İstikrarlı hayal, istikrarlı başarı: Filenin Sultanları!
Türkiye’nin belki de “en istikrarlı hayali” voleybol ve şimdilerde altın yıllarını yaşıyor… A Milli Kadın Voleybol Takımı başarı merdivenlerini soluksuz çıkarken madalyaları ve kupaları da birer umut nişanesine dönüşüyor… Hem Sultanlar Ligi’ne isim sponsoru olan hem de A Milli Kadın Voleybol Takımı ve tüm alt yaş grubunun ana sponsoru olan Vodafone ise bu istikrarlı hayalin en büyük destekçisi. Türkiye’nin voleybol ülkesine dönüşümünü mercek altına aldığımız dosyamızda, Vodafone Türkiye CEO’su Engin Aksoy’dan Vodafone Türkiye İcra Kurulu Başkan Yardımcısı Meltem Bakiler Şahin’e, TVF Başkanı Mehmet Akif Üstündağ’dan Spor Yayıncısı Nihan Cabbaroğlu’na dek önemli paydaşların da içgörüleri sizleri bekliyor…
Hazırlayanlar: Nafizcan Önder – Sena Tufan
Türk kadınının neleri başarabileceğinin belki de en güzel örneği voleybol. Özellikle son yıllarda başarıdan başarıya koşan ve göğsümüzü her daim kabartan A Milli Kadın Voleybol Takımı ülkemizin bayrağını uluslararası arenada başarıyla dalgalandırıyor. Çok alışık olmadığımız; daha doğrusu genelde futbolda gördüğümüz, sporda elde edilen başarılar sonrası toplumsal reaksiyon gösterme olgusu, bu kez Filenin Sultanları’nın geride bıraktığımız zaferleri sonrası yaşandı. Edirne’den Kars’a Türkiye’nin hemen her ilinde kurulan dev ekranlar aracılığıyla vatandaşlar müsabakaları canlı olarak izledi. Öyle ki zaferi takip eden günlerde reyting sonuçlarına göre tüm kategorilerde maçın yayıncı kuruluşu TRT açık ara ilk sıradaydı.
Filenin Sultanları’nın başarıları bununla sınırlı kalmadı. Önce Milletler Ligi’nde şampiyon olup dünya klasmanında 1 numaraya yükseldiler, ardından da dünyanın en zorlu kıta organizasyonlarından biri olan Avrupa Şampiyonası’nı birinci sırada tamamladılar. Bu zaferler, sadece ulusal gururu değil, aynı zamanda voleybola olan ilgiyi de zirveye taşıdı.
Kulüpler düzeyinde de yıllardır rekabetçi konumda olan ülkemizin voleybol takımları 2022/2023 sezonunda CEV Kadınlar Şampiyonlar Ligi’nde yarı finale kalan 4 takımdan 3’ünü oluşturuyordu. Altyapılardan başlayan bu istikrarlı mücadelenin meyvelerini uluslararası arenada elit seviyedeki yıldız sporcularımızla topluyoruz… Onlar hem kulüplerini hem de milli takımımızı zirveye taşımaktan bir gün olsun yorulmazken elbette onlara omuz veren markalar da bu başarıda önemli bir paye hak ediyorlar…
Eczacıbaşı, VakıfBank ve Güneş Sigorta Türk voleybolunda birer lokomotif görevi üstlenirken, pek çok marka da yıllara yayılan sponsorluk anlaşmaları ve iş birlikleriyle hem kulüp düzeyinde hem de A Milli Takım seviyesinde sürdürülebilir başarının gelmesinde kilit rol oynadılar ve oynamaya da devam ediyorlar.
