Marketing Türkiye Şubat sayısı FOMO’nuza iyi gelecek!
Araştırmalara göre Türkiye’de 15 yaşın üstünde 65 milyon tüketici var ve bu tüketicilerin yüzde 40’a yakını ilk defa böylesi yüksek bir enflasyona şahit oluyor. Enflasyon tecrübesinden yoksun tüketici günaşırı değişen etiketlere alışmaya çalışırken biz de bu ortamda şekillenen alışkanlıkları hem FutureBright’ın “2022 Tüketici Dip Dalgaları Raporu” hem de sektörün önde gelen stratejileriyle keşfe çıktık ardından da kapağımıza taşıdık…
Öte yandan kimselerin dilinden düşmeyen Metaverse evrenine “Metaverse’te ayaklarınız yere bassın” çağrısıyla giriş yaptığımız Şubat sayısı; “Türkiye’nin yeni trendi: Panik Alışverişi”nden tüketicilerin zincir marketlere yaklaşımına, reklam sektöründe kuruyan kaynaktan sektörde boşa giden bütçeyi kurtarmaya dek gündemi belirleyen dosyalarıyla yayında!
İşte Marketing Türkiye Şubat sayısında yer alan dosyalar…
Enflasyon ortamında tüketici olmak
“Bunlar sıra dışı ve öngörülemez zamanlar” diye diye iki seneyi devirdik… Üstelik her seferinde de artık bir şeylerin düzelmesini beklerken hep daha da sıra dışı olanıyla karşı karşıya kaldık. Şimdiyse pandemiyle mücadelemiz daha bitmemişken kur dalgalanmaları enflasyonu getirip kucağımıza bıraktı. Üstelik tüketicinin yaklaşık yüzde 40’ı hayatında ilk kez bu denli yüksek enflasyonla karşılaşıyor ve bununla ne yapacağını pek de bilmiyor. Markalarınsa bu buzdan ince ortamda yeni yolları keşfetmeleri gerekiyor. Peki, enflasyon ortamında tüketici neler hissediyor? Böyle bir ortamda markaların tüketiciyle nasıl iletişim kurması gerekiyor? FutureBright tarafından gerçekleştirilen “2022 Tüketici Dip Dalgaları Raporu” ve sektör liderlerinin görüşleri ışığında bu sorulara yanıt aradık….
Ali Saydam yazdı: Heyecanlı ve temkinli
Neticede teknoloji insan için, onun iyiliği ve faydası için var. Yeter ki teknolojinin amaç değil, araç olduğunu unutmayalım. Çünkü toplumların ve onların manevi yapılarının yıkımı, “ilginç” olanın peşinden koşarken onun “şeytani” tuzaklarına düşünce başlıyor. Dünyanın en zor işlerinden biri; heyecanını yitirmeden temkinli olmaktır. Öyle olmak lazım…
Metaverse’te ayaklarınız yere bassın
Çok değil, daha birkaç ay oldu metaverse kavramı hayatımıza gireli. Ne var ki daha avatarlar ortada yokken sanal ayakkabısından şişme montuna kıyafetler hazır edildi, var olmayan şehirlerde araziler satın alındı. Meta, bu kavramı ortaya atıp geri çekildiği andan itibaren merakları cezbedilen markalar, kendilerine bir yer bulabilmek için vakit kaybetmeden sanal evrene ilk adımlarını attı. Buraya kadar her şey iyi hoş, ama gerçekten hiç bilinmeyen bir evrene adım atarken nelere dikkat etmek gerekiyor? Markaların Metaverse’te yere sağlam basmasının yolu ne? Kısacası; markaların nereden başlaması gerekiyor? Türkiye’nin ilk metaverse ajansı Standby Me Ajans Başkanı Can Yurdakul öncülüğünde tüm bu soruların yanıtlarını aradık…
Sami Basut: Henüz en iyi hikâyemi anlatmadım!
