Liderlerin 2024 gündemi
İş dünyası için yine oldukça hareketli geçen bir yılı geride bıraktık. Bir yanda yapay zeka adaptasyonu bir yanda bütünsel bir dijital deneyim sunmak için harcanan efor, bir yanda da global ekonomide yaşanan çalkantılar, depremler, savaşlar vardı. Ancak bugüne kadar pek çok zorluğu maharetle aşan liderler, böylesi bir ortamda da pozitif çıktılar üretmeyi bildi. Peki, liderlerin 2024 stratejilerinde öne çıkan başlıklar neler? İş dünyasının öncüleri nasıl bir yıla hazırlanıyor? Gelin kendilerinden dinleyelim…
Pazarda yüzde 30-35 daralma olacak
- Otomotiv sektöründe yaklaşık 4 yıldır yaşanan araç bulunurluğunun, özellikle 2023’ün sonlarına doğru büyük oranda ortadan kalktığını gözlemliyoruz. Biz Toyota olarak yaşanan bulunurluk sorunları nedeniyle ilk 9 ayda istediğimiz kadar araç tedarik edememiştik. Yılın son 3 ayında ise çalışmalarımızı bunu telafi etmek üzerine yoğunlaştırdık ve marka olarak 2023 yılını 58 bin adetlerde kapatacağımızı öngörüyoruz. Üreticinin de desteğiyle gerçekleştirdiğimiz büyük kampanyalarla Ekim ayında en çok satış yapan ilk 3 markadan biri olmuştuk. 2023 yılında Toyota Professional hafif ticari ürünleri olan Hilux, Proace ve Proace City modelleriyle ise ilk 11 ayda 10 bin adedi aşan sonuçlar elde ettik. Elde ettiğimiz bu adetlerle Toyota Türkiye, Avrupa Toyota Professional satışları içerisinde ilk 5’te yer aldı.
- Rekor satış rakamları getiren 2023 yılının ardından 2024 yılında araç bulunurluğu anlamında normalleşme sürecinin devam edeceğini söyleyebiliriz. Daha önceki yıllarda olduğu gibi şirketlerin fırsat buldukça kampanyalar yapacağı bir yıl olacaktır. 2023’te ilk defa 1 milyonun üzerinde bir pazar elde edilmiş olsa da 2024 yılında ise daha farklı bir tabloyla karşılaşacağımızı öngörüyoruz. Araç fiyatlarında yükseliş, kredi maliyetleri, krediye ulaşmada zorluk ve kısıtlar, pazarın yüzde 30-35 civarında daralmasına yol açabilir.
Herkes için yapay zeka
- Lenovo olarak dünyada ve Türkiye’de Servis ve Çözüm firması olma yolunda ciddi adımlar atmaya başladık. Organizasyonumuzda değişikliklere giderek güçlü yanlarımızı Servis ve Çözüm firması olma yolunda seferber ediyoruz. Bu yıl şirketimizin öncelikli konuları yapay zeka, güvenlik çözümleri ve sürdürülebilirlik oldu. Lenovo Türkiye olarak ise bilgisayar pazarında son üç yıldır liderliğimizi sürdürdük. 2023 performansımızla bu başarımızı dördüncü yıla taşıyacağımıza inanıyoruz. Verimli operasyon yönetimimiz, güçlü iş ortağı ağımız, son kullanıcılarla olan iyi ilişkilerimiz, sunduğumuz geniş inovatif ürün yelpazemiz ve kurumsal sosyal sorumluluk projelerimizle başarılı bir yıl geçirdik. Ülkemizin teknoloji ile büyümesine katkıda bulunmak amacıyla TÜSİAD SD2 programının ana sponsorlarından biri olduk. TÜRKONFED ile Anadolu KOBİ buluşmaları gerçekleştirerek, KOBİ segmentine yönelik başlattığımız dijital dönüşüm stratejimizi kesintisiz bir şekilde yürüterek, yapay zeka ekosistemimizi ve iş birliklerimizi daha da güçlendirdik.
