Marketing Türkiye yeni sayısı dopdolu içeriğiyle yayında…
Elbette sürdürülebilirlik ve pazarlama ayrı düşünülecek kavramlar değil. Ancak sürdürülebilirliği “yalnızca” bir pazarlama aracı olarak görmek yapılan en büyük hata. Bu yaklaşım “Yeşil Yıkama” algısını güçlendirirken, o kıymetli “sürdürülebilirlik” tanımının da içini boşaltıyor. Oysa üretim süreciyle başlayan sürdürülebilirlikte pazarlama işin finalinde! Süreç tersten işleyince “icraattan” çok “söylem” çıkıyor karşımıza. Sürdürülebilir Kalkınma için Küresel Amaçlar”ın 17 başlığını bir kenara bırakıp bu alandaki çalışmaları “çevre duyarlılığına” sıkıştırmak da yine hataların başında geliyor… Marketing Türkiye Temmuz-Ağustos sayısında tüm bu yanlışlara dikkat çeken ve sürdürülebilirlik yaklaşımında “fabrika ayarlarına” işaret eden kapsamlı bir dosya bekliyor okurları.
“Pandemiden sonra hayat nasıl olacak?” sorusunun yanıtından markaların tasarım devrimine, akaryakıt ve fast food sektörlerine kayan kahve rekabetinden keyifli bir Cem Yılmaz söyleşine kadar dopdolu içeriğiyle Marketing Türkiye Temmuz-Ağustos sayısı çıktı!
İşte Marketing Türkiye Temmuz-Ağustos sayısında yer alan dosyalar…
Her yönüyle sürdürülebilirlik
Sürdürülebilirlik hayatımıza her geçen gün daha fazla nüfuz eden bir kavram. İklim krizi, doğal kaynakların tükenmesi ya da kirlenmesi, eşitsizlik, refahın dağılımındaki dengesizlik ve yoksulluk, toplumsal cinsiyet eşitliği hayatın sürdürülebilirliğini pek çok açıdan tehdit eden konulardan sadece birkaçı. Sıklıkla gündemde olan bu kavramı pek çok yönü ve doğru bilinen yanlışlarıyla irdeledik.
Ali Saydam yazdı: Bitmeyen ikilem: ceza mı, teşvik mi?
“Pek çok alanda aynı ikilemle karşılaşıyoruz: İkna sürecinde yasak mı yoksa teşvik mi daha etkili? “İkna” için teşvik yönteminin daha ağır bastığını söyleyebiliriz. Bilişsel nörobilim uzmanı Tali Sharot, kaş kaldıran, sopa gösteren didaktik “baş öğretmen” tavrının yerine; pozitif mesaj, teşvik, ödüllendirme ve gelişimin izlenmesi yöntemlerinin sırayla uygulanmasını öneriyor. Bu yaklaşımın güzel örneklerinden birine ülkemizde, Sivas’ta rastladık. Çok da memnun olduk.”
Cem Yılmaz: “Mal satmaya değil, sizi bir şeyden haberdar etmeye çalışıyorum”
Türk reklam tarihinin en komik reklamları dendiğinde kuşkusuz pek çoklarının aklına gelen ilk isim Cem Yılmaz… Özellikle de her repliğiyle akıllara kazınan OPET reklamları öyle başarılı oldu ki 15 yıl sonra marka yeniden Yılmaz’ın kapısını çaldı ve bu defa da ortaya yeni bir fenomen; Fark Etmez Petrol’ün Sahibi “Faruk Etmez” çıktı. Bu başarının ardındaki yaklaşımı ve yeni filmlerle devam eden “OPET’se Fark Eder” kampanyasını konuşmak üzere hem ünlü komedyenle hem de OPET Pazarlamadan Sorumlu Genel Müdür Yardımcısı Murat Zengin ile bir araya geldik. Elbette Yılmaz’ı bulmuşken heyecanla beklenen ilk dizi projesi “Erşan Kuneri”ye dair merek edilenleri de sormayı ihmal etmedik…
Günseli Özen yazdı: Sürdürülebilirlik “Zaten biliyoruz mezarlığına” terk edildi
Güneş Doğu’dan ama kavramlar Batı’dan yükseliyor. İlk duyduğumuzda cazibesine kapılıyor, kullanmaya başlıyoruz ama bir süre sonra daha önce etkilendiklerimiz ve vazgeçtiklerimiz gibi cazibesini yitiriyor. İşin en hazin yanı ise her açıdan ekonomimize katkı sağlayacak olmasına rağmen tüketiyoruz. Bunlardan biri de sürdürülebilirlik. Kimilerinin kurumsal sosyal sorumluluk projesi dediği, kimilerinin iklim değişimine kilitlediği kavram. Oysaki BM’nin on yedi sürdürülebilirlik ana alanı ve yüzlerce alt başlığıyla geniş sorumluluk alanları belirleniyor. Biliyorum, “zaten biliyoruz” diyeceksiniz ama unutmayalım ki içi boşaltılmış kavramlardan hepimiz sorumluyuz.
