Güçlü liderlerin 2021 öngörüleri
İş dünyası tarihinin en zorlu yılını geride bırakırken “liderlik” kavramının şirketler için ne denli hayati olduğunu da bir kez daha test ettik. Öyle ki yapılmamışı yapmaya cesaret eden cesur ve çevik liderler pandemi kasırgasında şirketlerini ayakta tutarken attıkları adımlarla da yeni ekonomik düzenin mihenk taşlarını dikti. Peki, Türk ekonomisinin o ilham veren liderleri nasıl bir 2021 öngörüyor? Hedeflerinde neler var?
Normalleşmeyle birlikte yatırımlarımıza devam edeceğiz e-ticarette düzenle ve sağlıklı büyüyen bir şirketiz
Vahap Küçük, LC Waikiki Yönetim Kurulu Başkanı
- Bu yıl tüm dünyanın dengeleri değişti. Tüm şirketler 2019 yılında bütçe planları ve hedeflerini tüm dünyanın etkileneceği pandemiyi öngöremeden yaptı.
- Çin’de ortaya çıkan virüs, sonrasında İtalya, İspanya, Fransa gibi Avrupa ülkelerinde, Mart ayının başlarında da ülkemizde görülmeye başladı. Takip eden günlerde artan vaka sayıları nedeniyle tüm mağazalarımızı yaklaşık iki ay tamamen kapattık. Online satış sitemiz lcwaikiki.com’u da on beş gün süreyle kapatmak durumunda kaldık. Mağazalarımızın kapalı olduğu süreçte tüketicilerin alışveriş alışkanlıkları e-ticarete kaydı. Bu durum online satış kanalımızda büyük bir yoğunluğa neden oldu. Nisan ayı boyunca tamamen kapalı kalan mağazalarımızın 11 Mayıs’ta birer birer açılmasıyla birlikte müşteri yoğunluğu mağazalara yöneldi ve e-ticaret kanadı biraz rahatladı. 1 Haziran itibariyle başlayan normalleşme dönemiyle birlikte de tüm mağazalarımızı açtık.
- Tüm bu yaşananların etkisiyle 2020 yılını yüzde 20-25 civarında bir küçülmeyle kapatacağımızı öngörüyoruz. Hem dünya hem de markamız adına kolay bir süreç olmadı. Bu nedenle bazı tecrübeleri herkes gibi biz de deneme yanılma yöntemiyle edindik.
- 2021 Ocak-Şubat aylarında aşı uygulamalarının ardından, Nisan ayı itibarıyla normale dönüş sürecinin başlayacağını öngörüyorum. Normalleşmeyle birlikte LC Waikiki yatırımlarına devam edecek. Bu yatırımlar fiziksel mağazalarımızı ve e-ticaret kanalımızı kapsayacak. Ayrıca önümüzdeki yıl, tekil mağazalar olarak adlandırdığımız LCW Steps, LCW Dream, LCW Look, LCW Home ve XSide gibi alt markalarımız için yatırımlarımız sürecek ve yeni mağazalar açmaya devam edeceğiz.
E-ticarette düzenli ve sağlıklı büyüyen bir şirketiz
Mete Zadil, Arzum CEO’su
- Covid-19 ile birlikte gelen değişime en hızlı şekilde adapte olan markalardan biriyiz. Gerek pandemide, gerekse İzmir depreminde elimizden gelenin en iyisini yapmaya konsantre olduk, hem kendi motivasyonumuzu hem de tüketicilerimizin motivasyonunu yüksek tutmaya çalıştık.
- Arzum ve içinde bulunduğu sektör, ekonomik ve politik dalgalanmalara en dayanıklı alanlardan biri. Her yıl olduğu gibi bu yıla da; istikrarlı, sürdürülebilir, kârlı büyüme hedefiyle başladık. Sonuçlara baktığımızda sürecin hedeflerimizi çok da etkilemediğini görüyoruz. Gıda hazırlama toplamı, blender, saç kurutma, saç şekillendirme ve tost makineleri kategorilerindeki sektör liderliğimize devam ettik, büyüme hedeflerimizi tutturduk.
- Arzum’u Arzum yapan bizim inovasyon gücümüz. “Sen Dokunursun Değişir Dünya” mottomuzla tüketicilerimizin hayatının tam merkezindeyiz ve günlük yaşamlarını kolaylaştırmak için varız. 2020’de ciromuzun yüzde 3’ünü Ar-Ge faaliyetlerimize ayırdık. Kendi geliştirdiğimiz ürünlerimizin ciromuzdaki payını artırma hedefimizi gerçekleştirdik. E-ticarette düzenli ve sağlıklı büyüyen bir şirketiz. 2020’de “Arzum” mobil uygulamamızı tüketicilerimizle buluşturduk.
- Sürdürülebilir iş modelimizde üretimde kaynak tasarrufu ve geri dönüşüm gibi iki temel konunun üzerinde duruyoruz. E-atık konusuna büyük önem veriyoruz. Sorumlu marka kimliğimizle 2020’de “Ürün Yenileme” projemizi hayata geçirdik. Şirket kaynaklarımızı tasarruflu kullanmayı ve çevreye olan olumsuz etkiyi azaltmayı amaçladığımız bu projeyle; satış iadesi olarak gelen, sıfır tüketici kullanımına sahip olan ürünleri yeniliyoruz ve parçalama yöntemiyle yedek parça olarak tüketiciye tekrar sunuyoruz.
