Halkımız “Cumhuriyet Değerlerini Taşıyan Markalar”ı belirliyor
Cumhuriyeti değerli kılan, sahip olduğu değerlerdir… Değerler bireyi odağına alır ve toplumsal hayatın her alanında güçlü kılar. Marketing Türkiye, Cumhuriyetin 100. yılını iş dünyasının tüm kurum ve kuruluşlarıyla birlikte kutlamayı amaçlayarak “Cumhuriyet Değerlerini Taşıyan Markalar” araştırmasını başlattı. Bu kapsamlı araştırma 100. yaşına ulaşan Cumhuriyetimizin kuruluş değerlerinin günümüz Türkiye’sinde bulduğu karşılığın tespit edilmesi ve kavramların geçmişten bugüne hizalanması için tasarlandı. Çalışma Cumhuriyet değerleriyle toplum için fayda üreten markaları da gözler önüne serecek.
Araştırma, Marketing Türkiye için, sosyal nabzı tutma konusunda uzmanlığı olan Aksoy Araştırma ve yine Aksoy Araştırma’nın data odaklı an zamanlı varolan dengelerin resmini çekebilen teknoloji şirketi Pulside Research tarafından gerçekleştirildi.
Türkiye temsili 12 ilde cinsiyet, yaş, sosyoekonomik statü ve bölge dağılımı kotasıyla Mayıs 2023’te gerçekleştirilen çalışmaya 1067 kişi katıldı.
Araştırmaya katılanların “Cumhuriyet değerleri nelerdir?” sorusuna verdiği yanıtlar, değerlerin muhataplarındaki derinlikli anlamını da ortaya koydu. Açık uçlu sorularla yapılan çalışmanın ilk çıktıları 42 tanımlamanın olduğunu gösteriyordu. Birbirini tamamlayan kavramların konsolide edilebilirliği yine bir araştırmayla sorgulandı ve 11 özgün değerin ortaya çıktığı görüldü.
Araştırmanın ikinci aşamasında bir hatırlatma yapmaksızın serbest çağrışımla ilk araştırmada tespit edilen değerlerin hangi markalarca taşındığı soruldu.
Diğer taraftan online olarak “Eşzamanlı Pulside Mobil Paneli”nde gerçekleştirilen araştırmada yüzde 95 güven aralığı ve yüzde 2,5 hata payıyla yapılan çalışmada değerlerle markaların eşlenmesi sağlandı.
Araştırmada sonuçlar belirlenirken şirket ve markaların birden fazla “Cumhuriyet Değerini” farklı ağırlıkta taşıyor olması değerlendirme sürecinde bir parametre olarak kabul edildi.
Çalışmada farklı sektörlerden kurumlar yerli, yabancı ya da çok uluslu ayrımı gözetilmeksizin öne çıkanlar olarak listelendi.
Araştırma sonucunda “11 Cumhuriyet Değerini” taşıyan markalardan 11 adet liste oluştu.
Ayrıca farklı değerlerde farklı ağırlık puanlarıyla bu listelerde yer alan tüm markalar bütüncül olarak değerlendirildi ve “Cumhuriyet Markaları” 12’ci liste olarak ortaya kondu.
İki aşamalı saha çalışması sonucunda Cumhuriyet Değerleri listesinde 11 güçlü karakter belirlendi…
Yenilikçi
Cumhuriyet, geri kalmış ve zamanı kaçırmış bir toplumun gayretleriyle kuruldu. Başta kurucu lideri olmak üzere Cumhuriyetin inşası için çaba vermiş tüm kadroların asıl amacı zamanı yakalamaktan ibaret değildi. En temel hedefi zamanı geçmekti. Bu nedenle yenilikçilik rejimin ana karakterlerinden biri oldu. Zamanın ötesinde yenilikler aradılar. Karayolu olmayan coğrafyada 1929 yılında otomobil montaj fabrikasını kurdular…
Umut Veren
Ülkenin içinde bulunduğu ekonomik ve toplumsal olumsuzlardan çıkışta en önemli sorunlardan biri toplumun haklı gerekçelere dayanan umutsuzluğuydu. Bu nedenle Cumhuriyet yarattığı kurumlar, reformlar, devrimler ve refah artışını hedefleyen ekonomik hamleleriyle Anadolu’da umudu örgütledi.
