EYT’lilerin gelecek planları neler?
Emeklilikte Yaşa Takılanlar (EYT) yasasının yürürlüğe girmesiyle birlikte, milyonlarca kişi emeklilik hayalini gerçekleştirdi. Peki, orta yaşta gelen emeklilik onlara neler getirdi? Daha da önemlisi “genç emeklilerin” gelecek planları neler? Marketing Türkiye adına Aksoy Araştırma tarafından gerçekleştirilen “Emeklilikte Yaşa Takılanlar” araştırması, EYT’lilerin emeklilik sonrası yaşamlarını, günlük rutinlerini, yeni hobilerini ve değişen yaşam alışkanlıklarını mercek altına alıyor.
Yatırımlar altına…
Borçlarına rağmen tasarruf yapabilen bir kitleyle karşı karşıyayız. Öyle ki tasarruf yapabilenlerin oranı yüzde 34,4’ü buluyor. Hatta kadınlarda yüzde 40,7’lere kadar yükseliyor. Favori tasarruf yöntemi ise her dönem en sağlam yatırım araçlarından biri olarak işaret edilen altın oluyor. Borsa ve döviz de en çok tercih edilen yatırım araçları arasında yerini alıyor. Kadınların ikinci yatırım aracı olarak dövizi erkeklerin ise borsayı benimsediği de dikkat çeken veriler arasında. Ayrıca kadınların kripto parayı bir yatırım aracı olarak benimseme oranı erkeklere göre daha yüksek.
Maaşın çoğu gıda harcamalarına gidiyor
Temel ihtiyaçları önceleyen EYT’lilerin en çok para harcadıkları gider kalemi de gıda (yüzde 77) oluyor. Ev ve yaşam, teknoloji ve iletişim de en çok harcama yapılan alanlar arasında yer alıyor. Erkeklerin sağlık ve spor harcamalarını önceliklendirdiği de dikkat çekiyor.
Emekliler boş vakitlerinde neler yapıyor?
Gelelim herkesin hayalini süsleyen emekliyken yapılacak boş vakit aktivitelerine. Yanıtlara göre emeklilerin öyle pembe bir dünyası yok. Zira yüzde 21’lik bir kitle “maddi durum nedeniyle hiçbir şey yapamıyorum” diyor. Yüzde 44,3’ü boş zamanını arkadaşlarıyla geçirirken yüzde 18’i spor yapıyor, yüzde 14,8’lik bir kesimse kültür sanat aktiviteleriyle uğraşıyor.
Ekonominin geleceğinde umut yok
EYT’lilerin pek çoğu ekonominin geleceğinden umutlu değil. Zira yarısından fazlası “umudum yok” derken, kadınların ağırlıkta olduğu yüzde 21,3’lük bir kesim umuda pencere aralıyor. Yüzde 19,7’lik kararsız bir kitle de mevcut.
Online alışveriş favori
Online alışveriş (yüzde 54,1) alışkanlığıyla dikkat çeken EYT’liler fiziksel mağazaları (yüzde 49,2) da oldukça yoğun bir biçimde kullanıyor. Pazar (yüzde 44,3) ve yerel işletmelerin (yüzde 27,9) de aktif olarak tercih edilen kanallar arasında yer aldığı düşünülünce omnichannel bir alışveriş yolculuğunu benimsedikleri söylenebilir.
ETY’liler sosyal medyada online
EYT’lilerin sosyal medyada vakit geçirme oranı oldukça yüksek (yüzde 95,1). En çok vakit geçirilen platformlar sırasıyla; Instagram (yüzde 55,2), Facebook (yüzde 31), X (yüzde 10,3) ve TikTok (yüzde 1,7). Cinsiyet kırılımına bakıldığında ise; kadınların favori üçlüsü sırasıyla Instagram, Meta ve TikTok olurken erkeklerinki Meta, Instagram ve X oluyor.
Araştırmanın Metodolojisi:
Marketing Türkiye adına Aksoy Araştırma tarafından yürütülen araştırmada EYT’lilerin durumunu tespit edip istek, beklenti ve hayallerini ölçümlemek amacıyla Mayıs 2024 tarihinde online (Eşzamanlı Mobil Paneli) olarak 384 görüşme gerçekleştirildi.