Popüler kültür, metaverse, big data, yaratıcılık. Pazarlama dünyasında tüm kavramlar birbiriyle çarpışıyor adeta. Kimileri Game of Thrones’un Littlefinger’ı gibi “Kaos bir çukur değil, merdivendir” diyerek çıtayı yükseltirken büyük bir çoğunluk ise günü kurtaracak çözümlerle yetiniyor. Üstelik tek sıkıntı da bu değil. Son dönemlerde ajans başkanları ve sektör derneklerinin de altını çizdiği derinleşen bir insan kaynağı sorunu var. Ki bu da reklam sektöründeki yaratıcılığa vurulmuş büyük bir ket. Yaratıcı dünyanın önde gelen isimlerinden WPP Turkey Chief Entertainment Officer & AKQA Istanbul Group ECD’si Sami Basut ile gündemin bu en sıcak konularını konuştuk. Elbette keşfedilmemiş evren metaverse’ü de ihmal etmedik…
Bir ağaç gibi tek ve hür! Türkiye’nin yalnızlık ekonomisi
Markaların son dönemde liste başında tuttuğu bir madde var “kapsayıcılık”… Bu kavramın tüketici için ne kadar önemli olduğu kimi markalar için acı derslerle anlaşılsa da artık herkes hemfikir. Çok uzun yıllardır sevgiyi kutsamak için kutlanan 14 Şubat Sevgililer Günü, bazı iletişim hataları sebebiyle çoğu zaman yalnızları norm dışı bırakıyor. Üstelik toplumun da yalnızlar üzerinde sert bir baskı kurduğu göz önüne alındığında çoğu sadece sevgilileri kapsayan iletişim çalışmaları azımsanmayacak bir kitle olan yalnızları üzüyor. Fakat diğer tarafta onların kalbini kazanan markalar da yok değil. Bu özel günde “14 Şubat yalnızlarını” tanımak isteyen markalar için Marketing Türkiye adına YouGov’un gerçekleştirdiği araştırma; “14 Şubat’ta yalnızlar nasıl vakit geçirmeyi tercih ediyor?, Hangi etkinliklere katılmaktan hoşlanıyorlar?, Hangi ortamlarda kendilerini rahatsız hissediyorlar?, Yalnızlığı tercih etme sebepleri ne?” gibi pek çok soruyu yanıtlarken flört ekonomisini de mercek altına alıyor…
Zincir marketler: Melek mi şeytan mı?
İncelemeler başlatıldı, WhatsApp konuşmaları yayınlandı, cezalar kesildi… Kimilerine göre böylece enflasyonun asıl sorumlusu olan zincir marketler de hak ettikleri cezaya çarptırıldı… Peki ama tüketici ne düşünüyor? Onlara göre de enflasyonun baş mimarı zincir marketler mi? Kesilen cezalar zincir marketlerin itibarını ne derce etkiledi? Marketing Türkiye için Sia Insight tarafından gerçekleştirilen “Zincir Marketler Kurumsal Algı ve Enflasyon Araştırması” tüketicinin zincir marketlere yaklaşımını ortaya koyarken sektörde değişen dinamikleri de açığa çıkartıyor…
Tüketici sürdürülebilirliğin neresinde?
Toplumlarda sürdürülebilir gelecek hassasiyeti hızla yükselirken bu durum şirketleri de oyunu yeniden kurmaya, üretimden pazarlamaya kadar uzanan tüm süreçleri sürdürülebilirlik odağında yeniden şekillendirmeye zorluyor. Ortada da büyük bir 2030 hedefi var! Peki ama asıl itici gücü oluşturacak olan tüketiciler gerçekten de harekete geçmeye hazır mı? Tüm dünyadan dikkat çeken araştırmalar ışığında sürdürülebilirlik konusunda öne çıkan başlıkları ve sürdürülebilirliğin alışveriş eğilimlerine nasıl yansıdığını sizler için derledik…
Fırtınanın ortasında bir lider
Birleşik Arap Emirlikleri merkezli IFFCO, dünya çapında beş kıtaya yayılan 35 ülkede 80 markasıyla operasyon yürüten ve 12.000’den fazla kişiye istihdam sağlayan bir dev… İşte gıda sektörünün bu dev şirketinin kaptan köşkünde son iki yıldır bir Türk oturuyor: Arzu Alibaz… Pandemi başlamadan hemen önce CEO’luk görevini devralan Alibaz, krizle yüzde 60 daralan ev dışı tüketim sektöründe IFFCO’nun ilk yıl yüzde 7, sonraki yıl ise yüzde 36 büyümesine liderlik etti…
Türkiye’deki kariyerinin kendisini “fırtınalı denizlerde yetişen bir denizci” yaptığını söyleyen tecrübeli yöneticiyle hem bu önemli başarıyı hem de Grocerant’lardan hayalet mutfaklara, paket servisin yükselişinden tüm çalışanları robotlardan oluşan restoranlara kadar pek çok trendi konuştuk. Ortaya da içgörü dolu bir söyleşi çıktı…
Her şey ahenkle dans eden saçlar için…
Marketing Türkiye için Areda Piar tarafından gerçekleştirilen, “Kuşakların Şampuan Tercihleri” araştırmasına göre şampuan; tüm kuşaklarda akla ilk gelen kişisel bakım ürünü olarak öne çıkıyor. Onlarca markanın rekabet ettiği pazarda inovasyon ve koku çeşitliliği ise en önemli fark yaratma noktaları olarak dikkat çekiyor. Şampuan sektöründe ilk akla gelen marka ile kullanılan markaların farklı olması ise araştırmanın ilgi çeken sonuçları arasında.