Pandemi sonrasında hayat nasıl olacak?
Aşılama çalışmalarının hız kazanmasıyla birlikte pandeminin çok yakında tamamen kontrol altına alınacağı ve hayatın normalleşeceği konuşulmaya başlandı. Aşının pandemiye çözüm olup olamayacağına dair tartışmalar sürerken, pandemiden sonra hayatın nasıl olacağı ise büyük bir merak konusu. Marketing Türkiye adına FutureBright’ın gerçekleştirdiği “Pandemi Sonrasında Hayat” araştırması bir yılı aşkın süredir Covid-19 ile mücadele eden tüketicilerin gelinen noktada kendini nasıl hissettiğine ve pandemi sonrasına dair beklentilerine ışık tutuyor…
Şampiyonluk iletişimi böyle yapılır!
EuroLeague tarafından 2010, 2013, 2017 ve 2020 yıllarında “Avrupa’nın En İyi Pazarlama Yapan Takımı” seçilen Anadolu Efes Spor Kulübü, sezonu hem Turkish Airlines EuroLeague hem de ING Basketbol Süper Ligi şampiyonu olarak geride bıraktı. Kulüp, gerçekleştirdiği iletişim çalışmalarıyla da “İşte şampiyonluk iletişimi böyle yapılır!” dedirtti. Bu başarının ardındaki stratejiyi Pazarlama ve Kurumsal İlişkiler Müdürü Gökçe Dayı ile konuştuk.
Kokusunda rekabet var!
Pandemi kahve tüketim alışkanlıkları açısından tam bir dönüm noktası oldu. Tüketim katlanarak artarken kahve kokusunun cazibesi akaryakıt istasyonları ve fast food restoranlarını da sardı. Öyle ki artık bu iki sektörde de rekabetin merkezinde kahve var. Peki, ne oldu da “çaycı” olarak bilinen Türk toplumu bir anda rotayı kahveye kırdı? Toplumun kahve tüketim alışkanlıkları nasıl şekilleniyor? Kahvenin cazibesi akaryakıt ve fast food tercihlerini nasıl değiştiriyor? Marketing Türkiye adına Pulside araştırmanın gerçekleştirdiği “Kahve Tüketim Alışkanlıkları Araştırması” tüketicinin değişen alışkanlıklarına ve kahve kokusundaki rekabete ışık tutuyor…
Exxen global arenaya çıkarma yapacak!
