Inbound ve outbound pazarlama nedir?
Pazarlama, sunduğunuz ürün veya hizmetlere müşteri çekebilmek adına önemli bir rol oynar. Bu bağlamda, pazarlama disiplini kendi içerisinde pek çok farklı yöntemi ve uygulamayı içerisinde barındırır. Pazarlama tekniklerindeki bu çeşitlilik içerisinde, benimseyeceğiniz yöntemlerin bütünü markanızın pazarlama stratejisini oluşturur. Bu stratejiler içerisinde birçok kişi için kafa karışıklığı yaratabilen inbound ve outbound pazarlama tekniklerinin özelliklerini sizler için derledik.
Strateji neden önemlidir?
Şirketinizin pazarlama stratejisi olması oldukça önemlidir, çünkü bir şirketin kaynaklarını hedef pazarlarına ulaşmanın en verimli ve etkili yoluna odaklanmasına olanak tanır. Ayrıca, iyi tanımlanmış bir pazarlama stratejisi şirketinize yön verir ve şirketin pazarlama faaliyetlerinin kâr hedefleriyle uyumlu olmasını sağlar. Aynı zamanda bir pazarlama stratejisi tutarlı bir marka imajı ve mesajı yaratıp bu konularda sürekliliği sağlayarak bir marka değeri oluşturmasını sağlar. Tüm bu faktörler bir araya geldiğinde şirket için satışlarda, karlılıkta ve marka bilinirliğinde yükseliş görülür.
Başarılı olmak isteyen şirketlerin hedef pazarlarının kimler olduğu ve hangi ihtiyaçlara ve isteklere sahip oldukları konusunda net bir fikre sahip olmaları gerekir. Pazarlama stratejileri tüm bunların gerçekleşmesini sağlar ve şirketin tüm pazarlama faaliyetlerini bu hedef pazara ulaştırır.
Pazarlama stratejisi nasıl yaratılır?
Sunulan ürün ve hizmetler, hedef pazara ve mevcut kaynaklara bağlı olarak değişeceğinden, bu sorunun herkese uyan tek bir yanıtı yoktur. Ancak etkili bir pazarlama stratejisi oluşturmaya yönelik bazı ipuçları arasında tüketici ihtiyaçlarını ve isteklerini anlamak için pazar araştırması yapmak, net hedefler belirlemek ve bu hedeflere ulaşmak için en uygun pazarlama imkanlarını (kanallar, faaliyetler ve bütçe dahil) seçmek yer alır. Ayrıca, başarının devamlılığını sağlamak için sonuçları takip etmek, neyin en iyi sonuç verdiğini ve nerede eksiklikler olduğunu anlamak, böylece stratejiyi elde edilen sonuçlar ışığında güncel tutmak önemlidir.
Strateji oluştururken bir pazarlama uzmanıyla çalışmak oldukça faydalıdır. Şirketinizin pazarlama departmanlarına da ürünle ilgili olan departmanlar kadar ağırlık vermek ve özen göstermek önemlidir. Unutmamak gerekir ki, ürettiğiniz ürünün niteliği ne olursa olsun, tüketicilerle buluşamıyorsa şirketinize fayda sağlamayacaktır.
En yaygın pazarlama stratejileri: inbound ve outbound
Pazarlama yöntemlerinde birçok çeşit vardır. Bu nedenle hangilerinin şirketiniz için en iyi sonucu verdiğini anlamanız çok önemlidir. Farklı pazarlama uygulamalarının artılarını ve eksilerini bilmek, müşterileriniz için hangisinin en iyisi olduğunu bulmanıza yardımcı olacaktır. En çok gündemde olan ve kafa karıştırıcı olan pazarlama yöntemlerinin arasında inbound ve outbound pazarlama yöntemleri yer alır. İki yöntemin de hedef kitlesi ve amaçları birbirinden ayrışır ve bir şirketin stratejisinde önemli roller oynar. Şirketinizin pazarlama stratejilerini belirlerken inbound ve outbound pazarlama yöntemlerini anlamak elzemdir.
