KONDA Alladsof ile pazarlama iletişimcilerinin işi hem kolay hem zor olacak…
Marketing Türkiye, 3 Mayıs 2024’te Soho House’da KONDA Araştırma ve Danışmanlık ile yapay zeka üzerinden yeni nesil içgörü okuyan Alladsof’un birlikte hazırladıkları Türkiye Reklam Algıları Araştırması’nın sunulduğu toplantıya ev sahipliği yaptı.
Konunun cazibesi katılımcıların sayısını da belirledi. Sınırlı sayıda marka yöneticisinin davet edildiği toplantıda pazarlama ve pazarlama iletişim sektörünün geleceğine ilişkin bir öngörü de oluştu.
Konda Genel Müdürü Aydın Erdem dokuz ana kümede tanımlanan Türkiye Toplumu Hayat Tarzları çalışmasını açıklarken Alladsof Kurucusu Nuri Gülver bu verilerden yola çıkarak reklam evreni içerisinde yer alan çalışmaları 200 bin parametre üzerinden nasıl yorumladıklarını aktardı.
Aktarılanlara bakınca hem marka yöneticilerinin hem yaratıcı akılların hem de ajansların işinin kolaylaşacağını ama diğer yandan da Alladsof uygulamasına bakarak bundan böyle pazarlama ve pazarlama iletişimi sektöründeki profesyoneller için hayatın giderek zorlaşacağını söyleyebiliriz.
Nuri Gülver, Alladsof’un iddiasını, dünyanın en derin yaratıcılık veri tabanı olarak tanımlıyor. Bu iddiasını da şu sözlerle destekliyor: “Aradığınız reklam filmlerini Türkiye’de yayınlanmış onbinlerce televizyon reklamı arasından 200 bin farklı boyuta sahip özel filtreleme teknolojisi sayesinde saniyeler içerisinde bulabilirsiniz.”
Aradığımız televizyon reklamını bulduk; peki, bunu nasıl değerlendireceğiz?
KONDA Genel Müdürü
Dokuz hayat tarzı beş reklam modelinde kesişiyor
Konda Genel Müdürü Aydın Erdem, Türkiye Reklam Algıları Zirvesi’nde ilk sunuyu yapıyor ve çalışmanın temelini oluşturan Hayat Tarzları Araştırması’nın ayrıntılarını anlatıyor: “KONDA Araştırma’nın 2008 yılından beri toplumda farklı yaşayan, farklı değerleri olan kümeleri ortaya çıkarmak ve takip etmek amacıyla Hayat Tarzları Araştırmalarında belirlediği ve bunu demografik özellikle; değerler, algılar, beklentiler, korkular, gündelik pratikler, sahiplikler, kamusal alan, geleneksel medya ve sosyal medya, bankacılık ve zaman kullanımı gibi farklı alanlara dair toplanan verilerle oluşturdukları dokuz farklı hayat tarzı kümesi veri tabanı olarak alındı.”
Araştırmadan çıkan dokuz yaşam tarzı şöyle sıralanıyor:
- Endişeli Modernler
- Mazbut Modernler
- Muhafazakar Modernler
- Ortadakiler
- Mahallenin Gençleri
- Dini Muhafazakarlar
- Uzaktakiler
- Kırsal Gelenekselciler
- Hayata Tutunanlar…
Alladsof Kurucusu Nuri Gülver de iddiasını ürünlerinin işleviyle şöyle açıklıyor; “Yapay zeka destekli yazılımın yeteneklerini ürünlerin adı olarak tanımlayıp Search, Analytics, Reaction, Xray, Compare, Predict, Flashback Overseas ve Community olmak üzere dokuz ana başlıkta topladık. Her bir paketin farklı bir işlevi var.”
O halde her bir pakete kısaca bakalım…
Alladsof/search
Aranan reklam filminin kriterlerini yazılımdaki barın altında yer alan filtreleme seçenekleri ile sisteme tanımlıyor ve aradığınız özelliklere sahip reklamları saniyeler içinde görüntüleyebiliyorsunuz .
