Medya Takip Merkezi (MTM), 25 yıldır izliyor!
Geçtiğimiz hafta Marketing Türkiye için hazırladığı “YouTube Rating Report” ile gündem yaratan Medya Takip Merkezi (MTM) bu sene sektördeki 25. yılını geride bırakıyor… 25 yıl boyunca medya dönüştükçe; MTM de kendisini dönüştürdü ve bugün geldiğimiz noktada televizyondan internet haber sitelerine, sosyal medya platformlarından dijital yayıncılığa dek medyanın her alanında veriyi topluyor, işliyor ve içgörüler sunuyor. Geride kalan tüm bu süreçteki kırılma noktalarından dönüşüme, MTM’nin hizmetlerinden sektöre katkılarına ve yarına dair hedeflerine dek merak ettiklerimizi MTM Medya Takip Merkezi AŞ. Yönetim Kurulu Başkanı Halef Remzi Vayıs ile konuştuk…
Hikâyeye en başından başlayalım. Medya Takip Merkezi ne zaman, hangi içgörülerle kuruldu?
Türkiye’de medya takibi alanında öncü bir kuruluş olan Medya Takip Merkezi, 25 yıl önce vizyoner bir yaklaşımla kuruldu. Temel amacımız; kişi, kurum ve markaların medyadaki yansımalarını ölçümleyerek onlara bilgilendirici ve kapsamlı analizler sunmak, böylece veriye dayalı stratejiler geliştirmelerine katkıda bulunmaktı.
İlk dönemlerde geleneksel medya kanallarına odaklanan MTM, medyanın hızla dijitalleşmesiyle birlikte online haber siteleri, sosyal medya, podcast’ler ve YouTube gibi dijital platformları da izleme ağına dahil etti. Bugün, geniş hizmet yelpazesini en verimli şekilde sunarken, yapay zeka (AI) dönüşümünü de hızlandırarak hem sektörümüzü hem de kendimizi ileriye taşımaya devam ediyoruz.
Geride kalan 25 yılda MTM için kilometre taşları nelerdi?
MTM’nin 25 yıllık yolculuğunda birçok önemli kilometre taşı bulunuyor. MTM, hem kendi gelişimi hem de sektörün ilerlemesi adına, sektörün dönüm noktalarını belirleyen bir marka oldu.
25 yılımızı bir solukta özetleyecek olursak; MTM otomasyon sistemiyle dijitalleşmeye ilk startı vermemizi, 2003 yılında başlattığımız E-Basın takibini, 2004’te Online hizmet süreçlerini devreye almamızı, 2010’da uluslararası FIBEP ve AMEC üyeliklerine kabul edilmemizi, Ar-Ge merkezimizi kurarak yazılım projeleri geliştirmeye başlamamızı, önemli adımlarımız arasında sayabiliriz…
2011’de global sosyal medya takibini başlatmamız, 2018’de YouTube ve 2023’te Podcast gibi yeni medya kaynaklarını izleme ve analiz süreçlerimize dahil etmemiz, yapay zeka dönüşümüne hızla adapte olup GPT teknolojisini süreçlerimize entegre etmemiz de önemli dönüm noktaları arasında öne çıkıyor.
Elbette yurt içinde ve dışında şubeler açmamız, sektörü daha iyi dinlememize ve sektöre dair tüm gelişmelere hızla entegre olmamıza katkı sağlayan kilometre taşlarındandır.
“Medya” her geçen gün gelişiyor ve yeni mecralar medyaya dönüşüyor. MTM bu gelişimi nasıl takip etti? Bugün geldiğimiz noktada hangi mecralarda ölçümlemeler gerçekleştiriyorsunuz?
