Oyuncakların sadece çocuklara değil yetişkinlere de faydası var!
LEGO®’nun 2022 yılının Şubat ve Mart aylarında Türkiye’nin de dahil olduğu 33 pazarda toplam 33.429 katılımcıyla gerçekleştirdiği “İyi Oyna Araştırması” araştırmasına göre yetişkinler için hayatın kaçınılmaz bir gerçeği olan stres, yüzde 90 oranında işten kaynaklanıyor. Özellikle pandemi döneminde yetişkin kategorisinde müthiş bir ivme gördüklerini belirten LEGO® Türkiye, İsrail ve Yunanistan Pazarlama Direktörü Tuna Canatar “Bugün hem farklı yaşlardaki çocuklara hem de yetişkinlere sunduğu oyun dünyasıyla LEGO®’nun bir ‘aile markası’ haline geldiğini net bir şekilde söyleyebiliriz” diyor…
“Çocukların geleceğini oyun yoluyla inşa etmek ve hayal güçleriyle yaratıcılıklarını harekete geçirmek” misyonuyla yola çıkan bir marka olarak yetişkinlere yönelik oyuncaklar üretmeye nasıl karar verdiniz?
Çocukların öğrenme becerilerini, hayal güçlerini ve yaratıcılıklarını oyun yoluyla harekete geçirmek elbette LEGO® Group’un hiçbir zaman değişmeyecek öncelikli hedeflerinden. Ancak son yıllarda yetişkin kategorisinde yaptığımız araştırmalar gösterdi ki; yetişkinler de en az çocuklar kadar oyun oynama isteği ve ihtiyacı içinde. Dört sene öncesine kadar yetişkin kategorisindeki stratejilerimiz daha geri plandaydı ve bu alandaki yatırımlarımız kısıtlıydı. Ancak özellikle pandemi döneminde yetişkin kategorisinde müthiş bir ivme gördük. Bugün ise hem farklı yaşlardaki çocuklara hem de yetişkinlere sunduğu oyun dünyasıyla LEGO®’nun bir “Aile Markası” haline geldiğini net bir şekilde söyleyebiliriz. Dolayısıyla hem artan talep hem de marka vizyonumuz doğrultusunda yetişkin kategorisine olan odağımızı ve yatırımlarımızı artırdık ve tüm kategorilerde de büyümemizi güçlü bir şekilde sürdürüyoruz.
Çocuklara özel ve yetişkinlere özel üretilen oyuncaklar arasında ne gibi farklılıklar?
Öncelikle zorluk derecesi ile başlayabilirim. Elbette çocuklar ve yetişkinler arasındaki beyin gelişimi ve problem çözme becerisi gibi farklılıklar, ürün özelliklerini belirleyen en temel konulardan biri. Ancak çıkış noktamız sadece bu farklılıklar değil. Örneğin çocuklar için tasarladığımız setlerde, çeşitlilik ve kapsayıcılık gibi konular çerçevesinde bütün çocuklara kendilerini sete ve karakterlere ait hissettirecek özellikler barındırmaya gayret ediyoruz. Yetişkin kategorisinde ise tasarımlar biraz daha ilgi ve tutku alanlarına göre şekilleniyor. Örneğin Star WarsTM veya Harry PotterTM hayranıysanız, kategorilerimizde hikayelerin ve sahnelerin içinden tüm detaylara sahip heyecan verici birçok set bulabilirsiniz. Bunun dışında; araçlara tutkuyla bağlıysanız LEGO® Technic™ kategorisinden Ferrari Daytona SP3 veya BMW M 1000 RR modelini yapabilir, yapıya ve mimariye ilgi duyuyorsanız LEGO®’nun en uzun seti olan Eyfel Kulesi’ni veya 35 cm genişliğindeki Keops Piramidi’ni inşa edebilirsiniz.
Futbol düşkünüyseniz tüm detayları incelikle düşünülmüş Real Madrid – Santiago Bernabéu Stadyumu’nu, dekorasyon ilginizi çekiyorsa LEGO® Botanik Koleksiyonu’ndaki çiçek setlerini keşfedebilirsiniz. Marvel Evreni’nden Batman’e, LEGO® Ideas kategorisinin gözde setlerinden LEGO® Langırt’a ve Fender® gitara kadar şu an anlatmaya zamanımızın yetmeyeceği sayıda yetişkinlere ve onların farklı tutkularına hitap eden set seçeneğimiz var. Çocuk ve yetişkin kategorilerindeki setler arasında farklılıklar olsa da iki hedef kitle için de arzumuz aslında aynı: Oyun yoluyla yeteneklerimizi geliştirmek, yeni beceriler kazanmak ve elbette ister tek başına ister aile veya arkadaşlar ile grup olarak eğlenerek ve rahatlayarak iyi vakit geçirmek.