- Hedeflerimizin başında Lenovo’nun Servis ve Çözüm firması olmasını sağlarken Yapay Zeka, Güvenlik Çözümleri ve Sürdürülebilirlik konularında son kullanıcılara daha iyi hizmet vermek, ülkemizin teknolojiyle kalkınmasına ve KOBİ’lerin dijital dönüşümüne katkı sağlamak geliyor.
“Container Store” konseptine odaklanacağız
- 2023 yılında Karaca olarak üç konu stratejik çalışmalarımız için önem taşıyordu. Bunlardan ilki, global ölçekte daha da öne çıkmaktı. Marka olarak ölçeklenebilir işler yaratmanın gerekliliğine inanıyoruz. Doğru bir iş modeli ve ölçeklenebilir yapı sistemi ile girişimin sürdürülebilirliği artırılırken, ölçeklenen sistem sayesinde de kendimize ait pazar dinamiklerini değerlendirebiliyoruz. Katma değerli ürün ve hizmetler sunmak da Karaca’nın olmazsa olmazı… Teknolojik gelişmeleri ve yenilikleri takip ederek, doğru isimlerle doğru zamanda yaptığımız çalışmalarla da global pazarda her geçen gün marka bilinirliliğimizi artırıyoruz.
- Yönetim stratejilerimiz arasında önem verdiğimiz bir diğer başlık ise Karacasever kitlesini büyütmek ve güçlendirmek. Hedef kitlemizde güven yaratmak ve var olan güveni güçlendirmek için değişimin ve gelişimin bir parçası oluyoruz. Yeni müşteri kazanımı ana hedeflerimizden sadece biri ve bu hedef doğrultusunda son 6 ayda 1 milyon yeni müşteri kazandık. ✓ Karaca Grup olarak gelecek yıla dair en önemli hedefimiz öncelikli pazarlarımız olan Almanya, Hollanda, Fransa ve Avusturya’da perakende, online ve toptan kanallarında büyümek. Bunun yanı sıra perakendede de Container Store konseptimizi Avrupalı tüketiciler ile buluşturmak istiyoruz.
Kendi topluluğumuzu yaratıyoruz
- 2023 yılına girerken ana hedefimiz tüketicilerimize tüm kanallardan en iyi hizmeti sunabilmek ve yaratacağımız hikayelerle global bir marka olarak onlara ilham verebilmekti. Bu hedef birçok sorumluluğu da beraberinde getiriyor. Yılın ilk çeyreğinde yaşadığımız deprem felaketinin ardından sorumluluklarının bilincinde olan global bir marka olarak tüm odağımızı insana çevirdik. adidas’ın en temel değerlerinden biri her zaman insan olmuştur. Çalışanlarımızın mutluluğu, faaliyet gösterdiğimiz coğrafyalarda insana yatırım her zaman ön plandadır. Aldığımız hızlı aksiyonlarla hem çalışanlarımız ve partnerlerimiz hem de depremden zarar gören tüm vatandaşlarımız için harekete geçerek onların sağlık ve güvenliklerini sağlamaya çalıştık, halen de çalışmalarımız sürüyor.
- Diğer bir taraftan, dünyanın en büyük spor organizasyonlarından biri olan UEFA Şampiyonlar Ligi Finali’ne İstanbul’da ev sahipliği yapmanın gururunu ve heyecanını yaşadık.
- Konu strateji iken, dijitalden bahsetmemek olmaz. Dijitalde diğer ülkelere örnek gösterilen adiclub sadakat programımız için gerçekleştirdiğimiz organizasyonlarla, çağın olmazsa olmazı dijitalleşme ve kendi topluluğumuzu yaratma alanlarında oldukça başarılı projeler hayata geçirdik. Bu konudaki çalışmalarımız 2024 yılında da devam edecek.
Müşteri sadakatini artıracağız
- 2023 yılı ve sonrası için stratejimizi üç ana unsur etrafında şekillendirdik. İlk olarak Hepsiburada Premium ile müşteri sadakatini artırmaya odaklandık. Hepsiburada Premium ile aylık sadece 19.90 TL karşılığında müşterilerimize bedava kargo, BluTV hediyesi, yüzde 3 Hepsipara dahil ortalamada 450 TL’lik fayda sağlıyoruz. Kasım ayı sonunda 2 milyon üyeye ulaştık.