Yıllık 900 milyon TL’lik bir yatırımla streaming platformları dünyasına iddialı bir giriş yaptı Exxen… YouTube’un
şampiyonlar ligini transfer etmesiyle uzun süre konuşulan platform, şimdilerde “Leyla ile Mecnun” projesiyle
gündemde. Hem yeni dönem projelerini hem de gelecek stratejilerini konuşmak üzere bir araya geldiğimiz Exxen
Genel Müdürü Ümmü Burhan, “Diğer streaming platformlarla ilişkilerimizde rekabetten çok ileriye dönük iş
birliklerini hayata geçirmek en önemli önceliğimiz” diyor. Burhan, ana hedeflerinin ise bir Türk markası olarak
Exxen’i dünyada bilinir bir platform haline getirmek olduğunu söylüyor…
Esnafın gözünden tüketici
Marketing Türkiye için REM People tarafından gerçekleştirilen “Esnafın Gözünden Tüketici Araştırması” sokağın nabzını tutarak değişen tüketici davranışlarına esnafın gözlemleri üzerinden ışık tutuyor… Esnafa göre tüketicilerin yüzde 56’sının alışveriş sepeti küçüldü, yüzde 54’ü ise artık daha ucuz markaları tercih ediyor…
Yılın Cool Markaları
Marketing Türkiye ve Roamler Türkiye iş birliğinde bu yıl altıncısı gerçekleştirilen “Cool Markalar Araştırması” sonuçlandı. Çalışma 30’u aşkın kategoride gençlerin en cool bulduğu markaları gözler önüne seriyor. Tüm zorluklarına rağmen pandemi döneminde de gençlerle iletişimini aksatmayarak “Yılın En Cool Markası” olmayı başaranlar Marketing Türkiye Temmuz-Ağustos sayısında sizleri bekliyor…
Başka bir ev 5: Pandemide enerji tasarrufunun değeri anlaşıldı…
Sürdürülebilirliğin moda bir kavram olmaktan çıkıp yerküreyi koruyabilecek bir yönetim yaklaşımı olduğunu gecikmeli de olsa nihayet anladık. Kavramı sadece çevre ve iklim denklemine bağlayan anlayışın kısır kaldığını ise içinde yaşadığımız süreç zorlayarak da olsa hepimize öğretti. Öğrendiğimiz bir başka şey daha yaşamsal kaynakların sonsuz olmadığıydı. Küresel enerji kaynaklarının tükendiğini ise doğa ikaz edince anladık.
Tüketicinin kalbine giden yol “hijyenden” geçiyor
Son bir yılın en önemli gündemlerinden biri oldu hijyen. Yepyeni ürünleri hayatımıza dahil ederken temizlik rutinlerimizi sıklaştırdık. Peki, bunun hijyen sektöründeki cirolara etkisi nasıl oldu? Hangi ürünler tüketicinin vazgeçilmezi oldu hangileri satış rekorları kırdı? Satın almaya giden yolda hangi faydalar tüketicinin aklını çeldi? Ardı ardına pazara sunulan inovatif hijyen ürünleri tüketicide nasıl karşılık buldu? Tüm bu soruların yanıtları NielsenIQ’nun Marketing Türkiye için gerçekleştirdiği “Hijyen Ekonomisi” analizinde…
Cannes Lions’ta “Fayda” kazandı!
Geçtiğimiz yıl boyunca neredeyse hayatın her alanına “dur” diyen küresel salgın tüm yaratıcılık festivallerinde olduğu gibi Cannes Lions’ın da gerçekleşmesine engel olmuştu. Festival, bir yıllık aranın ardından 21- 25 Haziran tarihlerinde dijital olarak geri döndü. Bu yıl 67’ncisi düzenlenen Cannes Lions Uluslararası Yaratıcılık Festivali 2021’in oturumlarında pandemi dillerden düşmezken yaratıcı işlere ise sosyal trendler damga vurdu! Hem 2021 hem de 2020 yılları için değerlendirmelerin gerçekleştirildiği festivale 90 ülkeden toplamda 29 bin 74 başvuru yapıldı. Toplamda 44 Grand Prix dağıtılan festivalden Türkiye biri Altın olmak üzere 6 Aslan ile döndü…
Gençler umut ve çözüm için Youth Talks’ta bir araya geldi
Marketing Türkiye’nin gençlik buluşması Youth Talks 2021, ikinci kez gençlere umut oldu. Amacı iş hayatına yeni başlayan gençlere, yeni mezunlara ve üniversite öğrencilerine fırsatları göstermek ve onları geleceğe hazırlamak olan zirve, farklı sektörlerden önemli isimleri gençlerle buluşturdu. Dijitalde tüm gün süren oturumların yanı sıra Zorlu PSM Vestel Amfi’ye fiziki olarak da gerçekleşen zirvede, gençleri yeni dönemde bekleyen fırsatlar, problemler ve geleceğe dair önü açık alanlar ele alındı.
