisini çekiyor.
“Gizli iş piyasası”
Ağ oluşturma ve profesyonel ilişkileri geliştirme, uzun zamandır bir kariyerin temel bileşenleri olmuştur. Bu nedenle, bazı yönlerden özel iş ağları yeni bir şey değil.
Glassdoor’un Ekonomisti Lauren Thomas, bu tür toplulukların daha önce de farklı şekillerde var olduğunu söylüyor; “Benzer mesleki geçmişe ve ilgi alanlarına sahip kişiler için oluşturulan bu gruplar aslında, tanıdıklarınızı iş fırsatlarını tartışmak için bara davet etmenin çevrimiçi karşılığı.”
Thomas, ideal aday arayışlarını genişletmelerine olanak tanıdığı için işverenlerin de bu topluluklardan uzun süredir yararlandığını söylüyor.
New York City merkezli uzak iş sitesi FlexJobs’tan Kathy Gardner, bu grupları yeni bir “gizli iş piyasasının” parçası olarak tanımlıyor: “Sosyal medya veya şirket web sitelerinde her zaman yayınlanmayan bir kariyer fırsatı. Bu fırsatları bir zamanlar şirket çalışanları kulaktan kulağa paylaşırdı. Teknoloji ve sanal araçlardaki gelişmeler, aynı konsepti sürdürmenin yeni yollarını yaratmaya yardımcı oldu.”
Thomas, bu özel çevrimiçi toplulukların gelişmeye devam ederek iş aramanın daha yerleşik bir parçası olacağına inanıyor ve “Piyasa her iki tarafın da daha fazla potansiyel eşleşmeyi değerlendirmesini sağlıyor” diyor.