LEGO® “İyi Oyna Araştırması” incelendiğinde yetişkinlerin stresten kaçmak gibi pek çok sebeple oyuncaklara yöneldiği görülüyor. Yetişkinlere yönelik ürettiğiniz ya da üreteceğiniz ürünleri neye göre belirliyorsunuz?
Yetişkin kategorisinde öncelikli çıkış noktamız şüphesiz ilgi alanları ve tutku noktaları. Yetişkinlerin demografik ve sosyolojik farklılık gösteren özelliklerine göre zenginleştireceğimiz kategorileri ve sonrasında bu kategorilerde yer alacak tasarımları belirliyoruz. Gerçek hayattaki yapılardan veya araçlardan ilham alan setlerin orijinalleri ile orantılı bir ölçekte olması yetişkin LEGO® tutkunları için çok daha cazibeli oluyor. Yetişkinlerin setleri yapım aşamasında ilgi alanlarındaki ruhu yakalamalarını sağlamak için tasarım sürecinde en ince detayları bile kaçırmamaya özen gösteriyoruz. Ayrıca yine tercihe göre, “zorlu ama sonu ödüllendirici” veya “yapımı daha kolay ve minimal” setler şeklinde farklı tasarımlar yaratarak herkese seçim şansı sunmaya çalışıyoruz.
İyi Oyna Araştırması’nda sizce özellikle öne çıkan veriler hangileri?
LEGO®’nun her sene yaptığı İyi Oyna Araştırması çok uzun ve oldukça kapsamlı bir araştırma. Ancak elde ettiğimiz en önemli veriler arasında göze çarpan birkaç konuya özellikle dikkat çekebiliriz. Tabii burada pandeminin de çok önemli bir payı olduğunu atlamamak gerek. Özellikle çalışan yetişkinler pandemi şartları sebebi ile hem daha çok stres altına girdiler hem de kendilerine yeterli derecede kaliteli vakit ayırmadıklarını gördüler. Türkiye’deki yetişkinlerin yüzde 76’sı işten kopmakta zorlandıklarını dile getiriyor. Türkiye işten kopmakta en çok zorlanan insanların yaşadığı 2. ülke. Çok stresli, çok iş odaklıyız ve daha da önemlisi bundan kopamıyoruz. Öte yandan, Türkiye’de yetişkinlerin yüzde 91’i oyun oynamanın onları rahatlattığını ve sakinleştirdiğini, yüzde 92’si ise onları işten uzaklaştırarak gevşemelerine yardımcı olduğunu belirtiyor. Türkiye’deki yetişkinliklerin yüzde 91’i, oyun oynamanın onlara günlük yaşamdan, ev işlerinden ve endişelerden kurtulma olanağı sağladığını düşünüyor.
Aslında bu veriler çok şaşırtıcı değil çünkü İyi Oyna Araştırması’na göre Türkiye’nin de dahil olduğu global ölçekte; 10 katılımcıdan 8’i pasif bir şey yapmak yerine (örneğin TV izlemek), yaratıcı veya manuel bir aktivitenin daha tatmin edici olduğuna inanıyor. Ve her 2 kişiden 1’i pandemi öncesine göre pandemi döneminde yeni yaratıcı beceriler edinmenin onlar için daha önemli hale geldiğini belirtiyor.
Katılımcıların çoğu oyun oynamanın sadece çocuklukla sınırlı olmadığını; yetişkinlikte de oyun oynayarak iyi, kaliteli ve keyifli zaman geçirmenin mümkün olduğunu düşünüyor. Buna ek olarak; yüzde 76’sı oyun oynamanın yetişkinlerin daha yaratıcı olmasına yardımcı olduğunu, yüzde 87’si hafıza ve odaklanma gibi beyin işlevlerini geliştirdiğini düşünüyor. Türkiye’de bu oran yüzde 92 ve Türkiye bu inanca sahip ilk 10 ülke arasında. Dünya genelinde ise her 10 kişiden 7’si oyun oynamanın onları genç tuttuğunu savunuyor.