Medya dünyasının sürekli evrildiği bir gerçek. Başlangıçta yazılı basını ve televizyonu takip ederken, zaman içinde radyo, internet haber siteleri, bloglar ve sosyal medya platformlarını da kapsama alanımıza aldık. Bugün geldiğimiz noktada, geleneksel medyanın yanı sıra X, Facebook, Instagram, YouTube, TikTok gibi sosyal medya platformlarını ve podcast’leri de takip edip ölçümlüyoruz. MTM olarak, bu dönüşümü yakından izliyor ve analizlerimizde kapsamımızı sürekli genişletiyoruz.
Hizmetlerinizin yanı sıra çözümleriniz de var… Buradaki aksiyonlarınızdan ve işleyişten bahseder misiniz?
Ana medya mecralarının takibi ve analizlerinin yanı sıra, firmaların medyaya dair farklı ihtiyaçlarına da çözüm geliştirmeye çalışıyoruz. Burada önemsediğimiz konu, medya verisiyle daha fazla sonuçlar çıkararak onlara daha fazla fayda sağlamak. Bazılarından kısaca bahsetmek gerekirse:
Örneğin, medya çalışanlarının iletişim bilgilerini içeren ve onlarla iletişim kurulmasını sağlayan “Medya Bilgi Rehberi” servisimiz bunlardan biri.
Başka bir örnek, “Etkinlik Takvimi”. Bu servisimizle de lokasyona göre aksiyon alan firmalara etkinliklerin bilgisini raporluyoruz. Böylece lokasyon bazlı hazırlık yapmalarını ve her türlü aksiyonlarında tedbirli olmalarını sağlıyoruz.
“Tüketici İçgörü” raporlarımızla ise artık veriler sadece metrik değerler üzerinde kalmıyor. Kurumların ve şirketlerin veriyi anlamlandırmasını sağlıyor, ön görmeleri gereken bir durum varsa, raporlamalarımız ve anlık bilgilendirmelerimizle onlara destek oluyoruz.
MTM’nin sektöre katkıları neler sizce?
MTM’nin sektöre en büyük katkısı, her dönem yenilikçi çözümler sunarak sektörün gelişmesine önderlik etmek. Bu durum, sadece MTM’nin büyümesine katkı sağlamakla kalmıyor, aynı zamanda sektörün geneline ilham vererek diğer oyuncuların da gelişimine ve dönüşümüne zemin hazırlıyor.
Sektörde özellikle yeni medya kanallarının takibe alınması ve AI teknolojilerinin medya takip süreçlerine dahil edilmesi konusunda yaptığımız öncülük, hem sektörün değerini arttırıyor hem de sektörün geleceğini şekillendiren, proaktif ve dinamik bir yapıya kavuşmasını sağlıyor. Ayrıca, ölçümleme metodolojilerinin geliştirilmesi konularında sektöre yön veriyor.
Teknolojik gelişmeler MTM’nin iş yapış şekillerini nasıl etkiledi? MTM AI’ı sizden dinleyebilir miyiz?
Teknolojik gelişmeler, MTM’nin iş yapış şekillerini köklü bir şekilde dönüştürdü. OCR ile yazılı basın takibi, STT ile televizyon takibinde adeta bir devrim yaşandı. Şimdilerde ise hızla gelişen ve hayatımızın birçok alanında karşımıza çıkan yapay zeka teknolojileri başrole soyunuyor.
Bundan yola çıkarak biz de yapay zeka ve makine öğrenimi teknolojilerini entegre ederek medya verilerini daha hızlı ve doğru bir şekilde analiz etme kapasitesine ulaştık. MTM AI, bu dönüşümün merkezinde yer alıyor ve yapay zeka destekli ürün, hizmet ve çözümlerimizin çatısını oluşturuyor.
Ses, görüntü, resim ve metin tabanlı teknolojileri yoğun kullanan bir alanda faaliyet gösteriyoruz. Son iki yılda Büyük dil modelleri (LLM), görüntü işleme, ses tanıma ve yapay zeka konularındaki gelişmeler, bazı işlerin daha kaliteli ve kolay yapılmasını, süreçlerin hızlanmasını sağladı. Artık veri yığınlarını anlamlandırmak, özetlemek, analiz etmek daha kolay…
Böylece müşterilerimize daha hızlı, kapsamlı ve derinlemesine içgörüler sunarak, stratejik karar alma süreçlerini destekliyoruz. Öngörüler, fırsatlar, riskler, AI ile sunacağımız raporlarda yer alacak.
