Marketing 6.0 pazarlama evrenine ne söylüyor?
Marketing 6.0: Sürükleyici Pazarlama dosyasının ilk bölümünde “Marketing X.0” serisinin başlangıç noktasından bugüne uzanan yolculuğu ve Philip Kotler’in çizdiği rotada pazarlama evreninin dönüşümleri mercek altındaydı. Sürükleyici pazarlamanın iyi örnekleri de incelendiğine göre söz sırası sektör uzmanlarında… “Sürükleyici Pazarlama”nın kodlarını gelin onlardan dinleyelim…
-Mış gibi yapılan iletişimin şansı yok!
✓ Sürükleyici Pazarlama, uzun yıllardır bahsettiğim demografik devrimin ve teknolojinin içine doğan yeni kuşağın farklı beklentilerini düşündüğümüzde, pazarlama için kaçınılmaz bir yaklaşım olarak ortaya çıktı. Sürükleyici Pazarlama, derin, kişiselleştirilmiş, en yeni teknolojilerin veriye erişim için etkin kullanıldığı, dinamik ve gerçek zamanlı etkileşim stratejilerini ifade ediyor. Fiziksel ve dijital deneyimin iç içe olduğu bu yaklaşım, etkili ve sürdürülebilir geri bildirimin anahtarı, çünkü gençlerin de en büyük ihtiyacı bu; derdini, düşüncesini ve kullanıma / tüketime dair önerilerini markayla dolaysız bir şekilde paylaşabilmek.
✓ Z kuşağı tüm ilişkilerinde sahiciliği esas alan bir kuşak. Teknolojik gelişmeler ve dolayısıyla sosyal medyanın etkisiyle enformasyona kendisinden önceki kuşaklardan çok daha kolay bir şekilde erişebiliyor. Markaların sahiplendiği çok yoğun bir bilgi bombardımanın ortasında, en güçlü olduğu kasları doğruyu ve gerçeği kolaylıkla kavrayabilmeleri. Eğer Z kuşağıyla güçlü bir bağ kurmak, markamıza güven duymalarını ve ilişkilerimizi sürdürülebilir kılmak istiyorsak, en başta, gerçeği yalın ve filtresiz bir şekilde aktarmayı önemsemeliyiz. “-mış” gibi yapılan iletişimleri kolaylıkla ayırt edebiliyor, birbiri ile çelişen bilgiyi rahatlıkla sınıflandırabiliyorlar.
✓ Lüks tüketim markaları, özellikle mücevherat sektörü, fijital deneyimi Sürükleyici Pazarlama ile en iyi şekilde uygulayan şirketler. Gemist’in fijital pazarlamasını kıymetli görüyorum. Dior ve Diesel de bu alanda çok başarılı gördüğüm şirketler.
Deneyimi duyularla zenginleştirme zamanı!
✓ Müşterisiyle, hedef kitlesiyle daha yakın ve sağlam ilişkiler kurmak isteyen tüm markaların stratejilerini bu yönde dönüştürmesinin önemli olduğunu düşünüyorum.
✓ Sürükleyici bir deneyimin en kritik unsurlarından biri, birden fazla duyuyu harekete geçirebilme ve güçlü duygusal tepkiler uyandırabilme yeteneği. Sürükleyici bir deneyim oluşturmak için markaların mümkün olduğunca dokunsal, kokusal ve hatta tat alma duyularını kullanarak görsel ve işitsel uyarıların ötesine geçmesi gerekiyor. Ne kadar çok duyu devreye girerse deneyim o kadar akılda kalıcı ve etkili oluyor. Güçlü bir hikaye de sürükleyici deneyimin temelini oluşturuyor. Markalar tüketici değerleri ve istekleriyle uyumlu ilgi çekici hikayeler oluşturduğunda, müşteriyi pasif bir gözlemciden marka hikayesinin aktif bir katılımcısına dönüştürebiliyor. Bu da deneyimi sürükleyici kılıyor.
