Kadınların dijital karnesi açıklandı
Gemius 8 Mart Dünya Kadınlar Günü özelinde bu haftayı kadın odaklı verilere ayırdı ve kadınların internette dolaşırken rastgele bıraktıkları dijital ayak izlerini anlamlı verilere dönüştürdü. Bu verilere göre kadınlar ve annelerin ilgi alanları oldukça farklı. Anne olan kadınlar daha çok çocuklarıyla geçirdikleri vakti anlamlı kılacak ve onlara fayda sağlayacak içeriklere yönelirken, kadınlar özelinde baktığımızda kozmetik içerikleri zirveye yerleşiyor. Gelin hem kadınların hem de annelerin dijital gündeminde neler olduğuna daha yakından bakalım.
Kadınların internette geçirdiği süre 232 saati buluyor
Gemius Audience’ın 2021 yılı verilerine göre internete erişen her 100 kullanıcıdan 47’sini kadınlar oluşturdu. Erkeklerde ise bu oran yüzde 53.
Erkekler kadınlara oranla daha fazla internete erişim sağlıyor; ancak internette geçirilen süre söz konusu olduğunda tablo da değişiyor.
Kadınlar ortalama 232 saate ulaşarak erkekleri (225 saat) geride bırakıyor.
En çok internette vakit geçirenler ilkokul mezunları
Kadınların internete eğilimi oldukça yoğun. Eğitim durumları söz konusu olduğunda da çok büyük farklar göze çarpmıyor.
İnternete erişen kadın kullanıcıların yüzde 66’sı ortaokul ve üstü eğitime sahip.
Eşitliği bozarak en çok internette vakit geçirenler ise yüzde 34 ile ilkokul ve altı eğitim durumuna sahip kadınlar oluyor.
En çok online olanlar 25-34 yaş grubu
Kullanıcılar, günlük işlerinin pek çoğunu artık internetten yürütüyor. Özellikle de çalışan kesimin internete daha çok ilgi gösterdiğini söyleyebiliriz.
İnternete erişen kadınların yaş aralığını dikkate aldığımızda ağırlıklı olarak 25-34 yaş aralığındaki kadın kullanıcılar (yüzde 24) ön plana çıkıyor. 35-44 yaş grubu da önemli oranda (yüzde 21) bir kullanıma sahip.
Terazinin diğer tarafına baktığımızda en az içerik 12-14 yaş aralığında tüketiliyor.
Kozmetik ve yaşam içerikleri ilgi çekiyor
Gemius, hem kadınların hem de annelerin en çok hangi içerikleri tercih ettiğini de masaya yatırdı. Buradan hareketle en çok içerik tüketilen 15 kategori çıkarıldı.
Gemius Audience’ın 2021 yılı verilerine göre internete erişen kadın kullanıcılarının ilgi gösterdiği ilk üç kategori; kozmetik, yaşam ve haber oluyor.
Oyun, haritalar, e-ticaret, eğitim, bilgi, kamu, müzik, sosyal ağlar, kurumsal, turizm, iş-finans ve video/TV kategorileri de en çok tüketilen 15 içeriğin arasında yer aldı.
Anneler baz alındığında tablo değişiyor
Anne ve çocuk hedefleme grubu yoğunluğu temel alındığında daha farklı bir tabloyla karşılaşıyoruz.
Bu grupta ilk üçü yaşam, haritalar ve oyun içerikleri alıyor.
Telekomünikasyon, ilan, kozmetik, e-posta, turizm, portal, kültür-eğlence, otomotiv, iş-finans, teknoloji, bilgi ve kurumsal kategorileri de ilk 15’te yer alarak öne çıkıyor.
Kadınlar genelinde baktığımızda ilk sırayı alan kozmetik kategorisinin annelerin listesinde 6. sıraya gerilediği dikkat çeken veriler arasında.
Trendyol’un dijital reklamları fark ediliyor
Dev markalar, kullanıcılarına ulaşmak için birçok farklı kampanyaya imza atarken, bu reklamlarıyla kadınlara dokunabilmeyi başaran markalar da belli oldu. Gemius Adreal’in 2021 yılını kapsayan verilerine göre dijital reklamlarını kadınlarla buluşturmayı başaranilk üç marka şöyle sıralandı: Trendyol, LC Waikiki, Hepsiburada.
n11.com, Vodafone, Yemeksepeti, A101, Çiçek Sepeti, Media Markt, Netflix, Vivense, Turkcell, Migros, Huawei, CarrefourSA, TRT 1, Samsung, Getir, Şok Marketler ve Domino’s Pizza da kadın tüketicilerine ulaşma konusunda öne çıkan markalar.