- Şüphesiz bizi en çok heyecanlandıran şey 2020’nin son günlerinde; başarılarımıza yeni ortakları davet ettiğimiz halka açılma adımımız oldu. Geldiğimiz noktada yatırımcılarımızla buluşmak için doğru zamanda olduğumuza inanıyoruz.
- 2021’in pandeminin etkisini yavaş yavaş yitireceği bir yıl olacağını düşünüyoruz. Biz yine her zaman olduğu gibi elimizden gelenin en iyisiyle tüketicilerimizin yanında olacağız. Pandemi dönemiyle önemi daha da artan sağlıklı beslenme/hijyene yönelik inovatif ürünlerimizin çeşitliliğini ve sayısını artıracağız. Ek olarak; Arzum OKKA ile dünyada daha fazla insana Türk kahvesini sevdirmeye devam edeceğiz.
Fonksiyonel gıda trendinin güçleneceğini öngörüyoruz
Ahmet Eker, Eker Süt Ürünleri Genel Müdürü
- Eker’in kanal stratejisinin temelinde yer alan ev dışı tüketim pandemi etkisiyle ağır darbeler aldı. Kısıtlama dönemlerinde restoranlarda yaşanan daralma yüzde 70’e ulaşırken, kısıtlamasız dönemlerde bile tüketicilerin büyük bir kısmı dışarıda yeme alışkanlıklarını değiştirdi.
- 2020’de turizmde daralma önceki yıla göre yüzde 60’ları buldu. Ancak restoranların tekrar açılmasıyla Haziran ve Temmuz aylarında toparlanmanın hızlı olması en büyük tesellimiz oldu. İlk kapanmada perakendede gerçekleşen artış, ikincisinde tüketicilerin alım güçlüğü yaşamaya başlamasıyla yerini daralmaya bıraktı.
- Tüm bu zorluklar Eker olarak stratejilerimizi ve önceliklerimizi revize etmemize, market.eker.com sitesiyle online satışa başlamamıza, probiyotik yoğurt ürün gamımızı geliştirmemize ve Kral Şakir karakteriyle iş birliğimize vesile oldu. 2021’nin ilk 6 aylık döneminde pandeminin olumsuz etkilerinin azalarak devam edeceğini ve fonksiyonel gıda trendinin güçleneceğini öngörüyoruz. İkinci 6 aylık dönemde ise ev dışı tüketimde büyük bir sıçrama yaşanacağına ve tüketimde hızlı bir toparlanma olacağına inanıyoruz.
Pazar payımızı 5,3 puan artırdık
Kaan Baral Peyman CEO’su
- 2020, koronavirüs salgınıyla zorlu ve sürpriz bir sınava tabi tutulduğumuz bir yıl oldu. Pandemi dönemi, her sektör gibi kuruyemiş sektörünü de önemli ölçüde etkiledi. Şirketlerin geleceği görmekte güçlük çektiği bu süreçte inovasyon ve üretime daha fazla yatırım yaparak, iç pazardaki talep artışını karşıladık ve ihracattaki hareketliliği kendi lehimize çevirdik. 2020 yılında, 10’dan fazla yeni ülkeye ihracat gerçekleştirdik ve ilk dokuz ayda, yüzde 50’nin üzerinde bir büyüme gerçekleştirdik. İç pazarda ise 2020’nin ilk on ayında, geçen yılın aynı dönemine göre pazar payımızı 5,3 puan artırdık.
- Yılın başında tedarik, üretim, lojistik, satış gibi faaliyet alanlarımızdaki süreçlerde dijital dönüşüm için yatırımlara başlamıştık. Pandeminin getirdiği kısıtlamalar, bu yatırımlarımızın hızını artırdı.
- 2021 yılında da ambalajlı, güvenilir ürünlere olan ilginin artmaya devam edeceğini düşünüyoruz. Peyman olarak, Ar-Ge ve inovasyon çalışmalarıyla birlikte, tüm faaliyet alanlarımızda dijital sistemlere yatırımı artırarak devam ettireceğiz. 2021 ve sonrasında, ulusal ve uluslararası pazardaki konumumuzu güçlendireceğiz. İhracat alanında, gelecek 5 yılda 3 kat büyüme hedefiyle yatırımlarımızı sürdüreceğiz.
Sektörümüz yüzde 25’lik bir büyüme trendi yakalayabilir
Emre Hantaloğlu, Lenovo Türkiye Genel Müdürü
- Pandeminin de etkisiyle bu yılın ilk altı ayında bilgisayar pazarında yüzde 41’lik bir büyüme oldu ve 915 binlik bir satış gerçekleşti. İlk 9 ay itibariyle de Lenovo yüzde 23,7 pazar payıyla dünya pazarının lideri konumunda güçlenmeyi sürdürdü. Bilgisayar pazarındaki yüzde 41’lik büyümenin ve satıştaki artışın temelde pandeminin etkisiyle olduğunu gözlemliyoruz.
- Pandemi sürecinde uzaktan çalışma, eğitim ve artan dijitalleşme teknoloji ihtiyacını ve dolayısıyla satışları güçlendirdi.