Vodafone ise bu yıl gerçekleştirdiği iş birlikleriyle deyim yerindeyse elini tam anlamıyla taşın altına koydu ve tarihi bir yatırımla “bu yolda birlikteyiz” dedi… Ulusal voleybol ligimiz Sultanlar Ligi’nin isim sponsoru olan Vodafone, aynı zamanda A Milli Kadın Voleybol Takımı ve tüm alt yaş grubu (U21, U19, U17) takımlarının kullandığı formalarının göğsünde yer alarak, göğsümüzü kabartan takımımızın yanında duruyor.
2024 Paris Olimpiyatları’nın heyecanı yavaş yavaş yükselirken gelin önce Türkiye’de voleybolun evrimine ve medyadaki konumuna birlikte bakalım, ardından da sözü bu işin kıymetli paydaşlarına bırakalım.
Türkiye’de voleybolun evrimi
- 1919 Voleybolun ilk tohumları Selim Sırrı Tarcan’la atıldı
- 1927 Türkiye’deki ilk voleybol takımı Fenerbahçe tarafından kuruldu
- 1928 Türkiye Cumhuriyeti’nin ilk kadın inşaat mühendisi olan Sabiha Rıfat Gürayman’ın girişimleriyle bir kadın voleybol takımı kurulsa da oynayacak rakip takım bulunamadığı için takım dağıldı
- 1936 Basketbol ile aynı çatı altında federasyonlaşıtı
- 1958 Voleybol federasyonu kuruldu
- 1698 Eczacıbaşı Kadın Voleybol takımı İstanbul Ligi’ne katıldı / 1972-1973 sezonundan başlayarak 17 kez arka arkaya Türkiye Şampiyonu olarak rekor kırdı
- 1971 İlk Erkekler Türkiye Deplasmanlı Ligi müsabakaları yapıldı
- 1980 Cengiz Göllü liderliğindeki Eczacıbaşı kadınlarda Şampiyon Kulüpler Kupası’nda Avrupa ikinciliği elde etti
- 1988 VakıfBank Spor Kulübü kuruldu
- 1999 Eczacıbaşı Kadın Voleybol Takımı
- 1998-1999 sezonunda Avrupa Kupa Galipleri Kupası’nda yenilgisiz şampiyon oldu
- 2011 VakıfBank ilki 2011’de olmak üzere tam 6 kez Avrupa’da kadın voleybolunun en üst düzey kupası olan CEV Şampiyonlar Ligi’ni kazandı
- 2013 VakıfBank FIVB Kadınlar Dünya Kulüpler Şampiyonası’nda birinci olarak dünyanın en iyi kadın voleybol takımı unvanlarını elde etti
- 2014 VakıfBank bu yılda oynadığı ulusal ve uluslararası müsabakalarda çıktığı 74 maçı da üst üste kazanarak Guinness Rekorlar Kitabı’na girdi
- 2017, 2018 ve 2021 yıllarında VakıfBank FIVB Kadınlar Dünya Kulüpler Şampiyonası’nda birinci olarak dünyanın en iyi kadın voleybol takımı unvanlarını elde etti
- 2022/2023 sezonunda CEV Kadınlar Şampiyonlar Liginde yarı finale kalan 4 takımdan 3’ü Türkiye’dendi. Eczacıbaşı- VakıfBank finalinde şampiyonluğa Vakıfbank yükseldi.
2003’ten bu yana onlar “Filenin Sultanları”
2003 Avrupa Kadınlar Voleybol Şampiyonası’nın ev sahibi Türkiye olmuştu. A Grubun’da yer alan Türkiye rakiplerini peş peşe 3-0 gibi net skorlarla yenerken ülkede de gözler A Milli Kadın Voleybol Takımımıza çevrilmişti. TRT’de yayınlanan maçların spikerliğini üstlenen Türkiye Spor Yazarları Derneği (TSYD) Genel Sekreteri Mustafa Yener bir maç esnasında takıma Filenin Sultanları benzetmesini yapınca bir anda bu ifade takımla özdeşleşti ve yıllar içinde de takımın simgesi haline geldi. Filenin Sultanları o yıl turnuvada ikinci olarak ilk uluslararası Milli Takım başarısını da elde etmiş oldu.