Peki bu ne işinize yarar?
Alladsof Search, adından da anlaşılacağı gibi ne aradığınızı biliyorsanız hızlıca cevap alabileceğiniz yanıtlarla dolu.
- Öncelikle reklam veya prodüksiyon ajansınıza biref verirken çalışmanızın sonuna referans reklam filmleri ekleyebilirsiniz. Ya “bunlara benzer” ya da “bunlara benzemesin” demek için en kestirme yol Alladsof’a sormak…
- Sektörümüzde sıklıkla dile getirilen intihal, apartma ve çalma meselesine kökten bir çözüm üretmek mümkün. Daha önce çekilmiş reklamları görüp bir biçimi ile yukarıda sayılan olumsuz tanımlardan uzak durabilirsiniz.
- Ve daha da önemlisi rakiplerinizin ya da Türkiye’deki ulusal kanallarda yayınlanan reklamları günlük olarak takip edebilirsiniz.
Alladsof/analytics
Farklı marka kategorileri ve sektörlerin hangi ortak özelliklere sahip reklam filmleri yayınladığını görebilir reklamları temsil eden rakamsal çıktılar ve grafikler yardımıyla hem kendi markanızın hem de rakiplerinizin reklamlarını analiz edebilirsiniz.
Peki nasıl çalışır?
Analiz etmek istenen reklam kriterlerini yine analiz barının altında yer alan filtreleme seçenekleri ile sisteme tanımlayarak analiz etmek istediğiniz reklamların bilgilerini hızlıca görüntülemenize yardımcı oluyor.
Ne işimize yarar?
- Reklam ajansına brief hazırlarken rekabet analizi yapabilirsiniz ya da reklam ajansı kendisi yapar; kendi kategorinizdeki markaların reklamlarda baskın olarak kullandığı parametreleri tespit ederek ayrışma stratejinizi oluşturabilirsiniz.
- Yakından takip ettiğiniz ve başarılı bulduğunuz markaların reklam filmlerini en ince detayına kadar ayırarak analiz edebilir, başarılarının arkasında yatan nedenleri öğrenebilirsiniz.
- Ulusal televizyon kanallarında yayınlanan reklam filmlerinin istatistiklerini günlük, haftalık veya aylık olarak takip ederek reklam evrenindeki ya da bulunduğunuz kategorideki konumunuzu tespit edebilirsiniz, yani an itibariyle nerede olduğunuzu görmeniz mümkün olur.
Alladsof/reactions
Farklı demografi ve hayat tarzlarına sahip hedef kitlelerin hangi ortak özelliklere sahip reklam filmlerini beğendiğini, anladığını, farklı bulduğunu görebilir; reklamlara nasıl reaksiyon verdiklerini ya da nasıl algıladıklarını öğrenebilirsiniz.
Peki nasıl çalışır?
Farklı hedef kitlelerin reklam reaksiyonlarını görüntülemek için analiz etmek istediğiniz hedef kitle ve reaksiyon kriterlerine analiz barının altında yer alan filtreleme seçenekleri ile sistemi tanımlayarak hedef kitlenizin beğendiği, anladığı, şaşırdığı, güldüğü ya da diğer reklamlardan farklı bulduğu kampanyalara ait verileri saniyeler içerisinde görüntüleyebilirsiniz.
Ne işinize yarayacak?
- Markanızın veya rakiplerinizin içinde bulunduğu reklam kümelerine ait hedef kitle reaksiyonlarını görüntüleyerek durum analizi yapabilirsiniz.
- Marka-hedef kitle eşlemesi yaparken markanızın iletişim stratejisi ile en iyi örtüşen hedef kitleyi bulabilirsiniz.
- Reklam ajansınıza brief verirken hedef kitlenizin reklam beğenisini olumlu etkileyen kriterleri ajansınızla paylaşabilirsiniz.