- Türkiye’de yıldan yıla da piyasanın yüzde 25’lik bir büyüme trendi yakalamasını öngörüyoruz. Türkiye piyasasında perakende satışlar geride bıraktığımız 2020 yılının ilk altı ayında yüzde 70 arttı. 2020 yılında pandemi sürecinin getirdiği yeni normalde dijitalleşme ve teknoloji zincirlerini kırdı ve tüketicinin hayatında bilgisayarın ne kadar önemli olduğu anlaşıldı.
- Bu sebeple 2021 yılında da günlük hayatımızdaki teknoloji ihtiyaçlarımızla birlikte teknolojiye uyumlanma sürecinin hızlanarak devam edeceğini öngörüyoruz. Bu doğrultuda üreticiden tüketiciye ulaşana kadar tüm tedarik zinciri dijitalleşecek. PC sektöründe ihtiyaçları daha iyi okuyan ve kullanıcıların ihtiyaçlarını doğru ve etkin bir şekilde karşılayan şirketler başarılı olacak.
Ekosisteme saygılı bir koleksiyon oluşturduk
Süleyman Orakçıoğlu, Orka Holding Yönetim Kurulu Başkanı
- Türkiye’nin üretim, ihracat ve istihdamına olan güçlü katkımızı sürdürmek için gerekli moral ve enerjiye sahip olarak pandemiye rağmen bu yıl da yurt içi ve yurt dışında yatırımlarımızı hız kesmeden sürdürdük.
- Damat Tween D’S Damat markalarımızla 2020 yılında da önceliğimiz; global marka olma sorumluluğumuzla sürdürülebilir moda ekseninde çevre dostu bir üretim ve kalite odaklı fonksiyonel bir şıklık oldu. Sürdürülebilir üretim yöntemleriyle ekosisteme saygılı koleksiyonlarımızı ilk kez 2020-21 Sonbahar/Kış sezonunda müşterilerimizle buluşturduk. 2025 yılına kadar koleksiyonumuzun yüzde 80’inin bu şekilde olmasını hedefliyoruz.
- Yine erkek modasında tasarım ve inovasyon anlamında daima ilklerin yaratıcısı olmayı bu yıl da sürdürdük. Kırışmazlık özelliği sayesinde ütü gerektirmeyen, aynı zamanda sürdürülebilir yaşamı destekleyen felsefesiyle geri dönüşümlü materyallerden üretilen doğa dostu kumaştan astarsız ve malzemesiz üretilen Sihirli Ceket’i tasarladık ve “katla, rulo yap ve çantana at” sloganıyla müşterilerimizin kullanımına sunduk.
- Yatırımlarını inovasyon ve dijital üzerine kurgulayan bir grup olarak, bu yıl ayrıca Damat Tween markalarımızın 2021 İlkbahar/Yaz Koleksiyonunu da Türkiye’de ilk kez kullanılan bir teknolojiyle Virtual Runway (sanal defile) şovuyla sunduk. Defileyi, ülkemizde bir ilk olarak greenbox teknolojisini 3. boyutla buluşturan dijital platformlar aracılığıyla markaya özel yaratılan İtalya sokaklarında gerçekleştirdik.
- Bu yıl pandemiyle birlikte altın çağını yaşayan e-ticarette yıllardır zaten aktif durumdaydık, dolayısıyla e-ticaret satışları artınca tüm talepleri, gerekli hijyen ve dezenfeksiyon işlemleriyle sunmaya devam ediyoruz.
- Dijital açıdan da pek çok yeniliğe imza attık. Akıllı alışveriş sistemimizle müşterilerimize mağazaya gelmeden uzaktan alışveriş imkanı sunuyoruz. Müşterilerimiz, akıllı cihazlarından görüntülü konuşma yoluyla online alışveriş yapabiliyor ve ürünler de en hijyenik koşullarda adreslerine ulaştırılıyor.
- 2021 yılına da pandemiyle birlikte daha da hızlanan dijital değişime her anlamda ayak uyduracak ve yeni dünya düzeninin en güçlü oyuncularından biri olacak şekilde hazırız.
Penti.com’da yeni müşteri oranımız yüzde 92’ye ulaştı
Mert Karaibrahimoğlu, Penti CEO’su
- Geride bırakmak üzere olduğumuz ve neredeyse tamamı pandemi etkisi altında geçen 2020 yılında birçok ilki yaşadık, birçok plan ve projeyi çevik kaslarımızı en başarılı şekilde kullanarak hayat geçirdik. İlk olarak iş yapış şeklimizi e-tailer bir yapıya hızlı bir şekilde çevirdik.
- Bunun sonucu olarak da geçtiğimiz yılın aynı dönemine göre penti.com üzerinde yeni müşteri oranımız yüzde 92’ye ulaştı. Artık tüm kanalların birleştiği, müşteri deneyiminin büyük önem kazandığı yeni iş modelimizi daha da heyecanla tasarlıyoruz. Bu büyümeye uygun altyapı çalışmaları da yeni ödevimiz. Penti olarak sunduğumuz ürün gruplarının kadınların hayatları içerisinde vazgeçemeyeceği noktada yer alması ve öncelikli ihtiyaçlarına cevap vermesi artan talebi açıklar nitelikte. Kadınların en yakın dostları olarak gördükleri Türkiye’nin love markı olarak mevcut kategorilerimizde yer alan koleksiyonlarımıza inovatif ürünler ekleyerek daha da güçlendirmeye devam edeceğiz.
