Kadın haklarının savunucusu markalar!
Kadın haklarının koruyucuları dosyasının ilk bölümünde “kadının insan hakları”, haklı mücadelesi ve Türkiye’de kadın hakları üzerine bir yolculuğa çıkmıştık. Dosyanın ikinci bölümünde ise kadın haklarının savunucusu olarak elini taşın altına koyan markalar var… Gelin FM Halkla İlişkiler, İçerik ve İletişim Danışmanlık Kurucu Ortağı Fülay Yaşa Keskin’in öncülüğünde derlediğimiz bu anlamlı projelere ve markalara daha yakından bakalım.
Vestel
2019 yılında Vestel Servis Akademi bünyesinde Kadın Teknisyen Eğitim Projesi’ni başlatan Vestel, yetkili servislerinde çalışan müşteri temsilcilerine teknisyenlik eğitimi vererek satış sonrası teknik destek ekiplerinde çalışma imkanı sunmaya başlamıştı.
“Herkes İçin Eşit Bi’Hayat Mümkün” söylemiyle gönüllülük esasına dayanan, farkındalığı artıran projeler geliştirmek üzere Toplumsal Cinsiyet Eşitliği Grubu kuran Vestel; bu kapsamda, Mutlu Bi’Anne Projesi ile çalışan annelerin çalışma hayatında daha eşit koşullara sahip olabilmesi için çalışmalar yaparak Zorlu Holding Grup şirketlerini kapsayan Ev İçi Şiddeti Önleme Politikası yayınladı. Yanı sıra 2022 yılında 4 bin 381 kişiye 2 bin 194 saat toplumsal cinsiyet eşitliği eğitimi verdi.
Vestel ayrıca, KAGİDER ile yapılan iş birliği sonucunda üniversiteden yeni mezun olmuş veya en fazla 2 yıl iş tecrübesi olan genç kadınların iş hayatına daha donanımlı başlamalarını sağlamayı ve iş arama süreçlerini kolaylaştırmayı amaçlayan mentorluk programını da sürdürüyor.
Doğuş Grubu
Doğuş Grubu, DOKU platformuyla da kadınların toplumda ve ekonomide aktif olmalarını destekliyor. Kadınlar kendi el emeklerini ekonomik güce dönüştürmelerine katkı sağlayarak onların üreterek modern bir gelecek yaratma misyonlarının arkasında duruyor. Doğuş Grubu 2013 yılında “İş’te Eşitlik Bildirgesi”ni imzalamış ve ayrıca İstanbul Büyükşehir Belediyesi, T.C. Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı ve Para Durumu tarafından gerçekleştirilen “İstanbul Finans Merkezi Yolunda Hedef 20 Bin Kadın” projesine destek olarak 4 yılda 20 bin ev kadınına finansal okuryazarlık eğitimi verilmesine katkıda bulunmuştu.
Sabancı Holding
Toplumsal cinsiyet eşitliği adına pek çok önemli adım atan Sabancı Holding, Forbes’un gerçekleştirdiği “Dünyanın En Kadın Dostu Şirketleri” araştırmasında listeye giren ilk ve tek Türk şirketi oldu.
Araştırmada kadınlara yönelik destekleyici politikalar, işe alımda fırsat eşitliği, eşit işe eşit ücret, çeşitlilik konularının iletişimi, cinsiyetçilik ve yönetim kurulunda kadın temsili gibi alanlarda en iyi uygulamalara sahip ilk 300 uluslararası şirket belirlendi. Şirketlerin kurumsal sosyal sorumluluk yaklaşımı ve toplumun algısı da değerlendirme kriterleri içinde yer aldı. Sıralama 40 ülkeden 85 bin kadın katılımı ile yapılan anket sonucunda belirlendi.
Ayrıca 2013 yılında Birleşmiş Milletler Nüfus Fonu (UNFPA) ve Sabancı Vakfı’nın desteği, TÜSİAD’ın iş birliği ile Sabancı Üniversitesi Kurumsal Yönetim Forumu’nun uygulayıcı ortaklığında yürütülen “İş Dünyası Ev İçi Şiddete Karşı” (BADV) projesi iş dünyasında yarattığı farkındalık ve öncülükle de büyük önem taşıyor…
BADV – Ev İçı Şıddete Karşı Şırketler Ağı’na dahıl olarak örnek projeler üreten markalar
- Akçansa Çimento San. ve Tic. A.Ş
- Aydem Enerji
- Barilla Gıda
- BASF Türk
- Boyner Grup
- Enerjisa Enerji
- Ford Otosan
- Güven Sağlık Grubu
- HUGO BOSS Tekstil Sanayi
- Jotun Boya
- Limak Şirketler Grubu
- Mondelez Türkiye (Kent Gıda)
- Seger Ses ve Elektrikli Gereçler San. A.Ş
- Tekfen Holding A.Ş
- Turcas Petrol
- Vodafone Türkiye
- Yeşim Grup Almaxtex
- Zorlu Holding
Coca-Cola
Coca-Cola “Kız Kardeşim” projesiyle toplumsal cinsiyet eşitliği alanında etkisini maksimuma çıkarmayı hedefliyor. Şirket, Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği, Habitat Derneği iş birliğiyle gerçekleştirdiği ve 450 bini aşkın kadının hayatına dokunduğu Kız Kardeşim Projesi, iki kez iyi örnek projesi olarak, Birleşmiş Milletler’in merkezinde düzenlenen Kadının Statüsü Komisyonu’nun oturumuna katılıyor. Bu yıl 50 bin genç kadına yeni programlarla destek olmayı hedefleyen proje, deprem bölgesini de unutmuyor ve Kız Kardeşim Burs Programı ile Türk Eğitim Vakfı iş birliğinde deprem bölgesinde 300 genç kadına eğitim bursu sağlıyor.