- Yeni kitlelerin reklam reaksiyonlarına ait verileri rakip reklamların verileri ile kesiştirerek, ayrışma stratejinizi oluşturabilirsiniz.
Alladsof/xray
Belirli bir sektör kategori marka ya da yayınlanmış bir reklamı Alladsof reklam evrenindeki kriterler ile derinlemesine analiz edebilirsiniz. Analiz etmek istediğiniz sektör kategorik marka ya da reklam filmini Alladsof reklam analiz takımı ile paylaşarak reklam özelliklerini verimliliğini olan etkisini gösteren analiz raporuna ulaşabilirsiniz.
Peki bütün bunlar ne işimize yarar?
- Analiz etmek istediğiniz rakip Marc’a reklamları hakkında derlemesini iç göre edinirsiniz.
- Geniş kitleler tarafından başarılı ya da da başarısız bulunan viral reklamların arka planında yatan detayları analiz edebilirsiniz.
- Markanızla uyumlu olduğunu düşündüğünüz referans reklam filmlerinin reklam özelliklerini analiz ederek ajanslarınıza brief olarak gönderebilirsiniz.
Alladsof/compare
İki reklam, iki marka, iki kategori ya da iki farklı sektörü verilerle kıyaslayabilir, birbirlerine ne kadar benzeyip hangi noktada ayrıştıklarını analiz edebilirsiniz.
Nasıl çalışıyor?
Karşılaştırmak istediğiniz reklam marka kategori ya da sektörü reklam analizi takımı ile paylaşarak reklamlarla alakalı karşılaştırmalı analiz raporuna ulaşabilirsiniz.
Peki bu ne işimize yarar?
- Markanızın reklamlarının rakip reklamlarla hangi alanlarda benzetildiğini ya da ayrıştığını tespit edebilirsiniz.
- Özel gün veya kampanya süreçlerinde rakiplerinizle aynı doğrultuda çektiğiniz reklamları birbiriyle kıyaslayarak benzleşme ve ayrışma noktalarını tespit edebilirsiniz.
- Kategorinizdeki dolu ve boş alanları tespit ederek Marc’a ve iletişim stratejinizi elde edeceğiniz reklam verileri doğrultusunda tasarlayabilirsiniz.
Alladsof/predict
Senaryo formatındaki reklam filminizi reklam evreninde teste sokarak strateji, hikaye anlatımı ve prodüksiyon başlıkları altında analiz üretip, reklam verimlilik raporu ile reklamınızın etkisini prodüksiyon aşamasına geçmeden ölçebilirsiniz.
Nasıl mı çalışır?
Teste sokmak istediğiniz reklam filmini hikayede yer alan tüm detayları net olarak anlaşılacağı bir senaryo formatında Alladsof reklam analiz ekibi ile paylaşır ve analiz sürecini başlatabilirsiniz.
Peki ne işinize yarar?
- Reklam verimlilik raporu ile reklam ajansı tarafından sunulan reklam fikirlerini değerlendirebilir geliştirebilir ve karar verme sürecinizi hızlandırabilirsiniz.
- Büyük veri kıyaslaması ile reklamınızın etkisini yüksek prodüksiyon ve medya bütçelerini onaylamadan önce öngörebilirsiniz.
- Reklam fikirlerinizi test ederken öznel yolları ve yorumları devre dışı bırakıp Türkiye’yi temsili bir örneklemle reklam reaksiyon verileri ile değerlendirmenizi nesnel bir düzleme oturtabilirsiniz.
Alladsof/flashback
Markanız için bugüne kadar farklı araştırma şirketleri tarafından yapılmış olan reklam araştırmalarını Alladsof reklam verileri ile birleştirerek markanızın reklam verimliliğini arttıracak içgörüler elde edebilirsiniz.
Nasıl çalışıyor?