Kısaca özetlemek gerekirse inbound pazarlama ağırlıklı olarak belli bir kitleden potansiyel müşterileri çekmek ve dönüştürmekle ilgilenir. Outbound pazarlama ise şirketlerin hedef kitlelerine ulaşma ve ürün ya da hizmetlerini tanıtma yöntemidir. Her iki yöntemde de hedefleme stratejilerini kullanmak önemlidir, böylece mesajlarınız sunduğunuz ürünlerle doğrudan ilgilenecek kişilere iletilir. Şirketler, medya araçları arasında koordineli bir sistem kullanarak, yeni potansiyel müşterileri belirleyerek ve mevcut müşterilerle etkileşimi artırarak kitlelerini büyütebilir.
Inbound ve outbound pazarlama arasındaki farklar nelerdir?
Inbound pazarlama nedir?
Inbound pazarlama, şirketinizin potansiyel olarak sürekli olabilecek müşterilerine kişiselleştirilmiş içerikler oluşturarak işletmenizin ürünlerine veya hizmetlerine çekmeyi amaçlar. Bu yöntem, hizmetinizin faydalarını ve bir müşterinin ihtiyaçlarını nasıl karşılayabileceğinizi açıklar. Amaç ise müşterilerinizin daha fazla bilgi talep etmesi veya satın almaya teşvik edilmesidir. Bu pazarlama yöntemi, dijital mecra araçlarının kullanılmasıyla neredeyse eş anlamlı hale gelmiştir. Inbound pazarlama örnek verilebilecek yöntemler arasında:
- Online içerikler ve web sitesi blogları
- Sosyal Medya
- E-kitaplar
- Podcast
- Video serileri
- SEO (Search Engine Optimization)
- İnfografikler
bulunur.
Inbound pazarlama, ürün veya hizmetinizle ilgilenen potansiyel müşterilerle güven oluşturmanın güçlü bir yoludur. İlgi çekici içerikler aracılığıyla potansiyel müşterileri hedefleyerek bu kişilerle güçlü bağlar kurabilir ve bunun sonucunda daha fazla satış yapabilirsiniz. İşletmenizin daha uzun vadeli bir satış döngüsü varsa, ürünlerinizi sürekli olarak pazarladığınızdan ve remarketing çalışmalarına devam etmeniz önemlidir. Bu şekilde, müşterilerin tekrar alıcı olma olasılığı daha yüksek olacaktır.
Outbound pazarlama nedir?
Outbound pazarlama, inbound pazarlamanın aksine potansiyel müşterilerin size gelmesini beklemek yerine onları aktif olarak takip etmeyi amaçlayan bir pazarlama biçimidir. Hedef kitleniz dışındaki kitleye de ulaşmak ve ürünlerinizi onlara da tanıtmak için kullanabilirsiniz. Genellikle bu pazarlama stratejisi daha konvansiyonel ve kişiselleştirilmemiş medya araçlarını barındırır. Böylece kitlenize giden mesajlar marka dilinizin dışına çıkma riski taşımadığı gibi dilin kullanımı da birçok diğer pazarlama yöntemlerine göre daha az efor gerektirir. Bu pazarlama yöntemini kullanılırken, hedeflenen kitle hakkında minimum düzeyde bilgiye sahip olunduğu varsayılır ve reklam stratejileri daha basit bilgiler üzerinden oluşturulur. Outbound pazarlama için en çok kullanılan pazarlama aracı örnekleri şunlardır:
- Televizyon reklamları
- Açıkhava panoları (billboard)
- İnternet sitelerindeki pop-up reklamlar
- Dergiler
- Gazete ilanları
- Posterler
- Broşürler
Outbound pazarlama stratejisi konvansiyonel medya araçlarını kullandığından ötürü, sonuçları incelemek inbound’a göre daha zordur. Bunun sebebi inbound’un çoğunlukla kullandığı araçların dijital platformlarda yer alması ve dijital medyanın reklamverenlere daha çok veri sağlamasıdır. Örneğin televizyonda gösterilen bir reklamda bu reklamın kaç kişi tarafından izlendiğinin, reklamı izledikten sonra kaç kişinin ürünü satın aldığının verilerini detaylı bir şekilde edinmeniz, henüz son dönemlerde yaygınlaşan addressable TV teknolojisine başvurmadığınız sürece zordur.