Avrupa Kadınlar Voleybol Şampiyonası’nda 2011 yılında üçüncü olan Filenin Sultanları, 2015-2023 yılları arasında üst üste 5 kez yarı final biletini almış, 2015 yılında dördüncü, 2017 yılında üçüncü, 2019 yılında ikinci, 2021 yılında üçüncü ve nihayet 2023 yılında Avrupa Şampiyonu olmayı başardı! Filenin Sultanları, 2023 yılı milli takım sezonunda; Milletler Ligi Şampiyonluğu kupası, Avrupa Şampiyonluğu kupası ve Dünya Kupası adıyla oynanan Olimpiyat Elemeleri’nde kazandığı kupa olmak üzere 3 kupa birden kazanarak adını zirveye yazdırmayı başardı. Ayrıca Filenin Sultanları, Türk spor tarihinde takım sporlarında Avrupa Şampiyonu olan ilk takım olarak da tarihe geçti.
Basının voleybola ilgisi arttı
Başarıların bir bir gelmesiyle birlikte basının da voleybola olan ilgisi ve haber bültenlerinde verdiği yer arttı. Medya Takip Merkezi (MTM) Türk voleybolunun medyaya olan yansımalarını anlamak için 2 bini aşkın yazılı basın ve 100’ü aşkın televizyon kanalı üzerinden medyanın son 1 yılını (Mayıs 2023 – Nisan 2024) mercek altına aldı. Buna göre voleybol haberleri; toplam spor haberlerinin yüzde 7,3’ünü oluşturuyor. Medyada en çok kendine yer bulan takım Fenerbahçe Opet Kadın Voleybol Takımı olurken, en çok ilgi gören oyuncu kaptan Eda Erdem olarak göze çarpıyor.
En çok Milli Takım başarısı konuşuluyor
Aynı verilere göre, Kadın Milli Voleybol Takımı’nın 2023-2024 sezonunda elde ettiği şampiyonluklar Türk voleybol tarihinin en büyük başarıları olarak tarihe geçerken, basında büyük yankı uyandırarak yansıma listesinin zirvesine oturdu. Vodafone Sultanlar Ligi’nin şampiyonu Fenerbahçe Opet’in ikinci sırada yer aldığı listede, en çok konuşulan üçüncü konu ise iki kadın oyuncu olarak göze çarpıyor. Şampiyonlar Ligi’nde en iyi smaçör seçilen Milli Takım kaptanı Eda Erdem Dündar ile Milli Takım ve VakıfBank’ın yıldızı Zehra Güneş’in yükselişi ise basının en çok ilgi gösterdiği konular listesinde üçüncü sırada yerini alıyor.
Eda Erdem dillerden düşmüyor
Verilere göre; Milli Takım ve Fenerbahçe Opet’in kaptanı Eda Erdem Dündar hem oyunuyla hem de liderliğiyle 2023-2024 sezonunda en çok konuşulan voleybolcu olarak liderliği burada da göğüslüyor. Bu yıl Fenerbahçe Spor Kulübü tarafından heykeli de dikilen Eda Erdem, yazılı basında bin 848, televizyondan ise 2 bin 114 haberde yansıma bularak toplamda 3 bin 962 yansıma ile listenin zirvesinde. Başarısıyla adından söz ettiren genç oyuncu Ebrar Karakurt ise toplam 2 bin 327 yansıma ile listenin ikinci sırasında.
Küba asıllı Türk voleybolcu Melissa Vargas ise yazılı basın ve TV toplamında 2 bin 302 yansımayla listenin üçüncü sırasında kendine yer buluyor. Üstün başarılarıyla adından söz ettiren Vargas, 2023’te CEV Kadınlar Avrupa Voleybol Şampiyonası’nda İsveç’e karşı oynanan maçta 112 kilometrelik servisi ile Tijana Boskovic’e ait olan saatte 111,4 kilometrelik servis hızı rekorunun da yeni sahibi olarak basında genişçe yer buluyor. Zehra Güneş’in dördüncü olduğu listenin beşinci sırasında ise Hande Baladın yer alıyor.