Farklı araştırma şirketleri tarafından markanız için düzenli olarak yapılan reklam takip araştırmalarındaki; beğeni, hatırlanma gibi başlıkları Alladsof veri tabanı ile eşleştirerek markanız için anlamlı içgörüler üretebilirsiniz.
Peki ne işimize yarar?
- Güncelliğini yitirdiğini düşündüğünüz geçmiş reklam araştırmalarınızı kullanarak katma değeri yüksek bir içgörü havuzu oluşturabilirsiniz.
- Bugüne kadar harcadığınız reklam araştırmaları bütçelerinizi geri dönüştürerek finansal verimliliği yüksek bir veri analizi yaptırabilirsiniz.
- Reklam araştırma verileri sadece sizin markanıza özel bir panelden görüntüleneceği için rakiplerinizin elinde olmayan içgörüler elde ederek rekabet avantajı yaratabilirsiniz. Geçmiş reklamlara ait içgörüleri kullanarak gelecekteki reklamlarınızın etkisini arttırabilirsiniz.
Alladsof/Overseas
Markanızın küresel rakiplerinin farklı ülkelerde yayınlanan reklamlarını takip edebilir, içinde bulunduğunuz kategorinin global örnekleri hakkında analitik bilgilere ulaşabilirsiniz
Nasıl çalışıyor?
Reklamlarını takip etmek istediğiniz rakip marka ve ülke bilgisini reklam analiz takımı ile paylaşıp sadece sizin erişebileceğiniz bir ekranda markanızın yurt dışındaki rakiplerinin ya da referans markaların reklamlarını takip edebilir, analitik verilerini kullanarak kategorinize ait küresel trendlere hakim olabilirsiniz.
Peki ne işimize yarayacak?
- Evrensel marka içgörülerini anlık olarak takip ve analiz etmek kolaylaşacak.
- Küresel pazarlama stratejilerini kültürel içgörülerle birleştirmenize olanak sağlayarak markanız için ilham kaynağı olacak.
- Reklam veya prodüksiyon ajansınıza brief verirken çalışmanızın sonuna ekleyebileceğiniz reklam referanslarınızı çeşitlendirecek.
Alladsof/Community nedir?
Üretimine katkıda bulunduğunuz reklamlara isminizi etiketleyerek kreatif portfolyonuzu yaratabilir, güncel tutabilir ve farklı mecralarda paylaşabilirsiniz.
Nasıl çalışır?
Community platformuna halihazırda üye olan kullanıcılardan temin edeceğiniz davetiye ile kaydınızı yaptırarak kreatif profilinizi oluşturabilirsiniz.
Ne işe yarayacak?
- Kariyeriniz boyunca katkıda bulunduğunuz tüm reklam portfolyonuzu tek bir ekranda listeleyebileceksiniz.
- Ajans marka yöneticisi veya reklam kreatiflerinin hangi reklam türünde nasıl bir tecrübesi olduğunu istatistiki verilerle görüntüleyebileceksiniz.
- Uzmanlık alanı verilerle desteklenen marka yöneticileri, reklam kreatifleri, reklam yönetmenleri, reklam ve prodüksiyon ajansları ile bağlantı kurabilirsiniz.
Türkiye reklam algıları zirvesinin konuşmacıları;
- Prof. Dr. Gresi Sanje, Nişantaşı Üniversitesi Pazarlama İletişimi Okulu Direktörü
- Aydın Erdem, KONDA Genel Müdürü,
- Dr. Cüneyt Devrim, Havas İstanbul CEO’su,
- Nuri Gülver, Alladsof Kurucusu,
- Günseli Özen, Marketing Türkiye Genel Yayın Yönetmeni,
- Ayşen Akalın Reklamverenler Derneği Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı
- Fazıl Oral, Danışman & Liderlik ve Yönetim Düşünürü; reklam örgüsü içerisinde geçmişten geleceğe değişimi ve yapay zekanın sektör üzerindeki pozitif ya da negatif etkileri üzerinde görüş bildirdiler.