Özgürlükçü
Cumhuriyetin kurucu kadroları aklın özgür olmadığı bir yerde bilimin, sanatın, yaratıcılığın ve refahın gelişmeyeceğinin farkındaydı. Cumhuriyet, ilerici bir tutumla toplumla zamanın çok ötesinde haklar tanıdı. Özgür aklın önünü açtı. Bu sayede hem yetiştirdiği kadroların ülkede kalmasını hem de (Avrupa da dahil) yeterince özgür olamayan aydınların ülkemize gelmesini sağladı.
Kurumsal
Cumhuriyetin kurucu kadroları, liderlerin kişisel yetenekleri ve tercihleriyle toplumun ilerlemesinin mümkün olmayacağını biliyordu. Bu nedenle çok çeşitli alanlarda öncelikli olarak kurumlar inşa ettiler. Bunun için herhangi bir rejime öykünmeden temel alanlardaki kurumları inşa etmekle kalmayıp ülkeye özgü ihtiyaçları da karşılayacak özel kurumları hayata geçirdiler.
Bağımsızlık
Cumhuriyetin temel değerlerinden biri bağımsızlıktı. Dış politikasından tarım politikasına kadar hemen hemen her konuda bağımsızlığını önceleyen bir tercihler bütünü mevcuttu. Kısa sayılacak bir süre içerisinde ithal ikameci sanayi politikasına geçiş de dahil olmak üzere Cumhuriyet her konuda bağımsız kalmayı temel kural olarak almıştı.
Fırsat Eşitliği
Cumhuriyet’in kurucu kadroları fırsat eşitliğinin olmadığı bir toplumda ortak ideallere inanmış, barış içinde yaşayan bir toplum inşa etmenin mümkün olmadığını biliyordu. Bu nedenle sadece belirli gruplara tanınmış imtiyazları ortadan kaldırmakla kalmayıp başta eğitim olmak üzere belirli mekanizmalarla topluma fırsat eşitliğini sundu. Bu sayede zaman içerisinde devasa bir orta-üst sınıf yaratabildi.
Bürokraside ve siyasette önemli makamlara gelen birçok kişi bir önceki kuşakta Anadolu’nun yoksul ailelerinin çocuklarıydı. Tüm siyasal krizlere, ayrışmalara rağmen birbirine kenetlenmiş bir toplum olmamızın temel nedenlerinden biri budur. Cumhuriyet; bizim de, bizden öncekilerin de adalet duygusunu sarsmadı.
İnsana Yatırım
Cumhuriyetin kurucu kadroları ülkenin gelişmesinin, refahın artışının, daha özgür daha adil ve daha eşit bir toplum yaratabilmenin ancak insan aklına yapılacak yatırımla mümkün olduğunu biliyordu. En başından itibaren eğitim reformuna verilen önemin, okullaşmanın ve eğitime erişime öncelik vermenin nedeni buydu. Üniversitelerin bilimsel çalışmalarına ayrılan kaynağın da, Köy Enstitüleri’nde köylü çocuklarının eline dünya klasiklerini tutuşturmasının da temelinde insan aklına yapılan yatırımın en verimli yatırım olduğunu keşfetmesi vardı.
Dayanışma
Bireysel inisiyatiflere bırakılmış bir dayanışmanın sağlıklı sonuçlar doğurmayacağı ortadaydı. Bu nedenle dayanışma konusu da Cumhuriyet kadroları tarafından kurumsal bir çerçevede planlandı.