En çok konuşulan takım: Fenerbahçe Opet
Fenerbahçe Opet Kadın Voleybol Takımı; yazılı basında 5 bin 149, TV’de ise 5 bin 908 habere konu olarak en çok konuşulan takım olmayı başardı. Galatasaray Kadın Voleybol Takımı onu ikinci sırada takip ederken, A Milli Kadın Voleybol Takımı ise üçüncü sırada karşımıza çıkıyor. Rapora göre, A Milli Kadın Voleybol Takımı’nın toplam yansıma rakamlarında A Milli Erkek Voleybol Takımı’na göre yüzde 238 daha fazla yansıma bulduğu görülüyor.
Voleybol haberlerinin payı yüzde 7,3!
2023 yılının Eylül ayında, 13 bin 699 haber ile Voleybol haberlerinin pik yaptığı görülüyor. Eylül ayında bir önceki aya göre yazılı basında yüzde 45, televizyonda ise yüzde 197’lik bir artış yaşandı. Araştırmaya konu olan dönem içerisinde; yazılı basın ve TV’de çıkan toplam spor haberi sayısı 1 milyon 242 bin 711 iken, bu rakam voleybol haberlerinde 90 bin 249 olarak karşımıza çıkıyor. Başka bir ifadeyle, voleybol zaferleriyle dolu son bir yıllık dönemde; voleybol haberlerinin toplam spor haberlerine oranının yüzde 7,3’ü olduğu görülüyor.
Vodafone’un varlığı geleceğe daha da ümitle bakmamızı sağlıyor
✓ Voleybola olan ilgi her geçen gün artarak devam ediyor. Bugünleri yaşamamızda tabii ki başarının payı var ama o başarı için arka planda verilen çok emek var. Bu ilgi planlı, programlı ve stratejik çalışmaların sonucunda geldi.
✓ A Milli Kadın Voleybol Takımımız uzun zamandır Filenin Sultanları ismiyle anılıyor. Teknik ekipler, oyuncular değişiyor ama insanların bu takıma bakışı değişmiyor. Bugün başarı diye adlandırılan hikaye çalışmaktan, örnek olmaktan, hayal etmekten ve o hayale ulaşmak için emek vermekten geçiyor. Bizim başarımız aynı çizgide ilk günkü heyecanla, hayalle, hedefle devam edecek.
✓ Bu konuda bizimle aynı heyecanı taşıyan Vodafone’un varlığı geleceğe daha da ümitle bakmamızı sağlıyor. Lig döneminde yaptığı teknolojik yatırımlar ligimizin izlenirliğini artırdı. Milli takımımız döneminde yaptığı iletişim çalışmaları ülke insanımıza ulaşmamızı sağlıyor. Vodafone, ilk günden başlayan ve hiç azalmayan bir heyecanla Türkiye A Milli Kadın Voleybol takımımızın göğsünde, dünyanın en iyi liginin isim sponsoru ve hikayemizin merkezinde yer alıyor. Vodafone ile güçlerimizi birleştirmekten son derece mutluyuz.
Bu ilhamı toplumun her kesimine ulaştırmak istiyoruz
✓ Markamızın ülkemizdeki ekonomik gelişimin yanında sosyal gelişime de değer katması hedefiyle toplumların birleştiricisi spora yatırım yapıyoruz. Sponsorluklarımızı fark yaratan, değer katan projelerle harmanlayarak daha güçlü ve anlamlı işlere imza atmayı hedefliyoruz.
✓ Voleybola sürekli destek veren markalardan biri olmak, kadın voleybolunu çok daha geniş kitleler tarafından bilinir kılmak, kadın voleybolcularımızın yaydığı ilhamı toplumun her kesimine ulaştırmak istiyoruz.