Reklam sektöründe kaynak kurudu
Artık odadaki fili konuşmanın zamanı geldi: Reklam sektörü ciddi bir insan kaynağı sorunuyla karşı karşıya. Bunun sorumlusu olarak herkes birbirini işaret etse de ne yazık ki çözüm ne gençleri ne de eğitim sistemini suçlamaktan geçmiyor. Reklam sektörünün iğneyi biraz da kendine batırması gerek. Çünkü gençler reklamcılık dendi mi arkasına bakmadan uzaklaşıyor. “Reklamcı olmak isteyen var mı?” diye sorulduğunda üniversitelerde eller kalkmıyor, 18 – 24 yaş arasındakilerin yarısı “asla” diyor… Peki sorunun kaynağı ne? Maaşlar mı, mesai mi, iş yükü mü yoksa önyargılar mı?
Demir maskeye talep artıyor
Bir tarafta küresel salgın nedeniyle ulaşımda teması en aza indirme isteği diğer tarafta çip krizi ve yükselen döviz kurları olunca tüketicinin imdadına “kiralık araçlar” yetişti. Rekabetin hayli çetin olduğu sektörde fark yaratabilenler içinse fırsat işte tam da burada hazır bekliyordu. Marketing Türkiye için PRAGMA Araştırma ve Danışmanlık’ın gerçekleştirdiği kapsamlı “Araç Kiralama Sektör Araştırması” tüm bu rekabete ışık tutarken sektörde değişen ezberleri de gözler önüne seriyor. Çalışmaya göre en çok tercih edilen marka Avis olurken araç kiralama platformları tarafında öne çıkan marka Yolcu360 oluyor…
Türkiye’nin yeni trendi: Panik Alışverişi!
Önce yükselen döviz kurları ardından hız kesmeyen ve giderek artan hayat pahalılığı… Raflarda üç gün üst üste aynı etiketleri göremeyen tüketiciler “fiyatlar daha da artacak” endişesiyle alışverişe yönelirken pazarlama sektörü de yeni bir trendle tanıştı: “Panik Alışverişi…” Peki, bu süreçte tüketiciler daha çok hangi ürünleri stokladı? Panik alışverişi hangi SES grubunda daha yaygın? Türk halkı artan fiyatlar konusunda ne düşüyor? Marketing Türkiye için Pulside Research’ün gerçekleştirdiği “Panik Alışverişi Araştırması” tüm bu sorulara ve daha fazlasına ışık tutuyor…
Dijitalde boşa giden bütçe bulundu!
“Reklama harcadığım paranın yarısını boşa harcadığımı biliyorum ama hangi yarısı olduğunu bilemiyorum…” John Wanamaker’ın, bundan 100 yıl önceki ünlü sözünü duymayanımız yoktur. Bugün dijital dünyanın her noktada sağladığı ölçümleme ve raporlama fırsatı reklamverenlerin elini güçlendiriyor olsa da bütçe israfını önlemek hala en zor konular arasında yer alıyor. Tam da bu nedenle Digital Advice Lab Kurucusu Berk Kuşaksız’ın liderliğinde Digital Advice Lab ekibiyle birlikte dijitalde boşa giden bütçeyi, alınacak önlemleri ve markaların 2022 bütçelerini daha verimli yönetmelerini sağlayacak ipuçlarını mercek altına aldık…
“Yılın En İtibarlıları” ödüllerine kavuştu
Marketing Türkiye ve AKADEMETRE iş birliğiyle düzenlenen ve pazarlama sektörünün en önemli standartlarından biri olarak kabul edilen “The ONE Awards Bütünleşik Pazarlama Ödülleri”nde kazananlar 20 Ocak 2022’de Hilton İstanbul Bomonti’de düzenlenen görkemli bir törenle “Yılın İtibarlısı” ödülüne kavuştu. Bu yıl sekizincisi gerçekleştirilen yarışmada 2021 yılının en çalışkan markaları yine halk oyuyla belirlenirken markaların bu başarısındaki paydaşları olan ajanslar da ödüllendirildi.
Envy Awards’da yine iyilik kazandı
Türkiye’nin ilk ve tek “Goodvertising” temalı yarışması Envy Awards, Marketing Türkiye ve Reklam Yaratıcıları Derneği iş birliğiyle ikinci kez gerçekleşti. Bu yılki briefi Koruncuk Vakfı tarafından verilen yarışmada “Profesyonel” kategoride “Açık Hava Okulu” adlı projeyle Yunus Tezcan ve İrem Kartal, Genç RYD kategorisinde ise “Eğitimde Fırsat Eşitliği” projesiyle Liana Satılmış ve Melis Sevim birinci oldu.