Migros
Toplumsal cinsiyet eşitliği alanında çokça proje ve değer üreten Migros, kadın çalışanlarının yönetim kademelerinde daha çok yer almaları amacıyla yönetici koçluk ve kişisel gelişim planlarıyla kariyer sürecinde kadın çalışanlarını destekliyor. Sektörel komiteler ve mesleki organizasyonlarda kadın yöneticilerin şirketi temsil etmelerini sağlıyor ve katılımlarını teşvik ediyor. Program katılımcılarının yüzde 42’sini kadın yöneticiler oluşturuyor. 2019 yılında kadın çalışan bağlılığını artırmaya yönelik olarak başlatılan “Kadın Çalışan Bağlılığı Proje Grubu” ile de kadın çalışanlara yönelik en doğru yaklaşımı, çalışma şartlarını ve önerileri geliştirmeyi hedefliyorlar.
Tamamen kadınlara yönelik olarak tasarlanan “İyi Gelecek Elçileri Platformu”nda ise kadınlar birbirlerinden ilham alıyor. Migros’u yakından takip eden kadınların bir araya gelerek fikir ve görüşlerini paylaştıkları, verilen görevleri yerine getirerek aile bütçesine katkı sağladıkları proje, 2019 yılında kadınlara istihdam sağlayan bir platform haline de dönüştü.
Kadının insan hakları meselesi bir memleket meselesidir
✓ İnsan hakları bir bireyin doğuştan sahip olduğu hakları ifade ediyor. Ancak tarihe baktığınızda bu durum genel olarak erkeklerin “doğuştan” sahip olurken kadınların “mücadele ederek” kazandıkları haklar olarak şekil buluyor. Bu durum sadece belli bir coğrafyaya özgü de değil. Dünya genelinde gelişmiş ülkelerde dahi kadınlar halen bazı haklar için mücadele ediyor. Ülkemizde de özellikle Cumhuriyetle birlikte, birçok ülkeden de önce kadına kimi hakları teslim edilmiş olsa da 100. yılın sonunda maalesef halen hem hakları kaybetmemek hem de olması gerekenler için mücadele ediyoruz – ki bunun içinde yine maalesef şiddetle mücadele de var.
✓ Ülkemizde birçok kurumun hem kendi içinde hem de kurumun dışında kadının haklarına korumaya yönelik çok önemli projeler hayata geçirdiklerini görüyorum. Bir kısmının detaylarını, sonuçlarını takip ediyorum. Sürdürülebilirlikle birlikte eğitim ve iş hayatında fırsat eşitliği, kadına şiddetle mücadelenin giderek daha fazla kurumun politika ve prensipleri arasına girdiğini görmek çok olumlu gelişmeler.
✓ Diğer yandan bunu sadece “kadına ürününü/hizmetini satmak” için pazarlama amaçlı kullanan markaları da görebiliyoruz. Ben washing kavramları arasında en çok “pink washing” konusunun gençler ve tüketiciler, özellikle de kadınlar tarafından çok daha kolay teşhis edilebildiğini düşünüyorum. Bir kurum ya da marka sadece Dünya Kadınlar Günü’nde kadınları hatırlıyorsa, bunu da pazarlama planı içinde o yıl verilecekler mesajı şeklinde konumlayıp bir sosyal medya mesajıyla geçiyorsa o markanın değerlerine ve söylemlerine soru işaretiyle bakabiliriz. Ve emin olun bunu tespit etmek çok kolay.
✓ Markalar evreninde bir diğer eleştirim de sadece kadınlara yönelik markaların kadınlara sahip çıkması konusunda yanlış bir algı olması. Bu bana kadının insan haklarını sadece kadınlarla konuşmak kadar yüzeysel geliyor. Kadının insan hakları meselesi de bir memleket meselesidir. Bunu çözmesi gereken de kadın-erkek herkestir.