“Hayalet mutfak” salgını yayılıyor…
Gastronomi gibi geleneksel bir kültürün dijital yansımalarından olan “hayalet mutfak”, kısaca fiziki restoranı olmadan, paket servis usulüyle çalışan işletmeleri tanımlıyor. Ortak kullanımlı mutfaklarda pek çok farklı restoranı tek çatı altında toplayan hayalet mutfakların sayısı ise her geçen gün artıyor. Peki, hayalet mutfak trendinin ivme kazanmasının sebebi ne? Hayalet mutfak işletmeleri neden ve nasıl öne çıkıyor? İşte yanıtlar…
Ghost kitchen (hayalet mutfak), cloud kitchen (bulut mutfak), virtual kitchen (sanal mutfak), shadow kitchen (gölge mutfak), dark kitchen (karanlık mutfak) gibi farklı isimlerle anılan bu işletme modelinin ortaya çıkması esasında 2010’lu yıllara dayanıyor. Hayalet mutfakların yaygınlaşmaya başlaması ise restoranların çevrim içi yemek dağıtım hizmetlerini hızlıca benimsemesini zorunlu kılan pandemi dönemine tekabül ediyor… Sosyal mesafeler ortadan kalkalı ve restoranlar kapılarını yeniden açalı epey zaman oldu ancak hayalet mutfak modeli adeta bir salgın gibi sektörde yayılmaya devam ediyor. Öyle ki Statista’nın Kasım 2022 verilerine göre hayalet mutfak pazarının büyüklüğü 2027 yılına kadar 112,53 milyar dolara ulaşacak.
Birçok farklı girişimcinin ve işletmenin katkısıyla ortaya çıkan bu modelin yaygınlaşmasının ardında elbette bir dizi faktör var… Öncelikle artık vücudumuzun bir uzantısı haline gelen akıllı telefonların kullanımındaki artış bulut mutfak pazarının büyümesinde de itici bir güç konumunda. We Are Social 2022 verilerine göre nüfusunun yaklaşık yüzde 92’si akıllı telefon kullanan ABD’nin, hayalet mutfak pazarının ortaya çıkmasına öncülük eden ülke olması da bu gerçeği destekliyor.
Hayalet mutfak salgını ABD’de başladı Çin’de daha hızlı yayıldı
Market Research’in hayalet mutfak pazarının küresel sektör büyüklüğüne ilişkin Aralık 2022’de yayınladığı rapora göre hala pazarın önemli bir yüzdesini işgal eden ABD’de yaklaşık bin 500 hayalet mutfak var. Ancak aynı rapora göre ABD, 7 bin 500’den fazla hayalet mutfak işletmesi olan Çin’in bu anlamda gerisinde kalıyor. Ayrıca 3 bin 500’den fazla hayalet mutfak işletmesi olan Hindistan ise sektörün hızını yakalayan ülkeler arasında yer alıyor.
Hayalet mutfaklarda kira, mekan dekorasyonu ve mobilya gibi maliyetler ortadan kalkıyor. Dolayısıyla hayalet mutfakları geleneksel restoranlara kıyasla nispeten daha düşük maliyetlerle işletmek mümkün. Hayalet mutfaklar, çeşitli restoran markalarını bir araya getirerek çoklu konseptler sunabiliyor, farklı kitlelere hitap edebiliyor. Ayrıca, işletmeler kolayca menülerini ve işletme konseptlerini değiştirip, talebe hızla uyum sağlayabiliyor.
TikTok’un da hayalet mutfağı var
Hayalet mutfak trendini yakalayan şirketlerden biri de TikTok… Kârının bir kısmını yemek servisi sektörüne yatırmaya karar veren sosyal medya şirketi Mart 2022’den bu yana “Virtual Dining Concepts” iş birliğinde ABD’de açtığı “TikTok Kitchens” adlı hayalet mutfaklarda hizmet veriyor. Restoranların menüsünde, fırında beyaz makarna, ezme burger, makarna cipsi gibi platformdaki kullanıcılar tarafından popüler hale getirilen yemekler yer alıyor.