İnternette her 1 dakikada neler yaşanıyor?
Sıradan bir gününüzü gözden geçirin. Gözlerinizi açıyor ve telefonunuzu elinize alıyorsunuz. Ardından davranış değişiklikleri gerçekleşiyor ve kimileri günün ilk haberleri için Twitter’a, kimileri WhatsApp mesajlarına, kimileri mail kutusuna ilerliyor. Sevdiğiniz bir podcast mi var günün ilk kahvesine eşlik eden? Ya da işe giderken kulaklarınızda kulaklığınız, sevdiğiniz şarkıyı mı mırıldanıyorsunuz? Ne olursa olsun davranışlarınız sonucu etkilemiyor, bilinen bir gerçek var ki bugün aktif 4,5 milyar internet kullanıcısıyla “Data” hiç uyumuyor!
Bu haber linkini gördünüz ve okumaya başladınız, şu ana kadar yaklaşık bir dakika geride kaldı. Peki sizce bu bir dakikada internette neler kaydedildi? Amerika Birleşik Devletleri merkezli bulut yazılım şirketi DOMO, 2012 yılından bu yana bu soruyu gerçekleştirdiği “Data never sleeps” araştırması ile yanıtlıyor. Her yıl güncellenen araştırmanın 2020 verileri ise bugünün yanıtlarını ve değişimi gözler önüne seriyor.
Zaman Nasıl Değişti
Nispeten kısa tarihi boyunca internet, yeni şirketlerin ve platformların hem yükselişi hem de çöküşü için bir katalizör oldu. Daha önceki yıllarda hangi markaların grafikte yer aldığına bakarak, belirli teknoloji platformlarının öne çıkmasının yanı sıra en fazla kalıcı güce sahip markaları gözlemleyebiliyoruz.
Yukarıda görebileceğiniz gibi, Tumblr, Flickr ve Foursquare gibi platformlar bir dönem kendine internetin ön saflarında yer bulabilirken, popülerlik düzeyi düştükçe grafikten çıkarıldı.
Facebook, Amazon ve Google gibi teknoloji şirketleri, dünyanın en büyük şirketlerinden bazıları haline gelerek etkileyici bir süreklilik yakaladı. Bu süreklilik, zincirin tepesinde yer alan Apple ve Microsoft gibi devleri yakalamalarını sağladı.
“Yeni İnternet”
Şaşırtıcı olmayan bir şekilde, internet 2020’de geride kalan 8 yılın ardından farklı görünüyor. Peki bu farklılık verilere nasıl yansıyor?
Nakit Transferleri
Bugün Venmo’da (PayPal’a ait bir mobil ödeme hizmeti) dakikada yaklaşık 240 bin dolar değerinde işlem gerçekleşiyor. Bu, fintech trendleriyle birlikte başarılı bir şekilde gelişen ana şirket PayPal için bir katalizör görevi gördü. PayPal’ın hisseleri artık tüm zamanların en yüksek seviyelerinde işlem görüyor.
E-Ticaret
COVID-19, vitrinlerin kapatılmasına ve çevrimiçi siparişlerin artmasına neden olmadan önce bile, e-ticaret gelişen bir sektördü. Şu anda çevrimiçi olarak dakikada 1 milyon doların harcandığı tahmin ediliyor. Amazon, bu talebi karşılamak için her dakika şaşırtıcı bir şekilde 6 bin 659 paket gönderiyor.
İş birliği araçları
Ağırlıklı olarak uzaktan çalışma ortamında, Zoom ve Microsoft Teams gibi araçlar her dakika sırasıyla 208 bin 333 ve 52 bin 83 kullanıcıya ev sahipliği yapıyor. Özellikle pandemi döneminde gelişen bu eğilimin kalıcı olduğu görülüyor.
Önümüzde ne var?
İnternet hayatımıza girdiğinde insanlık henüz gelişmelere yetişebilmek için yeterli donanıma sahip değildi. Ancak buna rağmen her geçen yıl varlığını güçlendirerek hayatlarımızda yer edindi. Son on yılın verilerini referans olarak aldığımızda teknoloji şirketleri arasında daha fazla ve yoğun bir rekabet bekleniyor demek mümkün. Rekabetin ödülü ise pastadaki dilimin büyümesi olacak elbette.
İnternete erişim kazanan insan sayısındaki sürekli artış da göz önüne alındığında araştırmanın en net bulgusu adını tasdikliyor: “Data asla uyumaz!”