- Stratejimizin ikinci ayağı lojistik ve fintek hizmetlerimizle ayrışmak. Bu hizmetlerimiz sayesinde Türkiye’nin en çok tavsiye edilen e-ticaret şirketiyiz. Fintek işimiz Hepsipay ile müşterilere alışveriş anında ihtiyaç kredisi, Hepsiburada Limiti, alışveriş kredisi gibi pek çok yöntem sunuyoruz. Bu denli farklı çözümü bünyesinde barındıran tek e-ticaret platformuyuz. HepsiJET de e-ticaret lojistiği alanında NPS’i en yüksek şirket.
- Üçüncü olarak ise sahip olduğumuz lojistik ve finansal teknoloji çözümlerimizi iş ortaklarımızla paylaşıyoruz. Sadece bir e-ticaret platformu değil, B2B çözümler sunan bir teknoloji şirketiyiz. Türkiye’deki e-ticaret ekosistemini büyütmek üzere lojistik, fintek ve reklam kabiliyetlerimizi iş ortaklarımıza da sunuyoruz. 2024 yılında hem müşteri sadakatimizi artıracak hem de işini e-ticaretle büyütmek isteyen iş ortaklarımıza çözümler sunacağız.
Teknosa’dan 1 milyar TL’lik güçlü yatırım
- Teknosa’da sürdürülebilir kârlı büyüme stratejimizin temelini dijitalleşme, benzersiz müşteri deneyimi ve sürdürülebilirlik oluşturuyor. Bu kapsamda 2023 yılında da finansal yapısı güçlü ve tüm paydaşları için daha fazla değer yaratan bir Teknosa hedefiyle pek çok sürdürülebilir yatırımı hayata geçirdik.
- Şubat 2022’de tüketicilerle buluşturduğumuz pazaryerinde ürün çeşitliliğimizi 26 kat artırarak, yaklaşık 140 bine çıkardık. Müşteri odaklı, daha dijital, erişilebilir ve sürdürülebilir yeni mağaza konseptimizi yaygınlaştırarak, teknoloji odaklı bütünsel bir müşteri deneyimi sunmayı başardık. Yapay zekayı tüm iş süreçlerimize etkili bir biçimde entegre etmeye başladık.
- Bu yıl pazaryeri yatırımımızla ilk 9 ayda brüt işlem hacmimizi üç katından da fazla artırarak, yaklaşık 5 milyar TL’ye çıkardık. Brüt işlem hacminin 2023 yıl sonunda 7,5 milyar TL’ye ulaşmasını öngörüyoruz. 2024 yılındaki hedefimiz ise brüt işlem hacmini 15 milyar TL’ye çıkarmak. Aynı zamanda online satışların perakende cirosu içindeki payını da orta vadede yüzde 20’ler seviyesine çıkarmayı hedefliyoruz. 2024 yılında, 2023 yılında gerçekleştirdiğimiz 500 milyon TL tutarındaki yatırımın iki katı olan 1 milyar TL’lik yatırım planlıyoruz.
Kasım kampanyalarını yurt dışına taşıdık
- 2023 yılı, yurt dışı açılımlara hız verdiğimiz, satıcılarımız ile birlikte e-ihracata odaklandığımız bir yıl oldu. Ayrıca e-ticaret sektörünün alışveriş festivali olan kasım kampanyalarını da ilk kez bu yıl yurt dışına taşıdık.
- Bildiğiniz üzere 2022 yılında Almanya ofisimizi açarak ilk yurt dışı pazarımıza girmiştik. Aradan geçen 1 yılda 200’den fazla Türk markasını da Almanya pazarındaki müşterilerle buluşturmaya başladık. Almanya’dan sonra ikinci yurt dışı pazarımız Azerbaycan oldu. Azerbaycan’da şu anda hem App Store’da hem de Play Store’da en çok indirilen uygulamalardan birisi Trendyol.
- Körfez ülkelerinde de 19 Eylül’de faaliyete başladık. Bu iki aylık süreçte yaklaşık 2 milyon adet “Made in Türkiye” etiketli ürün satıldı. Suudi Arabistan, Birleşik Arap Emirlikleri, Katar, Kuveyt, Bahreyn ve Umman’da pazar yeri modeline geçtik.