En çok vakit geçirilen web sitesi “Puhutv”
Peki kadınlar en çok hangi markaların internet sitelerine girmeyi tercih ediyor? Anneler söz konusu olduğunda tercihler ne yöne kayıyor?
Gemius Audience’ın Şubat 2022’yi baz alan verilerine göre internete giren kadın kullanıcılar ağırlıklı olarak internetten film/dizi izliyor.
Bir yandan modayı takip ederken diğer yandan kozmetik ve bakım ürünlerine ilgi gösteriyor.
En çok ziyaret edilen adresler ise şöyle: puhutv.com, generali.com.tr, solgar.com.tr, mango.com, cambly.com, pandora.com.tr, efbutik.com, farmasi.com.tr, kofteciyusuf.com, millipiyango.gov.tr, hm.com, miniso.com.tr, kahvedunyasi.com, pierrecardin.com.tr, iklimsa.com, yvesrocher.com.tr, ipekyol.com.tr, beeo.com.tr, dogakoleji.com, fedex.com, ubisoft.com ve bitexen.com.
Annelerde teknoloji alarmı
Anneler söz konusu olduğunda ise tercihlerde önemli değişiklikler görüyoruz. İletişim teknolojilerine daha çok ilgi gösteren anneler, kargo şirketlerine, ikinci el ürünlerin sergilendiği platformlara ve bebek ürünlerinin yer aldığı markalara ağırlık veriyor. Gemius Audience’ın Şubat 2022’yi baz alan verilerine göre annelerin en fazla ziyaret ettiği adresler şöyle: samsung.com, vodafone.com.tr, netflix.com, lcwaikiki.com, mngkargo.com.tr, turkcell.com.tr, araskargo.com.tr, mediamarkt.com.tr, a101.com.tr, letgo.com, spotify.com, teknosa.com, qnbfinansbank.com, memorial.com.tr, getir.com, carrefoursa.com, opel.com.tr, acibadem.com.tr, huawei.com, defacto.com.tr, e-bebek.com, enerjisa.com.tr, biletix.com.
Trendyol, Çiçek Sepeti ve Yemek Sepeti üçlüsü çok güçlü
2021 yılında pek çok dijital reklamla karşılaştık. Kimi hafızamıza kazındı ve yaratıcılıklarıyla markanın adından söz ettirdi, kimisi de doğru kitleye ulaşarak markaların satışlarını artırmayı başardı. Peki bu süreçte kadınlar en sık hangi reklamlarla karşılaştı?
Gemius Adreal’in 2021’i kapsayan verilerine göre YouTube uygulaması özelinde 2050 GRP ile Trendyol, ilk sırada yer aldı.
Facebook uygulaması söz konusu olduğunda ise 1319 GRP ile Çiçek Sepeti öne çıkarken, 927 GRP ile Yemek Sepeti de kadınların karşısına sıkça çıkan markalardan biri oldu.
Eylül’de TV keyfi başka
İnternete erişen kadınlar, erkeklere kıyasla dijital mecralarda çok daha fazla vakit geçiriyor. e-ticaret ve oyun söz konusu olduğunda da bu tablo değişmiyor ve kadınlar önde yer alıyor.
Gemius Audience’ın 2021 yılı verilerine göre yıl boyunca kadınlar, e-ticaret platformlarında erkeklere göre daha fazla vakit geçirdi. Özellikle Eylül ayından sonra geçirilen sürede büyük bir artış yaşanırken, bu süre Ekim ayında zirveye ulaştı.
Kadın kullanıcılar, internette dizi ve film izlemeyi seviyor. Özellikle de sonbahar ve kış aylarında bu eğilimin fazlasıyla arttığı görülüyor. Gemius Audience’ın 2021 yılı verilerine göre aydan aya daha fazla kadın kullanıcı internete girip dizi ve film izlemeyi tercih ederken, Eylül itibariyle bu sayıda büyük bir yükseliş yaşandığı görülüyor.