Kim demiş “Z’ler bilmez” diye?
Ne zaman gençlere yönelik bir sohbet konusu açılsa “Z’ler bilmez ama…” diye başlayan cümleler dökülüyor dudaklardan. Ardından da başlıyor Z linci. Eleştirilerin biri bitiyor diğeri başlıyor… Ne cahillikleri kalıyor ne de tembellikleri… Peki, bu durum Z’lere neler hissettiriyor? Onlar kendinden önceki kuşakları nasıl analiz ediyor? Ne biliyor, kendilerini nasıl geliştiriyorlar? Z kuşağıyla ilgili klişelerin ardında hangi gerçekler var? Tüm soruların yanıtları Marketing Türkiye adına Sia Insight tarafından gerçekleştirilen “Gençler Ne Biliyor?” araştırmasında…
Z’’ler bilmez ama…” klişesinden sıkıldıklarından mıdır bilinmez aslında gençlerin sürekli gelişim ve öğrenmeye açık bir rutinleri olduğuna işaret ediyor Marketing Türkiye adına Sia Insight tarafından gerçekleştirilen “Gençler Ne Biliyor?” araştırması. Açık yüreklilikle neler bildiklerini ve nelerin ilgilerini çektiğini anlatırlarken görüyoruz ki aslında bilmiyor değiller ancak bir önceki kuşaklara göre farklı alanlarda kendilerini geliştirmeyi daha anlamlı buluyorlar. X’lerle taban tabana zıtlar denebilir. Üstelik Y’lere de çok yakın değiller… Tabii hala henüz gelişmekte oldukları çok konu var. Bu sebepten bilgilendirici, kişisel gelişim ve motivasyon videoları epey ilgilerini çekiyor. Kendilerini en çok geliştirmek istedikleri konu ise zaman yönetimi. Geleneksel alışkanlıkları yok denecek kadar az. Sadece aile ziyaretleri ve sporu geleneksel alışkanlık olarak kodluyorlar ve fazlasına yoklar. Gelin veriler eşliğinde Z’lerin bilgi dağarcığında neler olduğuna hep birlikte bakalım…
Gençler “içerik üretmekten” iyi anlıyor
Gençlerin genel bilgi düzeyine bakıldığında liste başında “dijital oyunlar ve oyun kültürü” geliyor. “Yapay zekâ”, “sanal gerçeklik” gibi yeni teknoloji trendleri, bilim ve teknoloji, sosyal medya içerik üreticiliği, güncel mizah trendleri ile internet jargonu da gençlerin hakimiyetini ilan ettiği konular.
Gençlerin en çok bilgi sahibi olduğu konu sorulduğunda ise liste başını “sosyal medya içerik üreticiliği” alıyor.
Gençlerin favori platformu Instagram
Gençlerin sosyal medya platformlarına dair kullanım alışkanlıklarına göz atıldığında zirvede açık ara farkla Instagram’ı görüyoruz. WhatsApp ve YouTube’un kullanım skorları ise birbirlerine yakın seyrediyor.
Instagram’ın kullanım oranında kadınların yoğunluğu, YouTube’un kullanım oranında ise erkeklerin yoğunluğu dikkat çekiyor.
Gençler eğlenmek ve gülmek istiyorlar
Gençlerin tercih ettiği içeriklerde liste başını “eğlence ve mizah” alıyor. “Bilgilendirici videolar”, “ürün inceleme videoları”, “dizi/film” ve “kişisel gelişim/ motivasyon” da öne çıkan içerik temaları.
Ürün inceleme videoları ve dizi/film içeriklerinin tercih edilme oranı kadınlarda daha yüksekken; oyun/oyun yayınlarına duyulan ilginin erkeklerde daha baskın olduğu göze çarpıyor.
Diğer taraftan el sanatları, yemek tarifleri, meditasyon ve mental sağlık içeriklerinin pek ilgi çekmediği görülüyor.
Kendine inanan ve adaptasyonu yüksek bir nesil geliyor
Genel olarak her 10 gençten yaklaşık 9’u kendine inandığını ve potansiyeline güvendiğini belirtirken, öğrendiklerini başkalarıyla paylaşmaktan keyif aldığını ve hızlı öğrenip, değişime kolayca uyum sağlayabildiğini belirtiyor.
Gençlerin öne çıkan diğer pozitif özellikleri arasında zorluklar karşısında sakin kalıp stresle baş edebilmek ve takım içerisinde iş birliği yapmak yer alıyor.
Bununla birlikte, her 10 gençten 5’i farklı sosyal çevrelerde bulunurken kendini rahat hissetmiyor, 4’ü yeniliklere adapte olma konusunda zorlanıyor ve bildiklerini insanlara kolaylıkla aktarmakta zorluk çekiyor.
Güvenilir nesil gümbür gümbür geliyor
Gençlerin yüzde 57’sinin nezdinde iş hayatına yeni başlayan bir genci öne çıkartacak özelliklerin başında “güvenilir olmak” var. Kendisinin güvenilir olduğunu düşünen gençlerin oranı ise yüzde 40 olarak kaydediliyor. Teknolojiye hakimiyet, sorumluluk alma, kendini iyi ifade edebilme ve girişimci olma da gençleri öne çıkartacak özellikler olarak işaretleniyor.
Ancak şöyle bir detay da var ki gençlerin kendilerinin bu özellikleri taşıdığını belirtme oranıyla (yüzde 17 ila 19) genel yorumları arasında fark var. Bu durum kolektifin gücüne daha çok inandıkları ya da akranlarına kendilerinden daha çok güvendikleri şeklinde yorumlanabilir.
Favori haber kaynağı sosyal medya
Gençlerin tercih ettiği bilgi edinme kaynaklarının başında “sosyal medya” geliyor. Diğer tercih edilen kaynaklar ise YouTube, TED Talks, Khan Academy gibi video/içerik paylaşım platformları ve Google Scholar gibi akademik kaynaklar… En az tercih edilen kaynağın ise “mentorluk programları” olduğu göze çarpıyor.
Well being listesinin başında zaman yönetimi geliyor
Gençlerin kendilerini geliştirmek istedikleri alanlara göz atıldığında liste başında “zaman yönetimini geliştirmeye çalışma” ve “ilgi duyulan konularda düzenli okumalar yapma” maddeleri görülüyor.
Seminerler, atölyeler, online kurs ve eğitimler, kültür sanat derken gençlerin oldukça sosyal ve gelişime açık rutinleri olduğu dikkat çekiyor.
En geleneksel alışkanlıkları aile ziyaretleri ve spor
Gençlerin yüzde 95’inin günlük yaşantısında geleneksel olarak gördüğü bir alışkanlığı yok. Gençlerin yüzde 5’ininse günlük yaşantısında geleneksel olarak gördüğü aktiviteler sadece aile ziyareti ve spor yapmak olarak kaydediliyor.
Araştırmanın Metodolojisi:
Marketing Türkiye adına Sia Insight tarafından gerçekleştirilen “Gençler Ne Biliyor” araştırmasının saha çalışması 2-12 Şubat 2024 tarihleri arasında online bilgi toplama yöntemi kullanılarak Sia Live Paneli katılımcılarıyla gerçekleştirildi. Araştırma kapsamında metropol illerinde yaşayan 511 gençle görüşüldü. Örneklem, okuyan ve/veya çalışan, 15-24 yaş aralığında yarısı kadın ve yarısı erkek gençlerden oluşuyor.