Son olarak, İyi Oyna Araştırması bize gösteriyor ki yetişkinler LEGO® ile oynamanın aileleri ve sevdikleri için de çeşitli faydaları var. Örneğin dünyadaki yetişkinlerin çoğu LEGO® ürünleriyle oynamanın tüm aile ve arkadaşlarıyla eğlenceli bir aktivite olduğunu, LEGO® oyununun insanları aynı zamanda bir araya getirdiğini düşünüyor. Hatta Türkiye LEGO® parçalarını başkalarıyla inşa eden ülkeler arasında yüzde 86 ile 1.sırada. Birlikte inşa etmeyi en çok da çocuklarla yapmayı seviyoruz.
Tüm bu veriler hem çocuk hem de yetişkin kategorisindeki girişimlerimizin ne kadar önemli olduğunun bir göstergesi. Tasarımlarımızın yetişkinleri özellikle iş stresinden ve gündelik hayatın zihinsel yorgunluğundan uzaklaştırıp rahatlamalarına yardımcı olması LEGO® Group olarak bizi çok heyecanlandırıyor ve her zaman daha da iyisi için motivasyon sağlıyor.
Bugüne kadar yetişkinlere özel çıkardığınız koleksiyonlar arasında en çok ilgi göreni hangisi oldu?
İlgi alanları kapsamında ölçekleri gerçeğinden yola çıkarak tasarlanmış setler oldukça dikkat çekti. Örneğin Türkiye’de araba tutkusu olanlar için LEGO® Technic kategorisinden McLaren Formula 1™ Yarış Arabası, BMW M 1000 RR ve Ferrari Daytona SP3 yeni ve en gözde setlerimiz, yine LEGO® Icons Koleksiyonu’ndan Eyfel Kulesi de en yeni setlerimizden ve aynı zamanda en uzun setimiz. LEGO® Architecture Serisi’ndeki Keops Piramidi ve daha önceki dönemlerde çıkmış farklı setler de mimariye ve büyük yapılar inşa etmeye meraklı LEGO® tutkunlarının vazgeçilmezlerinden.
Yetişkinler için olan kategorinize gelecekte nasıl şekil vermeyi düşünüyorsunuz? İyi Oyna Araştırması’nın sonuçlarından bu planlar söz konusu olduğunda nasıl faydalanacaksınız?
LEGO® kurulduğu yıldan itibaren AR-GE konusuna her zaman çok önem vermiş bir şirket. İyi Oyna Araştırması’nın sonuçlarından da destek alarak, zaten sürekli olarak geliştirdiğimiz ürün kategorilerimizi ve setlerimizi, inovasyon ve “aile markası” olma vizyonlarımız çerçevesinde zenginleştirmeye ve yeni keşifler yapmaya devam edeceğiz. Dünya üzerindeki tüm ilgi alanlarına ve tutku noktalarına eğlendirici ve eğitici şekilde dokunmak en büyük amaçlarımızdan biri.
Konuştuklarımıza ek olarak, bu senenin LEGO® için sıradan bir sene olmadığı konusuna değinebilirim. Bu sene LEGO®’nun 90 yılı geride bıraktığı çok özel bir yıldı. 2022 yılı, 90. yılımızın heyecanını hem globalde hem de Türkiye’de farklı aktivitelerle kutladığımız hareketli bir yıl oldu. Örneğin yıldönümü temalı yapım aktiviteleri ve ziyaretçiler için tasarımların gösterildiği sergi alanları ile LEGO® mağazalarını oyun alanlarına dönüştürdük. Neşesini oyunun gücünden alan herkese, özellikle 400.000’den fazla yapım parçasına sahip gerçek boyutlu Lamborghini Sián FKP 37’yi Türkiye’ye getirerek heyecan verici anlar yaşattık. LEGO® Classic 90 Yıllık Eğlence seti ile ailelere nostalji yaşatmak için ikonik LEGO® modellerini yeniden tasarladık. Dünyanın dört bir yanındaki LEGO® tutkunları için eğlenceli alanlar ve deneyimler yaratmak üzere eğlence, sanat ve tasarım, müzik, moda, spor ve oyun dünyasının önde gelen isimleriyle iş birliği yaptık. Tüm bu aktiviteler ve etkinlikler boyunca hem çocuk hem de yetişkin kategorisine olan ilgi bizi gerçekten çok mutlu etti. Oyunun gücünü birlikte kutladığımız birbirinden renkli etkinlikler ve aktiviteler düzenlemeye devam edeceğiz.