- Uzaktan çalışma sistemine bağlı olarak ev giyim ve spor giyim ürünlerinde yaşanan talep artış grafiği yükselmeye devam edebilir düşüncesindeyiz ve ürün tasarım, planlama ve Ar-Ge çalışmalarımıza bu yönde ağırlık vermiş durumdayız. Örneğin virüs ve benzeri salgın hastalıklara karşı koruma kalkanı oluşturacak çeşitli teknolojik hammadde teminine başlamış durumdayız. Tasarım ekibimiz kadın ve çocuk iç giyim ürünlerinde kullanıcıyı, doğayı ve de ürünü koruyan koleksiyonlar için çalışırken pandemiyle mücadele de büyük önem arz eden hijyenik aprelere yer vermeye başladılar bile. Hayatımıza yeni dönemle birlikte koruyucu aksesuarlar, maskeli sweatshirtler, boyunluklar, eldivenler gibi tamamen pandemiye karşı tasarlanmış antibakteriyel ürünler girerken, bu ürünler günlük hayatımızın olmazsa olmaz parçaları olacak. Penti olarak bizde “Blu Sky” ismiyle kişisel korumaya yönelik hayata geçirdiğimiz antibakteriyel koleksiyonuyla bu ürünleri tüketicilerimizle buluşturmayı sürdüreceğiz.
- Tüketicilerimiz için akıllı ürünler ve ürünlere entegre olabilecek hizmetler tasarlıyoruz. Kanal bağımsız tekil bir deneyim yaratırken büyük veri analizi ve CRM stratejileri her zaman en önemli unsur olmaya devam ediyor. Beraberinde ise dijital transformasyon sürecinde yapmayı planladığımız tüm alt yapı yatırımlarımız da 2021 yılında önemli önceliklerimiz arasında olmaya devam edecek.
2021’de hızlı ve etkin kararlar almak önemli olacak
Toloy Tanrıdağlı, Unilever Türkiye Yönetim Kurulu Üyesi, Dondurma Kategorisi Pazarlamadan Sorumlu Başkan Yardımcısı
- 2020 yılı tüm dünya açısından oldukça zorlu geçti. Ekonomik faaliyetlerin pandemi nedeniyle sınırlı olmasının, dondurma gibi çoğunlukla ev dışında tüketilen ürünlerin satışını genel olarak olumsuz etkilediğini söyleyebiliriz. Ancak pandeminin ilk aylarından sonra evlerde de dondurma tüketiminin artması ve pandemi kısıtlamalarının biraz daha esnetilmesiyle birlikte Algida olarak eski tüketim seviyelerine gelmeyi başardık.
- 2021 yılında ise “yeni normal” dönemiyle birlikte; pandemi kısıtlamaları, daralan gelirler ve durgunluk dönemindeki ekonominin sektöre yine olumsuz etkileri olabileceğini gözlemliyoruz. Genel anlamda ev tüketimi önemini korurken, ev dışı tüketimdeki olumlu/olumsuz gelişmelere hazırlıklı olmak ve tedarik planlaması yapmak önem kazanacak.
- Sonuç itibariyle hızlı ve etkin karar almanın yine çok önemli olduğu bir yıl bizi bekliyor. Artan maliyetlerle birlikte tasarrufa gitmek rekabetçiliğin temel dinamiği olarak öne çıkacak. Her sene için, “Bu sene daha zorlu olacak” diyoruz ve gerçekten de öyle oluyor. Yaratıcılık ve çalışkanlığın hepimize bu zorlukları aşacak gücü vereceğine inanıyorum.
Bayilik sistemiyle 1 yılda 100 yeni market açacağız
Kutay Kartallıoğlu, CarrefourSA Genel Müdürü
- Yıllardır emek verip yatırım yaptığımız dijitalleşme faaliyetlerimizin ne kadar yerinde olduğunu gördük.
- Pandemide çok yoğun talep alan online marketimiz Carrefoursa.com bugün aylık 5,5 milyon ziyaretçi seviyesine, mobil uygulamamız da aylık 250 bin adet indirilme oranına sahip… Pandemiyle 65 yaş üstüyle sağlık çalışanlarına “Öncelikli Teslimat”, marketlerimizi arayıp evinize sipariş verdiğiniz “Alo Sipariş” ve sipariş verip dilediğiniz marketten aldığınız “Markette Hazır” hizmetlerini devreye aldık. Bayilik sistemi başlattık, böylece yatırımcılara ve esnafımıza destek olduk. Bugün 11 bin çalışanımızla günde 500 bin müşterimize hizmet veriyoruz.
- Dijitalleşmeye devam ediyoruz, bu vizyonla CarrefourSA.com üzerinden sunduğumuz hizmetleri yaygınlaştıracağız. Küçük işletmeleri desteklemeye devam ederek bayilik sistemiyle 1 yılda 100 yeni market açacağız. Müşteri analizlerini sürdürerek doğru ürünü, doğru hizmet ve fiyatla sunmaya devam edeceğiz. Bu yıl olduğu gibi gelecek yılda ürünün, hizmetin ve fiyatın doğrusu CarrefourSA’da…
Hedef; kanal bağımsız müşteri deneyimi
Eren Çamurdan, Boyner Büyük Mağazacılık CEO’su
- 2020 hepimiz adına daha önce benzerini deneyimlemediğimiz ve hep birlikte öğrendiğimiz bir yıl oldu. Hem iş dünyası hem de bireyler olarak hayatımızın birçok alanında değişim yaşadık, yaşamaya devam ediyoruz. Yaşanan tüm bu süreç bizi daha çevik ve dinamik bir hale getirdi. Fiziksel ve dijital tüm kanallarımızda müşterilerimizin beklenti ve ihtiyaçlarını göz önünde bulundurarak yenilikçi servis ve hizmetlere, akıllı, doğru ürünlerle onların hayatına stil, değer, kolaylık katmaya, alışveriş yolcuklarını keyifli bir deneyime dönüştürmeye odaklandık.
