İnternette kuşaksal kamplaşma!
Marketing Türkiye için Areda Araştırma’nın gerçekleştirdiği “Kuşaklara Göre İnternet Kullanımı Araştırması”na göre Z’lerin uğramadığı Facebook artık tam bir Baby Boomer yuvası! X’ler ve Y’ler sosyal medyayı gündem takibi için kullanıyor, Z’ler içinse sosyal medya demek “eğlence” demek… İnternet kullanımında kuşaklar arasındaki derin uçurumları verilerle ortaya koyan çalışma online alışveriş ve sosyal medyadaki marka-tüketici ilişkisine dair de çarpıcı tespitler içeriyor…
İnternet demek sosyal medya demek
“Kuşaklara Göre İnternet Kullanımı Araştırması”nda kuşakların davranışları incelendiğinde “Baby Boomer”ların yüzde 57,6 ile interneti ağırlıkla sosyal medya takibi için kullandığı görülüyor. X kuşağının sosyal medya takibi ve arama yapmak için internet kullanımının da yaklaşık düzeylerde olduğu ortaya çıkıyor. Video izlemek için internet kullanımı yüzde 12,6 ile Z kuşağı ve yüzde 15,7 ile Y kuşağı öne çıkıyor. Ayrıca X kuşağı interneti yüzde 5,3 ile online TV/gazete takibi için kullanırken, bu oran Baby Boomer’larda yüzde 7,8 olarak belirtiliyor.
Facebook tam bir baby boomer yuvası!
Baby Boomers yüzde 89,7 oranında sosyal medya mecrası olarak Facebook’u tercih ederken, yüzde 33,3 ile Instagram, yüzde 19,6 ile Twitter’ı tercih ediyor. Facebook’u aktif olarak tercih eden kuşakların başında Baby Boomers kuşağı geliyor. Z kuşağı ise Facebook’u en az tercih eden grup konumunda. X kuşağı Facebook’tan sonra benzer düzeyde Instagram ve Twitter’da kendini gösteriyor. Keza Y kuşağı da benzer şekilde Facebook, Instagram ve Twitter’da boy gösteriyor. Z kuşağının sosyal medya tercihinde diğer üç kuşaktan ayrışmasıysa araştırmanın en dikkat çeken sonuçlarından biri. Ağırlıklı olarak Instagram, Facebook ve Twitter sıralamasında tercih yoğunluğu olan Z kuşağı daha yenilikçi, daha hareketi bol olan TikTok ve Snapchat mecralarında da aktif olarak yer alıyor.
Z kuşağı için sosyal medya eğlencelik
Araştırmada Baby Boomers’ın sosyal medyayı yüzde 61,2 ile gündem takibi ve yüzde 51,9 ile ağırlıklı olarak paylaşım/etkileşim için kullandığı öne çıkıyor. Baby Boomers grubundaki tüketicilerin yüzde 16,9’unun sosyal medya platformlarını oyun oynamak için kullanması da çalışmanın dikkat çeken sonuçları arasında. X kuşağının yüzde 69,7’si için sosyal medyanın öncelikli kullanılma sebebi gündem takibi. Onu yüzde 53,8 ile paylaşım/etkileşimi izliyor. Y kuşağı da benzer şekilde sosyal medyada öncelikli olarak (yüzde 73,8) gündem takibi yapıyor. Paylaşım/etkileşim, iletişim ve zaman geçirmek motivasyonları ise Y kuşağının diğer önceliklerinden. Sosyal medya tercihinde olduğu gibi kullanım amacı açısından da Z kuşağı farklı bir tablo çiziyor. Z kuşağında yüzde 74,6 ile zaman geçirme motivasyonu öne çıkarken, gündem takibi, paylaşım/ etkileşim, eğlence ve iletişim motivasyonları da dikkat çekici düzeylerde ayrışıyor.