- 2022 yılı başından bu yana 60 bine yakın satıcımızın ihracat yapmasına aracılık ettik. Trendyol satıcıları, 2 yıllık süreçte yurt dışına 37 milyonu aşkın ürün sattı. Satıcılarımız aracılığıyla gelecek yıl 2 milyar dolar, önümüzdeki üç yılda ise 10 milyar dolarlık e-ihracat hacmine ulaşmayı amaçlıyoruz. Bu hedefe giderken 5 milyar dolarlık yatırım yapacağız. Ayrıca, 2024 yılı ilk çeyrek itibarıyla Doğu Avrupa pazarına açılacağız. İlk etapta Romanya, Yunanistan, Macaristan ve Çekya’da faaliyetlerimize başlayacağız.
Başkasının atığı bizim hammaddemiz olacak
- PepsiCo Türkiye olarak 60 yılı aşkın zamandır Türkiye’ye katkı sunmaktan ve tüketicilerimiz için değer yaratmaktan mutluluk duyuyoruz. 2024 yılında da pep+ stratejimiz doğrultasında Türkiye’de sürdürülebilir bir gıda sistemi oluşturulmasına katkı sağlamaya devam edeceğiz. Pozitif Değer Zinciri, Pozitif Tarım ve Pozitif Seçenekler olmak üzere üç ana alanda hayata geçirdiğimiz işlerle değer yaratmayı ve büyümeyi sürdüreceğiz.
- 2023’ün son aylarında Manisa fabrikamızda açılışını yaptığımız Biyometanizasyon Tesisi ile üretimden gelen organik atıklardan yine üretimde kullanılan doğalgaza ikame olarak biyometan üretimi sağlamaya başladık. Türkiye’de ve Pepsi- Co ekosisteminde bir ilk olan bu projeyle, Manisa fabrikamızın doğal gaz ihtiyacının yaklaşık yüzde 30’unu karşılayacak, 55 bin ağaç kadar emisyon azaltacağız. 2023’te 250 milyon TL’si güneş enerji panelleri ve 100 milyon TL’si ise biyometanizasyon tesisi olmak üzere; yenilenebilir enerji kaynaklarına 350 milyon TL’nin üzerinde yatırım gerçekleştirdik. 2024’te bu projemizi geliştirerek diğer şirketlerden de atık almayı hedefliyoruz.
- PepsiCo çatısı altındaki faaliyetlerimizle ve gerçekleştirdiğimiz iş birlikleriyle, tarladan sofraya sürdürülebilir bir tarım ekosisteminin oluşmasına katkı sağlamayı sürdüreceğiz. Bu anlayışla Hatay Samandağ’da başlattığımız “Lay’s Ortak Hareket, Yeniden Bereket Projesi” ile kuracağımız dirençli gıda ağı modeliyle, bölgede tarımı yeniden filizlendirirken uzun dönemde sürdürülebilir ve kapsayıcı bir ekosistem oluşturulmasına katkı sağlamayı amaçlıyoruz.
Yeni nesil satış konsepti; Retail Next
- Tüm sektörlerde olduğu gibi otomotiv sektöründe de hızlı bir dönüşümün içindeyiz. Borusan Otomotiv Grubu olarak odağımızda sürdürülebilirlik, elektrifikasyon ve dijitalleşme başlıkları var.
- Sürdürülebilirlik stratejimizin merkezinde “Türkiye Otomotiv Sektörünün Elektrifikasyon Dönüşümünde Öncü Olmak” vizyonuyla hareket ederken, i3 yaklaşımı ile de iklim, insan ve inovasyon odağımızdaki hedeflerimizle aksiyon planlarımızı belirledik. Elektrikli ve hibrit otomobil ithalatında kullanmak üzere aldığımız yeşil finansman kredisi, Borusan EnBW Enerji’nin tamamen yenilenebilir enerji kaynaklarından elde ettiği I-REC (Uluslararası Yenilenebilir Enerji) sertifikalı elektriği avantajlı fiyatlarla hem evsel tüketimlerinde hem de elektrikli otomobillerinin şarjı sırasında kullanma imkanı ve Solarçatı iş birliğiyle sunduğumuz karbon-nötr bir hayat fırsatı öne çıkan çalışmalarımız arasında. Ayrıca bu yıl “İş’te Eşit Kadın Sertifikası” alan ilk şirket olduk.