- Online alışverişte AVM’de arabaya teslimat, mağazada ütü, lostra, kuru temizleme gibi yenilikçi hizmetleri devreye aldık. Boyner.com.tr ve Morhipo.com müşterilerinin siparişten teslimat anına kadar alışveriş deneyimini zenginleştirmek amacıyla kendi dağıtım ağımız Boyner Express’i hayata geçirdik.
- 2021 yılında da bir yandan yeni mağaza yatırımlarımıza diğer bir yandan da müşterilerimizin hayatına değer katacak yenilikçi projelerimize, All Line stratejimiz doğrultusunda “kanal bağımsız” müşteri deneyimi ve mutluluğu için çalışmalarımıza devam edeceğiz.
- 2021 yılına da pandemiyle birlikte daha da hızlanan dijital değişime her anlamda ayak uyduracak ve yeni dünya düzeninin en güçlü oyuncularından biri olacak şekilde hazırız.
Ürünlerimiz denizin ortasında bile müşterilerimizle buluştu
Kaan Altınkılıç, Kahve Dünyası Genel Müdürü
- 2020 yılına; farklı alanlarda yapacağımız yeni yatırım kararlarıyla güzel bir başlangıç yapmıştık. Ancak Mart ayında ülkemizde Covid-19 vakalarının görülmesinin ardından mevcut planlamalarımızı değiştirdik. Esnek ve çevik yapımız sayesinde Mart ayının ortasında bütün kafe ve restoranların geçici olarak kapandığı yeni döneme hemen adapte olduk. İletişime ara vermedik, tam tersi revize ederek çeşitliliğini ve yoğunluğunu arttırdık.
- Yaz sezonunda eğer “Misafirlerimizi mağazalarımızda ağırlayamıyorsak ürün ve hizmetlerimizle biz onlara misafir olmalıyız” prensibiyle Kahve Dünyası Algötür Teknemizi hayata geçirdik, denizin ortasında bile Kahve Dünyası severlerle ürünlerimizi buluşturduk.
- Misafirlerimizden aldığımız güç ve güvenle yatırımlarımıza aynı kararlılıkla devam edeceğiz. Odağımızda “Hepimizin Ortak Noktası” olmayı sürdürmek var. Hedefimiz 2021 yılsonuna kadar büyümemizi sürdürerek bugüne kadar bir yıl içinde açtığımız en fazla mağazayı açmak. 2021 yılsonuna kadar açmayı planladığımız 60 yeni mağazamızla birlikte 2021 yılında daha fazla kişiyi Kahve Dünyası ailesine dahil etmeyi planlıyoruz.
2021 pazarlama planları açısından esnek olmamızı gerektirecek
Selim Şiper, Petrol Ofisi CEO’su
- Tüm insanlığı ve iş dünyasını sarsan pandemi elbette pazarlama dünyasını da ciddi şekilde etkiledi.
- Böyle sarsıcı dönemlerde başarılı olan markalar; marka amacına sadık kalarak gündemi yakalayabilen, müşterilerin bu hassas dönemlerinde gerçek ihtiyaçlarına cevap verebilen ve bunu yaparken de planlamalarında esnek ve hızlı olabilen markalardır.
- Bu anlamda Petrol Ofisi, pandemi sürecini çok başarılı geçiriyor. Petrol Ofisi’nin marka amacı, tek bir bireyden dev kurumlara kadar herkesin ilerlemesini sağlayacak yeni ufuklar açmaktır. Bir yandan pandemiden doğan acil ihtiyaçları hızlı bir şekilde karşıladık. Diğer yandan ise daha kalıcı, kapsamlı çözüm arayışımız için İTÜ Çekirdek bünyesindeki Covid-19 ile mücadeleye önemli katkılar sağlayacak 11 projeye kaynak sağladık.
- 2021 yılı da pazarlama planları açısından çok esnek olmamızı gerektirecek. Dijitalleşmedeki hızın devam edeceği, marka amacımız doğrultusunda müşteri ve gündem odaklı olarak iletişimde kalacağımız, son tüketicimiz ve tüm iş ortaklarımızın yanında olacağımız bir yıl olacak.
Tamamlayıcı sağlık kategorisinde çok iyi bir yıl geçirdik
Yavuz Ölken, AXA Sigorta CEO’su
- AXA olarak bu dönemde hizmet kalitemizden ödün vermeden, yenilenen müşteri ve acente ihtiyaçlarını da dikkate alarak hem büyüdük hem de yeni yaratıcı çözümlerle hizmetlerimizi geliştirdik.
- Kurumsal ve ticari segmentte büyümelerimiz daha iyi seviyede gerçekleşti, hem prim üretiminde hem de müşteri sayımızda önemli mesafeler aldık. Özellikle bireysel sigortalarda istediğimiz pazar payını yakalamış olsak da müşteri sayısında stabil veya küçük daralmalar yaşadığımızı söyleyebiliriz.
