KOBİ’ler 2019’da e-ticaret sayesinde 42 milyon ürün sattı
IdeaSoft 2013’ten bu yana her yıl yayınladığı KOBİ E-ticaret Raporu’nun 2019 sonuçlarını açıkladı. 8.000’i aşkın sanal mağazanın incelendiği rapora göre 5,1 milyon siparişle 42 milyon ürün satışı gerçekleştirildi. KOBİ’lerin e-ticaretteki toplam cirosu önceki yıla kıyasla %80 büyüyerek 1.62 milyar TL’yi aştı.
E-ticaret altyapı sağlayıcısı IdeaSoft tarafından KOBİ’lerin dijitalleşme süreçlerini yakından takip etmek amacıyla her yıl hazırlanan “KOBİ E-ticaret Raporu”nun 2019 sonuçları yayınlandı. Raporda, 2018 yılına göre, %25 artışla 8.000’i aşan IdeaSoft altyapısını kullanan sanal mağazadan satılan toplam 42 milyon ürün mercek altına alındı. 2018 yılında ilk defa mobil cihazlar üzerinden verilen sipariş sayısı masaüstü cihazları aşmıştı. 2019’da artış devam etti ve mobil cihazlardan verilen siparişler %30’luk artışla 2,9 milyona ulaşırken, internet alışverişlerinde masaüstü siparişler ise önceki yıla yakın seyretti ve 2,2 milyonda kaldı. Online alışverişlerin coğrafi bölgeler arası dağılımında Marmara Bölgesi daralırken Doğu Anadolu Bölgesi %114’lük pay artışı yaşadı. Tüketiciler online alışveriş için 2019’da da Pazartesi gününü tercih etti.
KOBİ’lerin e-ticaretteki toplam cirosu 1,62 milyar TL’yi aştı
2018 yılına kıyasla %25 artarak 2019 yılında 8.125’e ulaşan IdeaSoft kullanıcısı online mağazadan 42 milyon 37 bin 694 adet ürün satışı gerçekleştirildi. Böylece KOBİ’lerin e-ticaretteki toplam cirosu geçtiğimiz yıla oranla %80 artarak 1 milyar 621 milyon 17 bin 296 TL’ye ulaştı. İnternetten yapılan her bir alışverişte ortalama 8,1 ürün sipariş edilirken, sepet ortalaması ise 315 lira 38 kuruş olarak kaydedildi.
Mobil cihazlar trafikte, masaüstü ise satışa dönüşme oranında önde
IdeaSoft “KOBİ E-Ticaret Raporu 2019” sonuçlarında en dikkat çekici nokta, mobil cihazlardan e-ticaret sitelerine gelen trafik oranı oldu. Sayfa görüntülemelerinin %75.7’si mobil cihazlar üzerinden yapıldı; masaüstünden görüntüleme oranı ise %24.3 olarak kaydedildi. Masaüstü siparişlerin sayısı 2 milyon 189 bin 621’de kalırken mobil siparişlerin sayısı 2 milyon 950 bin 333’e ulaştı. Sayfa görüntülenmelerinin satışa dönüşme oranı incelendiğinde, mobil cihazların trafik getirmedeki payına karşın 2018 yılında siparişteki liderliğini koruyan masaüstü, 2019 yılında da benzer bir tablo çizdi. Masaüstü görüntülemelerin binde 5’i satışa dönerken mobilde bu oran binde 2’de kaldı.
Online alışverişte Doğu Anadolu %114’lük rekor büyüme kaydetti
Online alışverişi en çok tercih eden bölge %42,73 ile yeniden Marmara olurken, onu %14,99 ile İç Anadolu, %14,23 ile Ege, %9,88 ile Akdeniz, %9,45 ile Karadeniz, %4,51 ile Doğu Anadolu ve %4,21 ile Güneydoğu Anadolu takip etti. Geçtiğimiz yıla oranla Marmara ve İç Anadolu Bölgesi’nin bölgeler arasındaki payında gerileme görülürken diğer bölgelerin paylarında önemli bir artış yaşandı. Ege ve Akdeniz Bölgesi’nin sipariş paylarında %11; Güneydoğu Anadolu’da %62 ve Karadeniz’de %97’lik artış kaydedildi. Doğu Anadolu Bölgesi ise %114’lük bölgeler arasındaki pay artışıyla rekor genişleme kaydetti.
Mesai saatlerindeki boşluklar internet alışverişi için değerlendiriliyor
İnternet alışverişleri mevsimlere göre incelendiğinde, ‘yaz’ mevsiminde online alışverişler durgun seyretti. Ancak internetten yapılan alışveriş konulu aramaların 24 kat arttığı Efsane Cuma ve Siber Pazartesi gibi indirim günleriyle ‘sonbahar’ en çok siparişin verildiği mevsim olarak öne çıktı. Günlük hayatın giderek hızlanan temposu ise kullanıcıları mesai saatlerindeki kısa aralarda bir yandan ihtiyaçlarını giderirken bir yandan da alışveriş yapmaya yöneltti. Tüketiciler internet alışverişleri için 2019’da da en çok Pazartesi gününü tercih ederken, siparişlerin dörtte biri 13.00 – 16.00 saatleri arasında veriliyor.
Ücretsiz kargo sunan online mağazalar çoğunlukta
2018 yılında internetten yapılan alışverişlerin %49’unda ücretsiz kargo olanağı sunulurken, 2019 yılında bu oran %51’e ulaştı. Böylece müşteri kazanım rekabetinde çoğunluğu, kargo ücretini ödeyen online mağazalar üstlendi. Siparişlerdeki kargo şirketi tercihlerinde ise Aras Kargo %34 ile birinci, Yurtiçi Kargo %27 ile ikinci ve MNG Kargo %14 ile üçüncü sırada yer aldı. MNG’yi %11 ile Sürat Kargo, %4 ile PTT Kargo ve UPS takip etti.
Seyhun Özkara: “KOBİ’ler her geçen gün dijital dönüşümde önemli yol katediyor”
Raporla ilgili değerlendirmelerde bulunan IdeaSoft CEO’su Seyhun Özkara şu ifadeleri kullandı: “2018 yılına oranla müşterilerimizin e-ticaret ile büyümeleri oldukça sevindirici. KOBİ’ler her geçen gün dijital dönüşümde önemli yol katediyor.İçinde bulunduğumuz küresel pandemi nedeni ile temassız ticaret her zamankinden çok daha önemli bir noktaya geldi. Fiziksel olarak gerçekleştirilen ticaretin olumsuz etkilendiği bu dönemde, işini e-ticarete taşıyan işletmeler satışlarına online devam edebilme gücüne sahipken e-ticaretin önemi bir kere daha anlaşıldı.
Her sene düzenli olarak yayınladığımız bu rapor da KOBİ’lerin yıldan yıla hızlanarak dijitalleştiğini, e-ticaretin işlerinde ne kadar önemli ve gerekli bir yere geldiğini gösteriyor. KOBİ’ler e-ticaret ile ayakta kalmaya ve büyümeye devam edecek. Bizler de onların büyümesi için gereken hizmetleri sunmaya ve destek olmaya devam edeceğiz.”