Reklamcı adayları ajanslardan ne istiyor?
Ajansların insan kaynağı konusunda ciddi sıkıntılar yaşadığı şu günlerde gençlerin de reklam sektörüne olan ilgisini canlı tutmak gittikçe zorlaşıyor. Reklam Yaratıcıları Derneği’nin Think Aloud Research Company ile yapmış olduğu anket Y ve Z kuşağının reklam sektörüne olan tutumunu ortaya koyuyor. Araştırmaya göre gençlerin reklamcılığa ilgisi hala var ancak yeni mezunlar için iş yok…
İş dünyasının dinamikleri yakın zamanda bir hayli değişti. Gerek pandemi gerekse Y ve Z kuşağının çalışma hayatında daha aktif konuma gelmesi reklam sektörü de dahil olmak üzere tüm sektörlerde yeni bir düzeni beraberinde getirdi.
Kimi firmalar her ne kadar bu değişime ayak uydurmamak için diretse de iş gücünün büyük kısmını oluşturacak olan Y ve Z kuşağı ile çalışmak için onları anlamak ve değişen düzene uyum sağlamak durumunda. Nitekim gençlere kulak verildiğinde, öyle çok da olmadık şeyler istemedikleri anlaşılıyor. Gençler eşitlikçi, özgür ve gelişime açık bir çalışma ortamı istiyor. Kariyerleriyle ilgili büyük planları var ancak öyle çok da sıkıntıya gelemiyorlar… Bu sebeple bu kuşakları motive etmek için onları anlamak ve iletişim kurabilmek büyük önem taşıyor.
Bugün ajansların çalışma kültürü ve iş yapış biçimleri evrim geçiriyor. Bir kısmı evden çalışmayı kalıcı hale getirmeye çalışırken, bir kısmı çalışan sayısını azaltıp verimlilik odaklı yapılara geçiyor, kimileri ise hibrit modelleri deniyor.
Peki, çağımızın bu dinamik ve etkin aktörlerinin iş hayatından beklentileri neler? Bu yeni çalışma modelleri reklamcılık sektörünü nasıl etkileyecek? Gençler bu sektöre nasıl bakıyor ve bu sektörde geleceğini nasıl görüyor? Bu sektörde kendilerine gelecek aramaları için motive ediyor mu? Reklam Yaratıcıları Derneği, Think Aloud Research Company ile birlikte, çeşitli üniversitelerden 1.048 genç ile yaptığı anketle bu soruların yanıtlarını veriyor.
Reklamcılık cazip bir sektör
Reklamcılık sektörü oldukça genç, dinamik ve eğlenceli bir sektör algısına sahip olduğu için yıllarca çalışmak için tercih edilen bir sektör oldu. Çalışma ortamı çok hareketli, iş yeri genellikle ileri teknoloji iletişim araçları, reklam ve grafik tasarımına özgü bilgisayarlar ile donatılmış, sosyal bir ortam olarak gençleri için çekiciliğini koruyor. Nitekim araştırmaya katılan gençlerin de yüzde 80’i sektörü çalışmak için cazip bir sektör olarak değerlendirmeye devam ediyor.
Kendini Göstermek Önemli
Reklamcılık sektörü birbirinden parlak beyinlerle dolu… Gençler reklam sektöründen kendileriyle genç olmalarını bekliyor. Dışarıda yaşamadıkları eğlenceli, zengin, mutluluk ve yaratıcılık dolu hayatı, sektöre girdiklerinde ajans imkanları içerisinde bekliyorlar. “Kendini Göstermek” düşüncesini “kariyerlerinde yükselme hedefleri” ile sentezleyerek başarılı olabileceklerine inandıkları için sektörün cazibesine kapılıyorlar.
Sektörden beklentiler çoğunlukla yüksek iken bir yandan da zora gelmeyi sevmeyen yeni jenerasyonun yüzde 20’ye yakını ya sektörü tanımıyor ya da cazip bulmuyor ve “çalışma şartlarının zorluğu”ndan ve “çalışana değer gösterilmeyen bir sektör” olduğundan şikayet etmekten geri kalmıyorlar.
Büyüyünce ne olmak istersin?
Sektörde çalışmak isteyen gençler için Medya Planlama ve Sosyal Medya İçerik Üreticiliği en çok talep gören pozisyonlar olarak görülüyor. Gençlerin yüzde 45’i bu alanları tercih edeceklerini belirtiyorlar.
Reklamcılık sektöründe stratejinin önemini kavrayan bir kesimin de olması ve kendini bu alanda çalışırken gören yüzde 12’lik kesim sektörün geleceği hakkında umut vadediyor. Buna karşın; yazarlık, art direktörlük ve prodüksiyon departmanlarında çalışmaya dair hevesin düşük olması, sektörün gelecekteki üretkenliği noktasında bir tehdit oluşturabilir.
Gelecek: Dijital Ajans
Gençlerin yaklaşık yarısı dünyadaki değişimlere uyumlu olarak dijital reklamcılık kanallarının daha önemli olacağına inanıyor. Konvansiyonel reklam ajanslarının, ne kadar güçlü markalar olursa olsunlar, dijital kanatlarını güçlendirmedikleri durumda zorlu günlerle karşılaşacaklarını düşünüyorlar.
Yetersiz Eğitim & Tanıtım
Reklam sektöründe kariyer yapmak düşüncesinin karşısındaki en önemli bariyer olarak “İş Bulamama” faktörünü gösteriyorlar. Sektörün gerek okullardaki eğitimler, gerekse tanıtımlarının yetersiz olarak gördüklerini, sektörü yeteri kadar tanımadıklarını iletiyorlar.
Özgürlük, Özerklik
Sektörün kendine özgü “özgür ve özerk” ruhu gençlerin tercih ve beklentilerinde de kendini gösteriyor. Hayallerini sorduğumuz gençlerin 2/3’ü ya kendi ajansını açmak ya da bir yere bağlı olmadan çalışabilmek istiyor.
Mekansız ve Zamansız Çalışmak
Pandeminin etkisiyle hayatımıza giren ofis dışı çalışma kurgusunun, başlarda sıkıntılı olsa da, başarılı bir şekilde yönetilebildiği görüldükten sonra hem çalışan hem de kurumlar bu yönde aksiyonlar almaya zaten başlamışlardı. Hibrit çalışma modelleri ve ofislere dönmeme kararları hayatımızın gerçeği olmaya başlamıştı. Bu trend ile paralel olarak bu araştırmaya katılan gençlerde reklam sektörünün “özgür ruh” nosyonuna da uygun şekilde çalışma koşullarında esneklik ve zamandan ve mekandan bağımsız çalışmak istiyor. Kurumlardan beklentilerini sorduğumuzda ise en çok istediklerini “kendilerini geliştirecek bir ortam” ve “adaletli imkanlar sunmaları” olarak belirtiyorlar
Metodoloji
Katılımcılar ağırlıklı olarak 18-25 yaş aralığındaki gençlerden oluşmuştur. Çeşitli üniversite ve fakültelerden toplamda 1048 öğrenci online ankete katılmış ve soruları cevaplamıştır.