- Genel olarak değerlendirdiğimizde 2020 yılının toplam prim olarak yüzde 1-1,5 bandında bir reel büyümeyle kapanacağını ancak toplam sigortalı müşteri sayısının sağlık dışında büyümediğini söyleyebiliriz.
- 2021’de ise beklenmedik bir tablo olmadığı sürece hayat dışı sigorta sektöründe reel olarak en az 3-4 puan büyüme bekliyoruz. Tamamlayıcı sağlık sigortalarında büyümemiz devam edecek. Öte yandan evlerimizde daha çok zaman geçirmeye başlamanın bir sonucu olarak konut tarafında değişim görebiliriz. Kasko ve trafik branşlarında yenilenme oranlarında genel ekonomik toparlanmayla uyumlu olarak iyileşme öngörüyoruz. BES tarafında ise önümüzdeki 2-3 yıl içerisinde fon büyüklüğümüzü ikiye katlamak gibi hedeflerimiz var.
Ekosistemimizi iş birlikleriyle güçlendiriyoruz
Demirhan Şener, Multinep Up CEO’su
- 2020 yaşanan tüm olumsuzluklara rağmen hep birlikte, daha iyi bir gelecek için sabırla çalıştığımız bir seneydi. İş dünyası için üretmenin değeri, üretimin ise tüm paydaşların bir arada olduğu müddetçe anlamlı olduğu bu dönemde daha iyi anlaşıldı.
- Ayrıca, karşılaştığımız zorluklar teknolojinin ve dijital dünyanın seyrinde önemli bir kırılım noktası oldu. Teknolojik yetkinlik, sektörel koşullara göre farklılaşmayla birlikte, kurumların aniden değişen süreçleri yönetebilmedeki başarısını belirleyen en büyük unsur olarak karşımıza çıktı.
- Bizim açımızdan ise uzun yıllardır kararlılıkla sürdürdüğümüz, teknoloji ve yetenek yatırımlarımızın pozitif çıktılarını almaya devam ettiğimiz bir seneydi. Multinet Up çatısı altında onlarca farklı sektöre hizmet veriyoruz, 200 bin kuruma ve 2 milyon kart kullanıcısına dokunan büyük bir ekosistemi yönetiyoruz. Bu ekosistemi birbirinden değerli iş birlikleri ile her geçen sene güçlendiriyoruz. 2021’de de faaliyet gösterdiğimiz sektörlere liderlik etmeye, paydaşlarımıza fayda ve değer kazandıran iş modellerini hayata geçirmeye devam edeceğiz.
Maske kategorisine giriş yaptık
Aysel Aydın, Hayat Kimya Strateji ve Pazarlamadan Sorumlu Başkan Yardımcısı ve İcra Kurulu Üyesi
- 2020 hedef kitlemizin, ihtiyaç ve beklentileri doğrultusunda ürünlerimizi durmaksızın çeşitlendirdiğimiz bir yıl oldu. Toplum sağlığını göz önünde bulundurarak, ciddi bir ihtiyaçtan yola çıkarak ve çok hızlı bir şekilde hareket ederek maske kategorisine giriş yaptık. Evony ve Goodcare markalarıyla yüzde 99’a kadar bakteri filtrasyonu sağlayarak TSE ürün onaylı ve TSE Covid-19 güvenli üretim sertifikasyonuna sahip ilk ve tek maske üreticisi olduk. Sektörel deneyimimiz kategoriye çok hızlı adapte olup, hızlıca aksiyon alabilmemizi sağladı.
- Dijitalleşmeyle alakalı önümüzdeki 5 sene içinde gelişim planı olarak gördüğümüz konularla 1 ay içerisinde karşı karşıya kaldık. 2021 yılı bu dönemde denediğimiz alışkanlıkların pek çoğunun kalıcı hale geleceği bir sene olacak ve tüm şirketler iş süreçlerinde gerekli dijitalleşme ve otomasyonu sağlamaya odaklanacak.
- Kalite anlayışımız, markalarımızda yeniliklere olan tutkumuz, pek çok yapılmayanı deneyen cesaretimizle şimdiye kadar hep başarılı iş sonuçları elde ettik. Geçtiğimiz 10 senede 100 yıllık şirketlerin geldiği noktaya geldik. Hayat Kimya olarak 2021 için öncelikli hedefimiz, tüm bu alanlardaki hızımızı hiç kesmeden, tüketicinin sesine kulak vermeyi sürdürerek, dünya çapında bir oyuncu olmaya devam etmek olacak.
Önceliğimiz mobil odaklı hizmetler
Hakan Ateş, Denizbank Genel Müdürü
- 2020 yılının, dijitalde zorunluluğun yılı olarak tarihe geçeceği düşüncesiyle, biz de önceliğimizi, müşterilerimize en hızlı ve çevik şekilde hizmet vermeye devam edebilmek olarak belirledik ve bu yönde yatırımlar yaptık. Yapay zeka, veri bilimi ve blockchain gibi teknolojiler önemli hale geldi.