✓ Genellikle erkeklerle özdeşleştirilen, erkek egemenliğinde olduğu düşünülen alanlarda kadınların da var olduğunu göstermeyi ve cinsiyetçi algıyı kırmayı hedefliyoruz. Kadın voleybolcularımız, sporun cinsiyeti olmadığının en güzel ispatlarından biri. Kadınların yapıcı ve akılcı enstrümanlarla desteklendiği takdirde ne kadar başarılı olabildiklerini tüm dünyaya gösterdiler.
✓ Türk voleybolu ile olan iş birliğimizin marka amacımızı yerine getirmek açısından çok doğru olduğunu düşünüyoruz. Bu sponsorluğu Türkiye’de markamızı güçlendirecek ve markamızın toplumla daha fazla bütünleşmesini sağlayacak bir adım olarak görüyoruz.
“Dünya duysun, biz buradayız”
✓ Ülkemizde voleybolu yaygınlaştırmak için çalışmayı, yeni sosyal sorumluluk projeleri geliştirmeyi ve var olan çalışmalara dahil olmayı hedefliyoruz. Bu doğrultuda, depremde zarar gören şehirlerimizden Malatya’da bölgedeki çocukların spora katılımlarını sağlayabilmek için konteyner kente bir voleybol sahası kurmak üzere çalışmalara başladık.
✓ Voleybol sponsorluklarımız kapsamında çektiğimiz reklam filminde “Dünya duysun, biz buradayız” diyerek kadın voleybolcularımızın başarı hikâyesine dikkat çektik ve Türk kadın voleybolunun yanında durduğumuzun altını çizdik.
✓ Şu anda kadın voleybolu sponsorluğumuza odaklanmış durumdayız. Milli takım, lig, altyapı özelinde yapacağımız iletişim çalışmaları ve özel projeler ile bu yolculukta kadın voleybolcularımızın yanında yürüyeceğiz. Sponsorluk geçmişimizden öğrendiklerimiz ve marka değerlerimiz doğrultusunda voleybola katkıda bulunmaya devam edeceğiz.
✓ Yeni projelerle ülkemizde voleybolu daha ileri seviyeye taşımak istiyoruz. Global marka gücümüzü de kullanarak, voleybolun dünyada ve Türkiye’de bilinirliğinin artmasına katkı sağlamak için çalışmalarımızı sürdüreceğiz.
Bu takımın taraftarı olmak gurur veriyor!
✓ Toplumun voleybola olan ilgisi, bu dönem zirvesini yaşıyor. Spor taraftarı, kazanmak ister ve bunu dünya çapında başarabilen bir milli takımın taraftarı olmak, taraftarlara gurur veriyor. Milli takımımızın ve ligimizin yaklaşık 20 yıldır yüksek seviyelerde olması, bu ilgi patlamasını beraberinde getirdi. Kahramanların genç kadınlar olması, saha içinde ve dışında voleybolun medeni ve sevgi dolu yaşanıyor oluşu da bu ilgiyi beraberinde getirdi. Şimdiye kadar sporu takip etmemiş bir kitle, kendini ait hissedebileceği bir topluluk ve taraftarlık alanı buldu.
✓ Bundan sonra voleybolun yönetimi çok kritik bir rol oynayacak. İnsanlara voleybol oynayabilecekleri alanlar yaratmak, maç günü deneyimini zenginleştirmek, gelişim ve kalkınma projeleri yapmak çok önemli.
✓ Tüketicilerin bu kadar pozitif duygularla yüklü olduğu bir milli takım ve Türk voleybolu ile anılmak şu anda markalar için çok cazip. Bunun sürdürülebilirliği için de markalara önemli bir iş düşüyor. Modern sporda artık profesyonel sporcular da birer marka. Markalar voleybol sponsorluğunu sıradan bir reklam projesi olarak değil, sürdürülebilir büyüme projesi olarak görmeli.