Ancak sosyal medya üzerinden paylaştığınız bir linke tıklandığında müşterilerinizin yönlendirdiğiniz sitede ne kadar süre kaldığını, hangi ürünleri sepetine attığını ve neleri satın aldığını görebilirsiniz. Bunun karşılığında çok daha geniş bir kitleye isminizi duyurma fırsatınız olur. Ancak konvansiyonel medyanın, marka bilinirliği açısından, dönüşüm rakamları tam olarak ölçülemese bile dijital pazardan daha geniş kitlelere hitap ettiği de göz ardı edilmemeli.
Outbound pazarlama aynı zamanda şirket açısından üzerine daha aktif çalışılması gereken bir stratejidir. Bu pazarlama tekniği kullanıldığında, verilerin daha az alınabilmesinden ötürü müşteriden olan beklentilerin kapsamı da daralır. Bunun yerine, bir şirket televizyon reklamları geliştirmek, reklam panolarında yer kiralamak gibi yöntemlerle potansiyel müşterileri bulmak adına aktif olarak araştırma yapar. Bu süreci bir sokakta iki tane masa açtığını bir modelle betimleyebiliriz: Inbound stratejiye dayalı bir kampanya yapmak isterseniz masanıza çeşitli ikramlar koyabilirsiniz ve bu ikramları seven, yoldan geçen insanlar sizin masanıza yanaşır. Eğer outbound pazarlama yapmak isterseniz de masanızın önüne geçip kartvizit, el ilanı gibi tanıtıcı ürünler dağıtabilirsiniz. Bir tarafta sizinle gerçekten ilgilenen ve kişiselleştirilmiş stratejinize çekilen, ileride sadık müşterilerinizin olması potansiyelini taşıyan kişiler varken öteki masada da sokaktan geçen herkese kendinizi gösterme ve tanıtma şansınızı bulursunuz.
Pazarlama stratejinizi oluştururken karşılaşabileceğiniz zorluklar
Inbound metotların zorlukları
Platform Çeşitliliği: Inbound pazarlama genellikle farklı platformlarda gerçekleşir, bu da her platform içerisinde güncel kalma ve kendi kitlesini tanıma gerekliliğiyle birlikte özel entegrasyon araçlarının kullanımını da beraberinde getirir.
Zaman: Inbound pazarlamanın hazırlık süresi platform çeşitliliği ve ihtiyaçları gereği genellikle daha uzun zaman alır.
Kaynaklar: Bu kampanyalar, müşterileri çekmek için farklı içerikler geliştirmek ve test etmek için zaman ve çaba gerektirir. Stratejinizi test etmek için çeşitli kaynaklara başvurmanız ve bu kaynakları belirlemek için zaman ayırmanız gerekir.
Ölçeklenebilirlik: Inbound pazarlama, içerik üretimi veya sosyal medya pazarlaması gibi niş işlevlerde uzmanlık gerektirir. Örneğin sosyal medya platformlarında görsel çekiciliğin sağlanması ve yazılan metinlerin okunurluğu büyük önem taşır. Günümüzde sosyal medyayı verimli kullanmak her zaman kolay değildir. Yazılan birçok metin, potansiyel müşterilerle karşılaşır ancak okunurluk oranı bir hayli azdır.
