Enflasyon çaresizliği: Aday çalışanların yüzde 50’si işi alabilmek için yalan söylüyor
Enflasyon karşısında eriyerek yok olan maaşlar, pek çok çalışanı yeni ve daha iyi kazanabileceği bir iş arayışına itiyor. Bu durumda işe kabul edilme motivasyonu yüksek olan aday çalışanlar, görüşme esnasında kariyer geçmişleriyle ilgili gerçekleri “abartarak” anlatıyor… Öyle ki StandOut CV tarafından yapılan bir araştırma geçtiğimiz yıl 42,5 milyon insanın iş görüşmesinde yalan söylediğine dikkat çekiyor.
StandOut CV tarafından ABD’de yapılan araştırmaya göre pek çok insanı iş görüşmesinde gerçeği esnetmeye iten nedenlerin başında enflasyona bağlı olarak artan maliyetler geliyor. Totale bakıldığında çalışanların yüzde 55’i hayatlarında en az bir kere iş görüşmesi esnasında yalan söylediği görülüyor. Raporda yer alan veriler, 2022 bağlamında ele alındığında ise geçen sen 42,5 milyon kadar insanın iş görüşmesi esnasında yalan söylemiş olabileceği ortaya çıkıyor.
Hayali işveren referans oluyor…
Erkeklerin yüzde 59,9’u iş görüşmesinde yalan söylediğini kabul ederken, kadınlarda bu oran yüzde 50,6 oluyor. Sektörel dağılıma bakıldığında ise kariyer geçmişi hakkındaki gerçeği en çok esnetenlerin başında imalat sanayi (yüzde 72), sağlık (yüzde 64), yaratıcı işler (63) geliyor. Listeyi sırasıyla işletme (yüzde 58), eğitim (yüzde 58), bilim, teknoloji ve mühendislik (yüzde 56) ve perakende (yüzde 51) takip ediyor. Veriler aynı zamanda Seinfeld dizisindeki George Costanza’nın işsizlik maaşını almaya devam edebilmek için “Vandaley Industries” adlı hayali bir firmada çalışıyormuş gibi davranmasına benzer bir tablo ortaya koyuyor. Çünkü her 6 çalışandan 1’i özgeçmişine referans olarak hiçbir zaman var olmamış eski bir işverenin adını yazıyor… Her 5 kişiden 2’si ise eğitim gördüğü okullar hakkında yanlış bilgi veriyor.
Lüks tüketim, ekonomik belirsizliğe rağmen neden artıyor?
Dünyayı tesiri altına alan, üretim ve tüketim alışkanlıklarını yeniden şekillendiren enflasyon; sosyo-ekonomik sınıflar arasındaki uçurumu da giderek derinleştiriyor. Alt ve orta sınıf olarak tanımlanan kesim, gündelik ihtiyaçlar için dahi iki kere düşünüp hareket ederken, üst sınıf daha fazla lüks tüketim ürünü satın alıyor. Danışmanlık firması Bain & Co ve İtalyan lüks markalar temsilcisi Altagamma ortaklığında yapılan bir çalışmaya göre küresel lüks ürün pazarı 2022 yılında, son derece belirsiz ekonomik koşullara rağmen önceki yıla oranla yüzde 21 büyüdü.