LEGO® “İyi Oyna Araştırması”nın öne çıkan verileri ise şöyle:
- LEGO® Group’un 2022 İyi Oyna Araştırması’nın sonuçlarına göre, yetişkinlerin yüzde 90’ı için stres, hayatın kaçınılmaz bir parçası. Hem dünyada hem Türkiye’de stresin başlıca nedeni ise genellikle yoğun iş hayatı.
- Pandemi, yetişkinlerdeki stres seviyesini daha da artırdı. Araştırmaya katılanların yüzde 93’ü pandeminin en yoğun olduğu 2021 yılında kendilerini stresli hissettiklerini söylüyor. Türkiye’de bu oran yüzde 97 ile global ortalamanın üstünde.
- Pandemi öncesi dönemle kıyaslandığında iş-özel hayat dengesini sürdürmekte en çok zorlanan ülkeler sıralamasında Türkiye 1. sırada.
- Türkiye işten kopmakta en çok zorlanan insanların yaşadığı 2. ülke. Birinci sırada Hindistan, üçüncü sırada Çin yer alıyor.
- Hem dünya genelinde hem de Türkiye’de yetişkinler stres atmak ve rahatlamak için oyun oynuyor.
- Ancak pandemi bir yandan da insanların hayatlarını yeniden değerlendirmelerine yol açmış görünüyor. Katılımcıların çoğu, kendilerine daha çok özen göstermenin (yüzde 69) ve aileleriyle zaman geçirmenin (yüzde 64) önemini anladıklarını belirtiyor.
- Örneğin 10 katılımcıdan 8’i (yüzde 78), pasif bir şey yapmak yerine (örneğin televizyon izlemek), yaratıcı veya manuel bir şey yapmanın daha tatmin edici olduğuna inanıyor.
- Türkiye’de yetişkinlerin yüzde 91’i oyun oynamanın onları rahatlattığını ve sakinleştirdiğini söylüyor (Bu oran dünyada yüzde 87). Yine Türkiye’de yetişkinlerin yüzde 92’si oyun oynamanın onları işten uzaklaştırdığını belirtiyor (bu oran globalde yüzde 86).
- Dünya genelinde yetişkinler LEGO® ile oynamanın birçok açıdan onlara faydalı olduğunu düşünüyor
- 10 kişiden 9’u LEGO® oyununun yaratıcı olmalarına yardımcı olabileceğini söylüyor (yüzde 90)
- 10 kişiden 9’u, LEGO® oyununun beyin işlevselliğini geliştirmeye yardımcı olabileceğini söylüyor (yüzde 89)
- 10 kişiden 8’i LEGO® oyunlarının onları genç tutabileceğini söylüyor (yüzde 84)
- Her 10 kişiden 9’u LEGO® ile inşa etmenin yaratıcılığı, odaklanmayı, merakı, problem çözmeyi ve hatalardan ders almayı geliştirmeye yardımcı olduğuna inanıyor.
- Yüzde 88’i LEGO® ile oynamanın, bir şeyleri yeni yollarla denemeye ve yeni şeyler yapmaya teşvik ettiğini söylüyor.
- Yetişkinlerin çoğu LEGO® ürünleriyle oynamanın tüm aile (yüzde 90) ve arkadaşlarla (yüzde 86) eğlenceli bir aktivite olduğuna inandığı için LEGO® oyununun aynı zamanda insanları bir araya getirdiğini düşünüyor.
Yetişkinler oyun oynamanın aileleri için faydalarını şöyle anlatıyor:
● Yüzde 84: Çocukları eğlendirmek/oyalamak için iyi bir yol.
● Yüzde 84: Aileleri daha rahat ve sakin tutmaya yardımcı oluyor.
● Yüzde 82: Çocuklarla iletişim kurmaya yardımcı oluyor.
● Yüzde 78: Çocuklar güvende/daha az endişeli hissediyorlar.
● Ayrıca yetişkinlerin birçoğu, yaşamın erken dönemlerinde oyun oynayarak denemeler yapmanın bugün için ne kadar değerli olduğunu görüyor ve bunun bir çocuğun öğrenmesine ve gelişimine yardımcı olabileceğini düşünüyor (yüzde 92).