✓ Müşterilerimizle kurduğumuz bağı önemseyen bir kurum olarak biz de bu gelişmeleri yakından takip ediyoruz. Yapay zeka liderliğinde teknoloji ve dijitalleşmeyi tüm süreçlerimize entegre etmeye çalışıyoruz. Bu anlamda müşterilerimizin tarzlarına ve zevklerine göre kombin önerilerinde bulunan yapay zeka destekli asistanımız Elsiva, sürdürülebilir ve sürükleyici bir deneyim yaratmada buna güzel bir örnek oldu. Türkiye’de bir ilk olan dijital stil danışmanımız Elsiva, 930 binden fazla kişiye 6.8 milyon özel kombin ve ürün önerisi sunarak alışveriş deneyimlerini kişiselleştirdi ve keyifli hale getirdi.
Özünde “kişiselleştirme” var
✓ Sürükleyici Pazarlama tüketiciler için ilgi çekici ve etkileşimli deneyimler yaratmaya odaklanan bir strateji. Aslında bu stratejinin odak noktası, tüketicileri marka deneyimine tamamen dahil etmek, duygusal olarak markayla bağ kurmalarını ve karşılıklı etkileşime geçmelerini sağlayabilmektir. Pazarda mevcut olan çok sayıda marka arasındaki yoğun rekabet ortamında, Sürükleyici Pazarlama faaliyetleri unutulmaz ve güçlü etkileşimler yaratabilmek için sanal gerçeklik (VR), artırılmış gerçeklik (AR), etkileşimli içerik ve deneyimsel etkinlikler gibi çeşitli yöntemler kullanır.
✓ Sürükleyici bir deneyim inşa ederken ilk olarak dikkat edilmesi gereken husus, müşteri ve marka arasındaki duygusal bağları güçlendirmek ve etkileşim oranlarını artırmaktır. Yani marka öyle bir sürükleyici deneyim tasarlayıp sunmalıdır ki bu sayede tüketicisini içine çekebilsin ve güçlü etkileşim ortaya koyabilsin. Amaç unutulmaz ve akılda kalıcı bir marka deneyimi yaratabilmektir. Bu deneyimi yaratabilecek Sürükleyici Pazarlama faaliyetinin tasarımındaki temel yapıtaşı, “kişiselleştirme” olmalıdır. İnteraktif teknoloji ve kişiselleştirilmiş deneyimler bütünleştiğinde, ortaya çok başarılı bir sürükleyici deneyim tasarımı çıkmış olacaktır. Tabi bu süreçte, özgün marka mesajları oluşturmanın önemini de vurgulamak isterim.
✓ Son yıllarda hem dünyada hem de ülkemizde Sürükleyici Pazarlama stratejilerinin başarılı örneklerini görmekteyiz. Bu konuda çok yaratıcı ve iddialı markalardan biri olan L’Oreal, “ModiFace” adlı AR uygulaması ile müşterilerin makyaj ürünlerini sanal olarak denemelerine olanak tanıyor. Benzer şekilde “Toyota 360” VR deneyimi, tüketicilerin en yeni Toyota modellerini sanal ortamda keşfetmelerini sağlayarak, bayilere gitmeden özellik ve tasarımları ayrıntılı biçimde değerlendirmelerine imkan veriyor.
✓ Ülkemizden örnekleri düşünürsek, DeFacto, Turkcell, Vestel, Hepsiburada, LC Waikiki ve Migros gibi markaları sıralayabiliriz. Hepsiburada, tüketicilerin mobilya gibi ürünlerin satın almadan önce evlerinde nasıl görüneceğinin görselleştirmelerini sağlamak için uygulamalarında AR kullanıyor. Vestel, piyasaya çıkan yeni ev aletlerini ve elektronik cihazlarını müşterilerine interaktif bir sanal showroom’da sergilemek için sanal gerçeklikten yararlanıyor. Moda perakendecileri LC Waikiki ve DeFacto, mağazalarında VR kullanarak sanal deneme odaları oluşturuyor ve müşterilerin dijital bir ortamda kıyafetlerin nasıl olduğunu görmelerini sağlıyor.