- Tüm şarj operatörlerini tek bir uygulamada birleştirerek, elektrikli otomobil kullanıcılarının ihtiyaçlarına cevap veren Charge IQ inisiyatifimizi hizmete sunarak, online kanallardan daha fazla etkileşime geçen müşterilerimizin önemli bir ihtiyacını karşılamaktan mutluyuz.
Bilançomuzu TL odağıyla yöneteceğiz
- 2023 yılı boyunca stratejimizi 3 temel üzerine inşa ettik. Önümüzdeki dönem de odağımızı bu alanlara sabitleyeceğiz. Stratejimizin ilk ayağı olan “Finansal Sağlamlık ve Sağlıklı Bilanço” tarafında 2023 yılı boyunca en büyük önceliğimiz; bilançomuzu sağlıklı yönetmek, finansal dayanıklılığımızı güçlendirmek oldu, önümüzdeki dönemde de yönümüz bu. TL kredilerin toplam kredilerimiz içindeki payı yüzde 72’ye, TL mevduatların payı ise yüzde 62’ye yükseldi. 2021’den bu yana döviz mevduat hacmimiz 8 milyar dolar azaldı. Bundan sonrası için ana odağımız standart TL mevduata dönüşümü hızlandırmak olacak.
- Stratejimizde öne çıkan bir diğer başlık “Müşteride Derinleşme & Hizmet Modelini Geliştirme”… Bu alanda rekabette en önemli ayrıştığımız nokta zararına müşteri kazanmamak oldu. 15 milyona yakın müşterimiz dijital kanallarımızı aktif kullanıyor. Tüzel müşterilerimize de dijital kanallardan müşteri olma olanağı sunmaya başladık.
- Son olarak sürdürülebilirlik başlığında, bildiğiniz üzere kömürden çıkış taahhüdümüzü bir adım öteye taşıyarak diğer karbon yoğun sektörler için de ara dönem karbonsuzlaşma hedeflerini açıklayan Türkiye’den ilk banka olduk.
Etki alanımızı genişletiyoruz
- Tüm yatırımlarımızı 2020 yılında açıkladığımız ve şirketimizin beş yıllık geleceğine yön veren “Vision 2025” stratejimiz doğrultusunda yürütüyoruz. Bu kapsamda belirlediğimiz beş büyüme alanı var: Türkiye pazarı, uluslararası pazarlar, tüketici sağlığı, üretim hizmetleri ve biyoteknoloji. 2023 yılında uluslararası pazarlardaki etki alanımızı genişletmek için stratejik coğrafyalardaki yapılanma çalışmalarımızı sürdürdük. Tüketici sağlığı alanında rakiplerden farklılaşan ürünlerle rekabette öne çıkacağımız iş modelleri geliştirme, biyoteknoloji alanında kendi biyoteknolojik ilaçlarımızı üretmek için çalışmalarımız hızla devam etti. Sürdürülebilirlik alanında da önemli adımlar attık.
- Bu yıl da Vision 2025 kapsamındaki beş ana alanda büyüme hedefimizi sürdürmeyi planlıyoruz. 22 yıldır Türk ilaç sektörünün lideri konumundayız ve bunu pekiştirmek için yatırımlarımız devam edecek. Bugün 70’ten fazla ülkeye ihracat yapıyoruz ve uluslararası pazarlarda genişlemememizi sürdüreceğiz. Tüketici sağlığı alanında da inovatif ürün portföyümüzle yeni pazarlara giriş yapacağız. AbdiBio’daki yatırımlarımızla biyobenzer ilaç üretimimizle ülkemizin dışa bağımlılığını azaltmak, yerel kaynaklı tedavi alternatiflerini artırmak ve en önemlisi de insanların ilaca erişimini kolaylaştırmak misyonuyla çalışmalarımızı sürdüreceğiz.
Güncel Haberler