Yeni başladığımız “YouTube Rating Report” serisi hakkında siz neler düşünüyorsunuz? Rapora ilişkin nasıl geri bildirimler aldınız?
Özellikle bazı gazetecilerin YouTube’da yayına başlamasıyla, medya yeni bir çehre daha kazandı. YouTube’da yapılan yayınlarda, daha özgür içerik hazırlanabildiği görülüyor. Sanırım, şu sıralar bu kadar popüler olmasının sebebi bu. Gazetecilerin gündeme dair yorumları yakından takip ediliyor. Milyonlarca takipçisi olan ve milyonlarca görüntülenme sağlayan YouTube Kanalları için oluşturduğumuz Reyting Raporu da bu tespitin doğru olduğunu gösteriyor. Rapora ilişkin, medya sektörü başta olmak üzere, olumlu yorumlar aldık.
Bundan çıkardığımız sonuç, “YouTube Rating Report” serisinin bir boşluğu dolduracak olması. Dijital platformlarda, özellikle YouTube’da milyonlarca kişiye ulaşan içeriklerin analiz edilmesi, markalar ve iletişim profesyonelleri için de gereklilik haline geldi. Bu raporla, YouTube üzerindeki içeriklerin medya yansımalarını net bir şekilde ölçüp değerlendirebiliyoruz.
Aslında, 2019’dan bu yana YouTube içeriklerini izliyor ve raporluyoruz. Fakat özellikle son bir yılda, YouTube gazetecilerine ve içerik üreticilerine olan ilginin hızla arttığını gözlemledik. Birçok marka ve kurum, bu mecrada oluşan dijital gazeteciliği yakından takip etmek istiyor. Bu noktada Marketing Türkiye için hazırladığımız “YouTube Rating Report” serisini hayata geçirmenin, medya ve kurumlar açısından büyük bir ihtiyaç olduğunu gördük. Yayınlandıktan sonra aldığımız geri bildirimler de bu düşüncemizi doğrular nitelikteydi.
Bu rapor, markalar ve profesyoneller için yalnızca bir takip aracı değil, aynı zamanda dijital stratejilerini geliştirmelerine yardımcı olacak bir rehber niteliğinde. YouTube gazetecileri, özgün içerikleriyle bu mecraya olan ilgiyi her geçen gün daha da artırıyor ve biz de bu dinamikleri analiz ederek iletişim dünyasına ışık tutuyoruz. Rapor, yayınladıktan itibaren milyonları bulan bir erişim sağladı, medya dünyasından ve birçok kurumsal firmadan olumlu dönüşler aldık.
MTM’nin gelecek planları arasında neler var? Hedefleriniz neler?
MTM’nin öncelikli gelecek planları arasında, yapay zeka teknolojilerini geliştirerek daha verimli ve kapsamlı hizmetler sunmak var. İçgörü raporları ile birlikte, AI teknolojilerini kullanarak öngörü raporları ve analizler sunmayı planlıyoruz.
Medya takibi ve analizi alanında yeni standartlar belirlemeye devam edeceğiz. Müşterilerimize veri sağlamakla kalmayıp, bu verilerin nasıl yorumlanacağı ve hangi aksiyonların alınacağı konusunda da rehberlik edeceğiz.
Ayrıca, globalleşme stratejilerimiz kapsamında uluslararası pazarlara açılma ve hizmetlerimizi genişletme yolunda adımlar atacağız.
Son olarak eklemek isterim ki; MTM sadece bir medya takip şirketi değil, aynı zamanda bir teknoloji, bilgi ve inovasyon şirketi. Daima gelişen, yenilikçi ve müşterilerimize en güncel ve etkili çözümleri sunan bir marka olmayı sürdüreceğiz.