Klasik pazarlama dijitalleşiyor
İnternet ve dijital iletişim araçlarının hayatımızda daha çok yer almasıyla beraber tüketim alışkanlıklarının da değiştiğine dikkat çeken iletişim uzmanları, yeni dönemde pazarlama sektörünün klasik pazarlama yöntemlerine ilgisiz tüketicinin peşine düştüğünü belirtiyor. Yeni tüketiciler, tüketim kararını çarşı-pazar dolaşmadan dijital ve sosyal medya alanında yapıyor.
Dijital pazarlama yöntemleri ve dijital pazarlama iletişimi, Üsküdar Üniversitesi İletişim Fakültesi’nin düzenlediği Uluslararası 2. İletişim Günleri’nde çeşitli yönleriyle tartışıldı.
Üsküdar Üniversitesi İletişim Fakültesi Dekanı Prof. Dr. İzzet Bozkurt, iletişimin geleceğin mesleği olduğuna dikkat çekerek iletişime her zaman ihtiyaç duyulacağını söyledi. Özellikle kamu ve özel sektörde iletişimcilere marka ve itibar yönetimi için ihtiyaç duyulduğunu ve gelecekte de bu ilginin artacağını kaydeden Prof. Dr. Bozkurt, “Siz kendi itibar ve markanızın iletişimini yönetemezseniz birileri gelir yönetir” dedi.
Sempozyumda konuşan Dijital Pazarlama ve Strateji Uzmanı Özgür Deniz Aydın, Türkiye’de 36 milyon internet kullanıcısı bulunduğunu ve dijital ortamda sosyalleşen kişilerin, yeni bir tüketici profili oluşturduklarını söyledi. Tüketicilerin, eski klasik pazarlama yöntemleri yerine “tüketim kararını” verirken, bir çok farklı mecrayı kullandığını kaydeden Aydın şöyle konuştu:
Klasik pazarlama dijitale dönüyor!
“Tüketici artık elinde akıllı telefonu ile arama motoru ile alacağı ürünü arıyor, inceliyor, farklı kanallara girerek videosunu izliyor, hakkındaki şikayetlere bakıyor, tüm bunları yerinden kalkmadan, mağaza mağaza dolaşmadan yapıyor. Böyle olunca da klasik pazarlama yöntemleri zorunlu olarak dijital pazarlama yöntemlerine, dijital reklamlara ve yatırımlara yöneldiler. Çünkü doğru kişilere, doğru mesajla doğru zamanda ulaşmanın en doğru yolu dijital pazarlama ve dijital pazarlama iletişimi ile gerçekleşiyor. İnternette kişilerin arama yapma sayısı ayda ortalama 243 adet . Bu nedenle dijital pazarlama ve iletişimi tüm dünyada olduğu gibi Türkiye’de de giderek gelişiyor.”
“Türkiye’de iletişimsizlik çukuru var!”
Sempozyumda konuşan İletişimci, İPRA 2014 Dünya Başkanı Dr. Zehra Güngör de iletişim yönetiminin bir bilim dalı olduğunu kaydetti. Türkiye’de bir iletişimsizlik çukuru olduğunu da kaydeden Dr.Güngör, başta doktorlar, hemşireler, sağlık çalışanları olmak üzere halkla ilgili meslek yürütenlerin iletişim eğitimi almaları gerektiğini vurguladı. İletişimin sadece iş dünyasının, firmaların sorunu olmadığını da kaydeden Güngör, ülkeler arasında da itibar yönetimi ve iletişim yönetiminin olduğunu bunun en son örneğinin İran ve ABD arasındaki işbirliği olduğunu kaydetti.
“Ağızdan ağıza pazarlama iletişimi en etkili iletişim”
Sempozyumun son sunumunu yapan ve “Ağızdan ağıza pazarlama iletişimi” konusunu anlatan Tavsiyeevi Kurucusu Renan Tavukçuoğlu da tüketici için arkadaş tavsiyesinin her zaman ilk sıralarda olduğunu belirterek “Dünyadaki ilk tavsiye ile Havva Adem’e elmayı yedirtmiştir. Tavsiye, yani ağızdan-ağıza pazarlama her zaman olacaktır. Özellikle bizim ülkemizde ağızdan ağıza pazarlama iletişimi ağırlığını koruyor. Dijital medyada beğeni, paylaşma gibi davranışlarla ağızdan ağıza iletişimi yaygınlaştırıyor.” diye konuştu.