- 2020 yılında lansmanını yaptığımız İnovasyon ve Girişimcilik Merkezimiz Deniz Akvaryum ile hem gelecek için tasarlanan girişimlere destek olacağız hem de iç paydaşlarımızla bu alanlarda çalışacağız. Ayrıca Deniz Akvaryum bünyesinde kurduğumuz Blockchain Lab.’ımız sayesinde yeni nesil teknolojiyle bankacılığın kesişim noktalarında çalışmalar yapacağız.
- 2021 ve sonrası için odağımız dijital ve önceliğimiz mobil odaklı hizmetler olacak. Küresel salgın döneminde, dijital hizmetlerin sadece müşteriler için kolaylık sağlayan bir mecra olmaktan çıktığını, hayatta kalmak için bir zorunluluk haline geldiğini fark ettik. Bu zorunluluk iki taraflı; müşterilerimiz de biz de dijitalde olmak zorundayız. Bu doğrultuda mobil uygulamalarımızın daha verimli ve etkili hale gelebilmesi için önemli adımlar attık. Hantal ve ağır uygulamalar yerine çevik ve hafif uygulamaları mikroservis tabanlı hale getirerek geliştirme süreçlerini kısaltmaya odaklandık.
Her ay 62,7 milyon kullanıcıya dokunuyoruz
Burak Ertaş, sahibinden.com CEO’su
- Covid-19 salgını bildiğimiz pek çok şeyi yeniden öğrenmemiz gerektiğini bize hatırlatmış oldu. Süreç boyunca alınan tedbirlerle vaktinin çoğunu evde geçiren tüketicinin davranışları hızla dijitalleşti ve e-ticaret sektörü beklenenin çok üstünde bir büyüme yaşadı. Birçok yeni kullanıcının e-ticarete alışmasıyla sektörün hızla büyümeye devam edeceğini düşünüyoruz.
- Bugün geldiğimiz noktada aylık 62,7 milyon kullanıcıya dokunan bir platformuz.
- sahibinden.com’u sadece alıcı ve satıcının buluştuğu bir platform olarak değil, aynı zamanda kullanıcılarımızın alım-satım sürecinde ihtiyaç duydukları tamamlayıcı ürün ve servislere ulaşabildikleri bir platform olarak konumlandırıyoruz.
- Kullanıcıların önümüzdeki dönemde giderek gereksinimlerini daha fazla çevrimiçi karşılayacağını öngörüyor ve en mükemmel çevrimiçi deneyimini sunmayı hedefliyoruz. Bu doğrultuda 2021’de de hedefimiz, kullanıcı deneyimini daha ileriyi taşımak adına büyük veri, artırılmış gerçeklik ve yapay zekâ temelli yenilikçi ürün ve servisler geliştirmek olacak.
Yeni yatırımlarla bir istihdam merkezine dönüştük
Nilgün Keleş, Sertrans Logistics Yönetim Kurulu Başkanı
- 2020 yılı Sertrans’ta pek çok yatırımı aynı anda gerçekleştirdiğimiz bir yıl oldu. E-ticaret lojistiği depo kapasitemizi yaklaşık yüzde 50 artırdık. Bu yatırım sayesinde adeta bir istihdam merkezi olduk. Hizmet ağımızı genişletmeye yönelik yurt içi ve yurt dışında yeni ofislerimizi açmaya devam ettik.
- Almanya ofisimizin açılışıyla markamızın gücünü yurt dışına taşıdık. 2021 yılı bizim için her şeye rağmen bir yatırım yılı olacak ve bu yatırımlarla birlikte istihdamı da artırmaya devam edeceğiz. Her ne kadar 2020 yılını pandemi kriziyle hatırlayacak olsak da pek çok fırsatı içinde barındıran bir yıldı.
- Dijitalleşme ve sürdürülebilirlik en önemli gündem maddeleri haline geldi ve e-ticaretin yıldızı parladı. 2021 yılında dijitalleşme, teknoloji ve e-ticaretin bir fırsat alanı olduğunun bilinciyle, bu konuları yıllardır olduğu gibi odağımızda tutmaya, yatırımlarımızı bu yönde planlamaya devam edeceğiz.
- 2021 yılına da iddialı bir şekilde hazırlanıyoruz. Sektörümüzün geleceğine yön verecek bakış açımızla fark yaratmaya devam edeceğiz.
Güçlü ekosistemimizle bu dönemin üstesinden geldik
Mehmet Apak, Zer A.Ş. Genel Müdürü
- 2020 yılı son derece sıra dışı bir yıl oldu. Satın alma faaliyetini yürüttüğümüz lojistik, hizmet, malzeme ve medya alanlarının tümünde pandeminin etkisiyle hiçbir ekonomik krizde yaşamadığımız farklı iniş ve çıkışlar deneyimledik. Küresel mal ticaretindeki değişiklikler ve gümrüklerdeki aksamalar ile lojistikte bekleme sürelerinin artışını, ürün hazır olsa dahi taşınamadığı durumları yaşadık.
- Medya sektöründe eve kapanma ile birlikte sinema salonlarının kapandığını, trafiğin azalması ile açık hava reklamcılığının durma noktasına geldiğini, gazete dağıtımları yapılamadığı için tirajın düştüğünü diğer yandan da dijital içerik üretiminin ve reklamlarının arttığını gördük.