Sürükleyici pazarlama marka sadakatini artıracak
✓ İletişim endüstrisi, her geçen gün yenilik ve teknolojilerle evrilerek daha parçalı, karmaşık ve iç içe geçmiş bir yapıya bürünüyor. Bu hızlı dönüşüm sürecinde markalar, dijital çağda büyüyen ve hızla etkili bir tüketici kitlesi haline gelen Z ve Alfa kuşaklarına ulaşmanın yollarını arıyor. Yeniliklere hızla adapte olabilen bu jenerasyonlar, markalardan dijital ve fiziksel dünyayı kusursuzca bir araya getiren, zengin ve anlamlı deneyimler bekliyor.
✓ Sürükleyici Pazarlama, bu noktada markalara tüketici beklentilerine yanıt veren, çoklu temas noktalarıyla fark yaratan ve yüksek etkileşim sağlayan güçlü deneyimler sunma fırsatı veriyor. Hem global hem de yerel birçok marka, pazarlama aktivitelerini sanal/artırılmış gerçeklik ve yapay zeka uygulamalarıyla birleştirerek, tüketiciye sundukları deneyimlerin etkisini artırmayı hedefliyor. Coca-Cola’nın 125. yıl dönümü için İstanbul’da gerçekleştirdiği Future Room etkinliğinden, Spotify’ın kullanıcılarını uygulama özellikleri ve marka iş birlikleri konusunda bilgilendirdiği “Spotify Everywhere” aktivasyonuna, IKEA’nın artırılmış gerçeklik uygulamasıyla müşterilerine ürünleri evlerinde deneme fırsatı sunan IKEA Place uygulamasına kadar deneyimi bütünsel bir çerçevede sunan pek çok örnek vermek mümkün.
✓ Dijital yaşam tarzının vazgeçilmez hale geldiği, sanal ve gerçeklik arasındaki çizginin giderek bulanıklaştığı bu yeni pazarlama dünyasında, Sürükleyici Pazarlama markaların deneyimlerini daha interaktif hale getirirken, aynı zamanda marka sadakatini artırarak markaların rekabet ortamında öne çıkmalarına yardımcı oluyor.
Sürükleyici deneyimin anahtarı: Tüketici yolculuğunu anlamak
✓ Tüketicileri pasif izleyiciler olmaktan çıkarıp, markanın ördüğü anlatıda aktif birer katılımcıya dönüştüren Sürükleyici Pazarlama, müşteri yolculuğunun her noktasına temas eden bir deneyime işaret ediyor. Dolayısıyla tek bir mecra, tek bir mesaj, hedeflenen o derin tüketici etkileşimini yaratamıyor. Bunun yerine çevrim içi ve çevrimdışı deneyimleri birleştiren bir yaklaşımla bu yolculuğu zenginleştirmenin tüketici sadakati ve bağlılığı konusunda önemli bir avantaj yarattığına inanıyorum.
✓ Sürükleyici bir deneyimin omurgasını, tüketiciyi merkeze alan bir hikâye oluşturur. Bunun içinse ilk olarak tüketici yolculuğunu anlamak gerekiyor. Markayla hangi aşamalarda temas ediyor? Hangi noktada en çok etkileşime açık? Bu soruların cevapları deneyim tasarımının temelini oluşturuyor. Ek olarak duyusal uyaranları marka kimliğiyle örtüşür şekilde kullanmak, veriye dayalı kişiselleştirmelerle anlatının her parçasına kendini özel hissettirmek ve tüm bunları teknolojiyle harmanlayarak sunmak, hedef kitleye benzersiz bir deneyimin kapısını açıyor.
✓ Başarılı örnekler arasında favorim hala Fortnite – Travis Scott konseri. İlk canlı etkinlikte 12 milyon, toplamdaysa 45 milyon kullanıcıya bu deneyimi yaşatabilmek uzun bir alkışı hak ediyor. Ülkemizdeyse Tecno’nun Camon 19 serisini bir metaverse lansmanıyla tanıtması hem bir ilk olması hem de tüketiciye alışılmışın dışında bir deneyim sunmasıyla öne çıkıyor.