Hangi kuşaklar hangi içeriklere para ödüyor?
Her kuşağın dijital ayak izleri farklı. Neleri para ödemeye değer buldukları da… Marketing Türkiye için Areda Araştırma’nın gerçekleştirdiği “Kuşaklara Göre İnternet Kullanımı Araştırması”na göre en büyük ortak noktaları online alışverişi sevmeleri. Fakat pek çok farkları var, gelin beraber inceleyelim…
Z kuşağı eğlenceye ödeme yapıyor
Z kuşağının ücret karşılığında mobil/çevrimiçi içerik satın alma oranı yüzde 65,9, Y kuşağının yüzde 16,1, X kuşağının yüzde 18,4 ve Baby Boomers’ın yüzde 5,1 düzeyinde. Baby Boomers ve X kuşağı en çok mobil uygulamalar için ödeme yaparken, Y kuşağı oyun, mobil uygulama ve çevrimiçi film-dizi için ödeme yapıyor. Bu noktada X kuşağının çevrimiçi film/dizi izleme alışkanlığı için ödeme yapma davranışı da dikkat çekiyor. Z kuşağı ise daha çok eğlence temalı aktiviteler için ödeme yapıyor. Oyun, müzik, çevrimiçi film/dizi ve film indirme uygulamaları öne çıkıyor.
Kuşakların yeni tutkusu: online alışveriş
Perakende alışverişten zorunlu olarak uzaklaşılan bu dönemde kuşakların tercihinde online alışveriş önemli bir yer tutuyor. Z kuşağı yüzde 64,4, Y kuşağı yüzde 46,5, X kuşağı 49,7, Baby Boomers ise yüzde 39,7 oranında online alışveriş yapıyor. Online alışverişin en popüler kategorileri ise giyim/ayakkabı/aksesuar olarak öne çıkıyor. Öte yandan dijitalleşen dünyanın gözde oyuncusu elektronik araç satın alma tercihi de azımsanamayacak düzeylerde.
Online alışverişte en önemli kriter güvenlik
Kuşakların internet sitelerinden alışveriş yaparlarken önceliği, güvene verdikleri görülüyor. Daha sonra ağırlıklı olarak indirim/kampanyalar ve yine güvenin bir göstergesi olabilecek internet sitelerinin bilinirliği kuşaklar açısından önem taşıyor. Yaş aralığı arttıkça indirim ve kampanyalara atfedilen önem azalırken, kapıda ödeme seçeneği X ve Baby Boomers için önemli bir kriter olarak dikkat çekiyor. Teslimat hızıysa dinamik Z ve Y kuşağı için önemli kriterlerden.
Baby Boomers dışında herkes indirim peşinde
Z kuşağının yüzde 58,8’i, Y kuşağının yüzde 38,6’sı, X kuşağının yüzde 38’i ve Baby Boomers’ın yüzde 26,6’sı markaları sosyal ağlarda takip ettiklerini söylüyor. Baby Boomers’ın yüzde 39,9’u güvendiği markaları takibe alırken, diğer tüm kuşaklar indirim ve kampanyalardan haberdar olmak için markaları takip ediyor.
Her kuşağın şikayet yöntemi farklı
Z kuşağı markalarla olan olumlu/olumsuz iletişimini yüzde 37,7 ile forumlarda ve yüzde 36,1 ile sosyal ağlarda, markaları da etiketleyerek paylaşıyor. Y kuşağı markalarla iletişimini yüzde 38,3 ile kurumsal çağrı merkezi ve yüzde 37,3 ile forumlar vasıtasıyla kuruyor. X kuşağı yüzde 48,6 ile tüketici hakem heyetini ve yüzde 36,7 ile kurumsal çağrı merkezi seçeneğini devreye sokuyor. Baby Boomers ise yüzde 63,6 ile tüketici hakem heyeti ve yüzde 38,1 ile kurumsal çağrı merkezlerini tercih ediyor.
Markalar kuşaklar tarafından kıskaçta
Yusuf Akın, Areda Genel Müdürü
- Pandeminin hayatımızın akışını değiştirdiği dünyamızda, kuşakların da hayattaki akışları takip etme biçimleri ve kullandıkları araçlar her geçen gün dijitalleşiyor.
- Kuşakların hangi sanal ortamlarda karşımıza çıkabileceğinin bir spoiler’ını ise sosyal medya tercihi veriyor. Kuşaklarımız markalara, sivil toplum kuruluşlarına, siyasilere nerede olduklarını fısıldıyor bir anlamda. Zaman geçirmek isteyen de, anbean değişen gündemin hızına yetişmek isteyen de, paylaşımlarda bulunarak iç dökmek isteyen de yeni ufuklara yelken açmak isteyen de… Nesiller arası hareketliliğin kalbinin çarptığı yere işaret ediyoruz bir bakıma.
- Mobil uygulama ve oyun geliştirmek isteyen şirketlere de bir mesajımız var: Z kuşağını her zamanki gibi görürken, dijitalin yeni oyun kurucusu X ve Baby Boomers’ı her zamankinden daha fazla zemin etüdü yapar halde buluyoruz. Son dönemin göz bebeği Z kuşağının gölgesindeyse büyük bir potansiyel görüyoruz…
- Çevrimiçi alışveriş pandeminin kuşaklarımıza armağanı. Özellikle potansiyelini koruyan ve daha hızlı teslimat bekleyen bir Z, güveni önceleyen ve dijitale dair ilk idmanını artık tamamlamış bir X ve Baby Boomers var karşımızda. Hedef belli, verilmesi gereken mesaj çok net: Kuşaklarımız çoktan hazır!
- Markalar kuşaklar tarafından kıskaçta. Kuşaklar güveni, beğeniyi ve sadakati tesis etmek istiyor. Hoşnutsuzluk durumunda her kuşak kendi tarzını ortaya koyuyor. Z ve Y kuşağı daha popülere oynarken X ve Baby Boomers garantiye oynuyor.
Araştırmanın metodolojisi:
Marketing Türkiye için Areda Araştırma tarafından gerçekleştirilen “Kuşaklara Göre İnternet Kullanımı Araştırması”nın veri toplama süreci 27-29 Mart 2021 tarihleri arasında kantitatif araştırma yöntemlerinden CAWI (Computer Aided Web Interviewing) ile gerçekleştirildi. Çalışma kapsamında Türkiye genelini temsil eden 1.100 kişiyle görüşüldü.