- Güçlü ekosistemimizle inişli çıkışlı dönemin üstesinden başarıyla geldik. Zer olarak gelecek dönemde de stratejimizi satın alma hizmeti ve çözümleri sunduğumuz müşterilerimiz ve tedarikçilerimizle birlikte oluşturduğumuz duyarlı ekosistemi geliştirmek üzerine kurduk. Sahip olduklarımızı korumaktan ziyade işimizi geliştirecek yeni ortaklıklar ve dijital çözümler yönünde vizyonumuzu dönüştüreceğiz. Pandeminin etkisiyle değişen müşteri ihtiyaçlarını göz önünde bulundurarak iletişimlerimizde çevik bir dijital kanal stratejisi benimseyeceğiz.
Yol haritamızda öne çıkan üç konu var; hijyen, düzen ve güven
Mehmet T. Nane, Pegasus Hava Yolları Genel Müdürü
- Havacılık tüm sektörler arasında en çok etkilenen sektörlerin başında geliyor. Haziran ayıyla birlikte seferlerimize yeniden başladık, ancak elbette faaliyet ortamımız yıllar boyu alışageldiğimiz görüntüden hâlâ uzak; dolayısıyla iş alışkanlıklarımız ve stratejilerimizi yenileyerek yeni ortama adapte olmamız gerekti. Yaz dönemini bitirirken Pegasus Hava Yolları olarak normal kapasitemizin yüzde 60’ını tekrar çalışır hale getirdik ve benzer havayolları arasında en hızlı toparlanma gösterenlerden biri olduk. Bu açıdan yeni ortama adapte olma anlamında önemli bir başarı sağladık diyebiliriz.
- 2021 yılı için potansiyel risk listesinin başında yine Covid-19 pandemisi yer alıyor.
- Temel senaryomuz; 2021 yılında iç hat kapasitemizin 2019 seviyelerinde olması, dış hat kapasitemizin ise 2021 yılı 3. çeyrek ortalarında 2019 seviyelerine ulaşması beklentilerini içeriyor.
- Pegasus Hava Yolları olarak, yeni dönemdeki yol haritamızda öne çıkan 3 konu var; hijyen, düzen ve güven. Bu yeni dönemde var gücümüzle çalışarak ülkemize, sektörümüze ve misafirlerimize hizmet etmeye devam edeceğiz.
Nelerin değiştiğinden ziyade nelerin kalıcı olacağını bilmek önemli
Derya Matraş, Facebook Orta Doğu, Afrika ve Türkiye Bölge Başkan Yardımcısı
- 2020 yılı, koronavirüs pandemisinin yarattığı sağlık krizinin gerek globalde, gerekse insanların günlük yaşamında yıkıcı değişikliklere yol açtığı bir yıl oldu. Ancak nelerin değiştiğinden ziyade, nelerin kalıcı olacağını bilmenin önemli olduğu bir dönemden geçiyoruz. Çünkü ancak bu sayede yeni yıl için tasarladığımız stratejilerimize yön verebilir, yeni düzene ayak uydurmayı başarabilir ve tarihteki farklı örneklerde de olduğu gibi bu krizden fırsatlar çıkarabiliriz.
- Facebook olarak yakın zamanda yaptığımız ve Türkiye’yi de kapsayan global bir araştırma, 2021 senesini ve ötesini kalıcı olarak şekillendireceğini düşündüğümüz beş trendi ortaya koyuyor: Daha güvenli bir alışveriş beklentisi, farkındalık aktiviteleriyle artan bilinçli sağlık anlayışı, online kanallar sayesinde hem küresel hem yerel topluluklara ait olma hissi, Z jenerasyonunun yeniden doğuşu ve “connected convenience” adı verdiğimiz bağlantıda olma rahatlığı. Bu beş trendin geleceğe yön vereceğini ve bu değişimi yakalayabilen markaların ve pazarlamacıların da bir adım öne çıkacağını söyleyebiliriz. İnanıyorum ki, bu sayede içinden geçtiğimiz bu belirsizliklerle dolu ve uzun vadeli krizden değerli fırsatlar yakalayarak çıkacağız.
Pandemi e-ticareti 3 yıl ileriye taşıdı
Murat Emirdağ, Hepsiburada CEO’su
- Pandemi döneminde değişen tüketici ihtiyaçlarıyla birlikte, online alışverişe talep ciddi bir artış gösterdi. Önceki sene yüzde 5 dolaylarında seyreden e-ticaretin perakende içindeki payı 3 ayda 2023’te gelinmesi hedeflenen çift haneli rakamlara yaklaştı.
- Türkiye’nin Hepsiburada’sı olarak biz de bu dönemde müşterilerimize evlerinin konforunda, pratik, güvenilir, hijyenik ve kesintisiz hizmet sunmaya devam etmek için operasyonlarımıza, teknolojiye ve Hepsiexpress, Hepsijet, Hepsipay ve Hepsimat gibi birçok yenilikçi uygulamamıza yatırım yapmayı sürdürdük.
- 2021’de de müşteri deneyimini odak noktamıza alarak hizmet kalitemizi daha da ileriye taşıyan iş birliklerine, müşterilerimizin hayatını kolaylaştıran öncü çözümlerimize devam edeceğiz. Hedefimiz, Hindistan’ın batısıyla Almanya’nın doğusu arasında kalan geniş coğrafyanın en büyük teknoloji şirketi olmak. Bu topraklardan bir teknoloji gücü ve uluslararası bir başarı hikâyesi çıkararak ülkemizi gururlandırmayı istiyoruz.