Geleceği Yakalamak
Cumhuriyetin referans aldıkları aynı zamanda Cumhuriyetin rakipleriydi. İçinde bulunduğumuz çağda rekabet etmenin en iyi yolunun geleceği o günden yakalamak olduğunu bilen Cumhuriyet kadroları, salt bilimsel çalışmalarda değil toplumsal yapıda da çağın ötesine geçmeyi amaçladı. Bunun için risk aldı. Bu nedenle bir yandan dönemin ilerici ülkelerinde olmayan kadın haklarını hayata geçiriyor bir yandan da 1936’da uçak fabrikasını kuruyorlardı.
Devrimci
Cumhuriyet’in kurucuları Cumhuriyet’in üzerine kurulduğu ekonomik ve toplumsal yapının düzeltilmesinin mevcudu iyileştirmekle olmayacağını biliyordu. Bu nedenle salt reformlarla durumu idare etme kolaycılığına kaçmadı. Oluşabilecek toplumsal tepkileri de göze alarak sıçrama etkisi yaratacak devrimler yaptılar.
Özgünlük
Cumhuriyet diğer rejimlerden feyz alan ama herhangi birini birebir kopyalama kolaycılığına kaçmayan bir aklın ürünüydü. Bazı rejimlerden planlamaya dayalı yönetimi, kamuculuğu örnek alırken bazı rejimlerden de temel hak ve özgürlüklerin güvence altına alınmasını, aklın özgür bırakılmasını ve gelişmiş demokrasiyi örnek olarak aldı. Sonuç olarak hiçbirine benzemedi. Hep özgün kaldı.
“Cumhuriyetin Değerlerini” geleceğe taşımak
Cumhuriyet tarihi boyunca “Balolar” Cumhuriyet geleneği olarak kutlamalarda önemli bir yere sahip oldu.
“Cumhuriyet Değerlerini Taşıyan Markalar” endeksinde yer almanın 100. yıla yakışır biçimde kutlanıyor olması bir geleneği yaşatmak açısından da değerli. 6 Ekim’de Divan Kuruçeşme’de Marketing Türkiye tarafından gerçekleştirilecek olan “Cumhuriyet Balosu” iş dünyasını Cumhuriyetin 100. yılını kutlamak için bir araya getirirken “Cumhuriyet Değerlerini Taşıyan Markalar”ı da onurlandıracak…
“Cumhuriyet Değerlerini Taşıyan Markalar” araştırmasının sonuçları Marketing Türkiye’nin Cumhuriyetin 100. Yılı için hazırladığı özel sayıda kapsamlı olarak da yer alacak.
Cumhuriyet Değerlerini Taşıyan Markalar Sonsuzluk Müzesi
Dünün değerlerinden doğan Cumhuriyetimiz, bugünden geleceğe uzanıyor… Tam da bu nedenle Marketing Türkiye tarafından tasarlanan 100. yıl kutlamaları “Geçmişten Geleceğe” ana temasıyla iş dünyasını bir araya getirecek.
Bu kapsamda fiziki olarak gerçekleştirilecek Cumhuriyet Balosu’nun yanı sıra, Metaverse’te de bir “Cumhuriyet Değerlerini Taşıyan Markalar Sonsuzluk Müzesi” açılması planlandı.
Müzede kuruluşlar bu değerleri yansıtan çalışmalarıyla ve mesajlarıyla yer alacak.
Cumhuriyet: Sonsuza kadar…
- “Cumhuriyet Markaları Sonsuzluk Müzesi” Spatial ve Metaverse evrenlerinde yer alacak.
- Araştırmada “Cumhuriyet Değerlerini Taşıyan Markalar” olarak toplumca takdir edilen markalar Cumhuriyetin 100. yılına özel bir müzeyle hatırlanacaklar.
- Müze VR deneyimi sunacak ve masaüstü bilgisayarlarla mobil cihazlardan da erişilebilir olacak.
- Türkiye Cumhuriyeti’nin 100. yılı onuruna Spatial’da oluşturulacak yapının girişinde dev bir Türk Bayrağı dalgalanacak.
- İçeri giren katılımcıları “Cumhuriyet Değerlerini Taşıyan Markalar” karşılayacak.
Detaylı Bilgi İçin:
Betül Atli
0212 211 11 12 (Dahili: 8)
betul.atli@marketingturkiye.com