Birçok alanda var olabilmek için şirketinizin ölçeğini ve işe alımlarını genişletmeniz gerekebilir. Tüm bunları yaparken müşteri memnuniyetinizden ve onlarla olan iletişiminizden feragat etmemelisiniz. Müşterilerinizle olan ilişkilerinizde ve ürünlerinizin kalitesini her zaman belirlediğiniz çıtada tutabilmek adına ölçeklenirken dikkatli adımlar atmalısınız.
Outbound metotların zorlukları
Fark Edilmek: Outbound pazarlama stratejilerinin platformları oldukça kalabalıktır. Birçok marka bugün hala outbound stratejisini kullanmaya devam ediyor. Dolayısıyla tüm bu reklam kalabalığının içerisinde harcadığınız para ve emeğin karşılığını alabilmek için aralarından sıyrılmanız önem taşır. Örneğin onlarca reklam panosunun içerisinde sizin şirketinizin de reklamı yer alabilir. Ancak reklamınız kişiye özel bir şekilde verilmediği için fark edilmek adına ekstra özen göstermek gerekir.
Ekonomik: Kısa vadede sosyal medya gibi platformlarda var olmak, bu platformların ekiplerinin olması konvansiyonel medyaya göre daha pahalı görünebilir. Ancak konvansiyonel medya araçları hem bulundukları rekabet gereği hem de süreklilik gerektirdiğinden maddi olarak daha zorlayıcı olabilir. Ayrıca ilan panosu, broşür, kartvizit gibi reklam yöntemlerinde fiziksel olarak baskı maliyetlerini de unutmamak gerekli.
Veri Toplamak: Dijital dünyanın sunduğu veri sisteminde outbound pazarlama yönteminin yeri kısıtlı. Reklamlarınızın etkisinin sonuçlarını görmek için devamlılığı olmalı ki bu da maddi olarak ciddi bir yatırıma tekabül edebilir. Markanızın tanınırlığını ölçmek için müşterilerinizle görüşmeler yapmanızı gerektiren araştırmalara ve anketlere başvurmaya ihtiyaç duyabilirsiniz.
Kişiselleştirme: Outbound marketing daha geniş alanları kapsarken aynı zamanda bağ kurduğu kitlenin daha küçük olabileceğini göz önünde bulundurmak gerekir. Dijitale göre daha az seçici olabilmesi yüzünden gönderdiğiniz toplu mailler, reklam panolarınızdaki mesajları maksimum verimde kullanmak için lokasyon araştırması yapabilirsiniz. Markanızın nerede nasıl gözükeceğine karar vermek ve farklı yerler için farklı stratejiler üretmek zaman ve enerji gerektirir.
Inbound ve outbound stratejileri aynı anda kullanılabilir mi?
Evet, hedef pazarınıza ulaşmak için hem inbound hem de outbound pazarlamayı birlikte kullanabilirsiniz. Outbound pazarlama genellikle daha az veri sunduğu ve hedefleme konusunda daha sınırlı bir alan tanıdığı için reklam yatırımları içerisinde outbound metotların ağırlığı gün geçtikçe azalıyor.
Outbound metotlar, çok yönlü pazarlama stratejileri içerisinde kullanılabilir ve şirketiniz için fayda yaratabilir. Birçok şirket, bir alıcıyla ilk teması kurmak için inbound pazarlamayı kullandıktan sonra, outbound pazarlama stratejilerinin içerisinde de yer alıyor. Bu sayede daha önce etkileşimde bulundukları müşterilerle iletişim halinde kalıyorlar. Aynı zamanda tam tersi bir stratejiyle konvansiyonel medya araçlarını bilgilendirme amacıyla kullanıp dijital mecralarda doğrudan satışa yönlendirme yöntemi de mevcut. Omnichannel (Çok Kanallı) olarak da bilinen bu strateji, müşterilere pek çok farklı platform aracılığıyla ulaşmanıza olanak taşıyor. Bu şekilde inbound ve outbound pazarlama stratejisi arasında bir entegrasyon sağlanarak daha geniş bir reklam stratejisi oluşturulur.