Geleneksel pazarlama geri mi dönüyor?
Sosyal medyanın hepimiz için en sık tercih edilen iletişim kanalı olması reklamların ekosistemini giderek dijitalleştiriyor. Bu dijitalleşmenin tüketimi hızlandırması ve dolayısıyla reklamlar açısından akılda kalıcılığı azaltması gibi etkileri olabiliyor. Dijital pazarlamanın hız kazandığı ve beynimizin her gün karşılaştığı yüzlerce reklamı kaydetmekte zorlandığı bir çağda, markalar insanları konuşturan eski ve sadık yöntemlere geri dönüyor.
Geleneksel pazarlama yöntemleri arasında yer alan reklam panosu, afişleri ve ilanları ise somut olarak karşımıza çıktığı söz konusu kampanyanın hafızada yer alması daha olası görünüyor. Dijital reklamcılığın en büyük faydası baskı masraflarını düşününce daha az bütçe gerektirmesi olabilir. Ancak bu yöntemlerle markalar umduğu bulamıyor. Yaşam boyu değerinin sürmesini isteyen markaların daha organik bir gelişme arayışına girince 90’lı ve 2000’li yılların başlarından kalma kataloglar, reklam panoları gibi yöntemlere geri döndüğü görülüyor.
Geleneksele dönüş hız kazanıyor
Yapılan bir araştırmaya göre, kataloglarla yapılan reklamların 2004’ten 2018’e yüzde 170 arttı. İngiltere’de bazı perakendeciler Noel alışverişinin kesintiye uğradığı şenlikli karantina döneminde de kataloglara geri döndü. Tüketicilere evlerinin rahatlığında markayla somut bir bağlantı sağlamakla kalmadı aynı zamanda bu stratejilerin yeni olduğu hissettiler çünkü artık da az işletme bu geleneksel yöntemleri tercih ediyor.
Fiziksel etkileşim kalıcı izler bırakıyor
Öte yandan, geleneksel yöntemler her zaman ölçülebilir değil ancak daha büyük sosyal değere sahip. Bu da markaları hızla ayak uydurulan dijital dönüşüm üzerine düşünmeye itiyor. American Express’in küresel pazarlama operasyonlarından sorumlu direktörü Jon Affatato 2018’de, “Markalar müşterilerle derin, kişisel bir bağlantı kurmaya çalışırken, geleneksel pazarlama yöntemlerinin hala değerli bir yeri var. Fiziksel içerikle etkileşimin bulunan tüketici de daha kalıcı bir izlenim bırakması yüksek bir olasılık” dedi.
Eski ve yeninin buluşması
Bazı şirketler ise geleneksel ve yeni yöntemlerin bir arada kullanmayı tercih ediyor. Dijital reklam panosu şirketi Blip, büyük şehirlerde büyük ölçekli bir ekranın çekiciliğini, ölçülebilir bir teklifle sunuyor. Dijital bir panoda reklam veren şirket, en çok insanın göreceğini ön gördüğü zamanlarda reklamı yayına veriyor.
Bir diğer örnek ise Coinbase’in bu yılki Super Bowl’da bir reklamda yayınlanan ilham verici QR kodu fikri oldu. Şirket, klasik DVD logosunu oynatan ve kodu tarayaran kullanıcılara bir promosyon teklif etti. Uygulamayı geçici olarak bozacak kadar popüler olan fikir, eskinin nostaljisini ve mevcut çağın teknolojisini harmanladı.
Pazarlama dünyasında sırada ne var?
İnternette viral bir olayın değeri elbette küçümsenemez. Sonuçta, sosyal medya, her markanın en büyük umudu. Ölçülebilir karlar üzerinden marka bilinirliğine değer katan artan bu odaklanmaya TikTok gibi platformların popülerliği örnek gösterilebilir. Öte yandan daha eski usul yöntemlerin daha sık kullanıldığını görmemiz an meselesi gibi görünüyor. Ancak her şeyden önce, bu trendler içinde gerçek yaşam etkileşimi, daha anlamlı marka mesajları ve sürekli gelişen dijital çağda internet kullanıcılarının ezici çoğunluğu hibrit kampanyaların önünü açacak gibi görünüyor.
Pazarlama sektöründe ölçümlemeye dair doğru bilinen yanılgılar