Market markalarına sınırlama geliyor
Perakende Yasası çalışmaları hakkında açıklamalarda bulunan Ticaret Bakanı Ruhsar Pekcan, “Marketler genelde kendi markalarıyla üretim yaptırıp satıyorlar. Kendi markalarıyla ürettirdikleri ürünlere belli bir yüzde koyacağız” dedi.
Ticaret Bakanlığı, tüketicileri yakından ilgilendiren yasal düzenleme hazırlıkları yürütüyor. Perakende satış, ürün güvenliği ve satış sonrası hizmetler düzenlemeleri değişiyor. Ticaret Bakanı Ruhsar Pekcan, değişiklik hazırlıklarını NTV Ankara İstihbarat Şefi Ahmet Ergen’e anlattı.
Yerel ürünler kullanma zorunluluğu
Pekcan şunları kaydetti: “Taslak çalışmamız henüz tamamlanmadı. Coğrafi ürünlerin belli raf yüzdesinde kullanma zorunluluğu getiriyoruz. Marketler kendi markalarıyla ürün üretip satıyorlar. Bu firmaları biz görmüyoruz. O firmaları yeterince güçlendiremezsek bunları nasıl uluslararası piyasada rekabet etmesini sağlayacağız. Kendi markalarıyla ürettirdikleri ürünlere belli bir yüzde koyacağız. Diğer markalara da yer verilmesini isteyeceğiz. Kendi markalarının da kimin tarafından üretildiğini koyma zorunluluğu getireceğiz.
Yakın gramajlı ürünlere farklı renkle ambalaj
Bir gofret 100 gram, başka yerde 90 gram. Birbirine yakın gramajdaki ürünlere farklı renkte ambalaj zorunluluğu getireceğiz.
Ürün tüketiciye ulaşsa da geri çağrılabilecek
Ürün güvenliği yasa taslağının son haline geldik. Hatalı ürünlerin tüketiciye ulaşsa da geri çağırılması mümkün olacak. Denetime tabi tuttuğumuz her ürün olabilir. Satış sonrası hizmetlerde servis zorunluluğu getiriyoruz.”
Yapılan denetimlerde 135 firmadan savunma istendiğini belirten Pekcan, gıda ve değir ürünlerde yüzde 45’a varan düşüşler olduğunu belirtti.
PLAT Derneği Başkanı İmer Özer: “Market markalı ürünlere sınırlama enflasyonu hızla artırır”
Özel Markalı Ürünler Sanayicileri ve Tedarikçileri Derneği (PLAT), Ticaret Bakanı Ruhsar Pekcan’ın Perakende yasası ile market markalı ürünlere sınırlama getirileceğine yönelik sözleri üzerine bir açıklama yaptı. PLAT Derneği Yönetim Kurulu Başkanı İmer Özer, “Ülkemizin enflasyonla mücadele ettiği böylesine kritik bir dönemde tüketiciye en kaliteli ürünü en ucuz fiyata sunmak için konumlanmış market markalı ürünlere sınırlama getirilmek istenmesine anlam veremediklerini söyledi ve ekledi: “Böyle bir düzenleme hayata geçerse enflasyon hızla yükselişe geçer”.
Market markalı ürünlerin enflasyonla mücadelede çok büyük bir rol üstlendiğini belirten PLAT Derneği Yönetim Kurulu Başkanı İmer Özer, “Market markalı ürünler en iyi kaliteyi en ucuz fiyata sunmak için konumlanmıştır. Tüketici market markalı ürünü de markalı ürünü de rafta görür ve tercihini yapar. Karar tüketicinindir. Tüketicinin bu kararına saygı duymak gerekir. Kaldı ki serbest piyasa ekonomisi de bunu gerektirir. Yasal düzenlemelerle bunu yapmaya çalıştığınızda zarar gören tüketici olur, ülke ekonomisi olur. Market markalı ürünler enflasyonla mücadelede çok önemli bir rol üstleniyor. 2018 rakamları da bunu destekler nitelikte. Tüketici geçen sene fiyata baktı ve market markalı ürünü tercih etti. Bugün örneğin; markalı bir kg çay 25.90 TL iken market markalı çay 18.75 TL, markalı bebek bezi 30.45 TL iken market markalı bebek bezi 18.95 TL, markalı tuvalet kağıdı 17.45 TL iken market markalı 15.75 TL, markalı salça 15.64 TL iken market markalı olan salça 9.58 TL, 1 litre markalı süt 3.75 TL iken 1 litre market markalı süt 2.95 TL, markalı makarna 2.35 TL iken market markalı makarna 1.35 TL’den satılıyor. Eğer market markalı ürünlere bir sınırlama getirilirse enflasyon çok hızlı bir şekilde yükselişe geçer ki bunu hiçbirimiz istemeyiz ” dedi.
İmer Özer ayrıca market markalı ürünleri üreten firmaların aynı zamanda kendi markaları ile de üretim yaptıklarını dile getirerek firmaların private label üretimi ile atıl kapasitelerini değerlendirdiklerini böylece ayakta kalmayı başardıklarını ifade etti.
PLAT Derneği Yönetim Kurulu Başkanı İmer Özer, açıklamasında önemli bir noktaya daha değindi. Özer, Avrupa ve gelişmiş ülkelerde market markalı ürünlerin perakendedeki payının yüzde 50’lere ulaştığına dikkat çekerek şunları söyledi: “Avrupa’da market markalı ürünlerin payı yüzde 50’lere ulaştı. İngiltere ve İsviçre’de yüzde 42, İspanya’da yüzde 41, Almanya’da yüzde 36 iken ülkemizde ise yaklaşık yüzde 20 seviyesinde. Gelişmiş ülkelerdeki tüketici market markalı ürünleri tercih ederken ülkemizde ise gelişmekte olan bir sektörün önüne engeller konulmasına bir anlam veremiyoruz. Bu tarz yasal düzenlemeler yapılırken direkt olarak bu yasadan etkilenecek tarafların da görüşlerinin alınması gerektiği inancındayız. Market markalı ürünleri üreten sanayicileri ve tedarikçileri temsil eden PLAT Derneği olarak Bakanlığımıza her türlü desteği vermeye hazır olduğumuzu da belirtmek isteriz.”.