Logolara neler oluyor?
Pandemi her alanda yakalaması zor bir dönüşüm sürecini başlatırken bu değişim rüzgârının en belirgin izleri kendini tasarım dünyasında gösterdi. Yılların 3D logoları 2D’ye dönüştü, markalar görsel kimliklerini baştan sona yeniledi. Elbette tasarım anlayışında yaşanan devrimsel değişimler ürün tasarımlarına da yansıdı. Zamanın ruhunu taşıyan ürünler tüketiciden tam not alırken bu dönüşüm, bir soruyu da beraberinde getirdi: Markaların kurumsal kimliklerine neler oluyor?
Ayrı menülerin insanıyız
“Kuşakların Marka Tercihleri” araştırmasının ikincisi; Z, Y, X ve Baby Boomers kuşaklarının fast food tercihlerini ortaya koyarken bu alanda rekabet eden markalara da eşsiz içgörüler sunuyor. Marketing Türkiye için Areda Piar’ın gerçekleştirdiği araştırma mağaza deneyimine odaklanan, menülerini kuşaklara göre özelleştiren markaların bu kıyasıya rekabette öne çıkacağını söylüyor. Peki, hangi kuşaklar hangi fast food markalarını tercih ediyor? Fast food tüketiminde kuşak farklılıkları kendini nasıl gösteriyor? Yanıtlar “Ayrı menülerin insanıyız” dosyasında…
Social Media Awards Turkey 2021 ödülleri sahiplerini buldu
Marka ve ajansların sosyal medya performanslarını objektif veriler ve saygın jüri üyelerinin görüşleriyle değerlendiren Türkiye’nin en kapsamlı ve veriye dayalı sosyal medya ödülleri Social Media Awards Turkey 2021’in kazananları belli oldu. Kazananlar 9 Haziran’da günü canlı olarak gerçekleştirilen online yayınla açıklandı. Hadise, Hande Erçel, Haluk Levent, Danla Bilic, Refika Birgül, Dilara Koçak ve Barış Özcan gibi birçok ünlü isim ve sosyal medya fenomenin de ödüle layık görüldüğü gecede Veri Ödülleri kategorisinde “Grand Prix”in sahibi Netflix Türkiye olurken, Jüri Ödülleri bölümünde “Grand Prix” ödülünün sahibi Odeabank ve Punch BBDO imzalı “Eşit Masallar” kampanyası oldu. En İyi Case Video Ödülü ise Concept tarafından A101 için hazırlanan “Stalklarla Sınırlı Kampanya” adlı projenin case videosuna verildi.
Evlerimiz nasıl dönüşüyor?
Pandeminin yarattığı değişim fırtınasından belki de en çok, hayatı içine sığdırmaya çabaladığımız evler etkilendi. Evde geçirilen vakit uzadıkça evi değiştirip dönüştürme, yeniden dekore etme arzusu da tavan yaptı. Marketing Türkiye için Design Araştırma’nın gerçekleştirdiği “Salgın Döneminde Dekorasyon Tercihleri” araştırması da bu gerçeğe işaret ediyor. Çalışmaya göre katılımcıların yüzde 81’i yakında evinin dekorasyonunu değiştirmeyi planlıyor. Yüzde 79 ile bu isteğin ana tetikleyicisi ise pandemi! Peki, bu dönemin yükselen dekorasyon trendleri neler? Türk insanı evinde neleri değiştirmek istiyor? Yanıtlar “Evlerimiz nasıl dönüşüyor?” dosyasında…
Detaylar ve daha fazlası Marketing Türkiye Temmuz-Ağustos sayısında sizleri bekliyor.
Okumak için hemen TIKLAYIN!