“Markalar krizi fırsata çevirmek adına farklı stratejiler uyguluyor”
Tüm dünyayı etkisi altına alan koronavirüs salgını, beraberinde alışkanlıkları ve günlük rutinleri de değiştirdi. Kiminin kendini dış dünyadan tamamen izole ettiği düzende, kimi bu krizi fırsata dönüştürüp durmaksızın üretmeye devam ediyor. GlobalWebIndex’in 2020 verilerine göre; Mart ayında ABD’li tüketicilerin yüzde 39’u haberleri daha sık okuyor, yüzde 29’u sosyal medyayı daha sık kontrol ediyor ve yüzde 28’i virüs nedeniyle daha fazla online alışveriş yapıyor. H2O United’ın Ajans Başkanı Şebnem Tanyaş “yeni normal” olarak tanımladığı karantina sürecine reklam dünyasının hazırlıksız yakalandığını söylüyor.
Birbirini challenge edenler, salgın sonrası neler yapacağını anketler ile doldurarak markalara erişim kazandıranlar, tuval ve boyalarla yaratıcılık dünyasını keşfedenler ve dahası neredeyse tüm sosyal medya kullanıcıları koronavirüs döneminde birer içerik üreticisi oldu. TikTok yönetimi yapan ve bünyesinde TikTok departmanı bulunduran ilk ajans olan H2O United’ın Ajans Başkanı Şebnem Tanyaş, karantina günlerinde popülerliği artan sosyal mecralar hakkında açıklamalarda bulundu.
GlobalWebIndex’in 2020 verilerine göre; Mart ayında ABD’li tüketicilerin yüzde 39’u haberleri daha sık okuyor, yüzde 29’u sosyal medyayı daha sık kontrol ediyor ve yüzde 28’i virüs nedeniyle daha fazla online alışveriş yapıyor. H2O United’ın Ajans Başkanı Şebnem Tanyaş’ın “yeni normal” olarak tanımladığı karantina sürecine reklam dünyasının da hazırlıksız yakalandığını söyleyen Tanyaş, markaların yeni düzene ayak uydurma çabasında olduğunu ve bu durumu fırsata çevirdiklerini belirterek şunları ekliyor: “Markalar salgına ve sosyal mesafeye dair çeşitli iletişim çalışmaları yürütüyor. Hijyen kuralları ile başlayan bu iletişimi önce evde kal çağrısı, sonra da evde sıkılmamak için yapılabilecek aktiviteler listesi takip etti. Bu krizi fırsata çevirmek adına farklı stratejiler uyguluyorlar.”
Evde etkileşim dönemi
Evlerde stil sahibi pijamaların gezinmeye başladığı ve sosyal medya fenomenlerinin kişisel spor eğitmeni olma görevini üstlendiği son günlerde yemek tariflerinin, evde stil önerilerinin, anketlerin ve dahası sosyal medyada dikkat çekeceği düşünülen her şeyin havada uçuştuğu ‘evde etkileşim’ döneminin tam ortasında olduğumuzu söyleyen Tanyaş, sözlerine şöyle devam ediyor: “Karantinanın ilk haftasında, içerisinde bulunduğumuz küresel farkındalık ve var olan gidişatı sorgulamamız gerekirken; evde sıkılma ihtimalimize daha çok odaklandığımız için e-ticaret sitelerinin sepetlerini doldurduğumuz bir dönem başladı. Mutfaklar ‘masterchef’cilik oynayanlar ile dolup taşarken, baharı karşılama ümidini kaybetmeyenler karantinadan üç kilo alıp çıkamam kaygısı ile spor yapmaya devam ediyor. Fenomenler de elbette boş durmuyor; markalar işbirliği ile her ihtiyaca, her talebe uygun içerik üretiyor.”
Markalar eskisinden daha yaratıcı olmak zorunda
Bu süreçte, markaların çok daha yaratıcı ve akılcı projeler üretmesi gerektiğini söyleyen Tanyaş, “Artık hepimiz bu karantinadan daha fit, daha bakımlı ve entellektüel çıkmayı planlıyoruz. Tüketiciler olarak hayatımızdaki bu radikal değişim ise, markaları eskisinden daha da yaratıcı olmak zorunda bırakıyor. Çünkü ajansınızın size sunduğu o ‘Instagram’dan Canlı Yoga Dersi’ ya da ‘Evde İzlenecek 5 Film’ önerisi konseptli içerikler çoktan tüketildi” diyor.
750 milyon görüntülenme
35 milyonu aşkın Türk kullanıcıya sahip TikTok uygulamasının, kullanıcıları için evde zaman geçirmenin eğlenceli ve faydalı yollarını paylaşabilecekleri #Evdeyiz akımını başlattığını söyleyen Tanyaş, koronavirüs döneminde popülerlik kazanan TikTok için şunları söylüyor: “Biz ajanslar, ünlüler dünyasının önceleri özellikle Z kuşağının aktif olduğu TikTok mecrasına zorunlu yatay geçişini izlerken, evde kalan beyaz yakalıların da boş vaktini değerlendirmek üzere, ‘sıkıntı’ adı altında bu mecraya geçişine şahit olduk. Popüler TikTok içerik üreticilerinin yanı sıra Çağla Şikel, Aleyna Tilki, Ece Seçkin gibi ünlü isimlerin de destek verdiği akım, 750 milyon görüntülenmeyi geçti.”
“Bu mecrada üretmeden var olmanız imkansız”
Evde geçirilen sürenin artmış olmasının, eş zamanlı TikTok mecrasının günlük aktif kullanıcı sayısını 8-9 milyon bandına yükselttiğini söyleyen Tanyaş, bu rakamın normal şartlarda hafta sonu aktif sayılabilecek bir rakama denk geldiğini, TikTok’un 8-9 milyon bandındaki aktif kullanıcı sayısı ile Ocak-Şubat ortalamasının yüzde 30 üzerine çıkılmış olduğunu ve kullanıcıların mecrada günlük geçirdiği sürenin yüzde 35 artışla 52 dakikaya yükseldiğini belirtiyor.
Markalar için yepyeni bir var olma mücadelesinin başladığını söyleyen Tanyaş, yalnızca yaratıcı ve akılcı markaların yola devam edeceğini belirtiyor.